| |
|
  |
Kan man fröså potatis? |
|
|
|
Anja Danmark
|
01-04-2010, 13:10
|
Gäster

|
jeg såede mine d. 2.2., og de er vel omkring 6 cm høje - de vokser langsomt!
Så hvis de skal nå at blive til noget i år, skal I nok se at få dem sået nu, vil jeg tro...
mvh Anja
|
|
|
|
|
|
|
|
02-04-2010, 09:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (Anja Danmark @ 01-04-2010, 14:10)  jeg såede mine d. 2.2., og de er vel omkring 6 cm høje - de vokser langsomt!
Så hvis de skal nå at blive til noget i år, skal I nok se at få dem sået nu, vil jeg tro...
mvh Anja Bra med påminnelsen Anja! Jag har inte hunnit få i mina i jorden än! Eller hunnit och hunnit... det börjar bli så fullt inne att jag inte vet vad jag ska gör av allt så det är nästan att det tar emot att dra igång fler sådder. Observera att jag skrev NÄSTAN!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2010, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Det går nog mycket bra, tomaterna var jättesnabba och potatisen tog inte många dagar på sig heller, så gärna så dom har ljust, mina stod lite mörkt innan dom grodde för jag hade bara inte plats, och dom första som tittade upp är lite längre än dom andra som kom när ljuset var bättre. Det är fortfarande några frön som tittar upp nu också skulle tro att de flesta har grott nu, ett andra bladpar är på gång på vissa och det är nog dags att fylla på lite jord i brickan eller plantera om. Glöm inte att så ganska tätt kanske 1-2 cm mellan fröna är lagomt.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2010, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122

|
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-04-2010, 14:25)  Det går nog mycket bra, tomaterna var jättesnabba och potatisen tog inte många dagar på sig heller, så gärna så dom har ljust, mina stod lite mörkt innan dom grodde för jag hade bara inte plats, och dom första som tittade upp är lite längre än dom andra som kom när ljuset var bättre. Det är fortfarande några frön som tittar upp nu också skulle tro att de flesta har grott nu, ett andra bladpar är på gång på vissa och det är nog dags att fylla på lite jord i brickan eller plantera om. Glöm inte att så ganska tätt kanske 1-2 cm mellan fröna är lagomt. Tack för hjälpen!  Kanske om jag lade lite mindre tid på odla.nu & facebook hade jag fått sådd fröerna
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-04-2010, 13:38
|

Medlem

|
CITAT (Laura @ 08-04-2010, 14:29)  Tack för hjälpen!  Kanske om jag lade lite mindre tid på odla.nu & facebook hade jag fått sådd fröerna  Hahaha ja kan ju stämma, stäng ner datorn!!!
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 16:31
|
Medlem
Antal inlägg: 388
Medlem nr: 4 949

|
Hur går det med era potatisplantor? Jag har skolat om mina idag. Det är ganska stor skillmad på sorterna redan som fröplantor men jag tycker att dom var lätta att gro så nu står dom en och en i sina krukor i växthuset
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 22:21
|

Medlem

|
Jag drar mig för att så mina, tor att varje frö grodde, en miljard småplantor är det nog. Fyllde på med mera jord för ett tag sedan så dom är något djupare, men jag måste ta mig i kragen och skola om, tror jag sådde för många..... vart ska man ha alla dessa plantor???? Så fort det blir en varm dag ska dom få vara ute en stund och lapa sol, glöm inte det. Akta bara för blåsten dom går tydligen lätt av. Dom växer på rätt bra tycker jag, dom har grovnat på sig och börjar lika potatis.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2010, 17:43
|
Medlem

|
Dröjer länge innan jag törs ställa ut dom, men dom är i växthuset och verkar må prima
|
|
|
|
|
|
|
|
26-04-2010, 13:27
|

Medlem

|
Skolade om mina småpotatis före helgen, dom fick godislådor att bo i, helt perfekt dom är djupa och bra, det är så att jag kan fylla på lite mera jord också om dom växer allt för mycket innan dom ska planteras ute.
Igår fick dom sina första soltimmar, plantorna är jättefina och har grovnat på sig rätt bra. Börjar likna potatis.
Redigerat av Crazy4Flowers: 26-04-2010, 13:27
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
26-04-2010, 19:47
|
Gäster

|
Mine ser også fine ud - jeg regner med at plante dem ud i løbet af den næste uges tid og lægge lidt fiberdug over dem i starten....
DSC_0790.jpg ( 64.86k )
Antal nedladdningar: 36
DSC_0791.jpg ( 51.17k )
Antal nedladdningar: 35
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
26-04-2010, 21:08
|
Gäster

|
Næ - det er vel også bare for at få noget til at lægge i jorden til næste år med de frø, som vi sår nu....
De giver vist ikke ret meget det første år, så vidt jeg har hørt/læst.
Men de var meget længe om at blive så store, som de er nu - der skete ikke så meget, før de blev plantet i de potter, hvor de står nu. Men de er vokset meget den sidste uges tid, så nu kommer de snart ud af drivhuset!
Så kan jeg få plads til lidt mere derude.... Der står stadig en del planter på kontoret, som gerne snart vil flytte ud.
Jeg har for resten fået en god idé - jeg sælger ud af mine overskudsplanter, og der er masser af interesse for dem. Så inden længe regner jeg med "kun" at have dem, som jeg skal bruge selv - og jeg har fået en smule penge også, som kan være med til at betale elektricitetsregningen!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2010, 09:58
|

Medlem

|
Fick fylla på två av godislådorna igår, jäklar vad dom växer, dom är ca 20cm långa n (det mesta under jord). Hoppas jag inte sådde för tidigt, kan inte plantera ut än på ett tag. Det snöar lite varje dag fast det ligger inte kvar, frost är det nästan varje natt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2010, 13:20
|
Medlem

|
Vad olika dom växer beroende vilken sorts potatis det är. Några är små och taniga medans nån annan sort är stor och kraftig trots samma skötsel och sådda samtidigt.
Ska man sätta plantorna djupare och djupare? En del av mina har vuxit så dom är kanske 15 cm ovan jord, tycker ni jag ska skola dom och sätta ner dom ännu mer.
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
05-05-2010, 20:38
|
Gäster

|
Ja - de skal behandles ligesom almindelige kartofler (potatis) - de skal dækkes næsten helt med jord, så de kan sætte knolde i jorden...
Måske skal du have fat i nogle større beholdere til dem?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2010, 07:41
|

Medlem

|
Ja dom ska ner, helst ska bara toppen titta upp. Godislådorna var jättebra till detta, dom är så höga. Men dom håller på och växer ur dom också, bara dom kan flytta ut under dagarna så lär kylan sätta stopp så dom inte växer så fort. Ner med dom så långt du bara kan. Mina står fortfarande trångt tillsammans ca 25 i varje godislåda fick jag plats med. Dom ska helst bli rätt långa innan det är dags för utplantering, det är utmed stammen som potatisen kommer sedan, så den ska vara lång.
Ska försöka ta lite bilder och lägga ut.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|