CITAT (katti @ 15-12-2003, 13:14)
Jag har en liten undran. Vi har pelletsbrännare men vi tycker att den är väldigt "hungrig". Det är svårt att få några klara svar från tillverkaren... vi har ett en och en halv plans hus på hundra kvadrat plus källare och våran pelletsbrännare rymmer ca trettio kilo... i den här väderleken måste vi fylla på en gång om dan... Vi tycker nog att det är ganska saftigt, vad tror ni?
Det kommer kanske bli bättre när vi får snö som isolerar lite, men då blir det ju kallare istället..
Det kan ju tilläggas att vi hade ganska stora problem med brännarn förra vintern.. den tände inte som den skulle, kunde lägga av utan synlig anledning och kunde börja "puffa" ( med den följden att källarn rökfylldes), så vi är gode hispiga och funderar på att köpa en ny brännare. Men det känns ju lite surt eftersom den vi har är inte särskilt gammal och fastän den visserligen följde med köpet av huset känns det inte kul att måsta köpa en ny. Jag kanske ska tillägga att vi inte har nån ackumulatortank.
Ja du Katti, det kan nog vara ganska normalt men visst finns det möjligheter att spara. Vad menar du med den här väderleken. Om vi räknar sista tiden så har vädret varit mellan 2+ till 6-.
Åtgången på värme är mera beroende på hur ni duschar än på värmeåtgången i huset. Hur många är ni som duschar och är någon av dom en "riktig varmvattenslukare".
30kg pellets motsvarar 15L olja. Med en kostnad på ca 2,40kr/kg så kostar det 4,80 att elda pellets motsvarande värmen i en liter olja. Med tanke på att oljepriset pendlar mellan 6,80 och 7,20 per liter så värmer ni ganska billigt.Jag har inte kollat oljepriserna sedan i våras. Din förbrukning liknar min ganska mycket.
Själv har jag haft en förbrukning på 15-25 liter olja per dygn på vintern, tre kubikmeter per år.
Då skall man veta att vi har några riktiga värmeläckagehål eftersom vi håller på att renovera. Två tonåringar som duschar som bara den och far i huset som är varmvattenslukare i ett hus på 116 kvadratmeter.
Vill man dessutom värma upp källaren så ökar värmeförbrukningen ca 15%.
Trots att det blir kallare så stiger inte värmekostnaden i motsvarande mån om det kommer snö, den isolerar ju.
Jag skullen inte tro att det lönar sig att byta ut pelletsbrännaren om det inte är för obehaget att den ryker och att ni inte kan lita på den. Ni måste ju ha passning till huset annars kan det ju frysa sönder om ni åker bort ett par dagar.
Problemet med att det ryker är just på den sortens brännare som tänder på tidigare glöd. Det är en teknik jag själv valde bort.
Vi installerade vedpanna ackumulatortankar och eldar med briketter. På ackumulatortankarnas termometrar kan man ganska snabbt läsa av var värmeslukarna håller hus. VI fick nästan en chock när vi märkte hur stor del av värmen som gick åt till varmvattnet. Nu har jag läst artiklar där man säger att 65% av värmen i ett hyreshus går åt till duschning.
BETTSON
Som kan duscha på 5 min.