Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > I morgon
          Överbölingen
          Inlägg 12-01-2010, 02:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

skall jag ta en skotertur och kolla haraspåren. Släpper kanske taxen efter frukosten. Just nu har vi härliga -2,9°. I morgon säkert ca -10°.

Överraskade hustrun i kväll med en Irish coffee. Vi kom nämligen hit sent efter att fått extra barnvaktsuppdrag medan sonen var på slalomträning med äldsta dottern. Morsan jobbade kväll. Nu blir jag kvar här till helgen om det inte blir älgjakt västa för Östersund. 31 januari är slutdatum och vi har fått extra tilldelning. Det kött vi får nu har max 2% fetthalt.

Ytterligare jobb i morgon är att snöröja växthustaket. Köpte ett 16 mm tjockt hamprep för ändamålet. Fick efter sabelaktionen förra vintern tipset av någon från Skåne, med jämtländska rötter. Och till sommaren blir repet en snygg överdel till något "principstaket". Principstaket är till för att folk skall begripa att de valt fel väg om någon undrar.

Vi har beställt ett lagom antal fröer hittills. Men tyvärr är det några kataloger kvar och sedan har vi den förbaskade mässan i Älvsjö. Minns ni krian från mässan för tre års edan? När jag tappat lappen med Evas "måste ha" frön. Fick pinsamt ringa och samma hände dåvarande kåsören i Allers Trädgård. Vi stod just och pratade när det prekära läget uppenbarade sig och vi skulle få hjälp av trevliga Impectatjejer.

Men i skrivandets stund är allt som har med trädgård att göra väldigt fjärran. Nu väntar vi på vårvintern. Årstiden kallar vi för "Vinterjakten på älg". Sedan Februari och där efter kanske vårvintern börjar.

Det sägs att samerna har 20 ord för olika slags snö. En del har jag hört men minns faktiskt inga alls. Här har vi massor av årstider. Allt baserat på Älgjakten. (Stor bokstav för att det är ett egennamn).

På ett annat forum har jag följt en otrevlig debatt om den avslutade vargjakten. I vårt län var det inte aktuellt. Lik förbaskat river varg mina näras renar. Min syn är alltså given. Men det är inte lika med att vargen skall utrotas. De må riva älg, rå och hjort men renar, får och nöt skall fredas mot varg och finns de inom de markerna och stör driften skall de bort på ett eller annat sätt. Punkt.

Sorken verkar hålla sig i vettig nummerär än så länge. Vi tog en mus i fälla i oktober. Sedan har vi inte sett någon eller några spår av gnagare. Förhoppningsvis så klarar vi oss. Vi har en lekatt i grannskapet och en småvessla samt ugglor. Mickel tar väl också en del. Om ett par veckor börjar vi höra ugglornas koppuleringsinbjudanden. Alles gut för sorkpoppulationen.

Vi avvaktar med sådd av "ut under snön frön" någon vecka för snödjupet är för litet än.

Förresten! Tror ni att en bortglömd fågelbogran bland de fallna Delphinumen överlever vintern? Eftersom den försvann i virrvarret av Delphinum och Aconitum så glömde vi bort den. En spännande grej att vänta på till våren när den syns igen.

För övrigt börjar jag begripa att min mor kallade Hibiskus (fast hon sá Herodes), för "Träd". Mer vedartade stammar har jag inte sett inomhus. Efter omplantering har de dvärgkemikalier de behandlats med ebbat ut så sakteliga.Ett skott från moderplantan är nästan högre än sin mamma. Just nu är det tydligen viloperiod för inga knoppar är på gång.

Amaryllisarna blev en flopp. 1(en) gick i blom. Men slarvar jag med vattning och gödning under några veckor under sommaren så får jag skylla mig själv.

Vad mer att förtälja er? Snön ligger vit på fur och gran... Även lövträden har lite upplega kvar efter lite blåst. Tittar jag ner över lägdorna ser jag ett och annat rävspår. Älgar har passerat över och smygit fram bakom växthuset. Än har bollpilarna klarat sig och inga besök i roshäckarna. Utetemperaturen är nästan för hög och inne har vi dryga 19°+. Märkligt att jämföra med förra veckan när vi behövde elda i såväl köksspis som i den öppna spisen i vardagsrumet.

Nu börjar jag plira när jag läser vad jag skrivit så nu nattar jag.

Må så grankott!

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-01-2010, 19:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Du är lyckliga man för att du lever med naturen och du planera mycket bra ibland du är slarvig med växter , men jag tycker att växter räckna lika med mina barn ,
          Obs jag tycker att du behöver bytta liv rutiner ett år minst , om vädret är inte ändrat hela året , det blir livet tråkigt. Jag bara skojar med dig.
          H:Bassam

Citera
          renate
          Inlägg 23-01-2010, 18:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Tack för ännu en trevlig berättelse om dina bestyr både ute och inne.Iår har vi riktig vinter även här i söder.Jag är dagligen ute i den snöklädda skogen,visserligen utan hund men med en vännina.Skogen finns nära mitt hem och där går älgen fritt för där får den inte jagas det är nära idrottsplatsen med motionsslinga/skidspår.Nu finns det tid till långa promenader i skog och mark,trädgården vila under ett mjukt snötäcke.Inga fröer är köpt men 2 pelagoner har jag tagit fram från pannrummet,snart börjar allt igen.
          Bifogad fil  2010_01_07_0119__Large_.JPG ( 91.82k ) Antal nedladdningar: 40
          Hemma i trädgården jan 2010

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-01-2010, 00:09
          Länk hit: #4

Medlem

Hej

Det är roligt att man får bra promenad under den här tiden , det är mycket snö men är inte så mycket kalt, vad ska vi göra , ska vi ska acklimatiserar oss till här vädret, före vecka min son reste med charta 10 dagar till egyptien till området som heter ( Charam chejk ) , han sa att det är fantastig med 25 grada nu, han såg oss bilder hur de simma och solar där, jag blir svart|sjuk , men på slutet tycker jag Sverige med kalt väder med bra människor .

Citera
          zaaritha
          Inlägg 24-01-2010, 01:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Varför måste du jaga?

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-01-2010, 16:32
          Länk hit: #6

Medlem

Hej

Förlåt tycker jag inte jaga.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 25-01-2010, 00:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Att jaga eller inte jaga? – det är frågan.

Jag är jägare. Jag har jakthund/ar. För mig är det ett sätt att umgås med naturen. Att se, att lära och uppleva. Dålig hund eller otur uppblandad med dåligt kunnande ger inget byte. Men väl ger det upplevelser. Dagen är i varje fall räddad. För mig finns tre sätt att leva med naturen. Utnyttja det naturen erbjuder. Fiska vad de geografiskt belägna vattnen ger och att odla i min trädgård. Att handla kött är en sämre hantering av livets och naturens gåvor. Vi köper en del korv och stundtals lite griskött för omväxlingens skull. Kött är mat och protein. Det behöver kroppen. Kan det införskaffas under möda och besvär så närmar vi oss Rosseuas tankar om tillbaka till naturen. Ett viltkött är under alla omständigheter bättre än slakteriprodukter. Jag har en god vän som är halvvegetarian. Dvs han äter bara kött från djur han känner. Älg, ren rådjur hare osv.

Det skulle aldrig falla mig in att kritisera den som vill leva vegetartiskt eller vegant. Det är ett liv vi väljer. Jag är köttetarian från födseln. Men måste medge att min mor överstekte kött så att det var närmast oätbart.

Har vi gäster så försöker vi på alla sätt skapa en god måltid utan animaliskt protein för deras skull. Men!!!

Kritik eller negativa skämt, typ gräsätare och liknande dumheter skulle vi aldrig ens tänka på.
          Men en sak vill jag betona. Millitanta, destruktiva veganattacker mot välskötta mink- och rävfarmer får mig att kväljas. Släpp ut 1000 minkar och 90 % dör av svält för att de inte lärt sig att jaga. Samma sak gäller rävfarmer. Så länge de sköts enligt vår lag så låt dem vara i fred. Större djurplågeri än dessa sabotage får man leta efter.

Jag jagar för att det är min livsstil. Någon är vegetarian för det är dennes livsstil. En annan är vegan. Någon äter kött men måste köpa det. Respektera varndra och missionera inte. Religion har ställt till med större problem än attacker på vad vi äter och hur vi lever.

Om en vän meddelar att hon/han är vegetarian /motsvarande så säger jag bara "jasså". Och när det är dags för mat så ser jag till att lösa den frågan. Det är inget problem.

Men hade jag inte jagat så skulle jag med all säkerhet funderat över vegetarisk kost i större utsträckning.

Redigerat av Överbölingen: 25-01-2010, 11:06

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 11:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon