Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 7 8 9  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, Europaversionen
          Nauti
          Inlägg 25-01-2010, 23:11
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 21:29) *
          Nej jag var absolut inte ute efter att gnälla men jag ifrågasätter om det verkligen kan vara så nyttiga grönsaker man får om man odlar i stan så nära trafik och annat utsläpp. Får man kalla det ekologiskt? Jag vet inte utan trodde det var rätt stränga regler för det t.ex. att det måste vara visst avstånd till andra odlingar om man på dessa använder bekämpningsmedel. Dessutom skulle det odlas ekologiskt i flera år på stället innan man fick kalla produkterna ekologiska. Så var det iallafall för ett antal år sedan vet jag eftersom jag själv har en viss erfarenhet av detta. Att snön inte är vit efter ett par dagar säger mig bara att det är enormt mycket som kommer från luften och hamnar i jorden. På landet där jag bodde tidigare såg man aldrig något liknande. Eftersom jag själv föredrar ekologiskt så vill jag självklart inte odla i jord jag tror är förorenad.
          Okej då, men det känns så ibland :/

Det kan ju såklart vara nyttigare och odlas under bättre förhållanden, men jag äter hellre min egen mat som jag odlat nära där jag bor, även om det råkar vara i en stad, än jag äter konventionellt odlade grödor tongue.gif

Jag tänkte inte på ekologiskt efter reglementet och allt vad det kan innebära, utan mer närodlat, utan konstgödsel, bekämpningsmedel och på ett miljövänligt sätt. Kanske kan det inte kallas det rent definitionsmässigt men vad kallar man då den typen av odling? Det är det jag associerar med ekologiskt smile.gif

Som Markus H säger, man får skölja det man skall äta som vuxit ovan jord noggrant smile.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-01-2010, 23:26
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Vi lver och andas ju in stadsluft så det blir nog inte så stor skillnad om vi äter grödor odlade i stadsluft. En enorm fördel att slippa kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel smile.gif Go Nauti go med din stadsekoodling biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-01-2010, 23:48
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (ängsvädd @ 25-01-2010, 23:26) *
          Vi lver och andas ju in stadsluft så det blir nog inte så stor skillnad om vi äter grödor odlade i stadsluft. En enorm fördel att slippa kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel smile.gif Go Nauti go med din stadsekoodling biggrin.gif

Ja det är ju upp till var och en hur man vill göra. Förmodligen blir det inte så stor skillnad nej men ska jag odla så vill jag göra det i oförorenad jord eftersom jag vill odla ekologiskt. Nu kan jag inte det så då får jag köpa ekologiskt så långt det bara går.

Att vi lever och andas in den skitiga stadsluften är inget skäl för mig att också odla i den.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jonny
          Inlägg 26-01-2010, 08:56
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 23:48) *
          Ja det är ju upp till var och en hur man vill göra. Förmodligen blir det inte så stor skillnad nej men ska jag odla så vill jag göra det i oförorenad jord eftersom jag vill odla ekologiskt. Nu kan jag inte det så då får jag köpa ekologiskt så långt det bara går.

Att vi lever och andas in den skitiga stadsluften är inget skäl för mig att också odla i den.

Varför bor ni i en stad????

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-01-2010, 09:09
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 08:56) *

Därför att ibland är man tvungen att flytta av någon orsak och bostäder växer inte på träd ute på vischan så då får man ta det som erbjuds tyvärr.
          För övrigt får du gärna säga du.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-01-2010, 09:24
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Därför att det är där jobben finns.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-01-2010, 09:40
          Länk hit: #167

Medlem

Har inte råd att ha bil. Är uppvuxen i ett ytterområde till Sthlm så jag är van vid det. Även av sociala skäl. Här finns jobb. Men i innerstan skulle jag aldrig vilja bo!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Jonny
          Inlägg 26-01-2010, 10:08
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 26-01-2010, 09:40) *
          Har inte råd att ha bil. Är uppvuxen i ett ytterområde till Sthlm så jag är van vid det. Även av sociala skäl. Här finns jobb. Men i innerstan skulle jag aldrig vilja bo!

Jag är själv född och uppväxt i en stad så jag vet hur det är...även bodd i Stockholm ett tag...Ska man dra det långt så är det väldigt oekologiskt att bo en stad.Ska man dra det ännu längre så bor folk i städer enbart för sin egna vinnins skuld....utan att tänka på hur det är för miljön.....Vist kan man dra synspunkter hur långt som helst? flirting.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-01-2010, 10:16
          Länk hit: #169

Medlem

CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:08) *
          Jag är själv född och uppväxt i en stad så jag vet hur det är...även bodd i Stockholm ett tag...Ska man dra det långt så är det väldigt oekologiskt att bo en stad.Ska man dra det ännu längre så bor folk i städer enbart för sin egna vinnins skuld....utan att tänka på hur det är för miljön.....Vist kan man dra synspunkter hur långt som helst? flirting.gif

Vad menar du? Det finns inte alltid en valmöjlighet eller tycker du att man ska bo i ett tält i skogen. Det var du som frågade och fick svar. Förstår inte vad du menar med "dra synpunkter".

--------------------

Citera
          Jonny
          Inlägg 26-01-2010, 10:28
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 10:16) *
          Vad menar du? Det finns inte alltid en valmöjlighet eller tycker du att man ska bo i ett tält i skogen. Det var du som frågade och fick svar. Förstår inte vad du menar med "dra synpunkter".

Mig veterligen så är bostadspriserna betydligt lägre i innre norrland ......

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-01-2010, 10:28
          Länk hit: #171

Medlem

CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:08) *

Men hallå där - att åka kollektivt är ju mycket mer miljövänligt än att åka bil!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man kan driva olika miljöfrågor även om man bor i en stad, exvis miljövänliga bilbränslen, fler grönområden. Flerfamiljshus sparar mark, ger stora möjligheter till energibesparing.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-01-2010, 10:38
          Länk hit: #172

Medlem

CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:28) *
          Mig veterligen så är bostadspriserna betydligt lägre i innre norrland ......

Och? Jag har varken råd med bil eller att köpa någon bostad och även om jag hade det så hade inte norrlands inland varit ett alternativ.

--------------------

Citera
          Jonny
          Inlägg 26-01-2010, 10:44
          Länk hit: #173

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 10:38) *
          Och? Jag har varken råd med bil eller att köpa någon bostad och även om jag hade det så hade inte norrlands inland varit ett alternativ.

Nej så kan det vara...är det därför du är en större belasting på naturen än vad jag är?....För jag behöver inte få all mat jag äter kört till mig eller bli producerat långt ifrån där jag bor utan att jag med säkerhet vet hur det produceras...Poenget med det hela...är absolut inte att ifrågasätta varför du bor i en stad...ej heller prova belysa att du skulle vara något större miljöbov än någon annan...Ska vi vara riktigt ärliga...för att få mindre påverkan av naturen...så måste levnadstandarden sänkas...betydligt.......i det ligger det att man får producera saker själv...altså måste folk ut av städerna...sluta åka till Thailand på vinteren.....ni hör själv att det inte fungerar...desvärre.....

Citera
          dahla
          Inlägg 26-01-2010, 10:46
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Jag har upptäckt att det inte alls råder bostadsbrist i storstockholm... jag flyttade ut på landet nu vid nyår... det finns hur många hus eller delar i hus på landet som hellst att hyra... och det går bussar till stan... minst en buss i timman dagtid.

Saken är väl den med boende på landet att man inte annonserar ut det hos bostadsförmedlingarna... men om man frågar alla man känner så finns det alltid nån med känningar på landsbygden som vill hyra ut bostad.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-01-2010, 11:01
          Länk hit: #175

Medlem

CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:44) *
          Nej så kan det vara...är det därför du är en större belasting på naturen än vad jag är?....För jag behöver inte få all mat jag äter kört till mig eller bli producerat långt ifrån där jag bor utan att jag med säkerhet vet hur det produceras...Poenget med det hela...är absolut inte att ifrågasätta varför du bor i en stad...ej heller prova belysa att du skulle vara något större miljöbov än någon annan...Ska vi vara riktigt ärliga...för att få mindre påverkan av naturen...så måste levnadstandarden sänkas...betydligt.......i det ligger det att man får producera saker själv...altså måste folk ut av städerna...sluta åka till Thailand på vinteren.....ni hör själv att det inte fungerar...desvärre.....

Tror inte för en sekund på att jag skulle vara en större belastning på naturen än du. Det är fråga om att vara medveten. Jag har producerat själv och nyttjat det naturen haft att erbjuda långt innan jag ens flyttade hemifrån för ca 50 år sen. Idag kan jag handla "närproducerat" ekologiskt och fortfarande nyttja naturens produkter. Människor kan aldrig bli helt självförsörjande så nej det fungerar inte.

Sluta skriv såna motsägelsefulla inlägg där du ena sekunden insinuerar en sak om någon (i det här fallet mig) och nästa säger att du menar något annat.

CITAT (dahla @ 26-01-2010, 10:46) *
          Jag har upptäckt att det inte alls råder bostadsbrist i storstockholm... jag flyttade ut på landet nu vid nyår... det finns hur många hus eller delar i hus på landet som hellst att hyra... och det går bussar till stan... minst en buss i timman dagtid.

Saken är väl den med boende på landet att man inte annonserar ut det hos bostadsförmedlingarna... men om man frågar alla man känner så finns det alltid nån med känningar på landsbygden som vill hyra ut bostad.

Har du något tips däromkring?

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 26-01-2010, 11:06
          Länk hit: #176

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 11:01) *
          Har du något tips däromkring?

Japp, det har jag faktiskt smile.gif Men då riskerar du att få bo granne med mig... smile.gif

Skicka ett PM vid intresse så kan jag förmedla kontakt med hyresvärd. Lite info kan jag bistå medi ett första skede.

Citera

9 sidor V  « < 7 8 9
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 14:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon