|
|
  |
Ett liv som gris, Europaversionen |
|
|
|
22-01-2010, 22:13
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:10)  Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Det innehåller ägg som bindningmedel. Fel. Jag är vegetarian. Jag äter quorn och jag äter ägg.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 22:13)  Fel. Jag är vegetarian. Jag äter quorn och jag äter ägg. Vegetarianer äter inte ägg. Ovo-vegetarianer äter ägg. För att enligt Livsmedelsverket få kalla en produkt för vegetariskt får den inte innehålla några animaliska tillsatser.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:18
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:10)  Fast det är ju knappast svårt att få i sig allting man behöver utan att äta kött. Att det finns elitidrottande och kropsbyggande veganer är väl ett ganska bra bevis på det? Vad gäller ålder så finns det ju studier som tyder på att veganer har en högre medellivslängd än blandkostare. Differensen skall vara ungefär densamma som för rökare och icke-rökare om jag inte minns fel. Litet kuriosa är att världens äldsta hund är vegan, men det har inte så mycket med saken att göra  Nej, vegetarianer och veganer äter inte quorn. Det innehåller ägg som bindningmedel. Vad är det i quorn annars om kan beskrivas med ordet "huvva"? Ja, svampprotein är ju riktigt ruskiga saker, klart att man föredrar delar av döda djur framför sådant? Vad gäller miljöpåverkan så tror jag även att du är fullt medveten om hur mycket miljövänligare en vegansk kost är än en blandkost? Om du på fullt allvar påstår någonting annat så vill jag nog påstå att du inte läst på ett dyft. Tillsatser, tillsatser, tillsatser. Kemiskt utvunna vitaminer. Och jag har läst på tillräckligt för att hålla mig borta från kemiskt utvunna vitaminer, som finns till exempel i sojaprodukter och berikad vetemjöl. Råder dig att göra det samma. Steve Ettlinger kan du få som ledtråd.
Redigerat av Anma: 22-01-2010, 22:25
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:24
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:18)  Tillsatser, tillsatser, tillsatser. Kemiskt utvunna vitaminer. Och jag har läst på tillräckligt för att hålla mig borta från kemiskt utvunna vitaminer, som finns till exempel i sojaprodukter och berikad vetemjöl. Råder dig att göra det samma. Steve Ettlinger kan du få som ledtråd. Nej, tillsatser i mängder i halvfabrikaten brukar ju inte vara någonting positivt. Däremot behöver det inte vara en massa olika ämnen i de sojaprodukter som finns, en stor del av dem får man själv blötlägga och marinera för smaken  Jag tycker inte att innehållsförteckningen är särskilt skrämmande på de flesta av produkterna jag köper. Jag får då i mig mycket mindre tillsatser och använder mindre halvfabrikat nu än jag gjorde när jag var blandkostare  Men vad gäller miljö så håller absolut inte ditt argument. Där finns det stora vinster att göra med en vegansk kost.
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 22:25
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:16)  Vegetarianer äter inte ägg. Ovo-vegetarianer äter ägg. För att enligt Livsmedelsverket få kalla en produkt för vegetariskt får den inte innehålla några animaliska tillsatser.  Nu får du väl ändå ge dig. Jag är vegetarian och jag äter ägg och jag tänker inte byta namn pga dig. En "Ovo-vegetarian" är en sorts vegetarian, fast med ovo.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
och grisarna då...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:28
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:24)  Nej, tillsatser i mängder i halvfabrikaten brukar ju inte vara någonting positivt. Däremot behöver det inte vara en massa olika ämnen i de sojaprodukter som finns, en stor del av dem får man själv blötlägga och marinera för smaken  Jag tycker inte att innehållsförteckningen är särskilt skrämmande på de flesta av produkterna jag köper. Jag får då i mig mycket mindre tillsatser och använder mindre halvfabrikat nu än jag gjorde när jag var blandkostare  Men vad gäller miljö så håller absolut inte ditt argument. Där finns det stora vinster att göra med en vegansk kost. Så du tror jag ljuger angående de kemiskt utvunna vitaminerna? Och dessutom, har du tänkt på vad som händer när allt mer av jordens åkermark används till den billiga soyabönan istället för vettigare alternativ? Ta reda på det du. Tillsatser finns och kemiskt utvunna vitaminer i produkter riktade till veganer. Du som är så påläst borde veta detta. Och ha koll på vad de ger för miljöpåverkan.
Redigerat av Anma: 22-01-2010, 22:29
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:32
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:27)  Så du tror jag ljuger angående de kemiskt utvunna vitaminerna?
Och dessutom, har du tänkt på vad som händer när allt mer av jordens åkermark används till den billiga soyabönan istället för vettigare alternativ? Ta reda på det du. Har jag sagt att du ljuger om det? Har du tänkt på vad som händer när en stor del av jordens åkermark används för GMO-soja som odlas till djuruppfödning? Den soja som de märken jag nästan uteslutande handlar av kommer från Österrike, är det några större miljöproblem med det? Men visst, där håller jag med dig på en punkt, jag hade gärna sett med veganska produkter baserade på bönor som odlats i Sverige, för det går trots allt att odla med gott resultat i Sverige. Även nötter skulle vi kunna ha en större produktion av här i Sverige och fler produkter baserade på det. Men så ser det tyvärr inte ut och om man vill vara någorlunda bekväm av sig när det gäller matlagningen som vegan så blir det tyvärr en del sojaprodukter, jag hade gärna sett mer variation. Som tur är finns det även en del seitanbaserade produkter vilket är produkter baserade på vete, är det också negativt? Det finns alternativ, men större delen av marknaden består av sojaprodukter och det tycker jag också är synd. Men jag varierar genom att blötlägga egna bönor
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:28)  ....... Och dessutom, har du tänkt på vad som händer när allt mer av jordens åkermark används till den billiga soyabönan istället för vettigare alternativ? Ta reda på det du. ......... Som jag har fattat det så är det djurfodret som står för största mängden soja. Förresten så kan man få alla aminosyror man behöver genom att kombinera majs och gröna bönor.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:36
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 22-01-2010, 22:25)   Nu får du väl ändå ge dig. Jag är vegetarian och jag äter ägg och jag tänker inte byta namn pga dig. En "Ovo-vegetarian" är en sorts vegetarian, fast med ovo. Du är ovo-vegetarian. Du behöver inte byta namn p.g.a. mig, men när man använder de olika begreppen felaktigt så kan det innebära problem. En vegetarisk produkt skall inte innehålla några animalier och jag hade gärna sett att det var så. Av bekvämlighetsskäl hade jag velat att det var så för att jag kunde köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad de innehåller och med största sannolikhet många med mig. Äggallergiker kunde köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad det innehåller. Mjölkallergiker och laktosintoleranta hade kunnat köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad det innehåller. Det stämmer som du säger och det är väl egentligen inget problem med att du kallar dig för vegetarian om du är ovo-vegetarian, däremot kan problem uppstå om man kallar en produkt för vegetarisk som inte är det. CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 22:33)  Som jag har fattat det så är det djurfodret som står för största mängden soja.
Förresten så kan man få alla aminosyror man behöver genom att kombinera majs och gröna bönor. Man kan få alla essentiella aminosyror genom hampfröolja också
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:38
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:36)  ..... Man kan få alla essentiella aminosyror genom hampfröolja också  Tack för info. Ska inhandla en sådan om jag hittar någon ekologisk
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Nöff, nöff, så var tjafset igång. Tänker inte delta, nöjer mig bara med att konstatera att middagskallopsen var god. Muuuuhhhhh.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:45
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 22-01-2010, 22:28)  Tillsatser finns och kemiskt utvunna vitaminer i produkter riktade till veganer. Du som är så påläst borde veta detta. Och ha koll på vad de ger för miljöpåverkan. Ja inte bidrar de till 18% av de globala växthusgasutsläppen exklusive transporter som kött- och animalieindustrin gör. Inte heller tar produktionen direkt eller indirekt upp 26% av jorden isfria yta. Där 70% av all jordbruksmark går åt till kött- och animaliekonsukmtion medan kosten globalt sett i genomsnitt bara innehåller kring 15% av detta. Det rekommenderas från många olika håll, inte minst Jordbruksverket och Livsmedelsverket att vi minskar på våran köttkonsumtion för miljöns skull. Inte går det åt ens i närheten av samma energimängd för att producera och transportera ett kilo baljväxter jämfört med ett kilo kött. Det går åt 10 och 30 gånger mer energi i genomsnitt att producera animaliska produkter jämfört med vegetabiliska. CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 22:33)  Som jag har fattat det så är det djurfodret som står för största mängden soja. 80% av världens produktion av sojabönor går till djurfoder. En stor del av det som går till djuren odlas i Brasilien där problem med det redan är ganska kända så det behöver jag nog inte gå in mer på. 30% av skövlingen av regnskogen är för att göra mark för odling av djurfoder. I Sverige importerar vi varje år ca. 330 000 ton sojabönor till djurfoder. CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 22:38)  Tack för info. Ska inhandla en sådan om jag hittar någon ekologisk  Finns både ekologisk och KRAV-märkt på en affär här i närheten så det skall då finnas. Kolla Life-butiker, de brukar ha sådant. CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2010, 22:40)  Nöff, nöff, så var tjafset igång. Tänker inte delta, nöjer mig bara med att konstatera att middagskallopsen var god. Muuuuhhhhh. Jag åt också en riktigt god kallops till middag
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 22:42
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:47
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:36)  Du är ovo-vegetarian. Du behöver inte byta namn p.g.a. mig, men när man använder de olika begreppen felaktigt så kan det innebära problem. En vegetarisk produkt skall inte innehålla några animalier och jag hade gärna sett att det var så. Av bekvämlighetsskäl hade jag velat att det var så för att jag kunde köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad de innehåller och med största sannolikhet många med mig. Äggallergiker kunde köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad det innehåller. Mjölkallergiker och laktosintoleranta hade kunnat köpa vegetariska produkter utan att behöva fråga vad det innehåller. Det stämmer som du säger och det är väl egentligen inget problem med att du kallar dig för vegetarian om du är ovo-vegetarian, däremot kan problem uppstå om man kallar en produkt för vegetarisk som inte är det. Nu tror jag faktiskt att du är ute och cyklar. Vegetarianer äter inte kött. Veganer äter vare sig kött, ägg eller mjölk. Vegetarianer som äter mjölk kallas lakto-vegetarianer. Vegetarianer som äter ägg kallas ovo-vegetarianer. Äter man både ägg och mjölk så är man lakto-ovo-vegetarian. Äter man ingetdera så är man inte vegetarian utan vegan. Myosotis är således vegetarian, eller mer specifikt ovo-vegetarian.
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:52
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:36)  ... Man kan få alla essentiella aminosyror genom hampfröolja också  Hmmm, har googlat en del och det verkar som att det är essentiella fettsyror hampfröolja har, det verkar vara en förväxling mellan fett- och aminosyror.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:52
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 22:47)  Nu tror jag faktiskt att du är ute och cyklar. Vegetarianer äter inte kött. Veganer äter vare sig kött, ägg eller mjölk. Vegetarianer som äter mjölk kallas lakto-vegetarianer. Vegetarianer som äter ägg kallas ovo-vegetarianer. Äter man både ägg och mjölk så är man lakto-ovo-vegetarian. Äter man ingetdera så är man inte vegetarian utan vegan. Myosotis är således vegetarian, eller mer specifikt ovo-vegetarian. Vegetarianer äter inte animalier. Veganer äter inte animalier eller produkter där animalier varit en aktiv ingrediens under produktionen eller några produkter som på ett direkt eller indirekt sätt bidrar till djurs lidande. Vegetarianism avser kost, veganism är en livsstil. Vegetarianer har till skillnad mot veganer inga problem att klä sig i läder, att använda ull, att äta eller dricka produkter där man använt produkter under produktionen som t.ex. öl och vin där fiskrens kan användas till att rening, m.m. Jag har varit vegan tillräckligt länge och haft tillräckligt mycket med veganism att göra för att veta skillnaden faktiskt  Myosotis är en typ av vegeterian, precis som du säger. Jag ser egentligen inget problem med att hon kallar sig vegetarian heller även om hon rent definitionsmässigt inte är det. Däremot ser jag ett stort problem när man börjar kalla produkter för vegetariska som faktiskt inte är det. Vilket strider mot Livsmedelsverkets reglemente och man kan faktiskt tvinga dem att åtgärda detta.
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 22:55
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:56
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:45)  Ja inte bidrar de till 18% av de globala växthusgasutsläppen exklusive transporter som kött- och animalieindustrin gör.
Inte heller tar produktionen direkt eller indirekt upp 26% av jorden isfria yta. Där 70% av all jordbruksmark går åt till kött- och animaliekonsukmtion medan kosten globalt sett i genomsnitt bara innehåller kring 15% av detta.
Det rekommenderas från många olika håll, inte minst Jordbruksverket och Livsmedelsverket att vi minskar på våran köttkonsumtion för miljöns skull.
Inte går det åt ens i närheten av samma energimängd för att producera och transportera ett kilo baljväxter jämfört med ett kilo kött. Det går åt 10 och 30 gånger mer energi i genomsnitt att producera animaliska produkter jämfört med vegetabiliska.
80% av världens produktion av sojabönor går till djurfoder. En stor del av det som går till djuren odlas i Brasilien där problem med det redan är ganska kända så det behöver jag nog inte gå in mer på. 30% av skövlingen av regnskogen är för att göra mark för odling av djurfoder. I Sverige importerar vi varje år ca. 330 000 ton sojabönor till djurfoder.
Finns både ekologisk och KRAV-märkt på en affär här i närheten så det skall då finnas. Kolla Life-butiker, de brukar ha sådant. Du läser ju som du vill. Jag pratar om tillverkningen av vitaminerna i dina berikade varor som du äter. Och vad som händer med sojabönorna. Restprodukterna från sojan krängs som kosttillskott att köpas hos hälsokosten, och utvunna oljan ur sojabönorna används bland annat till margarin och annat vegetablisk olja. Hexan används för att utvinna fettet från bönan. Avfettade flingorna blir till sojaprotein och sojamjöl. oljan raffineras och härdas med olika kemiska processer och av det som finns kvar som restprodukt processeras till sojalecitin och till den processen används bland annat aceton. Detta är en kortfattad beskrivining men det behövs många fler kemikalier för att utvinna allt som utvinns ut sojabönorna och som sedan används bland annat till mat för veganer och vegatarianer av alla de sorter, men också till den andra processade maten som vi vanliga dödliga klämmer i oss. Vitaminutvinningen får du läsa till dig själv, och fabrikerna i Kina och Indien. Självklart är det bra att minska på köttätandet, har aldrig påstått annat, men därifrån att bli vegan är steget långt.
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:57
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2010, 22:52)  Vegetarianer äter inte animalier. Veganer äter inte animalier eller produkter där animalier varit en aktiv ingrediens under produktionen eller några produkter som på ett direkt eller indirekt sätt bidrar till djurs lidande. Vegetarianism avser kost, veganism är en livsstil. Vegetarianer har till skillnad mot veganer inga problem att klä sig i läder, att använda ull, att äta eller dricka produkter där man använt produkter under produktionen som t.ex. öl och vin där fiskrens kan användas till att rening, m.m. Jag har varit vegan tillräckligt länge och haft tillräckligt mycket med veganism att göra för att veta skillnaden faktiskt  Du blev lite utförligare när det gällde veganism, vilket var mindre intressant i just denna diskussionen. .Men du motbevisade på intet sätt mina påstående om vad det innebär att vara vegetarian.
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:58
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 22:57)  Du blev lite utförligare när det gällde veganism, vilket var mindre intressant i just denna diskussionen. .Men du motbevisade på intet sätt mina påstående om vad det innebär att vara vegetarian. Han har lagt till lite i inlägget.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-01-2010, 23:01
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 22-01-2010, 22:52)  Hmmm, har googlat en del och det verkar som att det är essentiella fettsyror hampfröolja har, det verkar vara en förväxling mellan fett- och aminosyror. --- CITAT Båda innehåller alla essentiella aminosyror. Särskilt är hampafrön rika på methionine. Källa: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1620CITAT Proteinet i Hampmjöl består av ca 1/3 albumin och 2/3 edestin. Bägge dessa globulära proteiner är lättsmälta. Abumion och edestin är s.k. komletta proteiner, vilket innebär att alla essentiella aminosyror finns tillgängliga i en, ur näringssynpunkt, stor mängd. Källa: http://www.hampekraft.se/products_meal.htmlCITAT ...innebär att de tillgängliga proteinerna i hampans frö innehåller alla de essentiella aminosyrorna i idealiska proportioner för att tillförsäkra att kroppen har de nödvändiga byggstenarna... Källa: http://hempz.se/info-om-hampafro.htmlJag hittar massor om att hampfröolja innehåller alla essentiella aminosyror. CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 22:57)  Du blev lite utförligare när det gällde veganism, vilket var mindre intressant i just denna diskussionen. .Men du motbevisade på intet sätt mina påstående om vad det innebär att vara vegetarian. Jag märker alltid saker jag missat efter jag redan skickat inlägget
Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 23:02
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|