| |
|
  |
Försäkringskassans nya regler?, Är du drabbad? |
|
|
|
|
17-01-2010, 19:23
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 2 619

|
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 19:16)  Men som aktieägare, så förväntar jag mig att skatten på reavinster av kapital försvinner fortast möjligt. Jag vill inte vara med och betala till alla svindlares ersättningskonton, arbetsförmedling, sjukhus och alla kommunala kontor. Jag vill behålla alla mina pengar själv!! Jag klarar mig bäst själv!!! Blir jag sjuk så åker jag utomlands - där är det billigare och bättre, och personlig vård och eget rum får man på köpet. Förstår din ironi :-) Jag har själv några trötta fonder som jag trots världens högsta skattetryck har lyckats undvara. Jag hoppas att de kan låta mig leva på existens minimum när jag blir gammal åtminstonde, inte större förhoppningar än så här från mig. Och vad gäller pressen i Sverige har du inte rätt. En undersökning nyligen visade att 30-40% av Journalisterna i Sverige sympatiserar med vänsterblocket och då med miljötomtarna mer specifikt.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:25
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:23)  Och vad gäller pressen i Sverige har du inte rätt. En undersökning nyligen visade att 30-40% av Journalisterna i Sverige sympatiserar med vänsterblocket och då med miljötomtarna mer specifikt. men nästan 80% av dagstidningsupplagan består av borgerliga tidningar - så där väger det över med råge...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:32
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Missade du räknelektionerna i småskolan, Bilbo?? Eller var du frånvarande då "majoritet", "minoritet" resp "demokrati" behandlades"?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:39
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 19:32)  Missade du räknelektionerna i småskolan, Bilbo?? Eller var du frånvarande då "majoritet", "minoritet" resp "demokrati" behandlades"? Aftonbladet som ju har den största spridningen i Sverige (Internet inkluderat) har ju trots deras ägande av ett "privat" Norskt företag fortfarande kvar sitt motto som lyder något liknande: " Att med hjälp och stöd av socialdemokratin föra fram dess sanningar och dess politiska ambition" Läs en artikel i Aftonbladet med politiskt innehåll som inte hyllar sossarna eller kommunisterna eller miljöpartiet...dom är ju patetiska. Aftonbladet är en totalt köpt vänster blaska utan heder. SVD och DN som ju "ska" anses mera neutrala eller tom "höger" är ju så mycket mera nyanserade och neutrala än lilla Sosse pravda Aftonbladet! och, jag var närvarande på räknelektionerna i skolan, tom dom andra lektionerna som handlade om kritiskt tänkande :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:43
|

Medlem

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:39)  SVD och DN som ju "ska" anses mera neutrala eller tom "höger" är ju så mycket mera nyanserade och neutrala än lilla Sosse pravda Aftonbladet! Om man står långt ut till höger så kan man kanske uppleva det så, annars inte...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:48
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 19:43)  Om man står långt ut till höger så kan man kanske uppleva det så, annars inte... Eller om man är långt ut till vänster så tycker man Aftonbladet är sååå neutralt :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:49
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jaja, står man längst till höger så är ju allt vänstervridet....jag kan föreställa mig dom lektionerna där du redogjorde för kritiskt "tänkande"...men 35% är inte och kommer aldrig att vara flertalet, oavsett hur illa du tycker om andras ställningstagande. Hej från mig, som drar sig ur debatt med rabiata människor!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:55
|

Medlem

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:48)  Eller om man är långt ut till vänster så tycker man Aftonbladet är sååå neutralt :-) Det är tillåtet att läsa flera tidningar...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:55
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 19:49)  Jaja, står man längst till höger så är ju allt vänstervridet....jag kan föreställa mig dom lektionerna där du redogjorde för kritiskt "tänkande"...men 35% är inte och kommer aldrig att vara flertalet, oavsett hur illa du tycker om andras ställningstagande. Hej från mig, som drar sig ur debatt med rabiata människor! Precis, har man torrt på föterna och inte håller med, då måste man ju bara vara rabiat :-) Kul (not) argumentations teknik från dig (tror det kallas för härskarteknik) alltså ambitionen att svartmåla ens åsiktsmotsåndare genom personangrepp. Ciao Bengalow och jag är inte "extrem höger" trots din vilja att se mig som sådan. Allt väl till dig och lycka till!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 21:01
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 19:43)  Om man står långt ut till höger så kan man kanske uppleva det så, annars inte... Men Aftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita
Redigerat av Gita: 17-01-2010, 21:02
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 21:02
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:01)  Men Aaftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita hänvisar till vår vän från Trollbäcken... (själv läser jag nästan aldrig kvällstidningar)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 21:05
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:01)  Men Aftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita Jag förnedrar mig för jag har den som sömnlektyr. Ett ex i månaden räcker.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 21:14
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 14:55)  Men herrejisses. Det är INTE på grund av LÅNG sjukskrivning man inte klarar en viss sak i detta fallet. Jag vill verkligen inte diskutera med dig mera, du är så fruktansvärt cynisk och kall så jag mår illa. Fast det är nog ganska ofta att långa sjukskrivningar är destruktiva. Man tar till sig sjukdom som sin identitet. Nu säger jag inte att det gäller alla, men för att man råkat ut för sjukdom behöver man ju inte vara arbetsoförmögen för alltid. Att regelbundet ompröva sjukdom/arbetsförmåga är väl helt rimligt. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 15:52)  "Öppet brev från föreningen Resurs till Gunnar Axen (M) i socialörsäkringsutskottet
Bäste Gunnar Axén! ..........................................
Vi vill ha rätt till riktig hjälp, medicinsk och vetenskapligt dokumenterad rehabilitering. Vi vill ha rätt att känna ekonomisk trygghet så att vi kan lägga vår energi på att läka och få en så bra livskvalitet som möjligt. Och vi vill känna att vi kan komma ut i arbetslivet i den takt var och en av oss förmår, inte efter ett förutbestämt antal dagar. För detta är olika för olika människor. Som det är nu är det samma för alla. Detta är verkligheten även om Ni vägrar att se den!" Bra skrivet hela brevet . Ville inte lägga in det igen utan citerade bara en del.
Redigerat av Inga från Närke: 17-01-2010, 21:41
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 21:49
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:14)  Fast det är nog ganska ofta att långa sjukskrivningar är destruktiva. Man tar till sig sjukdom som sin identitet. Nu säger jag inte att det gäller alla, men för att man råkat ut för sjukdom behöver man ju inte vara arbetsoförmögen för alltid. Att regelbundet ompröva sjukdom/arbetsförmåga är väl helt rimligt. Gita Jag har aldrig påstått annat än det du säger men i detta fallet är inte lång sjukfrånvaro orsaken till besvären. Vad är det som är så svårt att förstå? Först kom sjukdomen sedan sjukfrånvaron. Att pröva en sjukdom/arbetsförmåga, ja visst! MEN man prövar inte detta genom att kasta ut en person från sjukförsäkringen bara för att man varit sjuk i ett visst antal dagar utan några som helst åtgärder för att hjälpa människan först. DET ÄR VAD SOM SKER IDAG I SVERIGE!!!!!!!!!!!!!!!
Redigerat av Anma: 17-01-2010, 21:59
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 01:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:01)  Men Aftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita skitsamma vad folk läser, huvudsaken är att de gör det, metro, aftonbladet är utmärkta tidningar på tunnelbanan tycker jag.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 07:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (KRT @ 17-01-2010, 13:37)  Jag håller med dig Gita, tyvärr har jag inga svar på frågorna - MEN det är berättiagade frågor att ställa. Har själv en nära vän som liksom TS jobbat 50%, försökt gå upp ett flertal gånger men det går inte. Hon är snart 33 och har en skada som kommer följa henne resten av livet. Behandringen fr FS är precis som TS, men hon ger sig inte utan överklagar alla beslut. Problemet är att hon kan jobba 50%, på ett yrke där hon har alla möjligheter att anpassa arbetstiden, arbetsplatsen etc, så HUR skulle hon kunna hitta ett jobb där hon då orkar jobba 100%. När hon ställde frågan till FS kunde de inte svara  ..... Håller fullkomligt med de som säger att reglerna är stelbenta, idiotiska och totalt i avsaknad av individuell hänsyn, vilket egentligen är Så fel, för det är ju just en individuell prövning man måste göra, av varje fall!!! En person som klarar av att jobba 50% ska ju BELÖNAS för detta, snarare än straffas för att man inet kan jobba heltid. och det är klar, att om man är sjukskriven från ett fysiskt ansträngande yrke, kanske man kan hitta ett som passar bättre. Men det är ju just denna typ av individuella utredningar som man INTE gör just nu och det är DET jag anser vara det västa med hela saken...... Begriper inte varför alla klagar på regeringen här, inte för att de är utan skuld, utanför att det är försäkringskassan som tolkar och applicerar regeringens order. Och alal som haft med FS att göra på något sätt vet mycket väl hur effektiva de är, eller hur benägna de är att göra kompromisser och individuella prövningar *IRONI*. Vi behöver inte gå längre än till sjukskrivnignar av gravida där de fick på tafsen nyligen, bara för att de feltolkar instruktioner och lagar.... Men ni som tror att det skulle bli en STOR förändring vid ett maktskifte i Serige - glöm det.... Det kostar för mycket att gå tillbaka till den överdrivet generösta sjukskrivningspolicy som fanns förr, det inser även de röda även om de inte offentligt går ut och säger det. Och vad gäller jobbavdragen så kvarstår dem, iaf enl Salin, så hur ska hon då kunna finansiera allt övergår mitt förstånd. Men eftersom det är valår, så antar jag att det kommer en massa valfläsk från båda håll snart  Träffade en amerikan igår, han stod fullkomligt frågande till hela diskussionen. I hans hemland jobbar man, blir man sjuk vill det till att man har en bra försäkring annars får man inte ett smack. På sin höjd får man matkuponger från staten om man är fattig. Inte för att jag anser att det är något att ta efter i Sverige, verkligen inte!. Men det KAN vara värt att tänka på hur det er ut på andra håll, när vi svenskar klagar över hur uselt allt är....... Grundproblemet är inte utformningen av sjukförsäkringen. Grundproblemet är att människor blir sjuka av stress, brist på motion och näringsfattig kost. När människor bli sjukskrivna så har de oftast mått dåligt länge utan att få hjälp. Många får ingen hjälp när de blir sjukskrivna heller. Att man inte kan bli frisk enbart genom att vara frånvarande från jobbet är ju självklart. Folk blir inte friskare för att vi ändrar sjukförsäkringssystemet. De som inte blir hjälpta får senare i livet allvarligare sjukdomar som är betydligt dyrare för samhället men då hamnar notan hos sjukvården. Arbetsgivaren bör också ha ett större ansvar för den psykosociala arbetsmiljön och där är det den skattefinansierade verksamheten som är sämst. Om människor är sjukskrivna på grund av stressrelaterade sjukdomar så är det inte särskilt smart att först sjukskriva dem utan att hjälpa dem att bli friska och sedan stressa dem halvt fördärvade genom att säga att de varit sjukskrivna för länge.
Redigerat av Christa: 18-01-2010, 07:12
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget.
Om det nu är så att försäkringskassan missförstått och inte tolkar sina av regeringen ålagda uppgifter på ett riktigt sätt så borde ju de styrande sätta ner foten och förklara bättre hur det var menat. Regeringen har helt klart ett stort ansvar i att så många nu drabbas av försäkringskassans stelbenta syn på sjuka människor.
Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 09:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 08:55)  Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget.
Om det nu är så att försäkringskassan missförstått och inte tolkar sina av regeringen ålagda uppgifter på ett riktigt sätt så borde ju de styrande sätta ner foten och förklara bättre hur det var menat. Regeringen har helt klart ett stort ansvar i att så många nu drabbas av försäkringskassans stelbenta syn på sjuka människor.
Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig. instämmer i vartenda ord!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 10:59
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Alla psykiska sjukdomar är heller inte stressrelaterade.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|