Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fyra forum och tendensen är densamma
          Överbölingen
          Inlägg 23-01-2010, 22:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Det är trädgårdsstiltje. Likt kappseglaren sätter vi upp ett ljus på rufftaket för att hitta minsta vindkåre. Vi griper varje liten fläkt till framåtskridande eller svär över dåliga vindar så snart det händer något.

I de trädgårdsrelaterade kategorierna är det ett fåtal nya trådar. Självklart handlar de ofta om ”minns ni” varianter eller nyanläggning. Enstaka såfrågor dyker upp. Osv. Diskussioner om utveckling tillhör de spännande trådarna och tyvärr är inte alla forum mottagliga för sådana frågor. Men i övriga kategorier flödar energin. Måtte den flöda i positiv riktning.

Som alltid när människor lever i någon form av celibat uppstår irritation. Med eller utan djupare grund. Ta´t lugnt kära vänner och vänta till de första krokusarna blommar, groddarna börjar visa sig och värmen kommer åter. Gör som våra växter! Förbered er inför våren, sommaren och det som är vårt trädgårdsmål. I ärlighetens namn skall sägas att STAs och Trädgårdsrikets forum har inte negativa tendenser som jag känner det. Bara utvecklande.

Själv lämnar jag inte ett forum för enstaka bråk mellan enskilda medlemmar. Tycker bara att det är tråkigt att inte kunna vara sams.

Spontant tyckande men övervägde länge om jag skulle skicka det till alla forum. Men så får det bli.

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          ängsvädd
          Inlägg 23-01-2010, 22:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Odla är det enda trädgårdsforum jag är med på, så här års - ja förresten alltid tror jag - håller jag mest till i småprat. Har inte tänkt på om det blir fler konflikter så här års. Tråkigt om medlemmar lämnar forumen pga bråk som inte kan lösas eller uthärdas.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Motti
          Inlägg 23-01-2010, 22:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Spontant så förstår jag inte riktig vad du vill säga kanske lite för poetiskt för mig ! flirting.gif men du verkar tycka att Forumet är för enkelspårigt ?har jag förståt rätt då confused.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-01-2010, 22:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Visst blir det lite mer grälsjukt så här års. När våren kommer så brukar det lugna ner sig.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 23-01-2010, 23:08
          Länk hit: #5

Medlem

Jag gillar inte den där grälsjukan alls !obehagligt är det.Men en del kanske är ensamma och har ingen att ta ut sina aggresioner på så då blir det här istället !kanske confused.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-01-2010, 23:13
          Länk hit: #6

Medlem

Nej, de allra flesta ogillar det och några blir så stötta att de lämnar Odla. Kanske kunde man stänga av någon "bråkstake", men jag tror knappast att det skulle lösa problemet. Det kommer alltid att finnas människor som gärna vädrar sina aggressioner eller som tycker att bråk är en kul sysselsättning. För oss andra så gäller det snarare att försöka att inte ta åt sig.

--------------------

zon 1

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 23-01-2010, 23:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Min uppfattning är att det inte är extremt mycket mer grälsjukt än normalt - här grälas det året om, men det märks mer när det skrivs så lite om odling och trädgård.

Men som sagt detta är min åsikt

Citera
          Motti
          Inlägg 23-01-2010, 23:24
          Länk hit: #8

Medlem

Jag sjäv gör jag så att när jag tycker det blir jobbigt så lämnar jag tråden !ingen rök utan eld ibland är det bäst att stiga av.Är det ingen som går i svaromål så finns det ju inget att jaga upp sig på.

Citera
          Alba
          Inlägg 24-01-2010, 11:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Du har så rätt ÖB. Jag har ofta tänkt samma sak.
          Jag minns för något år sedan på AOT då det var väldigt irriterad stämning. Då sa en av medlemmarna - det här kommer att avta bara odlingssäsongen kommer igång. Då har alla mer att göra - och tänk det stämde.

Sen finns det ju alltid de som är grälsjuka och bara poppar upp när det blir bråk. Redan i rubriken kan man ana de trådarna och då hoppas jag över dem. Men lämna forumet - nej det gör jag inte.

