Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

49 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Denna sjuka regering!, bilbesiktning,vargjakt,apoteket..............
          Red Top
          Inlägg 30-01-2010, 10:07
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:01) *
          Man kan kalla det vad man vill, men pengar som dras från lönen och förs till det offentliga utan att man kan göra något åt det är det ändå.

Jag förmodar att du inte vill ha liv/olycksfallsförsäkring eller hemförsäkring heller.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2010, 10:11
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:01) *
          Man kan kalla det vad man vill, men pengar som dras från lönen och förs till det offentliga utan att man kan göra något åt det är det ändå.

Det dras inte från din lön. Det är en trygghetsförsäkring din arbetsgivare betalar åt dig för att du ska slippa bli satt på gatan om du blir sjuk.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 30-01-2010, 10:14
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Red Top @ 30-01-2010, 10:07) *
          Jag förmodar att du inte vill ha liv/olycksfallsförsäkring eller hemförsäkring heller.

Det är väl ändå en ganska haltande jämförelse eftersom man när det gäller privata försäkringar kan välja både nivå och försäkringsgivare och dessutom har möjlighet att byta bolag om man inte är nöjd. Man kan ju t.o.m. välja att avstå även om det är dumt.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 30-01-2010, 10:21
          Länk hit: #164

Medlem

CITAT (Motti @ 30-01-2010, 01:20) *
          Jag skulle kunna berätta ett och annat om hur det är att ha företag efter som vi haft det i över 30 år !men det känns ganska meningslöst efter som de flesta har bestämt sig för hur det fungerar!Ni som sitter här och tror sätt era livs besparingar på att starta eget som vi gjorde !lev på minimum och känn på hur det är.Alla är inte födda med guldsked i munn.en del får skapa sitt eget.Och man får satsa hela sitt leverne.Vi satsade allt hus hem rubbet !hur många av er vågar det ?Vi lånade upp allt- I dag och före det går företaget kanon bra !vi har inte ens haft känningar av lågkonjukturen.
          Ska vi skämmas för att vi har det bar ?Det tog oss 30 år ,

Skämmas? Nej, givitvis har du all anledning att vara stolt över vad ni åstadkommit. Det många nog inte förstår är nog att ni med all säkerhet arbetat betydligt fler timmar än löntagare med åtta timmars arbetsdag och att ni säkerligen betalat in mer till det allmänna än de flesta löntagare. Kanske vore det inte helt fel med skattesatser grundade på timförtjänst i stället för årslön, det skulle i allafall vara en drivkraft till att arbeta mera.
          Gita

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-01-2010, 10:22
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja man kan ju ha synpunkter på båda håll. Själv är jag rätt blå men håller för den skull inte med om allt regeringen bestämmer. Alla är vi ju olika och har olika intressen. De röda tycker jag verkar ok för att de verkar luta åt att förbättra för arbetslösa och sjuka (även om jag inte riktigt litar på att det skulle bli så jättemycket bättre) men å andra sidan så verkar de inte så smarta vad gäller finanser och de som inte har rätt till bidrag får inte så mycket ut av skattepengarna.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2010, 10:23
          Länk hit: #166

Medlem

CITAT (Gita @ 30-01-2010, 10:14) *
          Det är väl ändå en ganska haltande jämförelse eftersom man när det gäller privata försäkringar kan välja både nivå och försäkringsgivare och dessutom har möjlighet att byta bolag om man inte är nöjd. Man kan ju t.o.m. välja att avstå även om det är dumt.
          Gita

Byt bolag - byt regering!

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 30-01-2010, 10:25
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Det enda solidariska är att inte överutnyttja trygghetsförsäkringarna. då hamnar vi i den siutuationen vi har idag. Redan 2002 bestämde dåvarande regeringa att halvera sjukersättningskostnaderna och på den vägen är det idag. Givetvis drabbar det dom sämst ställda i samhället. Det gör det alltid oavsett regering. Problemen började inte med den här regeringen och problemen upphör inte med en ny regering. Sådan är politiken. Dom är lika goda kålsupare hela bundet i riksdagen, oavsett färg.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 30-01-2010, 10:27
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:33) *
          Problemet är ju att andelen arbetande sjunker medan andelen som lever på skattemedel ökar. Det blir alltså allt färre som hjälps åt för varje dag. Det är inte någon hållbar utveckling.
          Har det någon betydelse om dom försörjs via socialbidrag eller sjuklön? Vad man kallar bidragen spelar väll ingen roll?

Arbetslöshetsförsökring( Via A-kassa) är ett avtal mellan staten och den arbetande. Att utförsäkra betyder att inte hålla sig till avtalet. Nu hände annat också, så som höjningen av avgiften till A-kassan, försvårande villkor etc.

Jämför med att du har din bil försäkrade hos en försäkningsbolag, och efter att du har betalat (din del av avtalet) kontinuerligt, höjs beloppet plötsligt och efter ett litet tag sägs upp försäkringen. Hur känns det då? De kan också skicka dig till socialen och säga be de om ersättning. det som hände med dessa försäkringar(arbets och sjuk) i Sverige är avtalsbrott, enligt mig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-01-2010, 10:31
          Länk hit: #169

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Red Top @ 30-01-2010, 10:07) *

Det är helt korrekt. Försäkringar är bara ett enda stort bedrägeri.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2010, 10:40
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:31) *

Det är nästan så att jag önskar att du själv en gång fick bita i det sura äpplet och bli fråntagen din ekonomiska försörjning.

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 30-01-2010, 10:45
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:31) *

Jag antar att, med detta, du menar även Alliansregeringens roll i försäkringarna(arbets och sjuk).

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-01-2010, 10:48
          Länk hit: #172

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 10:40) *
          Det är nästan så att jag önskar att du själv en gång fick bita i det sura äpplet och bli fråntagen din ekonomiska försörjning.

Det kommer nog, men jag förbereder mig inför den dagen. När det händer kommer jag att kunna leva gott på en minimal slant.

Citera
          Gita
          Inlägg 30-01-2010, 10:51
          Länk hit: #173

Medlem

CITAT (gnon49 @ 30-01-2010, 10:25) *
          Det enda solidariska är att inte överutnyttja trygghetsförsäkringarna. då hamnar vi i den siutuationen vi har idag. Redan 2002 bestämde dåvarande regeringa att halvera sjukersättningskostnaderna och på den vägen är det idag. Givetvis drabbar det dom sämst ställda i samhället. Det gör det alltid oavsett regering. Problemen började inte med den här regeringen och problemen upphör inte med en ny regering. Sådan är politiken. Dom är lika goda kålsupare hela bundet i riksdagen, oavsett färg.

Javisst är det så, att överutnyttja trygghetssystemen är väl det mest osolidariska du kan göra, det är osolidariskt både mot dem som verkligen behöver dem och mot dem som måste betala dem.
          Något ligger det nog i att svenskarna brukar kallas världens friskaste men mest sjukskrivna folk.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2010, 10:53
          Länk hit: #174

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 10:48) *
          Det kommer nog, men jag förbereder mig inför den dagen. När det händer kommer jag att kunna leva gott på en minimal slant.

Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken!

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 30-01-2010, 11:10
          Länk hit: #175

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

På vilket sätt är det bättre att sjuka människor tvingas gå på försörjningsstöd (socialbidrag) istället för sjukpenning/sjukersättning mm.mm?
          Förklara det för mig ni som vet så mycket. För detta förstår inte jag.
          På vilket sätt är det bra att sjuka människor ska gå ner i erättning med över 50% när de redan ligger på en låg nivå?

Hur många av er klarar er på 5000:- i månaden? Det är mindre än vad en normal trea kostar i hyra. Minst hälften kostar en liten tvåa. Berätta för mig, hur skulle ni klara av att försörja er på den nivån?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2010, 11:17
          Länk hit: #176

Medlem

CITAT (Anma @ 30-01-2010, 11:10) *
          På vilket sätt är det bättre att sjuka människor tvingas gå på försörjningsstöd (socialbidrag) istället för sjukpenning/sjukersättning mm.mm?
          Förklara det för mig ni som vet så mycket. För detta förstår inte jag.
          På vilket sätt är det bra att sjuka människor ska gå ner i erättning med över 50% när de redan ligger på en låg nivå?

Hur många av er klarar er på 5000:- i månaden? Det är mindre än vad en normal trea kostar i hyra. Minst hälften kostar en liten tvåa. Berätta för mig, hur skulle ni klara av att försörja er på den nivån?

Min lilla 2:a kostar efter senaste höjningen (ca 200:-) 4.300:-/månad + el ca 400:-.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 30-01-2010, 11:43
          Länk hit: #177

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2010, 11:17) *
          Min lilla 2:a kostar efter senaste höjningen (ca 200:-) 4.300:-/månad + el ca 400:-.

Ja, skrev ju fel. Menade en liten etta.

Jag tror inte att jag kommer att få några svar på mina frågor.

Det är lätt att sitta och tycka att regeringen gjort ett bra jobb när man själv får flera tusen mer i månaden, men att andra hamnar i rännstenen skiter man i. Bara man själv har det bra. Men är det ett sådant samhälle man vill ha så...

Det var ju inte så att en sjuk fick ut mer än en arbetare innan heller.

Redigerat av Anma: 30-01-2010, 11:45

Citera
          herkules
          Inlägg 30-01-2010, 11:54
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 30-01-2010, 01:18) *
          MINA pengar som jag betalar i form av skatt och moms... pengar som JAG betalar så att nån annan ska få det bra för att JAG arbetar...

jag skulle vilja tacka dig, tant signe som har 822 kr kvar varje månad att leva på (ja, hon betalar skatt), mina föräldrar, deras föräldrar, min cancersjuka vän som betalar skatt på sin sjukpenning, för att ni betalar skatt.
          utan er skatt skulle jag förmodligen varit död idag, jag skulle inte fått den vård/operation jag behövde när jag fick min sjukdom.
          tänk om vi inte under en herrans massa år haft en socialdemokratiskt regering som sett nyttan med att ALLA bidrar till vård, skola, omsorg, pensioner och annat.
          jag har talat med massor av människor vad det gäller skattesänkningen som nu skett - skitkul tycker de flesta men så lägger de till - fast jag skulle lika gärna klara mig utan de där 1500 kr, bättre att ungarna får en schysst skola eller att det byggs bra ålderdomshem.
          det är konstigt.

men tack ändå wink.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-01-2010, 11:54
          Länk hit: #179

Moderator

CITAT (Anma @ 30-01-2010, 11:10) *

Jag skulle klara mig på 5000kr. Min lägenhet kostar ca. 1150kr, internet 299kr, elen ett par hundralappar kanske och avbetalningen på lånet till stugan ytterligare ett par hundralappar. Sedan tror jag inte jag har några fler fasta kostnader utom bilen, men den ställer jag av om jag inte behöver den och då kostar den inget.

Citera
          herkules
          Inlägg 30-01-2010, 11:55
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Huggorm @ 30-01-2010, 09:33) *
          Har det någon betydelse om dom försörjs via socialbidrag eller sjuklön? Vad man kallar bidragen spelar väll ingen roll?

kalla inte sjuklön för bidrag - du gör det bara löjlig då.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

49 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 06:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon