Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pelletsbrännare, Någon som har erfarenheter
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 15-12-2003, 19:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 15-12-2003, 13:53)
          Det är inte otroligt att sotaren i och med byte av system redan har anmält detta till Miljö och hälsa och ni på detta sätt redan är med i rullorna.

/killensomvillhagrönafingrarmenlyckastglömmavattnapåtokförofta wub.gif

Ja visst kunde vi varit med "i rullorna" om jag hade angett fastighetsbeteckningen men nu gjorde jag inte det. Sotaren var på inspektion när vi hade installerat täljstenskaminen (som bara skall användas som komplement) och han kommer igen först om tre år! tongue.gif .

Värmepumpen satte min bror in veckan efter så vi går nog "fria" ett tag till men OK - merkostnaden 70:- i fastighetsskatt skulle vi nog kunna stå ut med. rolleyes.gif
          /Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          katti
          Inlägg 15-12-2003, 19:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Tack, bettson för svaret.
          Nej, vi kommer nog att lugna oss eftersom brännarn surrar på bra och går ganska rent nu. Vi är bara två i vår lilla stuga och för det mesta så duschar vi inte hemma pga träning, fast jag vet nog allt att min kära sambo gillar varma långa duschar mad.gif wub.gif
          Det är en Pelda 21 vi har så det är säkert en sån som du nämner, för en del av problemen vi hade förra vintern berodde antagligen på att pannan fick bli för kall innan brännarn startade upp igen.
          Det blir ju för det mesta ganska mycket snö här uppe i Piteå, så jag tror nog att om man skottar upp snön mot huset kan det ge lite extra isolering.
          Frågan är nu om man kanske skulle installera en ackumulatortank... hmm.. huh.gif
          Vet du några andra bra tips att minska förbrukningen på? Vi har ganska svalt inomhus... och håller på att renovera våra tvåglasfönster...

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-12-2003, 11:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Ackumulatortank tror jag inte är någon större ide när ni eldar pellets.
          Ack-tankar har man ju främst när det gäller ved eller bricketter. Då blir det mycket större värmeutveckling och istället för att den går ut i skorstenen så ackumulerar man den i tank.
          Det är också en utjämning eftersom man måste tända manuellt. Det är ju ett sätt att slippa elda så ofta.

När du eldar pellets så har du ju termostater som styr när brännaren själv skall tända ungefär som termostaterna på ett värmeelement.

Spartips förutom vattnet: Tja, det är ju det gamla vanliga. Sota pannan ofta, en gång per vecka för att hålla värmeupptagningen maximal. Naturligtvis justera brännaren för maximal effekt. Kolla efter tjockare tätningslister till fönster och dörrar. Många missar att det finns olika tjocklekar. Står man ut så kan sparmunstycken i vattenkranarna hjälpa varmvattenslösarna (eller göra dom komplett vansinniga). Du har ju inga småbarn som ställer dörrarna öppna både nu och då så där finns inget att göra.
          Har du en pelletsförbrukning som ligger ungefär på sex ton så är det nog ganska normalt. Jag skulle nästan tro att du tjänar mera pengar på att titta på elförbrukningen.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 11:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon