|
Busslaster brottslingar |
|
|
|
12-12-2003, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Betty @ 12-12-2003, 14:16) Man kan inte avkräva fulla eller narkotikapåverkade människor att ta sitt ansvar och låta bli att köra bil påverkade! - I sitt dimmiga tillstånd begriper de inte det!  Är alltså berusning s.a.s. en "förmildrande omständighet"? Om vi säger att jag skulle vilja ta livet av nån eller bränna ner något varuhus eller så, är jag tämligen säker på att jag ändå inte skulle göra det även om jag var fruktansvärt full (knark har jag aldrig testat) därför att man väl ändå vet att det är olagligt och att jag själv säkerligen skulle råka väldigt, väldigt ut. Jag tror att det är alldeles, alldeles för dålig övervakning och för låga straff när det handlar om trafikonykterhet/-fylla att risken för upptäckt och graden av påföljder är långtifrån avskräckande och avhållande. Det anser jag mig ha upplevt på nära håll. Men man kanske borde ha alkolås på alla skjutvapen ock knivar (som sagt), och på alla tändstickor och cigarettändare, och allt annat som kan vara farligt så att människor ansvarslöst kan få fortsätta försätta sig i "dimmiga" tillstånd.
|
|
|
|
|
13-05-2004, 08:43
|

Medlem

|
Från SVT:s texttv igårkväll: CITAT Rattfylleridom En 20-årig bilförare som i kraftigt berusat tillstånd kört ihjäl en 56-årig fyrbarnspappa på E4 norr om Skellefteå, dömdes i dag av Skellefteå tingsrätt till 1,5 års fängelse. Den cyklande 56-åringen blev påkörd bakifrån och dog omedelbart.  För min del upplever jag det som en väldigt lindrig dom. Var det månne en "förmildrande omständighet" att 56-åringen dödades genom 20-åringens grova rattfylleri. För nog är väl straffet för dråp högre än så?
|
|
|
|
|
13-05-2004, 09:28
|
Medlem
Antal inlägg: 39
Medlem nr: 1 711

|
Jag åker stadsbuss mellan Värmdö och Slussen varje dag. Det sker olyckor varje vinter och det var efter den sista olyckan som man började diskutera bälte eller ej och om man verkligen får ta stående passagerare i motorvägsfart.
I de bussarna finns inget bälte. Vi kanske är nojiga men jag och min man tar aldrig samma buss, någon måste hämtan lillen på dagis....
|
|
|
|
|
13-05-2004, 09:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
Jag håller med om att det borde vara alkolås i alla motorfordon! Inte kan man kalla det omyndigförklarande? Det är ju faktiskt inte ett beslut som är upp till var och en, utan en absolut tvingande lag det handlar om..... Jag tror att alla som har fått någon när & kär skadad/dödad i liknande olyckor håller med. Och att jämföra med skjutvapen och knivar är inte så dumt - i fel händer är en bil ett mycket potentiellt mordvapen!
Lev väl & kör säkert!
|
|
|
|
|
13-05-2004, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 321

|
jag håller absolut med om att det borde finnas alkolås i alla motorfordon. det är ju faktiskt ett potentiellt mordredskap man sätter sig i.... jag har oerhört stor respekt för bilar och hastigheter. man har inte alltid så bra omdöme som man tror...
--------------------
www.uglyelephant.se
|
|
|
|
|
13-05-2004, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Har vi "en gammal taxichaufför" här i diskussionen, kan väl "en gammal busschaufför" också yttra sig.
Eftersom jag enbart kört i linjetrafik, har jag aldrig kört en buss med säkerhetsbälten. Men diskussionen finns givetvis inom yrket. Och jag vet ju vilka skyldigheter jag har som förare.
Alltså, om jag kör en buss med säkerhetsbälten, och det är lag på att använda dem, så är det också min uppgift att se till att de används. Annars kör jag helt enkelt inte. Det ansvaret ligger på mig.
Oldwolfie ... jodu, jag har också upplevt tiden då ingenting var farligt... (och man var "alltför ung för att vara rädd", dessutom).
Bussavgaser var inte farliga, för bussar går på diesel, och det vara ju bara bensinångor som man dog av. Så ... bussarna startades inne i garagen (då fanns inte utomhusramper), och där stod de och gick halvtimmesvis, för att få upp luft-trycken så de gick att köra.
Då, på den tiden, rökte vi cigg vid förarplatsen, kastade ut fimpen genom fönstret, öppnade dörren och lät folk kliva på. Allergier? Sånt fanns inte på den tiden, när ingenting var farligt.
Det var "härliga tider". Då, på den tiden, när det var JAG som bestämde...
Alkolås? Kontroller? Omdömen?
Ja, nuförtiden kan jag bli stoppad på linjen, införd i garaget och uppmanad att kissa i mugg, så jag blir upptäckt om jag går på droger eller har alkohol kvar i kroppen.
Annat var det förr, när jag kunde vara så bakfull när jag åkte till jobbet, så jag "tog bussen, törs inte fan sätta mig bakom en ratt till jobbet".
Visst det var "skoj", jag "skojade" om det alltså, för på den tiden kunde man det. Bakfyllan var reell, fast jag TOG bilen till jobbet. (jobbet som busschaufför alltså, jobbet bakom ratten).
Eller som när jag jobbade i garaget. Bland alla de där dieselbrummande bussarna som värmdes upp på mornarna. En av mina kolleger höll jag ett särsklit öga på, för när han stank starksprit när han kom, då skulle han alltid kladda på mig, så då gick jag och gömde mig till han tagit sin buss och försvunnit.
Ibland försvann han månadsvis, då var han inne på torken. När han kom tillbaka, kunde jag "gå fritt" några veckor igen...
Att någon skulle hindrat honom från att köra? När han så tydligt kom berusad? Nej, det fanns inte med på någons karta...
Eller när en buss på linjen var försvunnen, och efter mycket letande, återfanns den, med en chaufför inuti, som somnat - full...
Eller den där midsommardagen för mycket mycket länge sedan, när jag råkade titta in på jobbet, och där var tomt. Efter mycket letande fann jag personalen, den som ska finnas till hands vid bussfel, bussbyte, ambulans- eller polis-behov, osv...
På den tiden fanns ju inga mobiltelefoner, bara en "kom-radio" med kontakt med garaget.
Personalen återfanns uppe på vinden, en sovande, asberusad, den andre bara halvsovande, lullande omkring ganska kontaktlös.
Det var härliga tider, på den tiden när saker och ting sällan var farliga, och regler handlade om personlig frihet. *ironisk*
Jo, jag var själv delaktig i min personliga ofarliga personliga frihet.
Hur det än är, så överlever de flesta människor det mesta... Konstigt nog.
Så, "inga lagar", och mer "fri vilja" skulle säkerligen enbart kännas bra för flertalet människor.
Men, för de som drabbas är de en gudagåva... och ... vi har väl ändå något som heter "solidaritet" ... ??? Det är ett mänskligt påfund, är det värt att vara rädd om?
"Ibland händer något, och livet blir aldrig mera sig likt" ... Det går så fort, det går på en sekund - men resten av livet, är aldrig mer sig likt. Och inget kan någonsin göras ogjort.
Medan andra saker går så sakta att "orsak och verkan" kan vara svåra att se klart. Men ogjort, kan det inte göras ändå...
Alkoholism är en sjukdom. Som cancer. Jag vet, det finns säkerligen många som tycker att jag snackar skit när jag jämför. Men jämförelsen håller, fast jag inte tänker skriva om "bevisen".
För den som är intresserad finns det gott om BRA litteratur i ämnet.
Ursäkt?
Nej. FÖRKLARING!
Utan KUNSKAP kommer man ingen vart !!!!!!!! Det är från grunden, som man bygger hus. Man kan bygga väggar och tak på löpande band, men de stannar inte på sin plats "när det gäller", utan en stabil grund.
Att det inte går att minska alkoholintaget, är inte sant. Det är bevisligen sant att det GÅR. Vilket också betyder att varje lättnad i reglerna, ger fler skador hos människor.
Såg ni nyheterna för nån vecka sen, den drastiska ökningen av sjuka och socialfall i Finland, sedan de sänkt alkoholskatten? Fulla tonårstjejer i fyllecellerna. Två och tre stycken på madrasser på govlet, i celler avsedda för en...
Bara som ett exempel, fler exempel förekom, bara i tv-rapporten. I verkliga livet är exemplen oändliga.
"Den fria viljan" handlar tyvärr alltför sällan om just "fri vilja", utan oftare om olika beroenden, både fysiska och psykiska. Om "förnekelse" som ingår i beroenden. Om okunskap. Om inlärda mönster som inte ifrågasätts. Om "omognad" (gäller många tonåringar som drogar, för vuxna börjar inte droga och bli narkomaner).
"Den fria viljan" brukar sluta i orden ... "om bara inte" ... de gånger som det hela slutar snett.
Om bara inte ... för resten av livet... om bara inte...
Och för oss som det INTE slutar snett för ... ska vi bry oss?
Till alkolås säger jag ett klart och tydligt JA!
Inte i första hand för att "kontrollera andra människor", men för att "vanligt folk" ska vara SKYDDADE - för det handlar faktiskt om liv och död.
Och man kan ju diskutera "straff" och "strafflängd". Men personligen tycker jag att det är bra mycket viktigare att diskutera FÖREBYGGANDE.
Kramar från amaira.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
13-05-2004, 11:16
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 13-05-2004, 11:24) Har vi "en gammal taxichaufför" här i diskussionen, kan väl "en gammal busschaufför" också yttra sig.
Eftersom jag enbart kört i linjetrafik, har jag aldrig kört en buss med säkerhetsbälten. Men diskussionen finns givetvis inom yrket. Och jag vet ju vilka skyldigheter jag har som förare.
Alltså, om jag kör en buss med säkerhetsbälten, och det är lag på att använda dem, så är det också min uppgift att se till att de används. Annars kör jag helt enkelt inte. Det ansvaret ligger på mig.
Oldwolfie ... jodu, jag har också upplevt tiden då ingenting var farligt... (och man var "alltför ung för att vara rädd", dessutom).
Bussavgaser var inte farliga, för bussar går på diesel, och det vara ju bara bensinångor som man dog av. Så ... bussarna startades inne i garagen (då fanns inte utomhusramper), och där stod de och gick halvtimmesvis, för att få upp luft-trycken så de gick att köra.
Då, på den tiden, rökte vi cigg vid förarplatsen, kastade ut fimpen genom fönstret, öppnade dörren och lät folk kliva på. Allergier? Sånt fanns inte på den tiden, när ingenting var farligt.
Det var "härliga tider". Då, på den tiden, när det var JAG som bestämde...
Alkolås? Kontroller? Omdömen?
Ja, nuförtiden kan jag bli stoppad på linjen, införd i garaget och uppmanad att kissa i mugg, så jag blir upptäckt om jag går på droger eller har alkohol kvar i kroppen.
Annat var det förr, när jag kunde vara så bakfull när jag åkte till jobbet, så jag "tog bussen, törs inte fan sätta mig bakom en ratt till jobbet".
Visst det var "skoj", jag "skojade" om det alltså, för på den tiden kunde man det. Bakfyllan var reell, fast jag TOG bilen till jobbet. (jobbet som busschaufför alltså, jobbet bakom ratten).
Eller som när jag jobbade i garaget. Bland alla de där dieselbrummande bussarna som värmdes upp på mornarna. En av mina kolleger höll jag ett särsklit öga på, för när han stank starksprit när han kom, då skulle han alltid kladda på mig, så då gick jag och gömde mig till han tagit sin buss och försvunnit.
Ibland försvann han månadsvis, då var han inne på torken. När han kom tillbaka, kunde jag "gå fritt" några veckor igen...
Att någon skulle hindrat honom från att köra? När han så tydligt kom berusad? Nej, det fanns inte med på någons karta...
Eller när en buss på linjen var försvunnen, och efter mycket letande, återfanns den, med en chaufför inuti, som somnat - full...
Eller den där midsommardagen för mycket mycket länge sedan, när jag råkade titta in på jobbet, och där var tomt. Efter mycket letande fann jag personalen, den som ska finnas till hands vid bussfel, bussbyte, ambulans- eller polis-behov, osv...
På den tiden fanns ju inga mobiltelefoner, bara en "kom-radio" med kontakt med garaget.
Personalen återfanns uppe på vinden, en sovande, asberusad, den andre bara halvsovande, lullande omkring ganska kontaktlös.
Det var härliga tider, på den tiden när saker och ting sällan var farliga, och regler handlade om personlig frihet. *ironisk*
Jo, jag var själv delaktig i min personliga ofarliga personliga frihet.
Hur det än är, så överlever de flesta människor det mesta... Konstigt nog.
Så, "inga lagar", och mer "fri vilja" skulle säkerligen enbart kännas bra för flertalet människor.
Men, för de som drabbas är de en gudagåva... och ... vi har väl ändå något som heter "solidaritet" ... ??? Det är ett mänskligt påfund, är det värt att vara rädd om?
"Ibland händer något, och livet blir aldrig mera sig likt" ... Det går så fort, det går på en sekund - men resten av livet, är aldrig mer sig likt. Och inget kan någonsin göras ogjort.
Medan andra saker går så sakta att "orsak och verkan" kan vara svåra att se klart. Men ogjort, kan det inte göras ändå...
Alkoholism är en sjukdom. Som cancer. Jag vet, det finns säkerligen många som tycker att jag snackar skit när jag jämför. Men jämförelsen håller, fast jag inte tänker skriva om "bevisen".
För den som är intresserad finns det gott om BRA litteratur i ämnet.
Ursäkt?
Nej. FÖRKLARING!
Utan KUNSKAP kommer man ingen vart !!!!!!!! Det är från grunden, som man bygger hus. Man kan bygga väggar och tak på löpande band, men de stannar inte på sin plats "när det gäller", utan en stabil grund.
Att det inte går att minska alkoholintaget, är inte sant. Det är bevisligen sant att det GÅR. Vilket också betyder att varje lättnad i reglerna, ger fler skador hos människor.
Såg ni nyheterna för nån vecka sen, den drastiska ökningen av sjuka och socialfall i Finland, sedan de sänkt alkoholskatten? Fulla tonårstjejer i fyllecellerna. Två och tre stycken på madrasser på govlet, i celler avsedda för en...
Bara som ett exempel, fler exempel förekom, bara i tv-rapporten. I verkliga livet är exemplen oändliga.
"Den fria viljan" handlar tyvärr alltför sällan om just "fri vilja", utan oftare om olika beroenden, både fysiska och psykiska. Om "förnekelse" som ingår i beroenden. Om okunskap. Om inlärda mönster som inte ifrågasätts. Om "omognad" (gäller många tonåringar som drogar, för vuxna börjar inte droga och bli narkomaner).
"Den fria viljan" brukar sluta i orden ... "om bara inte" ... de gånger som det hela slutar snett.
Om bara inte ... för resten av livet... om bara inte...
Och för oss som det INTE slutar snett för ... ska vi bry oss?
Till alkolås säger jag ett klart och tydligt JA!
Inte i första hand för att "kontrollera andra människor", men för att "vanligt folk" ska vara SKYDDADE - för det handlar faktiskt om liv och död.
Och man kan ju diskutera "straff" och "strafflängd". Men personligen tycker jag att det är bra mycket viktigare att diskutera FÖREBYGGANDE.
Kramar från amaira. Det var ju en hel, intressant uppsats! Jag funderade mycket på när detta "länge sedan" med all fylla på jobbet kunde varit och tänkte mig början av 1940-talet kanske. Men så tittade jag i din profil och där står visst att du är (blott) 53 år! Då borde det snarast ha utspelat sig framåt 1970-talet, eller...?
|
|
|
|
|
13-05-2004, 11:57
|

Medlem

|
CITAT Då borde det snarast ha utspelat sig framåt 1970-talet, eller...? Japp. Början av sjuttiotalet. Jag var nitton år när jag började jobba i bussgaraget. Tjugoett när jag började köra buss. Japp. Jag är blott femtiotre år, bara barnet med kosmiska mått mätt. Japp, när jag är på mitt skrivhumör, blir det lätt "uppsatser" av olika slag. Ändå har jag inte skrivit särskilt "långa" inlägg här. kramisar/amaira.
--------------------
|
|
|
|
|
13-05-2004, 12:30
|

Medlem

|
CITAT Till alkolås säger jag ett klart och tydligt JA! skrev jag. Vill lägga till att det gäller även säkerhetsbälteslag, också i bussar, och det gäller förbud mot rökning på offentliga platser, även på krogen. Det borde ( i mina ögon) även vara rökförbud i hem (lokaler) där barn vistas, även om det är de egna biologiska barnen. Sådär, nu har jag sagt min åsikt. ännu en kram/amaira
--------------------
|
|
|
|
|
13-05-2004, 20:54
|

Medlem

|
Ur notis på SVT:s texttv ikväll: CITAT Ett och ett halvt års fängelse blev domen för den rattfyllerist som i augusti förra året körde ihjäl en elva månader gammal flicka och hennes farmor vid byn Flurkmark utanför Umeå. Domen i Umeå tingsrätt innebär att 58-åringen döms både för grovt vållande till annans död och grovt rattfylleri. Mannen har nekat till att han bär skulden till de bådas död, men erkänt rattfylleri. Jag tycker att det är kusligt låga straff på att i fyllan köra ihjäl folk!
|
|
|
|
|
13-05-2004, 20:59
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag hoppas att det bara var tingsrättensdom för Flurkmarks-rattfylleristen, ofta skärps straffen en del när det bedöms av juristerna i hovrätten. Men i princip håller jag med om att straffsatsen borde skärpas avsevärt för denna typ av brott. Det är avskyvärt. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
Copycat
|
13-05-2004, 21:06
|
Gäster

|
Jag tycker att säkerhetsbälte borde vara frivilligt. Man är ju ingen trafikfara bara för att man inte tagit på sig säkerhetsbältet, men 600:- kostar det. Om man väljer att köra obältat så skadar man ingen annan än sig själv. Däremot tycker jag att det ska vara lag på att det ska finnas bälte i varje fordon, för dom som vill ha.
|
|
|
|
|
13-05-2004, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
Jag åker mycket landsvägsbuss. Härom veckan åkte jag med en chaufför som påminde om bälte när vi lämnade busstation. Efter några km hördes hans barska röst igen som sa "jaha tjejer, antingen tar ni på er bältet eller så blir det till att kliva av". Två småtjejer framför mej hoppade och halvstod i sina säten. Jag och kände mej träffad också och spände på mej bältet. Fast det var dubbeldäckare kunde han se oss pga en kamera i taket. Annars så är det kanske hälften av chaufförerna som säger till om bältet på högtalarna -en del hälsar ju välkommen bla. bla. när man lämnar station.
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
13-05-2004, 22:38
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
|
|
|
|
|
14-05-2004, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Copycat @ 13-05-2004, 22:06) Jag tycker att säkerhetsbälte borde vara frivilligt. Man är ju ingen trafikfara bara för att man inte tagit på sig säkerhetsbältet, men 600:- kostar det. Om man väljer att köra obältat så skadar man ingen annan än sig själv. Däremot tycker jag att det ska vara lag på att det ska finnas bälte i varje fordon, för dom som vill ha.  Om man sitter obältad i baksätet hamnar man i ryggen på föraren och/eller passageraren i framsätet... eller så åker man med huvudet före genom vindrutan, ingen vacker syn för de som kommer till olycksplatsen för att hjälpa - om det finns nåt liv kvar att rädda vill säga... Att bli av med den bilden från näthinnan kan ta åratal...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
14-05-2004, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
CITAT (Posse @ 13-05-2004, 21:54) Domen i Umeå tingsrätt innebär att 58-åringen döms både för grovt vållande till annans död och grovt rattfylleri. Mannen har nekat till att han bär skulden till de bådas död, men erkänt rattfylleri. Och här ser man ju omdömet hos somliga - att erkänna att man kört full, men inte att man orsakat offrens död! (De sprang väl på honom frivilligt, förstår jag....) Det går inte att förlita sig på människors sunda förnuft i alla lägen, för det finns så otroligt många därute som inte HAR något förnuft över huvud taget! Hade det varit min älskade son & min älskade svärmor som det handlade om hade "58-åringen" inte levt till rättegången.......grrrrrr!!!!!!!!
|
|
|
|
|
21-05-2004, 08:57
|

Medlem

|
Något att fundera över i dessa dagar när starka intressen trycker på för att få sänka alkoholskatten. CITAT Redan i dag bedöms 14 000-16 000 bilförare köra onyktra och någonstans runt 150 personer avlider i olyckor som beror på onykterhet i trafiken. I takt med att alkoholkonsumtionen ökar i landet - och ökningen är just nu ruskigt stor - så kommer alltfler rattfyllerister att uppträda på vägarna och antalet döda och skadade kommer att öka. Med all sannolikhet står vi i början av en dödsboom beroende på rattfylleri. Ur den läsvärda ledaren Hur mycket är ett människoliv värt som kritiserar Umeå-domen.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|