Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ljusgroende eller ej, fröer
          Alba
          Inlägg 09-01-2010, 17:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Ofta när jag läser såråd på fröer jag köper så finns inte uppgiften om fröet är ljusgroende eller ej angivit - täckas med jord eller ej.
          Finns det någon bra sida där man kan få dessa uppgifter ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-01-2010, 17:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Här är några ställen man kan hitta sån info

Scrolla ner på sidan så står växterna i bokstavsordning

http://www.backyardgardener.com/tm.html

Annueller/Bienner

http://tomclothier.hort.net/page05.html

Perenner

http://tomclothier.hort.net/page02.html

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alba
          Inlägg 09-01-2010, 18:16
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för hjälpen. rose.gif

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 10-01-2010, 20:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Ljusgroede eller täckas?
          Jag har sedan jag misslyckats några år med frösådder tagit följande ställning:
          Sålåda med 2 cm såjord (ev uppblandad med san och grus) pottenfyllning med planteringsjord (ev grusblandad).
          Eftersom de flesta fröer är små till mycket små så sår jag allt uppepå den genomvattnade såjorden. (genomvattnar först med hetaste kranvattnet) Därefter strör jag ett lager med fint grus eller sand över sådden.
          Lägger lock eller luftad plast över.
          Sand och grus silar in tillräckligt med ljus. Det handlar ju bara om en till 2 mm.
          Så snart det grott så tar jag bort plasten. Jag vattnar aldrig på jorden utan på fatet av vad slag det nu månde vara. Genom genomvattningen så har jorden blivit homogen och då funkar kapilärsugningen. Det jag ställer ut (=det mesta i perennvärden för våra latiduder) får samma behandling och ställs efter ett dygn under så mycket snö som möjligt. Förra året över en meter. När lådan tinat loss så den går att lyfta ställer jag den i växthuset med en luftig plast över och kollar tätt att det inte torkat ut. Det mesta har gått bra och bara eget slarv har spolierat någon enstaka sådd.

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-01-2010, 21:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Till ljusgroende fröer täcker jag med perlit. Det håller fukt och släpper igenom ljus samtidigt som det inte är några större hinder för växterna att tränga upp igenom.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alba
          Inlägg 12-01-2010, 19:05
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 10-01-2010, 20:59) *
          Ljusgroede eller täckas?
          Jag har sedan jag misslyckats några år med frösådder tagit följande ställning:
          Sålåda med 2 cm såjord (ev uppblandad med san och grus) pottenfyllning med planteringsjord (ev grusblandad).
          Eftersom de flesta fröer är små till mycket små så sår jag allt uppepå den genomvattnade såjorden. (genomvattnar först med hetaste kranvattnet) Därefter strör jag ett lager med fint grus eller sand över sådden.
          Lägger lock eller luftad plast över.
          Sand och grus silar in tillräckligt med ljus. Det handlar ju bara om en till 2 mm.
          Så snart det grott så tar jag bort plasten. Jag vattnar aldrig på jorden utan på fatet av vad slag det nu månde vara. Genom genomvattningen så har jorden blivit homogen och då funkar kapilärsugningen. Det jag ställer ut (=det mesta i perennvärden för våra latiduder) får samma behandling och ställs efter ett dygn under så mycket snö som möjligt. Förra året över en meter. När lådan tinat loss så den går att lyfta ställer jag den i växthuset med en luftig plast över och kollar tätt att det inte torkat ut. Det mesta har gått bra och bara eget slarv har spolierat någon enstaka sådd.

Jag tycker det är så svårt när man ska vattna underifrån som jag nu ska göra med min Oleander.
          När man vattnar uppifrån ser man ju när ytan blir torr men hur gör man då man vattnar underifrån - går på känsla bara eller .....?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon