Jag har inte riktigt bestämt mig ännu för vad jag tycker om dyrt kontra billigt porslin.
När jag var 18 år och skulle flytta hemifrån fick jag rådet av min mor att köpa "ordentligt" porslin. Det är förhållandevis dyrt, men det håller.
Vardagsporslin skulle vara av stengods, det är mest hållbart. (Nackdelen är att det gnisslar om du vrider skeden eller kniven i fel vinkel, men du lär dig fort att inte göra det).
Sen skulle det vara VDN-märkt med S555, då var det ordentlig kvalité.
Jag lydde mamma.
Stämpeln under mitt vardagsporslin ser ut så här:
Sen sa mamma att jag skulle kolla brämen (alltså kanten) på porslinet. Tallrikarna ska ha en rak ytterkant, annars tippar de omkull i diskställ och diskmaskin.
Där har hon absolut rätt!
Kolla den här bilden:
Den vita tallriken är mitt vardagsporslin, fungerar utmärkt. Den högra tallriken kommer från IKEA och är i det närmaste omöjlig att få ren i diskmaskinen, eftersom den inte står rakt i maskinen!
Mitt vardagsporslin har hängt med i 30 år och överlevt 2 ungar. Varje del kostade runt 100-lappen när jag köpte det. Idag är det fortfarande lika fint så det känns lite lyxigt att slänga det.
Men jag är
urless på det
Kanske det är mer förnuftigt att köpa billigt porslin som bara håller 2-3 år?
Ett litet förtydligande:
S i min VDN-märkning står bara för att det är stengods i mitt porslin. Är det fältspat står det F, är det benporslin står det B.
Mitt porslin klarar både ugn och diskmaskin, micron var inte uppfunnen när jag köpte det, men porslinet klarar micron också
Oavsett vilket porslin du köper, kolla att det verkligen klarar ugn, diskmaskin och micro (om det nu är viktigt för dig) . Det är dekoren som brukar sätta gränsen, inte porslinet i sig!
Redigerat av Margith: 25-01-2010, 12:51