CITAT (gnon49 @ 31-01-2010, 21:47)

Men vad den enskilde personen gör med sina pengar är väl upp till denne person. Vill han/hon lyxkonsumera så är det ju dennes ensak. Eller skall vi strypa lönerna så vi bara har mat på bordet. Alla drömmer om villa,bil,
pengar på banken och utlandsresor. En del uppnår alla målen, en del kanske avstår det ena för att förverkliga det andra. Vi vill helt enkelt känna att vi lyckas här i livet.
Visst, men är det ett stort och viktigt problem vi har i samhället? Att inte folk kan få extra pengar till att konsumera lyxvaror för? Har vi inte viktigare saker att lägga pengar på än så? Hur ofta hör man inte om att man på så många olika områden har otillräckliga resurser? Tycker du inte att det kan vara viktigare?
Jag skulle kunna ta ett exempel som för mig är väldigt viktigt, djurskyddsfrågan. Det finns inte tillräckligt med resurser för att det skall skötas optimalt och där är alla eniga. Vi har sett konsekvenserna av det, ett oerhört lidande. Är inte detta viktigare och borde prioriteras högre än att den genomsnittlige svensken får en fetare plånbok och kan konsumera mer? Vi kan om vi vill, säkert hitta väldigt många fler exempel, nu tog jag bara ett som är väldigt viktigt för mig själv, men det finns många liknande exempel inom olika områden.
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga som svar på vad du nu tar upp, för det stämmer inte. Jag drömmer absolut inte om någon villa eller någon bil, pengar på banken eller utlandsresor och jag vet många med mig som inte har sådana mål i livet. Jag har saker jag värderar högre i livet än pengar och prylar. Även om jag värderade prylar och pengar väldigt högt så skulle jag aldrig få för mig att prioritera det framför andras välmående.
Om det är den syn du har på livet och om du delar den med så många andra som du tror dig göra så kan jag inte mer än att känna mig litet ledsen för eran skull och beklaga.
Redigerat av Nauti: 31-01-2010, 22:07