Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Hallå Ladyn och ni andra allvetande; på min smultronpåse står inget om att de ska vara mörkergroende, hur är det, SKA alla vara det eller ska jag ta fram dem i ljuset??
Medlem
Antal inlägg: 315
Medlem nr: 14 997
Hej och Gott Nytt (S)År! Har pga ombyggnation hemma inte börjat ännu, illa nog med alla staplade prylar och möbler utan sålådor därtill men börjar bli sugen. Trädgården full med snö och själv vill jag helst ut o gräva! Blev också lite väl mycket sått i fjol - dvs inte med forumveteran-mått mätt, men fönsterbrädor o andra ytor tog slut halvvägs.
Sådde då, tidigt, månadssmultron som blivande kantväxt och allmän bär-trevnad här och var. Strålande resultat, till och med överlyckat /bredsådd hel påse/. Var dum nog att skola om en del i flertal (2-3 i grupp, de var "så små" ju) och det hade inte varit nödvändigt visade det sig. Men å andra sidan hade jag svårt att placera ut dem trots rikliga skänker till grannar så... Var tyvärr också lite lat i utplanteringen så de fick stå i krukor/brödback över sommaren och det blev då bara några bär. Halvgenomfört alltså men hoppas de ska se pigga ut i år. Smultron für alle - men rekommenderar lite mer stringent hantering.
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
CITAT (Maggan H @ 17-01-2010, 14:58)
Hallå Ladyn och ni andra allvetande; på min smultronpåse står inget om att de ska vara mörkergroende, hur är det, SKA alla vara det eller ska jag ta fram dem i ljuset??
Ja de är mörkergroende och gror bra i mörkret så låt dem stå kvar mörkt
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 20
Medlem nr: 27 188
I morgon köper jag såjord!
Hur svalt är så svalt? Jag har ett väldigt svalt hus faktiskt har jag enormt många möjligheter till olika svala temperaturer... därav förvirringen... Men det är i alla fall inte -34 grader ute längre, tack och lov...
Medlem
Antal inlägg: 128
Medlem nr: 27 489
Har aldrig sått smultron, men har har köpt en påse i år. Så det ska bli spännande! De åker nog i jorden de närmsta dagarna Köpte dom framför allt till min son på två år, så att han kan vara med i trädgården =)
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
CITAT (_Isabelle_ @ 24-01-2010, 23:45)
Shit Pomfritt! Jag täckte mina frön (Rügen) med perlit o jord (tunnt) enl anvisning på påsen.... Helt kört nu eller?
Inte då! Det kommer att gå bra. Mina grodde ju under sängen och där är det mörkt.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
CITAT (Lady Hamilton @ 09-01-2010, 17:36)
Smultron: en lämplig växt att så när man endast har "normala" så förhållanden
Jag brukar så Månads smultron "Rügen" och Blomster smultron varje år så min beskrivning gäller dessa 2 sorter (jag har odlat andra sorters smultron med samma metod med gott resultat) .....Fröna gror på ca 8-14 dagar och då tar du fram sådden och placerar dem så ljust du kan men gärna rumstemp (vanligt fönsterljus räcker) Vattna bara så att jorden är fuktig ej blöt......
Här Maggan
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2010, 11:12)
Här Maggan
Tack tack, men du är för sent ute! Har redan fått läsa igenom tråden igen, tänkte att jag hade säkert missat det.... och det hade jag ju!
Och nu gror dom, den första pyttelilla såg dagens ljus i morse när jag drog fram den från under-sängen-mörkert! Någon dag till så åker dom ut under lysrören.
Medlem
Oh my god vad många små plantor jag har fått av smultronen! Frön till Ca 50 plantor stod det på påsen och 65% grobarhet-jag sådde alla och säkert 100 st har grott..... Kul! Nu har jag plantor till byaloppisen också!
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 25 238
Om någon av er skulle misslyckas det era smultronsådder skänker jag gärna bort revor från mina vita smultron! Jag river upp massvis varje vår och det vore ju roligare om de kom till någon nytta...
Medlem
Idag har jag omskolat en del av plantorna, de hade 1-2 kronblad och rötterna började krypa ut under krukan. Fick ca 30 krukor med minst 2-3 plantor i varje och ändå är det 2/3 kvar. Jorden tog slut så nu får de andra stå på vänt!
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Hur pass svalt har ni för era plantor?
Jag har för mig att vi sådde ungefär samtidigt och mina är ”jättestora”. I plasttråget står det 20 plantor DSC02315__Large_.JPG ( 136.03k )
Antal nedladdningar: 47
Tyvärr så har jag ju bara köket att hålla till i så fram åt maj är det lite djungelkänsla över hemmet…….. och jag förbannar den dag jag kom på att det var kul att dra upp plantor själv.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton