Jag blev så glad när jag fick ett snabbt och utförligt svar nyss här på forumet om en annan blomma så jag tänkte passa på och fråga lite om mina fikusar som håller på att tappa blad. Ni verkar vara så kunniga här allihopa!
Jag har tre olika fikusar i köket och alla har börjat tappa blad. Först var det den som är mörkgrön och stor, den hade även små svampar växandes i jorden som jag tog bort. Har jag vattnat för mycket så att det har blivit blött och gynnsamt för svampar?
Den andra med vita tecken har vuxit bra men nu de senaste veckorna har den också börjat tappa blad men det har inte gått så långt dock.
Den tredje är en benjaminfikus och den har också tappat ordentligt med blad, syns tydligt på bilden.
Vad gör jag för fel? Vattnar jag för mycket? Varför kommer det svampar?

En annan fråga gäller min klättersparris som har haft bladlöss och har fått gula blad (främst vid stammen i mitten) som den även tappar. Det är svårt att se om bladlössen är kvar men jag tror nästan att de är det. De är helt omöjliga att bli av med då det inte går att spruta noga på varenda litet blad. Jag har sprejat med såplösning, Curera koncentrat mot bladlöss som har samma effekt som såpa (kväver lusen vid direkt kontakt om jag fattat rätt) och Bayers calypso mot skadeinsekter som ska även tränga in i växten och döda även de lössen som gömmer sig i växten. Vad kan jag göra mer?