CITAT (Överbölingen @ 10-01-2010, 20:59)

Ljusgroede eller täckas?
Jag har sedan jag misslyckats några år med frösådder tagit följande ställning:
Sålåda med 2 cm såjord (ev uppblandad med san och grus) pottenfyllning med planteringsjord (ev grusblandad).
Eftersom de flesta fröer är små till mycket små så sår jag allt uppepå den genomvattnade såjorden. (genomvattnar först med hetaste kranvattnet) Därefter strör jag ett lager med fint grus eller sand över sådden.
Lägger lock eller luftad plast över. Sand och grus silar in tillräckligt med ljus. Det handlar ju bara om en till 2 mm.
Så snart det grott så tar jag bort plasten. Jag vattnar aldrig på jorden utan på fatet av vad slag det nu månde vara. Genom genomvattningen så har jorden blivit homogen och då funkar kapilärsugningen. Det jag ställer ut (=det mesta i perennvärden för våra latiduder) får samma behandling och ställs efter ett dygn under så mycket snö som möjligt. Förra året över en meter. När lådan tinat loss så den går att lyfta ställer jag den i växthuset med en luftig plast över och kollar tätt att det inte torkat ut. Det mesta har gått bra och bara eget slarv har spolierat någon enstaka sådd.
Jag tycker det är så svårt när man ska vattna underifrån som jag nu ska göra med min Oleander.
När man vattnar uppifrån ser man ju när ytan blir torr men hur gör man då man vattnar underifrån - går på känsla bara eller .....?