| |
|
  |
Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar! |
|
|
|
|
04-02-2010, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 222
Medlem nr: 9 751

|
CITAT (tommot123 @ 04-02-2010, 19:22)  Det blir nog billigare med rockwool, leca och blomjord! Kommer långt med detta! har kombinerat rockwool med blomjord och det ser bra ut än! Har blomknopp på sticklingarna såg jag![img] http://www.odla.nu/forums/uploads/12652133...4057_108388.jpg[/img] Sticklng02.JPG Denna Aji Blanco Crystal är uppdragen i rockwool och sedan planterad i jord och leca! Ser ut att trivas! AjiBlancoCryst0.JPG Hot Paper Lantern ger bra! HotPaperLantern6).jpg  WOW vilken fin planta! Hot Paper Lantern är min favorit, helt enkelt underbar. Skriver om den på min blogg och andra chinense favoriter. Har haft den inomhus i fyra år. Frukterna är ganska stora för att vara chinensesläktet 3-7 cm 
Redigerat av Pata: 04-02-2010, 22:46
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 08:02
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
CITAT (tommot123 @ 04-02-2010, 15:12)  Fin hemsida du har Crazy4Flowers!  Tack det var snällt. Har mycket job kvar på den, ska göra en databas, har faktiskt kommit så långt att jag har en som fungerar, ska bara lista ut hur jag ska skriva för att få ut allt som jag vill ha det. Har inte haft lust och ork att ta tag i det ännu, kommer kanske nu när man har börjat odla igen. Chilisarna verkar må mycket bra, har börjat få riktiga blad och även dom lite segare har tittat upp, det är bara några få sorter som inte kommit. De flesta har grott till 100% vilket är kul. Fasar bara för omplantering av alla, vart ska jag få plats med alla dessa??? Men det brukar ordna sig på ett eller annat sätt. Tror att Hoyorna får vackert maka på sig och klara sig utan lysrör ett tag. Måste köpa en armatur till bara måste..... det gäller bara att ta sig iväg, man har så mycket annat också. Drömde inatt att vi här på forumet köpte in en pall med vulkansten för då fick vi det till bra pris hihi man är ju inte klok.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 08:17
|

Medlem

|
Ang. vulkansten här är sidan som insperade mig att testa lite, http://christinashoyor.se/Vulkansten.htm om ni vet något om Hoyor så vet ni att dom är riktigt sega att få att växa ordentligt, kan ta flera år innan dom "kommer igång". Jag har endast testat att rota i vulkansten har inte gått över till hydro men jag blandar i vulkansten i jorden ungefär som ni gör mer perlite osv... Men när jag i mitt test med rotning i vulkansten och sett den OTROLIGA skillnaden så har mina funderingar malt på lite, som sagt jag ska göra ett test så får vi se vad resultatet blir. Det där med Rockwool är också toppen har rotat sticklingar av bla Miniänglatrumpeter i det med lysande resultat, den håller lagomt fuktigt och ändå luftigt så det inte ruttnar så lätt. Vad dom "tror" i en blomsterbutik skulle jag nog inte ta så hårt på dom VET ju faktiskt inte för dom har inte testat garanterat.. Rötter verkar trivas som fisken i vattnet när det gäller vulkansten, det blir ungefär samma som hos Rockwool luftigt men ändå fuktigt med en skillnad att Vulkansten innehåller lite näring och har andra bra egenskaper. Undrar vad dom sa om Leca när den kom. Troligen så skulle den bara vara prydnad uppepå krukan eller??
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 08:46
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 08:17)  Ang. vulkansten här är sidan som insperade mig att testa lite, http://christinashoyor.se/Vulkansten.htm om ni vet något om Hoyor så vet ni att dom är riktigt sega att få att växa ordentligt, kan ta flera år innan dom "kommer igång". Jag har endast testat att rota i vulkansten har inte gått över till hydro men jag blandar i vulkansten i jorden ungefär som ni gör mer perlite osv... Men när jag i mitt test med rotning i vulkansten och sett den OTROLIGA skillnaden så har mina funderingar malt på lite, som sagt jag ska göra ett test så får vi se vad resultatet blir. Det där med Rockwool är också toppen har rotat sticklingar av bla Miniänglatrumpeter i det med lysande resultat, den håller lagomt fuktigt och ändå luftigt så det inte ruttnar så lätt. Vad dom "tror" i en blomsterbutik skulle jag nog inte ta så hårt på dom VET ju faktiskt inte för dom har inte testat garanterat.. Rötter verkar trivas som fisken i vattnet när det gäller vulkansten, det blir ungefär samma som hos Rockwool luftigt men ändå fuktigt med en skillnad att Vulkansten innehåller lite näring och har andra bra egenskaper. Mycket näring och mineraler skapas under ett lava utbrott. Titta hur det ser ut på en plats några år efter att det varit ett utbrott. Litegrann som efter en skogs/svedjebrand fast i större skala.
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 10:24
|
Medlem
Antal inlägg: 236
Medlem nr: 27 171

|
CITAT (officinalis @ 04-02-2010, 20:59)  Aji Blanco Crystal ser inte helt frisk ut, näringsbrist? Har nog fel ph-värde på mitt vatten! Får hem en lite grjor idag för att testa mitt ph! Plantan har fått ny jord så någon näringsbrist är det inte! Hot Paper Lantern var riktigt fin. Hur stora frukter får den? Hot paper frukterna blir nog ca 3-8 cm! Lite lurig för vissa var milda medan andra frukter var superheta på samma planta! Jag lyckades lura mig själv lite så det sved rätt ordentligt! Hur många har förresten lyckats peta sig i ögonen?
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 10:34
|

Medlem

|
Gjorde det igår. AJJJJJ Köpte Chili på ICA dom säljer en förpackning med en massa olika sorter i kunde bara inte låta bli, kikade igenom allihopa och valde en som hade dom sorterna jag ville ha.
En av dom hetare skar jag upp och tog ur fröna ur tänkte så dom och se vad det blir. Sonen testade och fräste som en katt jag sa åt honom att vara noga med att tvätta händerna efter och det gjore även jag typ 6ggr men ändå så ajjjjj så fort man tog någonstanns ojoj det är bett i dom där.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 11:44
|
Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 18 459

|
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 10:34)  Gjorde det igår. AJJJJJ Köpte Chili på ICA dom säljer en förpackning med en massa olika sorter i kunde bara inte låta bli, kikade igenom allihopa och valde en som hade dom sorterna jag ville ha.
En av dom hetare skar jag upp och tog ur fröna ur tänkte så dom och se vad det blir. Sonen testade och fräste som en katt jag sa åt honom att vara noga med att tvätta händerna efter och det gjore även jag typ 6ggr men ändå så ajjjjj så fort man tog någonstanns ojoj det är bett i dom där. Jag satte frö från ICA chilis förra året, som du nu gör. Det gav verkligen resultat. Om jag kommer ihåg så grodde alla frön jag planterade och plantorna gav massor med fukt. En del användes färskt, en del fryste jag men det mesta torkades och maldes ner till ett väldigt användbart pulver.
--------------------
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.
Nu planeras hur trädgården ska anläggas
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 15:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
För dräneringens skull tycker jag att små leca-kulor är bra, men det kostar förståss också pengar. Grövre sand sägs fylla samma funktion.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 18:52
|
Medlem

|
CITAT (tommot123 @ 05-02-2010, 10:24)  Hot paper frukterna blir nog ca 3-8 cm! Lite lurig för vissa var milda medan andra frukter var superheta på samma planta! Jag lyckades lura mig själv lite så det sved rätt ordentligt! Hur många har förresten lyckats peta sig i ögonen?  Har nu testat mitt vatten! Det hade ph-värde på 8.0-8.5 på tok för högt! Har nu tagit ner ph:t med ph down till 6.0 och ska bli kul och se om det blir ngn skillnad!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2010, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Odlar du hydroponiskt tommot123 eller är det jorden som har så högt pH-värde?
Redigerat av officinalis: 05-02-2010, 21:21
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2010, 16:32
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 22 615

|
Hej. I år hade jag tänkt att odla Early Jalapeno - annuum Peru Yellow - baccatum Chiluacle Negro - annuum Superchili - annuum Rekord - annuum Chimayo - annuum Aji Umba - chinense Hungarian Hot Wax - annuum Bih Jolokia - chinense sådde alla sorter för ett par dagar sedan så nu sitter jag bara och väntar  Det är andra året jag odlar men förra året så odlade jag bara bih jolokia, så det ska bli roligt att se vad som kommer upp iår  tänkte även prova en planta i hydro (DWC/bubblare) men jag vet inte vart jag ska få tag på en lämplig "tank" till en planta. ni som kan något om hydro kanske kan kolla min tråd " http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=95291" eller svara i den här tråden. det skulle uppskattas!
Redigerat av zippoo: 06-02-2010, 16:38
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 08:02)  Drömde inatt att vi här på forumet köpte in en pall med vulkansten för då fick vi det till bra pris hihi man är ju inte klok. det var ju en bra dröm, bättre än min... drömde att min sambo långsamt höll på att förvandlas till Reine Brynolfsson
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 11:24
|
Medlem

|
CITAT (officinalis @ 05-02-2010, 21:20)  Odlar du hydroponiskt tommot123 eller är det jorden som har så högt pH-värde? Odlar både hydro och med jord och även kombinerar dem! Det är vattnet som håller så högt ph! Vet att jord neutraliserar ph till en viss del! Använt ph down till detta! Blir kul att se hur det utvecklar sig! Är ju novis på detta!  CITAT (zippoo @ 06-02-2010, 16:32)  Hej. I år hade jag tänkt att odla Early Jalapeno - annuum Peru Yellow - baccatum Chiluacle Negro - annuum Superchili - annuum Rekord - annuum Chimayo - annuum Aji Umba - chinense Hungarian Hot Wax - annuum Bih Jolokia - chinense sådde alla sorter för ett par dagar sedan så nu sitter jag bara och väntar  Det är andra året jag odlar men förra året så odlade jag bara bih jolokia, så det ska bli roligt att se vad som kommer upp iår  tänkte även prova en planta i hydro (DWC/bubblare) men jag vet inte vart jag ska få tag på en lämplig "tank" till en planta. ni som kan något om hydro kanske kan kolla min tråd " http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=95291" eller svara i den här tråden. det skulle uppskattas! Köpte plastlådor på ikea men clas olson har även färgade då som inte släpper in ljus! Gjorde hålen med en billig hålsåg från biltema! Har mkt billigt och bra där! Lysrör dagsljus under 30 spänn!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 15:26
|
Medlem

|
jo jag har kollat på lådorna som CO har. men ja ska bara ha en planta, så de lådorna känns onödigt breda och låga... jag skulle vilja hitta en "hink/tunna" med lock som är typ 20-40L eller något sådant (någon behållare som är högre och inte lika bred)
någon som har någon idé?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 18:06
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
Jag är ny i det här med chiliodling...har dock upptäckt hur otroligt gott det är med färsk chili....! Har fått några påsar med fröer från Filippinerna...är det någon som känner till något om dem....styrka t ex?? Det står inget annat där påsen är vikt!
P1010489.JPG ( 361.25k )
Antal nedladdningar: 61
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 19:28
|
Medlem

|
CITAT (zippoo @ 07-02-2010, 15:26)  jo jag har kollat på lådorna som CO har. men ja ska bara ha en planta, så de lådorna känns onödigt breda och låga... jag skulle vilja hitta en "hink/tunna" med lock som är typ 20-40L eller något sådant (någon behållare som är högre och inte lika bred)
någon som har någon idé? Ta en vanlig 10 liters hink med lock! sätt en syrepump och syresten så har du en odling för 5-10 plantor! Billigt och bra! Såg någon tråd om detta! Något med shimas bubblarguide tror jag det var! CITAT (4:an @ 07-02-2010, 18:06)  Jag är ny i det här med chiliodling...har dock upptäckt hur otroligt gott det är med färsk chili....! Har fått några påsar med fröer från Filippinerna...är det någon som känner till något om dem....styrka t ex?? Det står inget annat där påsen är vikt!
P1010489.JPG ( 361.25k )
Antal nedladdningar: 61De är ju det som är kul! Nya spännande frön! Skulle så dem direkt om det var jag!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 20:02
|
Medlem

|
CITAT (tommot123 @ 07-02-2010, 19:28)  Ta en vanlig 10 liters hink med lock! sätt en syrepump och syresten så har du en odling för 5-10 plantor! Billigt och bra! Såg någon tråd om detta! Något med shimas bubblarguide tror jag det var!  5-10 plantor i en 10L hink  det måste ju vara om man bara ska låta dom växa där i ett litet tag när dom är små. kan ju inte ha 5-10 fullvuxna plantor i en 10L hink. men jag funderar på att prova med en 10L hink för 1 planta om jag inte hittar någon större. problemet är väll att det blir så lite vatten så det kan bli svårt att få ett stabilt Ph (det blir ju inte många liter i en 10L hink när man bara ska ha vatten upp till underdelen av krukan.)
Redigerat av zippoo: 07-02-2010, 20:05
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (zippoo @ 07-02-2010, 20:02)  5-10 plantor i en 10L hink  det måste ju vara om man bara ska låta dom växa där i ett litet tag när dom är små. kan ju inte ha 5-10 fullvuxna plantor i en 10L hink. men jag funderar på att prova med en 10L hink för 1 planta om jag inte hittar någon större. problemet är väll att det blir så lite vatten så det kan bli svårt att få ett stabilt Ph (det blir ju inte många liter i en 10L hink när man bara ska ha vatten upp till underdelen av krukan.) Jag skulle nog inte kört tio plantor i en hink men fem stycken går nog bra. Det är en av fördelarna med hydro, man kan ha plantorna väldigt tätt utan att det blir någon konkurrens om plats för rötterna. Det kan vara en fördel att hålla isär plantorna genom att binda ner dem i riktning från varandra, så att de inte växer ihop till en stor röra  Men kan du bygga flera och ha en i varje så är nog det bättre ändå. Ja, de lär ju dricka upp tio liter vatten väldigt snabbt dessutom om du har flera plantor i en. Jag har aldrig haft några större problem med pH i vattnet även om jag kört med mindre vattenvolymer i tanken.
Redigerat av Nauti: 07-02-2010, 21:38
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-02-2010, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (4:an @ 07-02-2010, 18:06)  Jag är ny i det här med chiliodling...har dock upptäckt hur otroligt gott det är med färsk chili....! Har fått några påsar med fröer från Filippinerna...är det någon som känner till något om dem....styrka t ex?? Det står inget annat där påsen är vikt!
P1010489.JPG ( 361.25k )
Antal nedladdningar: 61Den gröna "chilin" är ingen chili det är ju okra vilket både syns på bilden + det står med stora bokstäver på påsen.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|