Jag är idiotless på elräkningar! Installerade en täljstenskamin för 2 år sedan som komplement (vilket var en geni-drag), men vill nu gå vidare. Har vattenburet, tämligen ny 3-combipanna (1987) och gott om utrymme i pannrummet i källaren. Dessutom är huset byggt 1950 med självdrag, och jag tror att det "saknar" pannvärmen. Det har gjort att jag kommit fram till att jag skall installera brännare och bygga om "spiltan" som oljecisternen står i. Har även kollat lite löst med banken och de ställer upp med lånet. Alltså är jag på G!
Då blir det tvärstopp i hjärnan!! Var börjar jag??? Har varit ute och kollat på nätet och många leverantörer finns det!! Har även kontaktat några och framfört att jag vill ha någon som tar totalansvaret! Ex.vis: Hur blir jag av med oljan i cisternen? Ja, ja, visst kan jag elda upp den, men pannan har aldrig gått på annat än el, och jag är inte man (bokstavligen) till att ställa om den. Själva cisternen då? Den går ju inte ut varken genom fönstret eller dörren!! Har gjort en skiss på byggnationen där bulk-pelletsen skall blåsas in, men måste ju veta om det håller.
Enda responsen är en massa broschyrer! Jag kan inte ur dem utläsa vad som är vad. Har kollat med ex.vis Råd och Rön, men de godkände alla utom 2. Kvar = jättemånga.
Eftersom det finns så mycket samlat vetande på denna sight ställer jag mitt nödrop hit. Hur går jag vidare???
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|