CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 21:29)

Nej jag var absolut inte ute efter att gnälla men jag ifrågasätter om det verkligen kan vara så nyttiga grönsaker man får om man odlar i stan så nära trafik och annat utsläpp. Får man kalla det ekologiskt? Jag vet inte utan trodde det var rätt stränga regler för det t.ex. att det måste vara visst avstånd till andra odlingar om man på dessa använder bekämpningsmedel. Dessutom skulle det odlas ekologiskt i flera år på stället innan man fick kalla produkterna ekologiska. Så var det iallafall för ett antal år sedan vet jag eftersom jag själv har en viss erfarenhet av detta. Att snön inte är vit efter ett par dagar säger mig bara att det är enormt mycket som kommer från luften och hamnar i jorden. På landet där jag bodde tidigare såg man aldrig något liknande. Eftersom jag själv föredrar ekologiskt så vill jag självklart inte odla i jord jag tror är förorenad.
Okej då, men det känns så ibland :/
Det kan ju såklart vara nyttigare och odlas under bättre förhållanden, men jag äter hellre min egen mat som jag odlat nära där jag bor, även om det råkar vara i en stad, än jag äter konventionellt odlade grödor

Jag tänkte inte på ekologiskt efter reglementet och allt vad det kan innebära, utan mer närodlat, utan konstgödsel, bekämpningsmedel och på ett miljövänligt sätt. Kanske kan det inte kallas det rent definitionsmässigt men vad kallar man då den typen av odling? Det är det jag associerar med ekologiskt

Som Markus H säger, man får skölja det man skall äta som vuxit ovan jord noggrant