| |
|
  |
Försäkringskassans nya regler?, Är du drabbad? |
|
|
|
|
16-01-2010, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gita @ 16-01-2010, 19:59)  Kanske borde vi också diskutera vad det kan bero på att vi i Sverige har världens högsta sjukskrivningstal trors vår höga levnadsstandard. Kan det vara så att vi överutnyttjat vårt sjukersättningssytem och att det nu slår över åt andra hållet, vilket tyvärr ju drabbar dem som verkligen är sjuka. Gita vi har väl också världens högsta produktivitet?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
16-01-2010, 23:44
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Christa @ 16-01-2010, 20:33)  Har du någon länk till sådan statistik?
Andra tänkbara orsaker än överutnyttjande:
- Svensk sjukvård är dåliga på att hjälpa människor att bli friska.
- Det är hög stressnivå på svenska arbetsplatser.
- Svenskar är dåliga på att stötta sina arbetskamrater. http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/99/e3f78d6f.pdfKan ju också vara så att vi definierar sjukdom annorlunda en andra. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 00:13
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gita @ 16-01-2010, 19:59)  Kanske borde vi också diskutera vad det kan bero på att vi i Sverige har världens högsta sjukskrivningstal trors vår höga levnadsstandard. Kan det vara så att vi överutnyttjat vårt sjukersättningssytem och att det nu slår över åt andra hållet, vilket tyvärr ju drabbar dem som verkligen är sjuka. Gita (min fetmarkering.) CITAT (Gita @ 16-01-2010, 23:44)  http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/99/e3f78d6f.pdfKan ju också vara så att vi definierar sjukdom annorlunda en andra. Gita Hur jag än läser din länk kan jag inte finna att det du skriver, och som jag fetmarkerat, skulle vara orsaken till den höga sjukfrånvaron i Sverige.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 09:32
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 00:13)  (min fetmarkering.)
Hur jag än läser din länk kan jag inte finna att det du skriver, och som jag fetmarkerat, skulle vara orsaken till den höga sjukfrånvaron i Sverige. Nu skrev jag det hela som en fråga! Kan det vara så? Värt att diskutera vad som gör svenskarna mer sjukareskrivna än andra (vilket framgår av länken och för övrigt av mängder ekonomiska rapporter) tycker i allafall jag att det är. Också värt att diskutera varför sjukskrivningstalen är högre inom offentlig sektor än inom privat näringsliv och varför man är mycket mer sjukskriven på landsbygden än i storstäderna. Dessutom tycker jag att det är rimligt att ompröva arbetsförmågan med jämna mellanrum. En seriös diskussion tror jag skulle gynna dem som verkligen är så sjuka att de inte kan utföra någon form av arbete, för självklart skall de ej bli misstrodda eller utan sjukpenning. Gita CITAT (herkules @ 16-01-2010, 20:44)  vi har väl också världens högsta produktivitet? Skojar du? Gita
Redigerat av Gita: 17-01-2010, 09:30
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 09:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 09:32)  Värt att diskutera vad som gör svenskarna mer sjukareskrivna än andra (vilket framgår av länken och för övrigt av mängder ekonomiska rapporter) tycker i allafall jag att det är. Också värt att diskutera varför sjukskrivningstalen är högre inom offentlig sektor än inom privat näringsliv och varför man är mycket mer sjukskriven på landsbygden än i storstäderna. Dessutom tycker jag att det är rimligt att ompröva arbetsförmågan med jämna mellanrum. En seriös diskussion tror jag skulle gynna dem som verkligen är så sjuka att de inte kan utföra någon form av arbete, för självklart skall de ej bli misstrodda eller utan sjukpenning. Gita Det låter ju ganska rimligt och är också ungefär vad som uttalats av de Nya moderaterna och Allians för Sverige. Men dessa uttalanden öppnar tyvärr också upp för en annan mindre synlig agenda: Det finns starka högerkrafter i Sverige som vill sänka skatterna och som inte har något emot en hög arbetslöshet och en låg levnadsnivå hos en stor del av befolkningen. Jag misstror definitivt deras omsorg om de mest utsatta i samhället. Tyvärr är det nog precis tvärtom. Ett utpräglat klassamhälle passar dem utmärkt.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 09:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 09:32)  Nu skrev jag det hela som en fråga! Kan det vara så? Värt att diskutera vad som gör svenskarna mer sjukareskrivna än andra (vilket framgår av länken och för övrigt av mängder ekonomiska rapporter) tycker i allafall jag att det är. Också värt att diskutera varför sjukskrivningstalen är högre inom offentlig sektor än inom privat näringsliv och varför man är mycket mer sjukskriven på landsbygden än i storstäderna. Dessutom tycker jag att det är rimligt att ompröva arbetsförmågan med jämna mellanrum. En seriös diskussion tror jag skulle gynna dem som verkligen är så sjuka att de inte kan utföra någon form av arbete, för självklart skall de ej bli misstrodda eller utan sjukpenning. Gita Skojar du? Gita Att sjukskrivningstalen i offentlig sektor är högre än inom det privata kan bero på att det är politekerstyrda organisationer. Där minskar man personalstyrkan så hårt att verksamheten inte fungerar. Det skulle man inte kunna göra i det privata. Människor som jobbar inom vård och omsorg och ständigt får ha samvetskval för att de inte räcker till bränner lätt ut sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 10:22
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 17-01-2010, 09:51)  Att sjukskrivningstalen i offentlig sektor är högre än inom det privata kan bero på att det är politekerstyrda organisationer. Där minskar man personalstyrkan så hårt att verksamheten inte fungerar. Det skulle man inte kunna göra i det privata. Människor som jobbar inom vård och omsorg och ständigt får ha samvetskval för att de inte räcker till bränner lätt ut sig. Men varför blir det så? Vi har världens högsta skatter (Danmark låg i topp en kort period men nu har vi gått om igen) Vi har världens dyraste sjukvård och skola, men varför har vi då inte världens bästa sjukvård och skola? Varken för personal, patienter eller elever. Vad är det som felar? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 10:31
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 10:22)  ..................varför har vi då inte världens bästa sjukvård och skola? Varken för personal, patienter eller elever. Vad är det som felar? Gita Snålheten som bedrar visheten skulle jag tro...... politiker som bara tänker 1 mandatperiod framåt inte på framtiden. ANki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 10:31
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 09:47)  Det låter ju ganska rimligt och är också ungefär vad som uttalats av de Nya moderaterna och Allians för Sverige.
Men dessa uttalanden öppnar tyvärr också upp för en annan mindre synlig agenda: Det finns starka högerkrafter i Sverige som vill sänka skatterna och som inte har något emot en hög arbetslöshet och en låg levnadsnivå hos en stor del av befolkningen. Jag misstror definitivt deras omsorg om de mest utsatta i samhället. Tyvärr är det nog precis tvärtom. Ett utpräglat klassamhälle passar dem utmärkt. Nu tror jag inte felet ligger i något sänkta skatter, vi har världens högsta skatter (ja, vi har gått om Danmrk igen) För min del tror jag att de höga skatterna på just arbete för låg- och medelinkomsttagare är kontraproduktiva. Om t.ex alla inkomster under 250 000 kr/år (ett belopp som väl krävs för ett drägligt liv) vore skattefria, skulle man bl.a komma ifrån en massa bidrag som egentligen bara är en rundgång av pengar. Beskatta istället stora förmögenheter och finansiella inkomster hårdare. Sen tror jag mycket vore vunnet om man konkurensutsatte den offentliga sektorn hårdare, tror både kvalité och ekonomi ,för att inte tala om den enskildes valfrihet hade mycket att vinna. Gita
Redigerat av Gita: 17-01-2010, 10:32
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 10:44
|

Medlem

|
Man kan diskutera olika politiska insatser, men faktum kvarstår:
Den nuvarande regeringen bryr sig inte om de svaga i samhället.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 11:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Största orsaken till att flera är sjukskrivna är nog mest arbetssituationen. Företag säger upp folk eller anställer inte tillräckligt och de som då är kvar får göra arbete som motsvarar flera personer. Ta t.ex. mitt tidigare jobb, när jag blev uppsagd lade mitt heltidsjobb ut på 3 personer som först skulle ssköta sitt ordinarie jobb och sedan mitt på eventuellt samma tid. Hur stressade blir inte de och då kommer event. sjukdommar m.m. krypande för oftast har de ett högt arbetstempo tidigare.
Min sambo har som tur inte drabbat av de nya reglerna trots sjukskrivning från okt. 2008. Men han har då också haft "turen" att få olika sjukdommar under den tiden och det påverkar sjukskrivningen. Har även haft turen med bra handledare på sjukkassan eftersom företaget där han arbetar har en personlig för alla deras anställda.
Jag beklagar verkligen att du har så mycket problem och krav på dig, men försök att ta det lugnt.
Kan du inte bli sjukpensionär halvtid? Har ni inte rehabsamtal på ditt jobb med läkare, FK och närmaste chef och event. skyddsombud eller liknande,?
Kan du inte anmäla dig till AF halvtid så du får in pengar i alla fall och de måste ju hitta arbete som du orkar med. Ett annan sätt , be läkaren om du har stort förtroende för att sjukskriva dig för andra symtomer.
Håller tummarna att det ordnar sig för dig.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 12:13
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 10:44)  Man kan diskutera olika politiska insatser, men faktum kvarstår: Den nuvarande regeringen bryr sig inte om de svaga i samhället. Och inte den föregående heller! Kan det bero på att vi har yrkespolitiker som aldrig riktigt kommer i kontakt med verkligheten? Kanske skulle det vara bättre om det på alla nivåer inte vore möjligt att ha ett politiskt uppdrag längre än t.ex två mandatperioder. Gita [quote name='Inga från Närke' date='17-01-2010, 11:21' post='1155503'] Största orsaken till att flera är sjukskrivna är nog mest arbetssituationen. Företag säger upp folk eller anställer inte tillräckligt och de som då är kvar får göra arbete som motsvarar flera personer. quote. Men det förklarar ju inte varför sjuktalen faktiskt är högre inom offentlig än privat sektor. Inte heller varför sjuktalen är högre på landsbygden än inom storstadsområden. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 09:32)  Skojar du? Gita nä, jag frågade, därav frågetecknet.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 09:32)  Dessutom tycker jag att det är rimligt att ompröva arbetsförmågan med jämna mellanrum. En seriös diskussion tror jag skulle gynna dem som verkligen är så sjuka att de inte kan utföra någon form av arbete, för självklart skall de ej bli misstrodda eller utan sjukpenning. Gita Bra skrivet. Tyvärr är det väl den seriösa diskussionen som fattas i nuläget.
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Om det stämmer att sjukskrivningar är vanligare inom offentlig sektor än i privat så lär väl det bero på att det är vanligare med vårdjobb, lärarjobb inom den offentliga sektorn - det är väldigt krävande arbeten som det är relativt lätt att bli sjuk av.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 12:36
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 10:31)  Nu tror jag inte felet ligger i något sänkta skatter, vi har världens högsta skatter (ja, vi har gått om Danmrk igen) För min del tror jag att de höga skatterna på just arbete för låg- och medelinkomsttagare är kontraproduktiva. Om t.ex alla inkomster under 250 000 kr/år (ett belopp som väl krävs för ett drägligt liv) vore skattefria, skulle man bl.a komma ifrån en massa bidrag som egentligen bara är en rundgång av pengar. Beskatta istället stora förmögenheter och finansiella inkomster hårdare. Sen tror jag mycket vore vunnet om man konkurensutsatte den offentliga sektorn hårdare, tror både kvalité och ekonomi ,för att inte tala om den enskildes valfrihet hade mycket att vinna. Gita Ja, dagens regering gör ju precis tvärtom. Förmögenhetsskatten är borttagen, pensionerna sänks, A-kassan och sjukpenningen sjunker efter en viss tid... Det är väldigt många i detta landet som har en inkomst långt lägre än 250000:-/ år. Min man har till exempel 170.000:- efter 4 års sjukdom, innan han blev sjuk var inkomsten ca 300.000:-/år. För närvarande har han ingen säker inkomst alls förutom 240:- om dagen för att han är utförsäkrad. Arbetsförmedlingen är rent ut chockad över att han blivit det, tänker inte gå in på varför, för då måste jag gå in på hans sjukdom och det vill jag inte göra på ett internetforum.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 12:59
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 2 619

|
Jag mår verkligen inte jättebra och skulle jag börja gräva och grotta ner mig i min hälsa skulle jag nog till slut också bli sjukskriven.
Saken är den att jag är en fighter som har en positiv inställning till livet och världen och det är vad som håller mig uppe. Dessutom hatar jag känslan av att leva på någon annan, som tex staten om jag inte måste för att jag var typ döende. Det skulle få mig att känna mig som en parasit. Alla våras skattepengar behöver gå till dom svårast sjuka och till dom äldre och barnen. Inte till Kalle 24 år med "ont lite granna i foten" (ursäkta ironin men känner den är på sin plats)
Vi betalar redan världens högsta skatter och det stora bidragsberoendet är en stor anledning till detta. Arbete lönar sig inte tillräckligt för att motivera många att bryta sitt bidragsberoende.
Jag tycker verkligen att det är tråkigt att så många är sjukskrivna just i Sverige av alla länder och anser inte att att det är "fel" att försöka hjälpa dem som kan till ett arbete. Ingen blir ju av med sina bidrag utan man ska ju försöka hjälpa till arbete. Vad i hela världen är det för fel med det?
Frågan man ställer sig är ju om alla verkligen vill arbeta eller om det är lättare att sitta hemma och gnälla på sin onda fot, värkande rygg eller vad det nu kan vara.
Pressen går på i 180% om detta nu eftersom Svenska journalister har en historisk tradition av att vara vänster och ser detta som sin möjlighet att försvåra för aliansens nästa valseger.
Historien om kvinnan som tog livet av sig är ett sådant exempel på ren och skrämsel propaganda. Visst det är jätte sorgligt med folk som tar livet av sig men om man gör det för att man inte vill ha hjälp med att försöka komma ut i arbetslivet då ligger det andra problem bakom.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 13:14
|

Medlem

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 12:59)  Vi betalar redan världens högsta skatter och det stora bidragsberoendet är en stor anledning till detta. Arbete lönar sig inte tillräckligt för att motivera många att bryta sitt bidragsberoende. Förbaskade floskler! När blev sjuk = bidragsberoende?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 13:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
BILBO: Om de får hjälp med att komma ut i arbetslivet och att det får ta den tid det tar att bli rehabiliterad, om det går, det är bra. Tyvärr är det ju många nu som bara mister sin sjukersättning innan de får någon hjälp över huvud taget, det är inte bra.
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 13:21
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 13:14)  Förbaskade floskler! När blev sjuk = bidragsberoende?  Ordklyveri! Om en försäkring överutnyttjas så medför det högre premier för alla, när det gäller sjukförsäkringen genom högre skatter. gita
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|