CITAT (Bengalow @ 29-01-2010, 17:08)

När nu monopolet på Apoteken försvinner, så går priset på t.ex. Alvedon upp med 50 %.
En sak som ni inte har berört när det gäller Apoteken är att var finns kunskapen t.ex. på ICA om t.ex. biverkningar m.m. och vilka receptfria mediciner man kan ta tillsammans med andra receptbelagda mediciner.
ICA har t.ex. införskaffat Iprem 400 mg när det finns 200 mg och dessa ska man inte ta om man har problem med hjärtat. All den kunskap som apotekspersonal har försvinner ju och detta kan vara farligt anser jag.
Sedan pratar många om hur mycket pengar man har att röra sig med. Personligen har jag arbetat sedan jag var 15 år och fram till 22 år på heltid. Därefter halvtid från 25 år och fram till ca 55 år därefter heltid. Därefter uppsagd vid 62 års ålder med lön i 1 år därefter stämplat som arbetslös i drygt 1 år. Började ta av min ålderspension vid 64 och får ut i pengar ca 6400,00 varje månad får se vad det blir när jag fyller 65 i september. Skulle jag vara ensam så räcker det inte långt men i vår kommun får man bostadsbidrag när man är pensionär för en 2.a på ca 60 kvm kostar här mellan 4500-6000 kr beroende på var man bor. Har ju då en sambo som har lite inkomst också men från sjukkassan just nu. När han arbetade fick han ut ca 25000 kr idag får han ca 14000 kr så det är lite skillnad men det räcker för man får ju rätta mun efter matsäcken som det heter.
Fördelen man att vara hemma är ju att man inte åker bil lika mycket, kan laga mat i större portioner och frysa m.m. Än så länge räcker det till vårt hus också men det är knappt men vi bor inte billigare i en lägenhet så den enda skillnaden är att det inte blir renoverat i den utsträckning som behovet kräver men det får man ta.
Vi slutade att röka som gav ett + till kassan med ca 4000 kr i månaden och det unnar vi oss då god mat istället till helgen. Semester och nöjen är inte att tänka på men det är något som vi inte orkar med heller p.g.a. av sjukdommarna så vi nöjer oss med vår trädgård och kortare utflykter med bilen.
Någon skriver här också att om man inte är nöjd med sin inkomst eller inte kan gå tillbaka till sitt gamla jobb p.g.a sin sjukdom så söker man bara annat. Till den personen (kommer inte ihåg just nu vem det var) efter alla inlägg har jag en fråga. Var hittar men dessa jobb idag. Det är inte lätt när många friska inte hittar något.
Sedan till sist är jag inte politiskt insatt eller tyvärr inte intresserad så mycket att jag kan yttra mig om vilken regering som är bäst alla har de både + och - så det blir inte bra hur man än röstar.
Trevlig lördagkväll.