Din första mening är så träffande - Likt kappseglaren sätter vi upp ett ljus på rufftaket för att hitta minsta vindkåre. Vi griper varje liten fläkt till framåtskridande eller svär över dåliga vindar så snart det händer något.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2010, 12:22
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Om man ser tillbaka över tiden så har det sett ut ungefär likadant varje år. Snart är våren här och vi får alla annat att göra än att sitta och läsa på Odla flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 24-01-2010, 13:03
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag tycker inte det är särskilt mycket bråk här, visst förekommer det många olika åsikter men det är väl meningen med ett diskussionsforum, visst finns det ett fåtal som tar varje inlägg med en åsikt som avviker från den egna som ett personligt påhopp och visst finns det någon som alltid tar till personliga påhopp när argumenten tryter men på det hela taget så är de flesta diskussioner relativt sakliga.
          Gita

Citera
          KURT
          Inlägg 25-01-2010, 06:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Med lägre trafik i forumen blir det tyvärr högsäsong för trollen. Många gånger kan det nog också vara samma troll som dyker upp med olika identitet på olika forum, och med flera olika identiteter på ett och samma forum. De är aktiva inom kontroversiella ämnen och kommer i bisatser med kontroversiella åsikter. Det bästa i längden är väl att bara ignorera trådarna som börjar spåra ur, och inte mata trollen mera.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-01-2010, 07:37
          Länk hit: #13

Medlem

Det är lätt att skylla på troll, men i de flesta fall så handlar det om vanliga medlemmar som "bråkar". Men problemet ska inte överdrivas. För det mesta går det lugnt och sakligt till.

--------------------

zon 1

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 25-01-2010, 08:30
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag tycker inte det är något problem med bråk här, fördelen med ett forum är ju att man inte behöver läsa eller svara om det inte passar. Jag trivs gott här på Odla och känner att jag har många vänner. Är det någon som vill angripa mig så gör det då men det är inte säkert att jag svarar.

Dessutom tycker jag det är roligt att man kan prata om lite vad som helst här nu när inte odlingssäsongen kommit igång än.

Redigerat av Eva i Höga: 25-01-2010, 08:31

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-01-2010, 11:10
          Länk hit: #15

Medlem

Jag försöker bortse från de personliga påhoppen, men tyvärr finns det nog de som inte kan göra det. På det stora hela trivs jag här.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gita
          Inlägg 25-01-2010, 11:47
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (KURT @ 25-01-2010, 06:18) *
          Med lägre trafik i forumen blir det tyvärr högsäsong för trollen. Många gånger kan det nog också vara samma troll som dyker upp med olika identitet på olika forum, och med flera olika identiteter på ett och samma forum. De är aktiva inom kontroversiella ämnen och kommer i bisatser med kontroversiella åsikter. Det bästa i längden är väl att bara ignorera trådarna som börjar spåra ur, och inte mata trollen mera.

Att kalla meningsmotsåndare för troll är något som jag bestämt tar avstånd från. Det finns inga så kallade internettroll. Tycker det är en form av härskarteknik för att förringa den som har på något sätt från majotriteten avvikande åsikter, åsikter som är lite obekväma eller inte riktigt passar in.
          Inte heller ser jag något fel att använda olika signaturer på olika forum, det är väl av säkerhetsskäl snarare
          att rekommendera.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 25-01-2010, 11:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 25-01-2010, 11:47) *
          Att kalla meningsmotsåndare för troll är något som jag bestämt tar avstånd från. Det finns inga så kallade internettroll. Tycker det är en form av härskarteknik för att förringa den som har på något sätt från majotriteten avvikande åsikter, åsikter som är lite obekväma eller inte riktigt passar in.
          Inte heller ser jag något fel att använda olika signaturer på olika forum, det är väl av säkerhetsskäl snarare
          att rekommendera.
          Gita

Det finns faktiskt troll. Det har förekommit här på Odla också.
          Just nu finns ingen aktiv däremot, som jag märkt av i varje fall. Däremot finns det människor med så starka åsikter så att de inte kan visa någon som helst respekt eller förståelse för oliktänkande.

Citera
          KURT
          Inlägg 25-01-2010, 12:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Gita @ 25-01-2010, 12:47) *
          att rekommendera.
          Gita

Det man som administrator på ett forum kan se är att samma person (eller i alla fall samma IP-nummer) använder olika användarnamn för att skriva kontroversiella åsikter i ett och samma forum inom några minuter. Och de olika användarnamnen kan ha helt motsatta åsikter! Då förstår man ju rimligen att åsikterna bara "produceras" för att väcka reaktioner.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-01-2010, 12:19
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:14) *
          Det man som administrator på ett forum kan se är att samma person (eller i alla fall samma IP-nummer) använder olika användarnamn för att skriva kontroversiella åsikter i ett och samma forum inom några minuter. Och de olika användarnamnen kan ha helt motsatta åsikter! Då förstår man ju rimligen att åsikterna bara "produceras" för att väcka reaktioner.

Jag köper den definitionen på troll. Men jag håller fast vid att det är ovanligt i jämförelse med övriga bråk och påhopp.

--------------------

zon 1

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-01-2010, 12:20
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:14) *

Det gillar jag inte thumbdown.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 23:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon