Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Försäkringskassans nya regler?, Är du drabbad?
          ängsvädd
          Inlägg 18-01-2010, 11:02
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Anma @ 18-01-2010, 10:59) *
          Alla psykiska sjukdomar är heller inte stressrelaterade.

Helt sant. Däremot blir alla sjukdomar - såväl psykiska som fysiska värre av stress.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 18-01-2010, 11:11
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (ängsvädd @ 18-01-2010, 11:02) *
          Helt sant. Däremot blir alla sjukdomar - såväl psykiska som fysiska värre av stress.

Det är välidigt sant. Stress över att mattan dras under fötterna på en som just nu med FK, till exempel.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2010, 11:21
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (ängsvädd @ 18-01-2010, 11:02) *

Exakt!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 18-01-2010, 12:35
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Alla har naturligtvis inte stressrelaterade sjukdomar men det är där den stora ökningen har skett.

Det är t ex

Värk i nacke axlar och rygg.

Blodsockerproblem

Trötthet som inte går att vila bort.

Synproblem

Magproblem

Sömnproblem

Plus en massa andra saker.

Faktum kvarstår. Sverige har inte råd med så många sjuka som vi har idag. Folk blir inte friskare av att behandlas som de gör nu. Många blir istället sjukare.

Skall vi höja skatten så vi har råd med ökningen av sjuklighet så blir det så höga skatter så folk inte klarar sig på sin lön. Det innefattar också de skenande kostnaderna för sjukvård.

Om någon har en annan åsikt än att folk måste få hjälp att hålla sig friska så skulle det vara intressant att höra hur ni tycker att problemet skall lösas.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 18-01-2010, 15:49
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 08:55) *
          Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget.
          Om det nu är så att försäkringskassan missförstått och inte tolkar sina av regeringen ålagda uppgifter på ett riktigt sätt så borde ju de styrande sätta ner foten och förklara bättre hur det var menat. Regeringen har helt klart ett stort ansvar i att så många nu drabbas av försäkringskassans stelbenta syn på sjuka människor.

Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig.

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 18-01-2010, 18:07
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Christa @ 18-01-2010, 07:11) *
          Grundproblemet är inte utformningen av sjukförsäkringen. Grundproblemet är att människor blir sjuka av stress, brist på motion och näringsfattig kost.

När människor bli sjukskrivna så har de oftast mått dåligt länge utan att få hjälp. Många får ingen hjälp när de blir sjukskrivna heller. Att man inte kan bli frisk enbart genom att vara frånvarande från jobbet är ju självklart.

Folk blir inte friskare för att vi ändrar sjukförsäkringssystemet. De som inte blir hjälpta får senare i livet allvarligare sjukdomar som är betydligt dyrare för samhället men då hamnar notan hos sjukvården.

Arbetsgivaren bör också ha ett större ansvar för den psykosociala arbetsmiljön och där är det den skattefinansierade verksamheten som är sämst.

Om människor är sjukskrivna på grund av stressrelaterade sjukdomar så är det inte särskilt smart att först sjukskriva dem utan att hjälpa dem att bli friska och sedan stressa dem halvt fördärvade genom att säga att de varit sjukskrivna för länge.

Christa - jag håller absolut med dig i fråga om psykosocial miljö, och jag håller med dig om att man KAN göra mycket förebyggande arbete idag.

MEN jag kan inte hålla med om folk blir sjuka av "stress, brist på motion och näringsfattig kost". Inte enbart eller ens i de flesta fall, vilket jag tolkar dig som att du menar. Jag har faktiskt aldrig sett några siffor på VAD folk som är sjukskrivna drabbas av, men de personer i min bekantskapskrets som är eller har varit sjuksrivna lider inte av någon följdsjukdom till stress, brist på motion eller näringsfattig kost. De lider av MS, whiplash-skada, komplicerat benbrott, ischias, graviditetsrelaterade komplikationer och liknande, förutom ett fall då jag vet att personen sjukskrevs för utbärndhet/utmattningssyndrom och det troligen finns en depression med i bilden. Och följaktligen håller jag inte heller med dig om att de skulle mått dåligt en längre tid innan de söker hjälp. Jag tror att både du och jag är färgade av VÅRA erfarenheter av saken, och de är uppenbarligen inte likadana.

Jag tycker också att denna regeländring slår på fel personer, men jag vidhåller att arbetsförmåga är något som dels ska prövas individuellt och som ska omprövas med jämna mellanrum. Det säger sig själv, att en person som är sjukskriven från sitt yrke som murare pga ryggproblematik, troligen skulle klara ett mindre fysiskt belastande jobb utmärkt (om man sedan VILL är en annan sak och det ligger utanför denna tråd). På samam sätt kan man tänka sig att en person med en kronisk sjukdom som går i skov kan jobba 100 % ibland, men bara 25 % under andra perioder, att då sjukskriva denna person till 100% alltid är ju idiotiskt ffa för personen själv som då missar allt det positiva med att ha ett yrke. En person kanske drabbas av ett komplicerat benbrott och sjukskrivs i flera år, men så småningom läker det och personen blir delvis arbetsför igen, ska denna person då sjukskrivas pga en eskada som läkte för länge sedan och trot att personen NU kan arbeta? Jag gissar att det var något åt det hållet man tänke sig från början, men någonstans på vägen blev vissa delar av reformen väldigt fel.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-01-2010, 19:06
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 08:55) *
          Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget.

Om det nu är så att försäkringskassan missförstått och inte tolkar sina av regeringen ålagda uppgifter på ett riktigt sätt så borde ju de styrande sätta ner foten och förklara bättre hur det var menat. Regeringen har helt klart ett stort ansvar i att så många nu drabbas av försäkringskassans stelbenta syn på sjuka människor.

Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig.

tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

Eftersom jag själv tillhör de drabbade (kronisk ledsjukdom, ej arbets-, stress- eller kostrelaterad) orkar jag inte engagera mig i debatten. En stor eloge till bl a Stintan, som orkar föra vår talan och uttrycker sig så väl.

Hittade ett intressant uttalande när jag googlade.

"De nya skärpta riktlinjerna för sjukskrivningar ska bidra till att betala regeringens skattesänkningar."

Det säger socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

Saxat ur en artikel i SvD 15 augusti 2007. Det var då det första steget mot dagens utförsäkring togs. Det var då de nya kriterierna med tidsbestämda sjukskrivningar beroende på diagnos fastställdes.

SvD

Det är ju bra att veta att vi och pensionärerna kan bidra till de välavlönades konsumtion. angel_not.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Magdis
          Inlägg 18-01-2010, 20:40
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag håller med KRT om att jag inte har sett något högt antal personer som blivit sjuka pga stress, brist på motion och dålig kost. Pga rökning möjligtvis, alla våra KOL-patienter. Vi har en KOL-patient som FK ville ha ut i arbetslivet igen fast han inte ens orkar gå till toan utan syrgas utan att bli helt slut. Orkar gå ut och röka gör han dock wink.gif Möjligheterna för en KOL-patient att rehabiliteras och komma ut i jobb igen är inte stora, iallafall inte i ett sent skede av sjukdomen. För de som har MS är det ju ännu värre. Kronisk svår värk måste ju också vara väldigt svårt att klara av att arbeta med. De har ju ofta så ont att de blir helt utmattade både fysiskt och psykiskt och då orkar de ju inte jobba. Att säga att det enbart sitter i viljan att orka arbeta är inget annat än ett stort hån och då har man inte fattat ett dugg av hur det är att vara sjuk.

Citera
          narran
          Inlägg 18-01-2010, 21:55
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem nr: 26 753

CITAT (Christa @ 18-01-2010, 12:35) *
          Alla har naturligtvis inte stressrelaterade sjukdomar men det är där den stora ökningen har skett.

Det är t ex

Värk i nacke axlar och rygg.

Blodsockerproblem

Trötthet som inte går att vila bort.

Synproblem

Magproblem

Sömnproblem

Plus en massa andra saker.

Faktum kvarstår. Sverige har inte råd med så många sjuka som vi har idag. Folk blir inte friskare av att behandlas som de gör nu. Många blir istället sjukare.

Skall vi höja skatten så vi har råd med ökningen av sjuklighet så blir det så höga skatter så folk inte klarar sig på sin lön. Det innefattar också de skenande kostnaderna för sjukvård.

Om någon har en annan åsikt än att folk måste få hjälp att hålla sig friska så skulle det vara intressant att höra hur ni tycker att problemet skall lösas.

Det är en viss procent av arbetsgivaravgifterna som är till för att täcka kostanderna för sjukförsäkringen och sanningen är den att det har betalats in betydligt mer till systemet än vad som har betalats ut under de senaste åren. Du ska sluta ljuga.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2010, 22:36
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Christa @ 18-01-2010, 12:35) *

Jag har funderat på vad du egentligen menar med ovanstående men fattar nog kanske inte riktigt. Isåfall kanske du kan förtydliga.

Som jag ser det så frågar jag mig varför man ska behöva få hjälp för att hålla sig frisk. Människor har väl ett eget ansvar att försöka leva på ett sådant sätt att man håller sig så frisk som möjligt. Jag menar att om man är frisk så behöver man väl ingen hjälp för att hålla sig frisk. Det är väl när/om man blir sjuk man behöver hjälp och sjuk kan vem som helst bli. Jag kan inte tycka att försäkringskassan ska behöva stå för friskvård i förebyggande syfte. Det tycker jag borde ligga mer på arbetsgivare och den enskilde själv.

När det gäller den psykiska ohälsan så borde den offentliga sektorn kunna göra en hel del för att minska risken att anställda drabbas eftersom det tydligen är inom den sektorn som den psykiska ohälsan är störst. Sen tycker jag faktiskt att människor måste ta varningssignaler på allvar så att man får hjälp innan det går för långt. Du skrev själv att du inte ville bli sjukskriven men det krävdes för att du skulle få hjälp och då ställer jag mig lite undrande till varför du inte tackade och tog emot när du hade möjlighet?

Jag hittade en intressant artikel på nätet om arbetsmiljö och hälsa som jag tycker säger en hel del när det gäller stressrelaterade sjukdomar.
          http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=3088

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-01-2010, 22:51
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Gita @ 16-01-2010, 19:59) *
          Kanske borde vi också diskutera vad det kan bero på att vi i Sverige har världens högsta sjukskrivningstal trors vår höga levnadsstandard. Kan det vara så att vi överutnyttjat vårt sjukersättningssytem och att det nu slår över åt andra hållet, vilket tyvärr ju drabbar dem som verkligen är sjuka.
          Gita

Visst skenade sjukersättningskostnaderna iväg till rent astronomiska belopp innan makthavarna reagerade.
          Men man reagerade genom att dra alla över en kam. Så gör man bara inte. Systemet är till för dom sjuka o handikappade. Skall man minska kostnaderna finns andra vägar att gå, så att den som behöver systemet drabbas minst. Det får inte handla om att man drar en vinstlott resp. nitlott i sitt möte med FK. Eller att man är slängd i käften eller tystlåten. Alla måste behandlas lika i systemet och det är nog lite si o så med det just nu.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Magdis
          Inlägg 19-01-2010, 00:34
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Christa: Hjälp med att hålla sig friska? Vem ska göra det? Man får försöka sköta om sin hälsa och ta eget ansvar, och söka information och hjälp om man behöver det. Ansvaret kan inte läggas på den redan hårt belastade sjukvården som redan nu går på knäna och inte har resurser ens att ta hand de som redan är sjuka. Det klagas väldigt hårt på sjukvården från alla håll men det vore intressant att se vad de skulle säga om de fick göra ett studiebesök på en vårdavdelning. Det skärs och skärs i personalstyrkan och vi ska klara av allt fler uppgifter på allt färre skallar, ALLT ska lösas när man läggs in på sjukhus, har man haft jobbigt att sköta hemmet under flera års tid så MÅSTE det ordnas på stört av sjukvårdspersonalen, allt mellan himmel och jord ska vi lösa alltmedan det ska dokumenteras allt mer och mer samt att vi ska laga maten själv eftersom de drar in köket osv. Inget som håller oss friska heller direkt.

Citera
          Christa
          Inlägg 19-01-2010, 15:38
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Magdis @ 19-01-2010, 00:34) *
          Christa: Hjälp med att hålla sig friska? Vem ska göra det? Man får försöka sköta om sin hälsa och ta eget ansvar, och söka information och hjälp om man behöver det. Ansvaret kan inte läggas på den redan hårt belastade sjukvården som redan nu går på knäna och inte har resurser ens att ta hand de som redan är sjuka. Det klagas väldigt hårt på sjukvården från alla håll men det vore intressant att se vad de skulle säga om de fick göra ett studiebesök på en vårdavdelning. Det skärs och skärs i personalstyrkan och vi ska klara av allt fler uppgifter på allt färre skallar, ALLT ska lösas när man läggs in på sjukhus, har man haft jobbigt att sköta hemmet under flera års tid så MÅSTE det ordnas på stört av sjukvårdspersonalen, allt mellan himmel och jord ska vi lösa alltmedan det ska dokumenteras allt mer och mer samt att vi ska laga maten själv eftersom de drar in köket osv. Inget som håller oss friska heller direkt.

Ja men det är ju det jag säger. Sjukvården går på knäna och vi kan inte skära ner mer. Patienter med diabetes typ 2 tar en stor del av resurserna och det var tidigare något som drabbade äldre människor. Nu går det allt längre ner i åldrarna och i USA är det vanligt bland barn. Detta är bara ett exempel på en patientgrupp som kommer att sluka mer och mer vårdresurser.

Vad anser du att denna utveckling beror på?

Vad tycker du att man borde göra åt saken?

Detta är bara ett exempel. Det finns väldigt många sjukdomar och hälsoproblem som ökar i snabb takt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-01-2010, 16:06
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Christa @ 19-01-2010, 15:38) *
          Ja men det är ju det jag säger. Sjukvården går på knäna och vi kan inte skära ner mer. Patienter med diabetes typ 2 tar en stor del av resurserna och det var tidigare något som drabbade äldre människor. Nu går det allt längre ner i åldrarna och i USA är det vanligt bland barn. Detta är bara ett exempel på en patientgrupp som kommer att sluka mer och mer vårdresurser.

Vad anser du att denna utveckling beror på?

Vad tycker du att man borde göra åt saken?

Detta är bara ett exempel. Det finns väldigt många sjukdomar och hälsoproblem som ökar i snabb takt.

Nu är jag inte Magdis men jag svarar ändå. Jag är övertygad om att folk måste ändra sina kostvanor rejält + att man måste röra på sig mer för att vi ska komma tillrätta med problemet med diabetes typ 2 men även en massa andra hälsoproblem. Detta borde stå högt upp på agendan så att vi får föräldrar att lära sina barn detta redan från början istället för att som nu proppa i sig och barnen en massa snabbmat och onyttigheter och sitta stilla framför datorer varje ledig stund.

Vi har en myndighet som heter Socialstyrelsen som borde lägga massor av resurser på information om detta. Skolor och dagis borde man också kunna lägga ett större ansvar på när det gäller kost och motion. Dagliga promenader borde schemaläggas i skolorna t.ex.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-01-2010, 17:29
          Länk hit: #95

Medlem

Det är kanske så här dom vill ha det. Hoppas ingen tar illa upp.

Bifogad bild

--------------------

Citera
          Hej igen
          Inlägg 19-01-2010, 23:17
          Länk hit: #96

Gäster

CITAT (Magdis @ 19-01-2010, 00:34) *

Jag har som inlagd patient i helgen som gick, gjort "studiebesök" ... vi var 14 pat på avd ... personalen bestod av 1 st sjuksköterska o 1 st undersköterska.
          Mitt i lunchserveringen fick Uska gå och hjälpa 98-åring som satt på toa ... sjuksköterska fick ta över maten.
          Bara en stund senare fick sjuksköterskan hjälpa en annan pat som behövde gå på toa ... samtidigt ringde klockor och larmade det från två salar.
          Vi var 5 st som kunde intaga maten i matsalen ... övriga var i så dåligt skick att de fick serveras vid sängen.
          Doktorn som gick ronden frågade mig vad jag arbetade med!!! ohmy.gif
          Han hade inte ens idas läsa in min historik i min journal ... ändå var han den högst betalda.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 19-01-2010, 23:43
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Hej igen @ 19-01-2010, 23:17) *
          Jag har som inlagd patient i helgen som gick, gjort "studiebesök" ... vi var 14 pat på avd ... personalen bestod av 1 st sjuksköterska o 1 st undersköterska.
          Mitt i lunchserveringen fick Uska gå och hjälpa 98-åring som satt på toa ... sjuksköterska fick ta över maten.
          Bara en stund senare fick sjuksköterskan hjälpa en annan pat som behövde gå på toa ... samtidigt ringde klockor och larmade det från två salar.
          Vi var 5 st som kunde intaga maten i matsalen ... övriga var i så dåligt skick att de fick serveras vid sängen.
          Doktorn som gick ronden frågade mig vad jag arbetade med!!! ohmy.gif
          Han hade inte ens idas läsa in min historik i min journal ... ändå var han den högst betalda.

Ja man vet inte Netha, rätt som det är vill dom kanske ha ut dej också i kylan! Läkarna har ju inget att säga till om när det gäller försäkringskassan längre.
          ...och på sjukhusen är det så ont om personal så patienterna får snart ta hand om varandra. Stackars vårdpersonal säger jag, och nog sjutton måste detta gå ut över patienterna!
          Hoppas du kryar på dej så du slipper vara på sjukhuset! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Gillan
          Inlägg 20-01-2010, 08:20
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag tycker detta fenomen är under all kritik och jag bryr mig egentligen inte ett smack om vem som sitter vid rodret, om det är röd-grönt, blå-grönt eller hela jäkla spektrat. Det är hur som haver helt fel som det går till just nu. Herre min skapare! Utred först, innan ni slänger ut folk i kylan!!

Men jag såg det här och kunde inte låta bli att småle litegrann giggle.gif

Moderaterna genom tiderna
          •1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
          • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
          • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
          • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
          • 1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
          • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
          • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
          • 1927: Nej till folkskolereform.
          • 1931: Nej til sjukkassan.
          • 1933: Nej till beredskapsarbete.
          • 1934: Nej till a–kassa.
          • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
          • 1938: Nej till två veckors semester.
          • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
          • 1946: Nej till fria skolmåltider.
          • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
          • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
          • 1951: Nej till tre veckors semester.
          • 1953: Nej till fri sjukvård.
          • 1959: Nej till ATP.
          • 1960–talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska stödet till ANC.
          • 1963: Nej till fyra veckors semester.
          • 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
          • 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
          • 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej.
          • 1976: Nej till femte semesterveckan.
          • 1983: Nej till löntagarfonderna.
          • 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
          • 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej.
          • 2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom moderaterna.
          • 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
          • 2006: Nej till gröna jobb.
          • 2006: Nej till sex timmars arbetsdag.
          • 2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.
          • 2006: Nej till höjd a- kassa.
          • 2006: Ja till sänkt a-kassa.
          • 2006: Nej till höjd sjukersättning.
          • 2007: Ja till sänkt sjukersättning.

Detta innebär inte att jag tycker att S gjort allt rätt, lång ifrån

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Anma
          Inlägg 20-01-2010, 08:56
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ja det var ju en intressant lista det där!
          Och som sagt, bara för att man tycker att något som pågår just nu är uppåt väggarna så betyder det inte automatiskt att man tycker att allt förra regeringen gjort är perfekt.

Citera
          Gillan
          Inlägg 20-01-2010, 11:39
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Lite ot kanske, men i förrgår avled en av våra närmsta vänner, 55 år gammal. Inte pga regeringens nya regler. Hon dog av sin sjukdom, men likafullt så hann hon få brev från FK att hon skulle infinna sig på AF den 1jan i år. Hon var alltså helt arbetsför enligt vissas utsago...............

Vad är det för värld vi lever i?

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 07:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon