| |
|
  |
Dagens Hundbild, 2010 |
|
|
|
|
25-02-2010, 12:33
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem sedan: 30-09-2007
Medlem nr: 12 674

|
Ingen normalt funtad hund skadar en valp. Kul att de blev kompisar Underbara BC-bilder, blomsterrabatten!  Lova att du visar bilder på valparna sen! Meriona, de kan vara trefärgade också och andra ovanligare färger.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
25-02-2010, 21:20
|
Gäster

|
Tack för att du lär mig, det hade jag inte en aning om, jag trodde att alla var svartvita (kofärgade) ...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2010, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem sedan: 13-02-2005
Medlem nr: 5 006

|
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2010, 16:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 29

|
CITAT (Irene_L @ 27-02-2010, 16:04)  Några fler filmer på Milla: Bortraderat denna raden av mig som svarar. http://www.youtube.com/watch?v=9AXvZhrW694  Film nr 2 var för härlig på Millan där hon kollade bakom datorn var hunden var. Brukar visa Nemo film på sig själv och han kollar och skäller som bara den. Även om det är hundar på TV.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2010, 12:50
|
Medlem
Antal inlägg: 31
Medlem sedan: 08-01-2009
Medlem nr: 20 426

|
CITAT (Meriona @ 24-02-2010, 22:21)  Vilken ras är den trefärgade? Bordercollie plus något annat? För visst är väl den rasen alltid svartvit? Jättefina kort och jättefina hundar! Jag har varit och hälsat på en liten valp hela kvällen, en 13-veckors Cavalier King Charles Spaniel. Himmel och jösses vad han var söt och charmig.  Hade han fått plats i handväskan så hade han inte blivit kvar där.... Fast de hade nog vetat var de skulle leta gissar jag. Tyvärr är min kamera i fjällen med sonen, annars kunde jag bidraga med en bild på honom. Kanske kan jag fjäska med väninnan så att hon mailar mig en.  Alla är renrasiga bordercollie!! Bordercollien kan vara svart-vit och trefärgad!:D Det finns även brun- vita bordercollie!
--------------------
Tjoo Madde! blomranka.gif
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
28-02-2010, 14:53
|
Gäster

|
Ja jag har förstått detta nu, jag har fått en jättebra länk av Myosotis där man fick se mängder av olika BC-färger. Jag kanske även sett flerfärgade i verkligheten, vem vet, fast att jag inte förstått att det var border collie.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 11:34
|
Medlem
Antal inlägg: 828
Medlem sedan: 04-08-2008
Medlem nr: 17 995

|
Hej alla! Härlig tråd!!! Ja, och Viggo vill ju gärna vara med igen. Här ännu en bild: Viggo igen... Foto: 28 feb 10 Viggo har kommit i "tonåren" och en del av det han kunde nyss verkar vara som bortblåst... Inkallning, suck. Fungerar inte... Skulle ju vara trevligt att kunna ha honom lös, men det är viktigt att här i staden kunna kalla in då vi så gott som alltid alltid är omgivna av andra hundar o människor... dessutom en del trafik. Några tips på hur jag kan lyckas få honom (o mig själv såklart) att behärska detta???
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 12:17
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem sedan: 13-02-2005
Medlem nr: 5 006

|
Härlig bild på Viggo! Jag skulle göra så här: Fortsätta träna inkallning men ha honom kopplad med ett längre koppel typ flexikoppel. När han kommer berömma och gärna ge något gott. Tänk på att träna på kort håll i början. sen öka ut efter hand.
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 12:32
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem sedan: 10-07-2006
Medlem nr: 8 160

|
Vår hundinstruktör gav oss ett tips när Isak kom in i slyngelåldern (och befinner sig fortfarande där) och glömde allt att backa ett steg och börja träna från start. Det är viktigt att inte glömma träna och som Irene-L skrev träna i små omgångar och utöka. Vi tränade alltid i 10 - 15 minuter och sen vanlig promenad i början. Så börja om från början och se om det fungerar på Viggo, det fungerar på Isak.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 13:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem sedan: 01-05-2005
Medlem nr: 5 640

|
Hur kan man se så snäll o go ut som Viggo, och vilka ögon sen! Han ser så lydig ut  men skenet kan bedra  jag har erfarenhet av det också Lyssna på de som skrivit råd tidigare här så blir det nog bra till slut. Tonårstiden är oftast prövosam, men den går ju som tur är över. Fast ibland kan den vara lite för länge tycker man. Att vara konsekvent och ha massa tålamod är bra egenskaper när man har hund tror jag. Jag önskar att jag själv hade lite mer av dem bara. Lycka till med din lille goding kasam Amigo har fått vårkänslor, han plockar fram blomkrukorna. Dags för matte att plantera om sina krukväxter kanske!
__Amigo_biter_i_kruka_l_gt.JPG ( 113.98k )
Antal nedladdningar: 55
Zenithas_mobil_ht_08_och_fram_till__0110_278__Amigo_biter_i_kruka.JPG ( 129.09k )
Antal nedladdningar: 43Ursäkta, samma visa varje gång. Jag ska ta bort de två nedersta bilderna men....
Redigerat av zissi: 01-03-2010, 13:40
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem sedan: 13-02-2005
Medlem nr: 5 006

|
 Vilken "bra" hjälpreda du har!! Härliga bilder!!!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 14:51
|
Medlem
Antal inlägg: 828
Medlem sedan: 04-08-2008
Medlem nr: 17 995

|
Tack för alla goda och konkreta råd! Det är väl "bara" att sätta igång och träna igen... Inkallningsträning för Viggo och tålamodsträning för mig... Ja, och blicken... tycker också den (o han) är speciell, men är ju partisk såklart. Men det är också denna blick jag möter då han absolut inte lyder vid ex inkallning, utan bara tittar på mig som "Vaddå, vad vill du? Nä, nog inget viktigt..." och vänder sig om och springer en runda till... zissi - det ser ut som om Amigo håller på med OS-grenen "Kast med liten kruka".
Redigerat av kasam: 01-03-2010, 14:58
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 16:25
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem sedan: 10-07-2006
Medlem nr: 8 160

|
Den blicken känner jag till som du beskriver från Viggo, vi har haft problem med att Isak har "glömt" sitt namn och vad "hit" betyder. Han såg så förvånad ut över att det var han vi menade, men tålamodet hos oss i familjen har blivit bättre.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 18:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem sedan: 13-02-2005
Medlem nr: 5 006

|
En bild och film på Milla när hon är ute i snön:  http://www.youtube.com/watch?v=P7XTA2lZj4g
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem sedan: 26-05-2004
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (kasam @ 01-03-2010, 11:34)  .....................Några tips på hur jag kan lyckas få honom (o mig själv såklart) att behärska detta???  Kanske helt enkelt är en "äkta" tax du fått  "kommer kallad men en straxt, ty född till slav är ingen tax"...... fick jag lära mig när jag hade taxar.... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03-2010, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem sedan: 30-09-2007
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Myosotis @ 01-03-2010, 11:58)  ...läste en gång att när hunden är i den åldern och testar gränser, ska man helt låta bli att träna, bara gå tråkiga koppelpromenader. Efter ett tag så börjar man träna lydnad igen, hunden ska då vara jättelycklig att matte/husse äntligen leker med honom igen... Är det ingen som vill kommentera detta? Var författaren helt ute och cyklade eller har jag uttryckt mig oklart så ni inte förstår? Alla andra råd har ju varit precis tvärtom.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03-2010, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem sedan: 07-02-2007
Medlem nr: 9 061

|
CITAT (Myosotis @ 02-03-2010, 11:37)  Är det ingen som vill kommentera detta? Var författaren helt ute och cyklade eller har jag uttryckt mig oklart så ni inte förstår? Alla andra råd har ju varit precis tvärtom. Njaaa kanske men jag hade nog gjort som det skrivits här innan, backa två steg och BARA köra lite lätt inkallning från korta avstånd med mycket godis när dom kommer, lydnad är ju färskvara så jag hade nog inte slutat helt men dragit ner på träningen och inte börjat med några nya saker innan "perioden" var över.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03-2010, 11:53
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem sedan: 12-01-2004
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Myosotis @ 02-03-2010, 11:37)  Är det ingen som vill kommentera detta? Var författaren helt ute och cyklade eller har jag uttryckt mig oklart så ni inte förstår? Alla andra råd har ju varit precis tvärtom. Jag har inte läst ikapp den här tråden ännu, har fullt upp med en annan tråd. Idén är inte helt fel. Alla metoder är bra, utom dom som förespråkar våld. Jag kan tycka att det är en bra metod, om det gäller vanlig lydnad (inte elitträning) då man kanske ska skynda långsamt med en unghund emellanåt. Personligen tar jag det lugnt och läser hundens behov av, att få vara tonåring kontra lydnad för att vara hanterlig.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|