Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > koppla sladdar i lysrörsarmatur?
          lena uppsala
          Inlägg 26-01-2010, 23:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 13 264

Har läst andras frågor om lysrörsbelysning.Vad jag inte förstår är hur kopplar man dessa till nätet?Nästan alla armaturer jag tittat på för växtbelysning är utan sladd.Känns jättedumt att fråga,jag är totalt okunnig om sånt här med el.Jag vill ju inte betala en förmögenhet på växtbelysningen.
          Verkar krångligt tycker jag.

Citera
          chizza
          Inlägg 27-01-2010, 06:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 27 571

Det finns ju armaturer ditt lysröret passar, skicka en länk på lysrören du tänk använda dig av så kanske jag kan hjälpa dig att hitta rätt.
          Annars använder du dig av en enhet som man fäster i ändarna på lysrören och kopplar sedan in dessa i elnätet.
          Om du tycker detta är krånligt finns ju annan slags belysning att satsa på, till exempel spotlights.

Citera
          lena uppsala
          Inlägg 29-01-2010, 02:33
          Länk hit: #3

Medlem

Tack chissa för svar.

Citera
          chizza
          Inlägg 29-01-2010, 03:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 27 571

Inga problem, hoppas det löste sig för dig : )

Citera
          KRT
          Inlägg 29-01-2010, 08:03
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Tror det är så att många armaturer är till för sk fast montering, dvs man kopplar en sladd via t.ex. sockerbitar (små ihopkopplingsdoser) direkt till en sladd i taket....... Iaf har det varit så hos många jag har tittat på. Dock finns det ganska gott om armaturer som har vanliga stickproppar också, t.ex. os Claes Ohlsson, Jula, biltema m fl. Dessa är enklare eftersom man bara pluggar in stickproppen och armaturern ger ljus (om du har lysrör i så klart smile.gif)

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Peztis
          Inlägg 30-01-2010, 19:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Len a, om du känner dig osäker ska du definitivt inte sätta dig och skruva ihop sladdar! Det kan vara livsfarligt!!!

Försök i så fall att hitta armaturer med befintliga stickproppar eller be någon om hjälp, någon som du vet kan och som du litar på.

Fast du vet säkert redan detta...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Tummelisa
          Inlägg 07-02-2010, 17:42
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

Hur enkelt som helst.

har du tur så hittar du en armatur med jordad kontakt.
          annars tittar du i armaturen du tagit reda på eller köpt för några tior. som oftast sitter den avkapade sladden kvar. och den går in i en sockerbit (plastbit) med plats för tre kablar. åt ena håller går kablarna in i armaturen. åt andra hållet ska du nu fästa en strömkabel.

du tar en jordad kabel med kontakt. som du tex hämtat från en återvinningsstation eller kapat av från ett gammalt kylskåp. det ska vara en jordad kontakt. inte den smala kontakten med två, utan den andra sorten. ta en vass kniv och skär försiktigt ett varv runt kabeln ca 4-6 cm från den kapade änden. böj sedan kabeln vid snittet några gånger så att den yttersta plasten lossnar. titta efter så du inte råkat skära ner i ngn av de tre ledningarna du nu ser. i annat fall börjar du bara om.

två av ledningarna är ström, oftast svart å brun. men kan vara andra färger. och jorden, gulgrön. (jorden är just jord, så att strömmen kan ta den vägen, ner i backen, om ngt skulle gå fel).
          skär i sågande rörelse nu runt kablarna ca 1 cm in. den här gången är det bara bra om du skär ner i kopparledningen. för då kan du enkelt ta en tång, eller bara handen, å dra av plasten.

vilken av strömkablarna du sätter var spelar ingen roll. bara du skiljer på jord å ström. du sticker in den skalade kopparkärnan in i sockerbiten. stanna precis innan plasthöljet kommer fram till skruven i sockerbiten. och så skruvar du ner skruven i sockerbiten så att den ordentligt klämmer fast koppartråden.

finns det så att du kan klämma fast kabeln, två skruvar med en liten räfflad plastbit mellan, som sitter precis i närheten av sockerbiten, så gör du så.

svårare är det inte att förse sig med en förträfflig odlingsarmatur. och denna typ av enklare elinstallation får man själv göra. så är man bara lite uppmärksam så kan staden förse en med mer armaturer än vad kan tänka sig behöva.

Redigerat av Tummelisa: 07-02-2010, 18:05

Citera
          lena uppsala
          Inlägg 11-02-2010, 21:37
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för upplysningar! Nu kan jag nog våga mig på att testa om det blir aktuellt.Köpte en liten bänkbelysning med stickkontakt ,var dock bara 13w,så det räcker inte långt.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-02-2010, 23:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Första gången jag testade att ansluta amaturen till en sladd med kontakt så sprakade det och proppana gick men numera har jag lärt mig även det - övning ger färdighet

Citera
          zippoo
          Inlägg 11-02-2010, 23:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 22 615

ser man bara till så att det inte är en massa kardeler (koppartrådarna inne i kabeln) som spretar åt alla håll och ser till att sätta jorden på rätt plats så är det inga problem. det är alltså bara jorden, den gulgröna, som måste sitta rätt. Fas och neutralledare (oftast brun och blå) spelar ingen roll, en av dom på "L1" och en på "N"

ett väldigt simpelt tips som dom flesta vet, men kanske inte dom som aldrig gjort någonting med el förut är att "snurra" koppartrådarna mellan fingrarna när man har skalat bort höljet så är det mycket lättare att koppla in kabeln i armaturen utan att kardelerna spretar

SJÄLVKLART SKA DET INTE VARA SPÄNNINGSSATT när man är där och pillar!!! alltså så ska kabeln INTE vara inkopplad i väggen. För det är inte så skönt.

Redigerat av zippoo: 11-02-2010, 23:28

Citera
          Tummelisa
          Inlägg 14-02-2010, 13:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

CITAT (zippoo @ 11-02-2010, 23:24) *
          ..är att "snurra" koppartrådarna mellan fingrarna när man har skalat bort höljet så är det mycket lättare att koppla in kabeln i armaturen utan att kardelerna spretar.

precis. består kopparkärnan av många små koppartrådar så bör man tvinna den. för att göra det tar man och håller i kabeln, mellan tumme å pekfinger, så att man håller i plasten precis där plasten slutar. nu sticker kopparkärnan ut och med andra handens tumme pekfinger så nyper man om kopparkärnan och vrider. detta gör man 2-3 gånger så att kärnan blir stabil och inte spretar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon