Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

49 sidor V  « < 23 24 25 26 27 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Denna sjuka regering!, bilbesiktning,vargjakt,apoteket..............
          jholma
          Inlägg 02-02-2010, 12:06
          Länk hit: #481

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

CITAT
          Ta reda på varför ohälsan är så stor och gör något åt orsaken för att på så sätt minska antalet som mår så dåligt att de måste sjukskrivas. Exempelvis mår fler och fler unga dåligt. Inte så konstigt kanske om man betänker att 134.000 mellan 15 - 24 år går utan jobb. Och det när långtidsarbetslösheten ökat med 115 personer per dag sedan regeringsskiftet trots att det är 11.000 fler i arbete. Bostadsbristen gör att det är nästan hopplöst för unga att hitta eget boende och har man ingen fast inkomst är det ännu svårare. Hur många lever inte på lånade pengar och måste flytta runt bland andrahandslägenheter? I bästa fall hittar dom ett ströjobb eller lågavlönat säsongsarbete. Vad ger det för trygghet.

Om du inte visste det förut så behöver människor trygghet för att må bra. Boende, mat och arbete samt en vetskap om att man inte förlorar tryggheten i händelse av att man blir sjuk av en eller annan anledning eller drabbas av arbetslöshet är grundförutsättningarna för detta. Att tro att sjuka människor blir friskare av att sparka ut dom i kylan och dra in deras försörjning är ju rent barockt.

Ett system som bara går ut på att all trygghet kommer utifrån och skapas av staten skapar otrygga människor utan självförtroende.

Detta är en viktig insikt. Förstår man inte det så har man missat något väldigt väsentligt. Livet är komplicerat och vi kommer alltid att drabbas av sjukdomar, förlora jobb med mera. Lidandet är en del av vårav liv. Kan vi inte acceptera detta och lära oss att hantera detta själva så kommer väldigt många människor att slås ut i onödan.

Tyvärr har våra politiker skapat ett samhälle med alldeles för stora förväntningar på vad samhället skall/kan göra för oss. Det är resulttatet av detta som vi nu kan se i alla dessa undersökningar.

Citera
          Gita
          Inlägg 02-02-2010, 12:14
          Länk hit: #482

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 02-02-2010, 11:46) *
          Svara mig ärligt nu Gita. Anser du att regeringen gör rätt i det som sker just nu, att sjuka blir utförsäkrade utan någon som helst prövning innan? Ska göra det enkelt för dig. Ja eller nej svar räcker.

Nu redovisades det ju senast igår en undersökning (Nyheterna på TV) som visade att svårt sjuka inte blir lämnade i sticket på något sätt och att det med utförsäkring till största del är skrämselpropaganda. Självklart inträffar någon enstaka missbedömning det är ju trots allt människor som står för bedömningen och alla kan göra fel. Jobbigt för den som drabbas självklart, men man kan ju inte dömma ut ett helt system efter enstaka misstag.
          Att bli utförsäkrad efter 550 dagar utan någon som helst förvarning ar naturligtvis helt fel, men verkar dessbättre vara sällsynt. Självklart skulle arbetförmågan prövats och utredning gjorts långt tidigare.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 02-02-2010, 12:27
          Länk hit: #483

Medlem

CITAT (Anma @ 02-02-2010, 11:56) *
          Är frågan för svår, GITA?

OJ, jag har fikat!
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2010, 12:49
          Länk hit: #484

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (jholma @ 02-02-2010, 12:06) *
          Ett system som bara går ut på att all trygghet kommer utifrån och skapas av staten skapar otrygga människor utan självförtroende.

Detta är en viktig insikt. Förstår man inte det så har man missat något väldigt väsentligt. Livet är komplicerat och vi kommer alltid att drabbas av sjukdomar, förlora jobb med mera. Lidandet är en del av vårav liv. Kan vi inte acceptera detta och lära oss att hantera detta själva så kommer väldigt många människor att slås ut i onödan.

Tyvärr har våra politiker skapat ett samhälle med alldeles för stora förväntningar på vad samhället skall/kan göra för oss. Det är resulttatet av detta som vi nu kan se i alla dessa undersökningar.

Så du tycker att det är bättre att rasera den trygghet som finns också om det är en trygghet människor lyckats skapa själva. Det är vad som nu sker. Människor kommer inte att behöva slås ut i onödan om de rika slutar att roffa åt sig från de som är fattiga. Det finns en kaka och den kakan ska delas av alla. Men de som redan är mätta roffar åt sig en bit till för att den är så god vilket gör att en del andra blír helt utan.

För övrigt har jag aldrig sagt att man inte också ska ta eget ansvar men för den skull behöver man inte vara egoistisk och osolidarisk.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          jholma
          Inlägg 02-02-2010, 13:06
          Länk hit: #485

Medlem

CITAT
          Så du tycker att det är bättre att rasera den trygghet som finns också om det är en trygghet människor lyckats skapa själva. Det är vad som nu sker. Människor kommer inte att behöva slås ut i onödan om de rika slutar att roffa åt sig från de som är fattiga. Det finns en kaka och den kakan ska delas av alla. Men de som redan är mätta roffar åt sig en bit till för att den är så god vilket gör att en del andra blír helt utan.

För övrigt har jag aldrig sagt att man inte också ska ta eget ansvar men för den skull behöver man inte vara egoistisk och osolidarisk.

Om vi talar om Angola,Brasilien etc så kan Du vara överygad om att vi skulle stå på samma sida av barrikaderna.

Om vi talar om Sverige så kallar jag det som jag citerar ovan för billig demagogi!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2010, 13:13
          Länk hit: #486

Medlem

CITAT (jholma @ 02-02-2010, 13:06) *
          Om vi talar om Angola,Brasilien etc så kan Du vara överygad om att vi skulle stå på samma sida av barrikaderna.

Om vi talar om Sverige så kallar jag det som jag citerar ovan för billig demagogi!

Fortsätt blunda du!

--------------------

Citera
          jholma
          Inlägg 02-02-2010, 13:43
          Länk hit: #487

Medlem

Du får kalla det för vad Du vill men det är min uppfattning.

Verkligheten är tuff Stintan. Du är en klok kvinna det kan jag se av Dina kiommentarer. Vidga Dina referensramar litet, Du har allt att vinna och inget att förlora!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2010, 13:48
          Länk hit: #488

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 02-02-2010, 12:49) *

Bra talat! bravo.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          jholma
          Inlägg 02-02-2010, 13:49
          Länk hit: #489

Medlem

Nå Aqukul

Har Du testat hasch någon gång?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-02-2010, 13:52
          Länk hit: #490

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Svar Ja - började vid 15 och slutade vid 16, lär vara preskriberat nu...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          jholma
          Inlägg 02-02-2010, 13:54
          Länk hit: #491

Medlem

OK

Du stiger i min aktning.

Jag trodde att Du var perfekt och som alla andra svenskar inte har några lik i garderoben.

Jag har testat hasch när jag var 25 men det gav ingen speciell effekt så efter ett tag la jag av. Jag tyckte liksom att det var överreklamerat. Det går att fjanta sig än då utan både alkohol och annat.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2010, 14:11
          Länk hit: #492

Medlem

CITAT (jholma @ 02-02-2010, 13:43) *
          Du får kalla det för vad Du vill men det är min uppfattning.

Verkligheten är tuff Stintan. Du är en klok kvinna det kan jag se av Dina kiommentarer. Vidga Dina referensramar litet, Du har allt att vinna och inget att förlora!

De där referensramarna du talar om är det allianssidan som behöver vidga. Jag har levt tillräckligt länge i verkligheten för att ha referensramar så det räcker och blir över.

--------------------

Citera
          lorentz
          Inlägg 02-02-2010, 14:13
          Länk hit: #493

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Har jobbat en del för en familj vars döttrar ärvde 50 milj var när pappan dog.
          Jag betalar skatt så att denna familj får göra avdrag på det jobb som dom har beställt.
          Skorna som hon har på kostar mer än min månadslön
          Jag har en god vän som jobbar på Stureplan som kan få höra kommentarer som
          "din klass finns till för att serva oss"

Andra exempel.. Centerns hat mot kollektivavtal, mot byggjobbare osv

Citera
          jholma
          Inlägg 02-02-2010, 14:18
          Länk hit: #494

Medlem

CITAT
          De där referensramarna du talar om är det allianssidan som behöver vidga. Jag har levt tillräckligt länge i verkligheten för att ha referensramar så det räcker och blir över.

Jag hör att Du börjar bli gammal. Eller som någon sa (Fritt citerat); "Det är inte rynkorna i ansiktet som gör oss gamla utan rynkorna i själen. Ve den stackare som har förlorat hoppet, som slutat att förundras över livet, som inte kan lära sig något nytt och som inte längre vågar. Om det händer Dig då har Du verkligen blivit gammal......................

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2010, 14:54
          Länk hit: #495

Medlem

CITAT (jholma @ 02-02-2010, 14:18) *
          Jag hör att Du börjar bli gammal. Eller som någon sa (Fritt citerat); "Det är inte rynkorna i ansiktet som gör oss gamla utan rynkorna i själen. Ve den stackare som har förlorat hoppet, som slutat att förundras över livet, som inte kan lära sig något nytt och som inte längre vågar. Om det händer Dig då har Du verkligen blivit gammal......................

Vilka underliga slutsatser du drar men jag hoppas att jag aldrig förlorar hoppet, slutar förundras över livet (förundras varje dag) och inte kan lära mig något nytt. Tyvärr är det många unga som redan gjort det så det har inte ett skvatt med ålder att göra.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-02-2010, 15:06
          Länk hit: #496

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

G.B. Shaw sa något som liknar din inställning i livet, jholma: "-Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!"

Redigerat av Bengalow: 02-02-2010, 15:07

Citera
          Anma
          Inlägg 02-02-2010, 15:17
          Länk hit: #497

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 02-02-2010, 12:27) *
          OJ, jag har fikat!
          Gita

Jo, men jag frågade för att du skrev ett inlägg flera minuter efter mitt. biggrin.gif

Redigerat av Anma: 02-02-2010, 15:17

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-02-2010, 15:33
          Länk hit: #498

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (herkules @ 02-02-2010, 12:02) *
          kallar du det uppstramning att ta ifrån folk deras försörjning? att tvinga svårt cancersjuka människor att säga upp sig från sitt gamla halvtidsjobb och söka nytt heltid för att försäkringskassan(!) anser att de är friska nog att jobba heltid?
          jisses...
          jag kallar det hederliga gamla borgarfasoner jag!
          jävla brackor!

Jadu, du ser det du vill se och hör det du vill höra. Verkligheten är något annat. men det gäller att ta till sig den. Sen kan man gläfsa på våra politiker. Borgarbrackor eller sossebrackor, vad är skillnaden. blush.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gita
          Inlägg 02-02-2010, 15:36
          Länk hit: #499

Medlem

CITAT (Anma @ 02-02-2010, 15:17) *
          Jo, men jag frågade för att du skrev ett inlägg flera minuter efter mitt. biggrin.gif

Hoppas du hittat mitt svar nu då!
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 02-02-2010, 15:39
          Länk hit: #500

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 02-02-2010, 15:36) *
          Hoppas du hittat mitt svar nu då!
          Gita

Ja det har jag gjort.

Citera

49 sidor V  « < 23 24 25 26 27 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 22:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon