Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Runåbergs, årets nyheter
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-01-2010, 17:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Nu har Runåbergs uppdaterat sin hemsida med årets nyheter. Det är inte så många nyheter det är ju inte lika stort utbud av ekosorter som av vanliga sorter men de har nu tagit in den Albanska chilin i sortimentet som jag varit mycket nöjd med när jag provodlat den.

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Susanna
          Inlägg 04-01-2010, 18:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Tack för tipset! Nu ska här beställas.....

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 04-01-2010, 20:47
          Länk hit: #3

Gäster

Härligt!
          Jag är nyfiken på gurkan Boothbys Blonde. Vad tror ni om den på friland? Den nya mangoldblandningen ska jag nog prova också; den rosa jag köpte förra året blev aldrig rosa utan bara vit. Undrar också hur härdigheten på Klari Baby kan tänkas vara; den ska ju vara tidig i alla fall. Och Roquencourt måste absolut testas...
          Det kliar i fingrarna; tur att man snart får så kronärtskocka!

Citera
          Susanna
          Inlägg 04-01-2010, 21:40
          Länk hit: #4

Medlem

Såg du Solens mat igår? De skördar de första kronärtskockorna i april på Sicilien. SUCK varför bor man i Sverige....

Jag har en kocka på övervintring i växthuset, blir spännande att se om den klarar sig!

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 04-01-2010, 23:11
          Länk hit: #5

Gäster

Skörda skockor i april -- ja, hm, vad säger man. Men jag ser att du odlar i zon 1 i alla fall! Tänk på oss här i kalla norr (3/4) då... smile.gif

Citera
          Susanna
          Inlägg 05-01-2010, 09:29
          Länk hit: #6

Medlem

Ja, det skulle jag inte fixa;-)

Det är stora skillnader ibland, jag är i Stockholm idag och här är det -15 just nu. Min make är i Skåne och har +1 på termometern....

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          EKLO
          Inlägg 05-01-2010, 22:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Vad roligt. Med nya frön, menar jag.

Måste fråga (om ni läser tråden igen): Ni som odlar kronärtskockor, vilken sort har ni haft? Jag ser att Impecta har sorten Green Globe, som blir rund och grön (fniss), Runåbergs har sorten Imperial star, som tydligen blir mindre och mer högbyggd. Om båda står det att de ger skörd första året.

vad har ni för erfarenheter? Tänkte pröva de första i år, zon 1-2.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-01-2010, 22:55
          Länk hit: #8

Medlem

Har mest erfarenhet från jobbet vi brukar ofta ha kronärtskockor på friland (stockholms län) lite olika sorter och vi brukar få skörd första året (de plöjs ner varje år). De bör förkultiveras och de är lite känsliga för omplantering under förkultiveringen så när man planterar om stör man rotsystemet så lite som möjligt. När det är varmt ute kan man plantera ut dem och de trivs i näringsrik lerjord i soligt läge (helst inte så värst blåsigt).

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          EKLO
          Inlägg 06-01-2010, 00:14
          Länk hit: #9

Medlem

Tack för snabbt svar, Åsa.

En ny fråga: Tror du (eller ni andra) att detta skulle funka för kronärtskockor (jag tänker mest på utrymmet nu): Jag har en långsmal grönsakssäng med rätt okej jord (men jag kan också gräva ner en massa tång där i vår), syd-nord-sträckning.

Sängen är nog inte mer än en halvmeter bred, men å andra sidan 3 meter lång. Tror du 3 skockor kunde rymmas där - eller kanske till och med fyra? Och i så fall, hur höga blir de, jag ska ju odla också runt omkring (ett land väster om).

PS. Växtplatsen skulle bli väldigt läig, lite halvskugga på eftermiddagen från några träd längre bort tror jag, men mest full sol.

Redigerat av EKLO: 06-01-2010, 00:20

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 06-01-2010, 11:38
          Länk hit: #10

Gäster

Jag har odlat både Greeen Globe och Imperial Star. Hos mig är skockorna från Imperial Star större, men Green Globe ger fler skockor, mindre, men också (ännu) godare. (Och på mindre frukter kan man äta en större del av skockan, även innanmätet.) Green Globe är nästan ännu vackrare i bladverket än Imperial Star. Jag gillar bägge, men tror att jag i slutet av senaste sommaren ändå bestämde mig för att Green Globe var trevligast. Båda är rätt okomplicerade att odla. Väl ute växer de så det knakar, blir mellan en och en och en halv meter hög, men relativt gles högre upp, så jag tycker inte att de skuggar så mycket. En halvmeter bred säng är kanske i smalaste laget, men om du kompenserar det med extra utrymme i längd så går det nog bra. Jag tror att fyra får plats på ditt utrymme.

Jag skriver lite om kronärtskockor i min blogg; där finns också bilder på båda sorterna:

http://tulipanaros.wordpress.com/2009/08/1...kronartskockor/

http://tulipanaros.wordpress.com/2009/09/1...kronartskockor/

Citera
          EKLO
          Inlägg 06-01-2010, 13:37
          Länk hit: #11

Medlem

Tack, nu har jag läst din blogg om skockorna - verkar väldigt kul! Jag måste pröva, det vär väl bästa att försöka mig på 2 av varje sort, så får man se vilken som blir bäst.

Det verkar väldigt tidigt att så redan i januari om de inte ska ut förrän i maj - är de väldigt extremt långsamma av sig inne? Jag brukar så purjo i slutet av februari, alla andra 5-6 veckor innan de ska sättas ut.

Redigerat av EKLO: 06-01-2010, 13:37

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 06-01-2010, 13:48
          Länk hit: #12

Gäster

Det beror väl lite på vilken miljö man kan erbjuda inomhus; de gror snabbt men är långsamma i växten så länge de är inne, men också lite kinkiga med torr och varm luft. Januari funkar bra för mig; Runåbergs säger 6-8 veckor före utplantering och Lena Israelsson januari eller början av februari. Utplantering när risken för frost är över, men jag tycker inte att de är så kinkiga; lite frostrisk brukar jag ta med fiberduk över. Och väl i leran sätter de ordentlig fart. Lycka till, kronärtskockor är roligt!

Citera
          Najsan
          Inlägg 06-01-2010, 18:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 21 512

Tack för tipset, hade inte alls tänkt på kronärtskocka, men vem kan motstå nu?? Skickar en liten illvillig hälsning från sambon som inte tror allt kommer få plats i fönstren, och vi vet ju alla att han har sååå rätt...

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 06-01-2010, 18:43
          Länk hit: #14

Gäster

Jo, det finns en besvärlig tid där strax före utplantering när alla förodlingar har kommit i jorden, många plantor har vuxit sig väldigt stora, och när man dessutom bär saker in och ut hela tiden, efter temperatur och ljus. Och så sammanfaller det förstås med den period när det är som mest att göra på jobbet, och när barnen har som mest aktiviteter... Men i den här kylan drömmer man ändå om det där slitet!

Citera
          Sara i zon 7
          Inlägg 06-01-2010, 22:28
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 4 893

Åsa, den albanska chilin vad använde du den till? Styrka osv?

Sara

--------------------
          Hemsida
          www.katalidengard.se

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-01-2010, 18:46
          Länk hit: #16

Medlem

Den är ganska medelstark, vid en mycket solig och varm sommar blir den ofta extra stark.

Jag använder chili i allt man kan använda det till, pastasåser, soppor, omeletter, pytt i panna, chili con carne etc. Ofta får man ju massor av chili på en gång så jag brukar rensa den och frysa in bitar som man kan ta fram och hacka och använda på vintern.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 14:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon