Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dagens Hundbild, 2010
          pejori
          Inlägg 02-03-2010, 12:00
          Länk hit: #81


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Kan tänka mej, att unghundar är som "mäniskoungar".
          Dom kan reglerna, men glömmer emellanåt och behöver påminnas om vad som gäller.
          Då är utegångsförbud (koppelpromenader) ett bra sätt att påminna dom om reglerna. tummenupp.gif



          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Bettis
          Inlägg 02-03-2010, 12:11
          Länk hit: #82


          Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem sedan:
          07-02-2007
          Medlem nr: 9 061



          CITAT (Myosotis @ 02-03-2010, 11:56) *
          När du säger att lydnad är färskvara, menar du att hunden verkligen skulle glömma det den kan på 6 veckor? Det tror inte jag, jag tror att det sitter där det sitter men att det kanske tar en stund att komma in i det igen.

          Ja det var väl ungefär så jag menade, att det tar en stund att komma tillbaka igen, jag skrev kanske inte så tydligt hur jag menade blush.gif


          --------------------
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-03-2010, 12:12
          Länk hit: #83


          Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (pejori @ 02-03-2010, 12:00) *
          utegångsförbud (koppelpromenader)

          g.gif Så har inte jag sett på saken, det ska väl inte vara ett straff utan bara något som matte har bestämt. Man får ju se till att hunden inte blir understimulerad för det (rasthage, cykelturer, leta godis osv. osv.); det jag menar är att man aldrig ska kalla in hunden om man inte är säker på att den kommer, för då lär den sig att den inte behöver komma om den inte känner för det. Ur hundens perspektiv har matte helt plötsligt slutat vara rolig, hon leker inte längre lydnad. dunno.gif Så den dag man börjar igen är det meningen att hunden ska ha längtat efter det och tycka att "Ja! Äntligen ska vi leka inkallning igen!" istället för "Suck. Ska hon nu tjata om `hit´ igen."


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-03-2010, 12:17
          Länk hit: #84


          Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Bettis @ 02-03-2010, 12:11) *
          Ja det var väl ungefär så jag menade, att det tar en stund att komma tillbaka igen, jag skrev kanske inte så tydligt hur jag menade blush.gif

          Okej, men i så fall är det väl bättre att det tar ett litet tag innan det blir perfekt igen än att hunden under den kritiska upprorsperioden en gång för alla lär sig att den inte behöver komma om den inte vill?


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Samsara
          Inlägg 02-03-2010, 14:08
          Länk hit: #85


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          10-07-2006
          Medlem nr: 8 160



          Jag hade aldrig slutat träna för att hunden är inne i slyngel/tonårsperioden. Hundklubbar har speciella kurser för just slyngel och tonåringar i alla fall har dem det här nere.
          Säger man "hit" så är det "hit" och inget annat man måste vara konsekvent på det och inte tveka och tänka att "nä nu är hunden nog i tonåren så nu ska vi inte träna förrän efter perioden är över".
          Jag kan berätta att vi är inne i på andre månaden nu på slyngelåldern...Slyngelålder varar mellan 7 - 12 månader, ska jag inte träna då? Jo, jag ska träna och BACKA tillbaks och börja från grunderna igen. Om jag väntar så många månader så kan jag ju drömma om att tävla i tävlingslydnad om ett - två år. Nu på promenaderna tar jag lite enkla övningar som t.ex. ögonkontakt, namnlystring och "hit" antingen med spårlina eller flexikoppel. Det krävs inte mycket för en hund i slyngel/tonårsåldern.

          Men man får ju göra det som känns bäst för sig själv och hunden, nu har jag en lagotto och dem kräver att man arbetar med dem var dag fast dem är slyngelåldern och glöömt allt man har lärt dem.
           
          Citera
          Irene_L
          Inlägg 02-03-2010, 17:37
          Länk hit: #86


          Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem sedan:
          13-02-2005
          Medlem nr: 5 006



          Idag var jag och hälsade på en väninna som har en dvärgpudel, Amigo. Milla var så klart med mig. Amigo tyckte Milla luktade sååååå gott. Han gick efter henne vart hon än gick. Jag tog lite kort på dom. Här sitter Amigo lite längre fram än Milla. Det är därför han ser större ut. Annars är Milla lite större än Amigo:



          Amigo: "Ska jag få komma med i din blogg nu, Irene?"
          Milla: "Blir det bra så här, matte......."



          Amigo: "Vilken söt tjej hon är, den där Milla!"
          Milla: " Åhhhh är du inte färdig snart, matte?



          Amigo: "Mmmmmm, så gott hon luktar..sniiiiiff"
          Milla: "Åhhhhh, han är liiite efterhängsen....."



          Amigo: "Du och jag Milla!"
          Milla: "Tror jag de....Du och jag Amigo!"


          --------------------
          Irene sår och odlar i zon 3
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 02-03-2010, 17:46
          Länk hit: #87


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          CITAT (Irene_L @ 01-03-2010, 18:02) *
          En bild och film på Milla när hon är ute i snön:



          http://www.youtube.com/watch?v=P7XTA2lZj4g


          Åh så härliga filmer på Milla du bjuder på Irene! thanks.gif
          Hon är såååå fin! wub.gif

          CITAT (Irene_L @ 02-03-2010, 17:37) *
          Idag var jag och hälsade på en väninna som har en dvärgpudel, Amigo. Milla var så klart med mig. Amigo tyckte Milla luktade sååååå gott. Han gick efter henne vart hon än gick. Jag tog lite kort på dom. Här sitter Amigo lite längre fram än Milla. Det är därför han ser större ut. Annars är Milla lite större än Amigo:



          Amigo: "Ska jag få komma med i din blogg nu, Irene?"
          Milla: "Blir det bra så här, matte......."



          Amigo: "Vilken söt tjej hon är, den där Milla!"
          Milla: " Åhhhh är du inte färdig snart, matte?



          Amigo: "Mmmmmm, så gott hon luktar..sniiiiiff"
          Milla: "Åhhhhh, han är liiite efterhängsen....."



          Amigo: "Du och jag Milla!"
          Milla: "Tror jag de....Du och jag Amigo!"


          Så söta vänner! wub.gif

          CITAT (kasam @ 01-03-2010, 11:34) *
          Ja, och Viggo vill ju gärna vara med igen. Här ännu en bild:

          Viggo igen... Foto: 28 feb 10


          Dom ögonen har jag varit kär i länge! wub.gif


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          zissi
          Inlägg 02-03-2010, 19:13
          Länk hit: #88


          Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem sedan:
          01-05-2005
          Medlem nr: 5 640



          Irene: Visst är de goa ja wub.gif (lite partisk kanske, men ändå )

          Redigerat av zissi: 02-03-2010, 19:14


          --------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 02-03-2010, 19:15
          Länk hit: #89


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          CITAT (zissi @ 01-03-2010, 13:36) *
          ..........................................................................
          Amigo har fått vårkänslor, han plockar fram blomkrukorna. Dags för matte att plantera om sina krukväxter kanske!
          Bilderna raderade av mig som skriver för dem har vi ju sett


          Min Nemo har också förkärlek för plastkrukor men det blir i sommar, sedan älskar han plastkassar att slita sönder i småbitar. Brukar få göra det när vi varit och handlat.
          Vilken krullig päls Amigo har märks att han är renrasig. Nemos päls är både krullig och lockig (Pulirasens rastaflätor).

          Fina bilder på Millan och Amigo också.

          Nemo har en liten Nalle-Maja här som just nu är i värsta löptiden så han vill ut hela tiden och kolla in om hon är ute. Men vi försöker gå andra vägar.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          kasam
          Inlägg 04-03-2010, 10:45
          Länk hit: #90


          Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem sedan:
          04-08-2008
          Medlem nr: 17 995



          CITAT (Myosotis @ 01-03-2010, 11:58) *
          Han är så söt...
          Jag har ju aldrig haft egen hund så jag har inte så stor erfarenhet av hunduppfostran, men jag läste en gång att när hunden är i den åldern och testar gränser, ska man helt låta bli att träna (inte bara inkallning), bara gå tråkiga koppelpromenader. Efter ett tag (kan det ha varit 6 veckor? Du märker ju själv när han mognat) så börjar man träna lydnad igen, hunden ska då vara jättelycklig att matte/husse äntligen leker med honom igen. Jag tyckte det lät så vettigt, vad säger ni som har egen erfarenhet? Man slipper tjafset och maktkampen. Inkallningen ska vara rolig, inte tjatig. Och den funkar ju bättre också när hunden är glad över att bli inkallad, istället för att förknippa det med en irriterad matte som man har lärt sig att man inte behöver komma till.


          Hej Myosotiis - o alla andra! Jag tror att det handlar om att vara så konsekvent som möjligt. Även under slyngelåldern. Läser Cesar Millan-böcker just nu och har börjat praktisera en del av hans tips. Framförallt att hunden behöver rejäl motion - att få röra på sig. Märker att Viggo verkligen mår bra av det och en del oönskat beteende som jag tolkat som "valpbus" har minskat/försvunnit.
          Centralt i Cesars (o säkert andras metoder) är att man som husse/matte ALDRIG får vara irriterad, utan man ska vara välvilligt "cool". Dvs inte tjafs utan välvillig bestämdhet.
          Jag är för okunnig för att säga huruvida den metoden du beskriver är bra eller inte, men jag tror mer på att hunden efter ordentlig motion (ok med koppelpromenad, som ju inte behöver vara tråkig) så går det att träna o leka en del. Tror också på det flera skriver här: Det handlar om att skippa den egna frustrationen, gilla läget och börja om från början med viss träning. (Ja, o kör nu när vi är ute på öppna fält inkallning med flexikoppel o i den inhägnade trädgården får han springa lös o tränar lite inkallning där också... Godis som belöning. Inga bestraffningar.)

          Fråga:
          Det är säkert andra här som har läst/kollat Cesar Millan o hans metoder. Han är väldigt tydlig med att "flockledaren" alltid måste gå först. När jag är ute o går med Viggo ute på fälten här, använder flexikoppel, så låter jag honom springa både före o efter. (Tycker själv att det är roligare att han får springa mer fritt o att jag kan se honom.) Däremot när vi går "stadspromenad" på trottoarer osv så måste han gå vid sidan/strax bakom. Han verkar inte ha några problem att anpassa sig... men: Gör jag fel? confused.gif


          --------------------
          www.engronsida.blogspot.se
           
          Citera
          Irene_L
          Inlägg 04-03-2010, 11:48
          Länk hit: #91


          Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem sedan:
          13-02-2005
          Medlem nr: 5 006



          CITAT (kasam @ 04-03-2010, 10:45) *
          Fråga:
          Det är säkert andra här som har läst/kollat Cesar Millan o hans metoder. Han är väldigt tydlig med att "flockledaren" alltid måste gå först. När jag är ute o går med Viggo ute på fälten här, använder flexikoppel, så låter jag honom springa både före o efter. (Tycker själv att det är roligare att han får springa mer fritt o att jag kan se honom.) Däremot när vi går "stadspromenad" på trottoarer osv så måste han gå vid sidan/strax bakom. Han verkar inte ha några problem att anpassa sig... men: Gör jag fel? confused.gif


          Så gör jag också! Milla får först "be om lov" först innan hon springer iväg! Hon sitter vid min sida och tittar på mig och jag säger då varsågod och spring! Då är det jag som gett henne lov och är hennes flockledare eftersom det är jag som ger henne lov att springa. Så gör jag även när jag släpper lös henne...innan hon får springa iväg!


          --------------------
          Irene sår och odlar i zon 3
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 04-03-2010, 12:31
          Länk hit: #92


          Gäster






          Önskar att fler hade koll på vovvarna som ni, jag ser väldigt ofta folk som går på trottoaren med sina vovvar 10 meter framför i flexikoppel. Vad är det som säger att vovven plötsligt inte ser något som gör att de kutar ut i gatan? Lite svårt att hala in 10 meter på en sekund.
          sad.gif
           
          Citera
          Samsara
          Inlägg 04-03-2010, 14:04
          Länk hit: #93


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          10-07-2006
          Medlem nr: 8 160



          När vi är i centrum får Isak gå fot och inget annat, han får heller inte lukta på marken osv när vi är ute i bostadsområde och gröna ytor med mera så får han gå fritt. Jag låter Isak gå före och inte efter mig, gud vet vad han tuggar i sig då. Ceaser är jag inte så förtjust i men min hundinstruktör har liknande sätt när hon lär ut, men hon säger att hunden ska gå på vänster sida om en men aldrig att hunden ska gå bakom en. Var bara försiktig och inte överstimulera hunden då kommer valpbusen pga av överstimuleringen och stress, men du har säkert hittat hur mycket Viggo klarar av och inte.

          Jag tycker du gör rätt med Viggo när du är ute och går.
           
          Citera
          Bettis
          Inlägg 04-03-2010, 14:25
          Länk hit: #94


          Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem sedan:
          07-02-2007
          Medlem nr: 9 061



          Spelar ingen roll vilken sida hunden går på om du inte ska träna/tävla lydnad då är det vänster som gäller. Ska du köra agility måste du lära hunden att vara på båda sidorna. Att hunden går på vänster sida vid knät är en position och den kallas fot, inget kul för hunden att gå så en längre stund.


          --------------------
           
          Citera
          Samsara
          Inlägg 04-03-2010, 14:36
          Länk hit: #95


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          10-07-2006
          Medlem nr: 8 160



          CITAT (Bettis @ 04-03-2010, 14:25) *
          Spelar ingen roll vilken sida hunden går på om du inte ska träna/tävla lydnad då är det vänster som gäller. Ska du köra agility måste du lära hunden att vara på båda sidorna. Att hunden går på vänster sida vid knät är en position och den kallas fot, inget kul för hunden att gå så en längre stund.


          Ja men nu ska jag och Isak tävla lydnad så det är kanske därför smile.gif Vi bor mitt i centrum när vi ska ta oss ut från centrum till grön ytorna så behöver han inte gå fot då det är "bakvägen" vi tar från centrum och inte mycket trafik eller människor där. Det är när vi går på framsidan som han ska gå fot men där går vi nästan aldrig om vi inte ska till djuraffären.

          Redigerat av Samsara: 04-03-2010, 14:39
           
          Citera
          diva&hero
          Inlägg 05-03-2010, 10:29
          Länk hit: #96


          Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem sedan:
          21-12-2008
          Medlem nr: 20 189



          Vilka fina bilder! Alla är såå fina!
          Tog kort på hundarna precis nyss, min fråga är: vart ska vi få plats?? Det finns en ledig av fem möjliga..
          Diva och Hero njuter ju iaf, slut efter att ha röjt i snön. wub.gif
          Bifogad fil  diva.jpg ( 96.4k ) Antal nedladdningar: 44

          Bifogad fil  hero.jpg ( 100.09k ) Antal nedladdningar: 35


          --------------------
           
          Citera
          kasam
          Inlägg 07-03-2010, 13:48
          Länk hit: #97


          Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem sedan:
          04-08-2008
          Medlem nr: 17 995



          CITAT (diva&hero @ 05-03-2010, 10:29) *
          Vilka fina bilder! Alla är såå fina!
          Tog kort på hundarna precis nyss, min fråga är: vart ska vi få plats?? Det finns en ledig av fem möjliga..
          Diva och Hero njuter ju iaf, slut efter att ha röjt i snön. wub.gif


          Underbara soffliggare!!! wub.gif


          --------------------
          www.engronsida.blogspot.se
           
          Citera
          Samsara
          Inlägg 07-03-2010, 15:13
          Länk hit: #98


          Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem sedan:
          10-07-2006
          Medlem nr: 8 160



          Bifogad fil  2010_03_06_020.JPG ( 986.07k ) Antal nedladdningar: 23


          Blåser härligt ute på mossen, Isak uppskattade inte all blåst men tyckte det var roligt att vara ute...
           
          Citera
          Irene_L
          Inlägg 09-03-2010, 19:05
          Länk hit: #99


          Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem sedan:
          13-02-2005
          Medlem nr: 5 006



          Så tryggt med ett gosedjur


          --------------------
          Irene sår och odlar i zon 3
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-03-2010, 21:54
          Länk hit: #100


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Tog en härlig långpromenad på isen med mina 4-benta och ett gäng Havanaiskompisar!

          Bifogad fil  is_23.jpg ( 21.42k ) Antal nedladdningar: 42


          ANki


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera

          14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 06-07-2026, 11:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon