|
|
  |
Ett liv som gris, Europaversionen |
|
|
|
22-01-2010, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 19:53)  Ja och samma resultat hade inte uppnåtts om man inte lät bli att äta upp djuren? NAUTI! Handlar den här tråden om dålig djurhållning, eller var din avsikt med att starta tråden att i ännu en tråd missionera för veganism?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
22-01-2010, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 19:55)  NAUTI! Handlar den här tråden om dålig djurhållning, eller var din avsikt med att starta tråden att i ännu en tråd missionera för veganism?  Jag påpekade bara  Ämnet har väl väldigt mycket med veganism att göra dessutom?
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 19:53)  Ja och samma resultat hade inte uppnåtts om man inte lät bli att äta upp djuren? Jag har inte gett pengar till en bonde som håller markerna öppna till gagn för gulärlor mm, har du?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 20:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Nauti @ 21-01-2010, 14:33)  Har de många medlemmar, Compassion in world Farming alltså?
|
|
|
|
|
22-01-2010, 20:40
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 20:04)  Jag har inte gett pengar till en bonde som håller markerna öppna till gagn för gulärlor mm, har du? Som sagt, det finns mycket användning för djur inom det ekologiska jordbruket där utnyttjandet är ömsesidigt. Man måste inte döda och äta djur för att kunna ta hand om dem, inte heller för att det skall vara ekonomiskt gångbart att ta hand om dem eftersom det finns så många andra fördelar med att ha dem i livet. CITAT (vitavargen @ 22-01-2010, 20:12)  Har de många medlemmar, Compassion in world Farming alltså? Ingen aning, det är första gången jag hör talas om dem i samband med det här.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Tack för svar Nauti - då vet jag - ang. detta med behovet av kosttillskott, inte ens du som är vegan äter kosttillskott.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:02
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 20:54)  Tack för svar Nauti - då vet jag - ang. detta med behovet av kosttillskott, inte ens du som är vegan äter kosttillskott. Fast det var inte helt och hållet sant ändå kom jag på  Jag dricker berikad soja- och havredryck och får i mig vitamin-B12 på det viset. Det räknas nog till kosttillskott. Fast man behöver inte få i sig några större mängder B12 eftersom det lagras så länge i kroppen och de som har brist på det har det nästan uteslutande på grund av brist på ett glykoprotein i blodet och inte p.g.a. för litet intag.
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 21:05
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:07
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 21:02)  Fast det var inte helt och hållet sant ändå kom jag på  Jag dricker berikad soja- och havredryck och får i mig vitamin-B12 på det viset. Det räknas nog till kosttillskott. Fast man behöver inte få i sig några större mängder B12 eftersom det lagras så länge i kroppen och de som har brist på det har det nästan uteslutande på grund av brist på ett glykoprotein i blodet och inte p.g.a. för litet intag. OK då vet jag. Finns B12 i räkor?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 21:07)  OK då vet jag. Finns B12 i räkor? B12 finns i fisk och räkor.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:20
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 21:07)  OK då vet jag. Finns B12 i räkor? B12: 0.9mcg säger Recepthjälpen som jag kan tipsa om ifall du är intresserad av näringsinnehåll i olika råvaror. http://www.recepthjalpen.se/raka.html
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:33
|

Medlem

|
Tack ska ni ha, då vet jag. Ska lägga om kosten en del, men inte bli vegetarian - än iaf
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv förutom när jag åkte på borelia...
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:41
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:37)  Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv förutom när jag åkte på borelia... Vad åt du i stället är väl frågan då? Magen vänjer sig ju vid olika saker beroende på vad huvuddelen av ens kost består av. Ofta krävs det ju en viss tid för magen att vänja sig vid saker som bönor, stark mat, kött, mjölkprodukter o.s.v. det är ju ingenting konstigt. Att få problem med gaser när man äter mycket bönor t.ex. är ju vanligt, jag har aldrig det problemet eftersom jag regelbundet äter bönor
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:45
|
Medlem
Antal inlägg: 86
Medlem nr: 26 753

|
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 10:51)  Vad är det däggdjurskött innehåller som inte fisk och skaldjur innehåller rent näringsmässigt? Kan man sluta med däggdjurskött och fågelkött och ersätta det med fisk o skaldjur utan att behöva äta några kosttillskott?
Frågan är om inte viltkött är det bästa att äta ur djurskyddssynpunkt om man ska fortsätta äta däggdjurskött? De djuren har ju levt i frihet iaf. Visst käka vildsvinskött de behöver skjutas av börjar att bli alldeles för många. Suggorna smakar nog gott men galtarna riskerar att smaka piss eftersom de inte kastreras. Dessutom kan de även ha massor med plågsamma skador pga rangstrider med andra grisar. Det är pga det man kuperar svansar och drar ut de långa tänderna på tamgrisarna. För att undvika det djurplågeri som djuren annars utsätter varan för. Strider som är helt naturliga i en grisflock för att slå fast rangordningen i flocken.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Jag käkade allt annat som jag brukar äta förutom köttet... det kändes som om jag blev "sockerlåg" men blodvärdet var som det skulle.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:37)  Jag slutade äta kött/fisk/fågel i en vecka... jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv förutom när jag åkte på borelia... Ja det går ju inte att komma ifrån att kött i någon form, är det allsidigaste och säkraste sättet att få i sig alla nödväniga vitaminer o spårämnen som kroppen behöver. Kombinerat med rotfrukter o grönt. Mycket fisk på matbordet är väl den bästa garantin att få uppnå hög ålder.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:02
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:47)  Jag käkade allt annat som jag brukar äta förutom köttet... det kändes som om jag blev "sockerlåg" men blodvärdet var som det skulle. Du kanske borde ersatt köttet med någonting? Det är nog ett vanligt fel som folk gör i alla typer av kost när de fått för sig att inte äta någonting av olika skäl. De väljer bort någonting utan att ersätta det med någonting likvärdigt.
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:05
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag råkade kolla vad quorn innehåller. Det är ju något som många vegetarianer och veganer äter. huvva. Hellre äter jag kött och annan ren mat än det och liknande produkter. Sen är det ju det där med tillsatta vitaminer. Sedan jag lärde mig hur dessa vitaminer utvinns så går det helbort. Fyyyääää. Det finns ju i dessa soijaprodukter som ska vara så bra för veganer. Ni skulle bara veta vilken miljöpåverkan det är att ta fram dessa vitaminer och andra tillsatser, och vad som används för att utvinna dem. Det är vidrigt. Vitaminutvinningsfabrikerna är flyttade (många av dem) till kina och indien för att slippa i från de hårda miljökraven i andra länder. Bara en sån sak.
Här har ICA sedan en tid börjat sälja kött från Faringe Kött & Slakt AB i Huddunge, drygt 10 mil härifrån. Det köttet är vad jag handlar för det allra mesta. Ibland är det slut och då blir det annat svenskt kött. Faringe håller dessutom på att bli en ekologisk slakteri vad jag hört och det är ju bra.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (narran @ 22-01-2010, 21:45)  Visst käka vildsvinskött de behöver skjutas av börjar att bli alldeles för många. Suggorna smakar nog gott men galtarna riskerar att smaka piss eftersom de inte kastreras. Dessutom kan de även ha massor med plågsamma skador pga rangstrider med andra grisar. Det är pga det man kuperar svansar och drar ut de långa tänderna på tamgrisarna. För att undvika det djurplågeri som djuren annars utsätter varan för. Strider som är helt naturliga i en grisflock för att slå fast rangordningen i flocken. Svanskupering är förbjuden i Sverige och man drar inte ut tänder på spädgrisar. Att man filar tänder på smågrisar är för att förhindra att de biter när de ammar suggan. Svanskupering som är tillåtet i Danmark gör man för att minska svansbitning vilket är ett stressymptom hos grisar och inte rangstrider.
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:10
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 22-01-2010, 21:47)  Ja det går ju inte att komma ifrån att kött i någon form, är det allsidigaste och säkraste sättet att få i sig alla nödväniga vitaminer o spårämnen som kroppen behöver. Kombinerat med rotfrukter o grönt. Mycket fisk på matbordet är väl den bästa garantin att få uppnå hög ålder. Fast det är ju knappast svårt att få i sig allting man behöver utan att äta kött. Att det finns elitidrottande och kropsbyggande veganer är väl ett ganska bra bevis på det? Vad gäller ålder så finns det ju studier som tyder på att veganer har en högre medellivslängd än blandkostare. Differensen skall vara ungefär densamma som för rökare och icke-rökare om jag inte minns fel. Litet kuriosa är att världens äldsta hund är vegan, men det har inte så mycket med saken att göra  CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:05)  Jag råkade kolla vad quorn innehåller. Det är ju något som många vegetarianer och veganer äter. huvva. Hellre äter jag kött och annan ren mat än det och liknande produkter. Sen är det ju det där med tillsatta vitaminer. Sedan jag lärde mig hur dessa vitaminer utvinns så går det helbort. Fyyyääää. Det finns ju i dessa soijaprodukter som ska vara så bra för veganer. Ni skulle bara veta vilken miljöpåverkan det är att ta fram dessa vitaminer och andra tillsatser, och vad som används för att utvinna dem. Det är vidrigt. Vitaminutvinningsfabrikerna är flyttade (många av dem) till kina och indien för att slippa i från de hårda miljökraven i andra länder. Bara en sån sak. Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Vad är det i quorn som kan beskrivas med "huvva"? Ja, svampprotein är ju riktigt ruskiga saker, klart att man föredrar delar av döda djur, inte sällan preparerade med diverse ämnen för att påverka utseende och hållbarhet för att motverka den förruttnelseprocess som börjar ganska snabbt efter slakt framför sådant? Om du kallar köttet för rent så vet du inte riktigt vad du talar om. I många fall är det absolut inte rent, du vet att gifter och liknande ackumuleras ju högre upp man kommer i näringskedjan va? Med tanke på var och hur djurfodret odlas och vilka mängder som djuren äter och i vilken tur vilka mängder vi människor äter så är det inte alltid så rent som du nu vill få det att låta som. Vad gäller miljöpåverkan så tror jag även att du är fullt medveten om hur mycket miljövänligare en vegansk kost är än en blandkost? Om du på fullt allvar påstår någonting annat så vill jag nog påstå att du inte läst på ett dyft.
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 22:14
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|