| |
|
  |
Busslaster brottslingar |
|
|
|
|
11-12-2003, 18:08
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Posse @ 11-12-2003, 17:11) Men jag tycker det känns som om bilförarna håller på att "ansvarsbefrias"... det ska vara alkolås, låsningsfria bromsar, krockkuddar, wajrar mellan körbanorna och allt vad det heter....  Det räknar inte jag som att förarna ansvarsbefrias. Jag tackar för alla åtgäder som hjälper till att minimera olyckorna i trafiken och definitivt så känner jag mig säkrare om jag kör på väg med mittvajer än utan. Det hjälper inte alltid att själv köra försiktigt, du vet aldrig vem du möter på din färd.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2003, 18:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
CITAT (lavendel @ 11-12-2003, 17:09) Hej Oldwolfie! Jovisst....visst var det häftigt då när inte livet var så farligt  ! Och jag kan också bli lite trött på det här säkerhetstänkandet ibland...och undra hur jag har överlevt överhuvudtaget  ! Vad som störde mej var väl det här att man lämnar över ansvaret till nån annan...att det måste vara lag på för att jag ska göra det...bälta dej eller gör det inte ...men ta ditt eget ansvar...förstår du! Och Den Superläckra Nilsson.....han har väl alltid hjälm på sej ute hoppas jag(fniss,fniss)! Lavendel hej o hå Lavendel när nilsson e ute så borde mössen ha skyddskläder o hjälmar o annat på sej men som jag sa så behövs nog säkerhetsåtgärderna för alla dom som annars skulle s......a i det mesta då e de bra att hota me lite böter men de värsta fartdårarna o värsta fyllona kommer man adrig åt o då vore de allt bra me alkolås o fartbegränsare, ja de e klart att de inskränker på friheten o sånt men i såna fall så skulle jag rösta ett rungande JA iallafall me alkolåsen,,,,,,,,,,,fartbegränsare njaaaeee hmhm ehhhhhh jag kör väl lite för fort ibland o de e väl inte så bra men KUL o lite dumt  flåt
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2003, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Betty @ 11-12-2003, 17:19) CITAT (Posse @ 11-12-2003, 17:11) Nåja, det hände väl olyckor förr också... även om man kanske skyllde dem som "olyckshändelser". Ja det är ju precis vad de är! CITAT Men jag tycker det känns som om bilförarna håller på att "ansvarsbefrias"... det ska vara alkolås, låsningsfria bromsar, krockkuddar, wajrar mellan körbanorna och allt vad det heter....  Det är väl bara bra att man försöker minska olycksriskerna...!  Ja, är olyckor olyckshändelser... eller självklara konsekvenser av vårdslöst/omdömeslöst beteende? Ang alkolås tycker jag det känns som om människor s.a.s. "ansvarsbefrias", när det inte längre är upp till deras eget ansvar och omdöme att avhålla sig från att sätta sig bakom en ratt när de inmundigat alkohol. Eller ska alla förekommande bilar, bussar, lastbilar, traktorer, motorcyklar, mopeder, snöscotrar, båtar, flygplan m.m. utrustas med alkolås?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2003, 21:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem nr: 61

|
Apropå förr i tiden när inget var så farligt... Det jag i första hand tänker på när jag sätter på mig bilbältet är Povel Ramels berättelse om bilolyckan då han som barn miste sina föräldrar. Själv blev han inte ens skadad, men båda föräldrarna skadades i ansiktet, mamman svårt. Delvis berodde visserligen den dödliga utgången på att det inte fanns penicillin (tror jag han skrev, jag kan inte citera för jag har inte hans bok här), men bilbälte hade säkert räddat bägge. Mitt bilbälte åker på automatiskt, så till den grad att jag ibland upptäcker att det är fastspänt när jag ska kliva ur för att öppna grinden och köra ut ur koloniområdet... efter att ha kört ca 10 meter fram till grinden!
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2003, 22:15
|

Medlem

|
CITAT (Susanne i Linköping @ 11-12-2003, 21:45) Mitt bilbälte åker på automatiskt, så till den grad att jag ibland upptäcker att det är fastspänt när jag ska kliva ur för att öppna grinden och köra ut ur koloniområdet... efter att ha kört ca 10 meter fram till grinden!  Mitt också! Det känns lika självklart att spänna på mig bilen när jag ska åka, som att spänna på mig ryggsäcken när jag tar den!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2003, 22:54
|
Medlem

|
CITAT (Posse @ 11-12-2003, 21:14) Ang alkolås tycker jag det känns som om människor s.a.s. "ansvarsbefrias", när det inte längre är upp till deras eget ansvar och omdöme att avhålla sig från att sätta sig bakom en ratt när de inmundigat alkohol.
Eller ska alla förekommande bilar, bussar, lastbilar, traktorer, motorcyklar, mopeder, snöscotrar, båtar, flygplan m.m. utrustas med alkolås? Vet inte om du har tillgång till TV3, där sänds just nu ett program...Insider och det handlar om rattfylleri. "när det inte längre är upp till deras eget ansvar och omdöme att avhålla sig från att sätta sig bakom en ratt när de inmundigat alkohol." säger du Posse. Tror du att en alkoholist har omdöme att avgöra om han/hon är lämplig bilförare? Min åsikt = JA! Alkolås i alla motorfordon! Om det blir verklighet att alla fordon utrustas med dylikt så blir inte heller kostnaden så hög. Och det viktigaste.... Många liv sparas!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 00:45
|

Medlem

|
ja så är det en som är på fyllan har faktiskt oftast inget omdöme kvar därför villjagha alkolås i ALLA bilar även äldre modeller annars skaffar förstås alkisarna äldre modeller det åker faktiskt omkring en hel del onyktra o rattfull på våra vägar fler än vad polisen hinner me o ta jag som kört taxi i så mångaherrans år o bara på nätterna har sett tillräckligt elände o tillräckligt många fyllestyrningar så nog tror jag på alkolås alltid dom som kör onyktra stoppas inte på annat sätt så det så ansvaret har dom för länge sedan stoppat nånstans låst o glömt nyckeln
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 06:38
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Uppgifter hämtade från dagens lokaltidning:
Här i stan genomförde NTF en bilbälteskampanj under sex veckor nyligen. Användandet av bilbälte ökade från 78 till 84 procent! Ganska fantastiskt. En gång i veckan - två timmar på förmiddan och två timmar på eftermiddan - kontrollerades bilisterna på två olika platser i stan. I snitt passerade 2500 bilar varje kontrolldag, totalt 15000 bilar. Både föraren och passageraren i framsätet kollades och noterades. Den ansvarige på NTF säger att om hela Skaraborg har ett bilbältesanvändande på 84 procent skulle det spara ett liv vart femte år och en svårt skadad och tre lindrigt skadade varje år.
Själv använder jag alltid bälte, vilken sida jag än sitter på i bilen. Och självklart nykter!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 06:54
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
NTFs statestik över bilbältesanvändande. När det gäller tekniska apparater för att minska olyckor så kommer det snart sensorer som analyserar förarens pupillrörelser. Om man som förare stirrar alltför mycket , utan att röra ögonen, så indikerar det att man är drogpåverkad (eller mycket trött!) och det kan larma . De flesta som är drogpåverkade kör väl dock gamla bilar utan moderna hjälpmedel.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 09:15
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 11-12-2003, 22:54) Tror du att en alkoholist har omdöme att avgöra om han/hon är lämplig bilförare? Min åsikt = JA! Alkolås i alla motorfordon! Om det blir verklighet att alla fordon utrustas med dylikt så blir inte heller kostnaden så hög. Och det viktigaste.... Många liv sparas! Det är nog bäst sätta alkolås på alla skjutvapen, knivar och andra farliga prylar också....
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 09:20
|
Medlem

|
Hur ofta har du mött någon beväpnad på vägen? Alkoholpåverkade bilförare är ute på våra vägar varje dag året om.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 09:32
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 12-12-2003, 09:20) Alkoholpåverkade bilförare är ute på våra vägar varje dag året om.  Jo, jag känner till att det påstås vara fruktansvärt många som kör alkoholpåverade. Och inte "bara" såna som "festat", utan också mängder som gör det regelbundet och "vanemässigt". Den kategorin låter sig sannolikt inte hindras av några alkolås. Därför vore det väl logiskt att polisen satte in betydligt större resurser för att ta dem på bar gärning, och bura in dem. Men ju mer polisväsendet utarmas, ju fler alkoholpåverade ute på vägarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 09:54
|
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 181

|
När mamma och pappa började sällskapa så fick mamma lära sig att använda bilbältet, för "denna bil startar bara om bilbältet är på"! Och det var nästan 40 år sedan. Så jag är också uppväxt med bälte och det åker på automatiskt.
Alkolåset skulle nog vara jättebra i ALLA större fordon! Visserligen börjar de köra med mindre fordon så att de inte skadar så många oskyldiga!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Håller med om att ALLA motorfordon borde ha alkolås - de räddar liv! Hur är det med andra droger, som medicin o narkotika, man borde kanske införa nån sorts automatiskt "stick i fingret" (blodprov) också = Droglås...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 12:12
|

Medlem

|
CITAT (Ina @ 12-12-2003, 02:26) den där musen kanske skulle klara sej från nilsson han verkar tuff men han verkar ha glömt sin kevlarväst
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
På flyget är det tvingande att bälta sig, värdinnorna är stenhårda. På buss kanske föraren då och då påminna om bältespåtagning. I några av våra städers kollektivfordon informeras vi via bandspelare, eller vad det är, om nästa hållplats. Nästa hållplats Trivselsvängen, kom ihåg att ta loss bältet. Å andra sidan tycker jag att vi alldeles för många regler och lagar.
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 12:47
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 12-12-2003, 11:10) Håller med om att ALLA motorfordon borde ha alkolås - de räddar liv! Hur är det med andra droger, som medicin o narkotika, man borde kanske införa nån sorts automatiskt "stick i fingret" (blodprov) också = Droglås... Jag tycker som väl redan framgått att man borde kunna kräva det ansvaret av människor att de inte framför motorfordon när de är påverkade av droger. Eljest borde drogintag totalförbjudas. Det som otvivelaktigt skulle rädda liv vore att alkoholtillgången och -förhärligandet ströps igen. År 1994 lurades Sverige in i EU; sedan 1996 har alkoholkonsumtionen i vårt land ökat med 24 procent. Statistiken lär säga att svensken nu dricker 10 liter sprit per år, och att för varje liter ökar dödsolyckorna i trafiken med åtta procent.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Posse @ 12-12-2003, 12:47) CITAT (Betty @ 12-12-2003, 11:10) Håller med om att ALLA motorfordon borde ha alkolås - de räddar liv! Hur är det med andra droger, som medicin o narkotika, man borde kanske införa nån sorts automatiskt "stick i fingret" (blodprov) också = Droglås... Jag tycker som väl redan framgått att man borde kunna kräva det ansvaret av människor att de inte framför motorfordon när de är påverkade av droger. Eljest borde drogintag totalförbjudas. Det som otvivelaktigt skulle rädda liv vore att alkoholtillgången och -förhärligandet ströps igen. År 1994 lurades Sverige in i EU; sedan 1996 har alkoholkonsumtionen i vårt land ökat med 24 procent. Statistiken lär säga att svensken nu dricker 10 liter sprit per år, och att för varje liter ökar dödsolyckorna i trafiken med åtta procent. Det där kan du väl ändå inte riktigt mena!  Man kan inte avkräva fulla eller narkotikapåverkade människor att ta sitt ansvar och låta bli att köra bil påverkade! - I sitt dimmiga tillstånd begriper de inte det! Det går heller inte att totalförbjuda drogintag - många droger är ju av medicinsk art och så pass viktiga att man bara inte kan förbjuda dem. Att strypa alkoholtillgången är inte möjligt! När vi hade motbok så kokades det en hel del hemma... och för den delen skulle smugglingen öka kollosalt mycket. Nej, jag tycker fortfarande att man borde sätta alkolås på alla motordrivna fordon! Att vädja till folk att ta sitt ansvar och använda sitt goda omdöme hjälper föga - alldeles för många bryr sig inte ändå!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2003, 17:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem nr: 61

|
Alkolås är väl fortfarande väldigt dyra, men om alla blev tvungna att ha ett skulle de bli bra mycket billigare pga serietillverkningseffekten. Jämför med platta bildskärmar (LCD), för några år sedan var de jättedyra, nu har de flesta råd med dem. Det vore nog inte så dumt med alkolås! För många, många år sedan var min dåvarande pojkvän och jag på middag någonstans, jag höll mig till alkoholfritt och han tog ett glas vin, om jag minns rätt. När vi åkte hem glömde vi totalt bort att det var jag som skulle köra!!! Och ändå var vår inställning att man absolut inte kör bil med alkohol i kroppen, om än aldrig så lite. Hade vi haft alkolås hade vi sluppit skämmas efteråt.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|