| |
|
  |
Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar! |
|
|
|
|
09-02-2010, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
tommot123 Du har ju perfekt för att testa lite vulkansten!!! Skulle vara mycket intressant att jämföra. Jag inbillar mig att du får bättre plantor om du använder vulkansten istället för leca. Upp till bevis dock.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 13:48
|

Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem nr: 16 090

|
Tjena, Kände för att starta en liten omröstning få se vad folk tycker om tråden!  Alltid roligt att se. Själv tycker jag den bjuder på väldigt mycket bra läsning och tips! Har inte vart så aktiv på senaste tiden, men det sköter nu ju så bra ändå!  Men ska försöka vara lite bättre på närvaron i tråden nu! Ha de gött!
Redigerat av Fuel: 09-02-2010, 13:51
--------------------
//Fuel aka Oscar Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 15:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (tommot123 @ 09-02-2010, 10:55)  Hur ofta behöver man byta vatten i en tank. Exempelvis en bubblare! Har bytt var 14 dag? Jag bytte oftast vatten i min tank en gång i veckan. Men det gjorde jag för att jag bytte vatten i akvariet som jag tog tilvlara på ungefär lika ofta och gav mina andra växter på balkongen överskottsvattnet. Jag körde med en sextioliterstank som oftast fyllde till en 40 liter eller så. En gång varannan vecka hade jag nog klarat mig på om jag velat. Sedan behöver man ju inte alltid byta heller, man kan ju tillsätta mer men då skall man ju helst ha en EC-mätare och ha koll på vattnet. Däremot kan det skilja väldigt mycket beroende på vad det är för vatten där du bor och såklart vad du odlar. Jag vågar inte säga att det ÄR på det ena viset eller det andra utan det måste man nog nästan testa sig fram till.
Redigerat av Nauti: 09-02-2010, 15:06
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 15:18
|
Medlem
Antal inlägg: 236
Medlem nr: 27 171

|
CITAT (Crazy4Flowers @ 09-02-2010, 11:06)  tommot123 Du har ju perfekt för att testa lite vulkansten!!! Skulle vara mycket intressant att jämföra. Jag inbillar mig att du får bättre plantor om du använder vulkansten istället för leca. Upp till bevis dock. Får nog göra det! Har en massa hoyor och änglatrumpeter som behöver sticklas längre fram! Hoyor rotade sig snabbt sa du! Bild på min gamla hoya! Ursprungsplantan denna är sticklad ifrån är nog mellan 60-80 år gammal minst! Chilin är en Hot Paper Lantern! HotPapHoya0.jpg
Redigerat av tommot123: 09-02-2010, 15:19
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 15:34
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
härligt jag har också en gammal hoya, som jag fått från mormor (kul att få en planta i arv!!)
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 18:37
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 22 615

|
CITAT (tommot123 @ 09-02-2010, 10:55)  Hur ofta behöver man byta vatten i en tank. Exempelvis en bubblare! Har bytt var 14 dag? ca 7-14 dagar har jag hört EDIT: oj jag missade att det redan fanns svar på nästa sida. men då kan jag passa på och lägga till lite om det Nauti skrev om. tänkte bara tillägga att det inte är så bra att bara tillsätta det som behövs (vatten/näring) för länge även om man har en EC-mätare. Den mäter ju bara koncentrationen av salter i vattnet, men olika saker i näringen kan tas upp olika snabbt/mycket av plantan så du kan få för mycket eller för lite av någonting även om det är rätt EC-värde
Redigerat av zippoo: 09-02-2010, 18:45
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 20:18
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (zippoo @ 09-02-2010, 18:37)  ca 7-14 dagar har jag hört
EDIT: oj jag missade att det redan fanns svar på nästa sida.
men då kan jag passa på och lägga till lite om det Nauti skrev om.
tänkte bara tillägga att det inte är så bra att bara tillsätta det som behövs (vatten/näring) för länge även om man har en EC-mätare. Den mäter ju bara koncentrationen av salter i vattnet, men olika saker i näringen kan tas upp olika snabbt/mycket av plantan så du kan få för mycket eller för lite av någonting även om det är rätt EC-värde Jag tillsatte vatten några gånger innan byte. Men jag hade väldigt mjukt vatten där jag bodde så det var inga större problem. Den näring som är kvar blir nog så utspädd att det inte medför några problem.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Nu har jag uppdaterat min sida med lite bilder på chiliodlingen. Dom flesta grodde mellan 26/1 - 28/1 sattes i jorden 20/1. Ingen ny har tittat upp sedan 4/2. http://www.crazy4flowers.se/chili_2010.php
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 27 582

|
Har en väldigt gammal hoya som min sambos mormor lämnade kvar till oss efter sin bortgång och den har hon haft i herrans många år. Men hur vill den bli ompysslad bäst för att blomma? Nu var det säkert 3-4 år sedan jag såg en blomma på den.
//Maria
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2010, 22:38
|
Medlem

|
CITAT (Mizz Mia @ 09-02-2010, 21:34)  Har en väldigt gammal hoya som min sambos mormor lämnade kvar till oss efter sin bortgång och den har hon haft i herrans många år. Men hur vill den bli ompysslad bäst för att blomma? Nu var det säkert 3-4 år sedan jag såg en blomma på den.
//Maria Jag sköter inte min något vidare så för bra skötsel är nog inte bra!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2010, 00:05
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 09-02-2010, 20:18)  Jag tillsatte vatten några gånger innan byte. Men jag hade väldigt mjukt vatten där jag bodde så det var inga större problem. Den näring som är kvar blir nog så utspädd att det inte medför några problem. problemet skulle inte vara att det blir för mycket näring, utan att det blir för lite och för mycket av olika saker i näringen (fel proportioner) om man tex tillsätter näring för att EC värdet ska lägga sig där det ska. EC värdet säger ju inget om vilka proportioner det är på de olika komponenterna i näringen, utan endast koncentrationen av salter (därför ska man inte bara tillsätta det som behövs i vattnet allt för länge, man bör byta vattnet helt och hållet efter ett tag i vilket fall som helst. det var det jag ville komma till) och som du sa "tillsätta vatten några gånger innan byte" är ju inga problem! det enda jag menade med mitt inlägg var att man inte bör göra det för länge. EDIT: men det finns ju folk som aldrig byter vatten, utan edast tillsätter det som behövs (vatten/näring) med hjälp av EC värdet. så så petigt är det väll inte. men det är nog inte det bästa sätten om man vill att det ska växa optimalt!
Redigerat av zippoo: 10-02-2010, 00:10
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2010, 15:39
|
Medlem

|
CITAT (Pata @ 08-02-2010, 09:18)  Hej Nu skänker jag bort tre fröpaket på min blogg, det enda som behövs är att man skriver i min blogg, först till kvarn. Hälsningar Patrik Nu har mina fröer kommit! mycket intressant som måste åka ner i jorden på en gång  tack patrik
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2010, 21:26
|
Medlem
Antal inlägg: 25
Medlem nr: 27 324

|
Mina kom idag  Tack tack! ^^ har ni vermiculite i jorden när ni sår? Funderar på att eventuellt testa det.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2010, 21:40
|
Medlem

|
jag har inte det men det ser dock ut som att Pata använder det eller någonting liknande? (bilderna på bloggen) jag vet inte ens riktigt vad det är men gjorde en snabb googlesökning på vermiculite och jämförde bilderna med de på patas blog
Redigerat av zippoo: 10-02-2010, 21:42
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2010, 21:42
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
CITAT (Pata @ 08-02-2010, 09:18)  Hej Nu skänker jag bort tre fröpaket på min blogg, det enda som behövs är att man skriver i min blogg, först till kvarn. Hälsningar Patrik Jag fick också mina fröer idag, mycket trevligt. Jag är lite petig med mitt sortiment, men förvänta dig ett brev/paket inom dom närmsta 4 veckorna.
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2010, 01:06
|
Medlem
Antal inlägg: 25
Medlem nr: 27 324

|
CITAT (zippoo @ 10-02-2010, 21:40)  jag har inte det men det ser dock ut som att Pata använder det eller någonting liknande? (bilderna på bloggen) jag vet inte ens riktigt vad det är men gjorde en snabb googlesökning på vermiculite och jämförde bilderna med de på patas blog  Har inte heller så stor koll, men köpte med mig lite och blandade i jorden när jag planterade om tomaterna. Verkar ju bra om man sneglar på patas blogg
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2010, 09:11
|
Medlem
Antal inlägg: 222
Medlem nr: 9 751

|
Hej!
Perlit och vermiculit är två jordförbättre. Utan tvekan den vanligaste frågan jag får handlar just om dessa Perlit och vermiculit. Bägge finns att köpa i alla större plantskolor och stormarknader.
Efter att jag sått häller jag vermiculit (görs av lerskiffer) på jorden. Jag trycker knappt ner fröerna utan häller bara vermiculit på. Det gör att fröerna får lättare att komma upp, de behöver inte kämpa sig igenom jordskorpan. Vermiculit har egenskapen att vara både dränerande och fuktighetshållande. Men det är inget mirakelmedel, jag tycker bara om att använda det. Har alltid gjort och kommer nog fortsätta med det. Går även bra att blanda i jorden, som jorförbättrare.
Funktionen för Perlit är ungefär densamma dvs den gör jorden både dränerande och fuktighetshållande. Jag har posetiv erfarenhet av att ha mycket perlit i första egna krukan. Jag har fått för mig om plantan senare råkar få för mycket vattten så hjälper perliten delvis att dränera bort det som är runt rötterna( i området som var första krukan). Det har i alla fall fungerat mycket bättre med Perlit än utan. Många sår också i enbart perlit. Men återigen det är inget mirakelmedel.
Patrik
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2010, 09:56
|
Medlem

|
CITAT (Pata @ 11-02-2010, 09:11)  Hej!
Perlit och vermiculit är två jordförbättre. Utan tvekan den vanligaste frågan jag får handlar just om dessa Perlit och vermiculit. Bägge finns att köpa i alla större plantskolor och stormarknader.
Efter att jag sått häller jag vermiculit (görs av lerskiffer) på jorden. Jag trycker knappt ner fröerna utan häller bara vermiculit på. Det gör att fröerna får lättare att komma upp, de behöver inte kämpa sig igenom jordskorpan. Vermiculit har egenskapen att vara både dränerande och fuktighetshållande. Men det är inget mirakelmedel, jag tycker bara om att använda det. Har alltid gjort och kommer nog fortsätta med det. Går även bra att blanda i jorden, som jorförbättrare.
Funktionen för Perlit är ungefär densamma dvs den gör jorden både dränerande och fuktighetshållande. Jag har posetiv erfarenhet av att ha mycket perlit i första egna krukan. Jag har fått för mig om plantan senare råkar få för mycket vattten så hjälper perliten delvis att dränera bort det som är runt rötterna( i området som var första krukan). Det har i alla fall fungerat mycket bättre med Perlit än utan. Många sår också i enbart perlit. Men återigen det är inget mirakelmedel.
Patrik Gillar mirakelmedel!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2010, 10:57
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122

|
I förra årets fantastiska trädgårdsprogram, Trädgård till Tallrik med Monty Don, berättade han om det. Tyvärr såg jag programmet långt in i säsongen och alla mina frö var redan småplantor. I år har jag dock blandat lite perlit och vermiculit med såjord i mina småkrukor, lagt frön ovanpå och täckt dem med lite vermiculit, precis som Patrik säger. Och precis som Monty Don gör.  Och jag vet inte men det KÄNNS som fler frö har kommit upp och snabbare med.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2010, 12:23
|
Medlem
Antal inlägg: 222
Medlem nr: 9 751

|
CITAT (Laura @ 11-02-2010, 10:57)  I förra årets fantastiska trädgårdsprogram, Trädgård till Tallrik med Monty Don, berättade han om det. Tyvärr såg jag programmet långt in i säsongen och alla mina frö var redan småplantor. I år har jag dock blandat lite perlit och vermiculit med såjord i mina småkrukor, lagt frön ovanpå och täckt dem med lite vermiculit, precis som Patrik säger. Och precis som Monty Don gör.  Och jag vet inte men det KÄNNS som fler frö har kommit upp och snabbare med.  Jag fick tipset av Philippe Plöninge (trädgårdsmäster/trädgårdsboksförfattare), så det är fler som gör på det sättet. Han har visat det på Gröna Rum och i sin bok CHILI. Patrik
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|