Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min man, är "mutamottagare"
          Ingo
          Inlägg 15-12-2003, 10:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Att företag ger julgåvor till olika kontakter, t ex och framför allt kunder, är ju så vanligt att det får betraktas som vedertaget. Och att det bjuds på saker ibland, någon lunch eller så. Det har sin funktion, folk som ska samarbeta gör det oftast bättre om de har lärt känna varandra lite utöver det rent yrkesmässiga.

Men det gäller ju att det håller sig inom rimliga gränser. Det finns väl bestämmelser om hur dyra gåvor får vara för att inte klassas som mutor men jag tycker att Cillas princip räcker bra även för andra än journalister: Om man känner att man kan berätta för kollegorna vad man fått och av vem så är det OK. Så fort det börjar kännas tveksamt bör man avböja.

Något mycket vanligt i databranschen just nu är kombinationserbjudanden av typen "Beställ en xxx före den 1/12 så får du en yyy på köpet". Sånt kommer i direktutskick till mig på jobbet och priserna är ex moms, så uppenbarligen menar de att man ska köpa för företagets räkning, men "bonusprodukten" brukar vara en digitalkamera, en handdator eller någon annan typiskt personligt. Verkligen en uppmaning till fiffel.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Wargen
          Inlägg 15-12-2003, 11:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

CITAT
          skillnad mellan gåva och muta

Jag har tänkt att ge lantbrevbäraren en liten chokladask som julklapp, bara för att visa att jag uppskattat god service under året.... unsure.gif
          inget problem för mig, men för större företag t.ex. var går gränsen?
          Jag vill minnas att det finns riktmärken, värdesummor, men kommer ej ihåg hur mycket.... huh.gif
          Idén om lotteri av ihopsamlade gåvor tycker jag verkade rättvisare än att bara t.ex. inköpschefen får allt.
          Varför är det ingen som skickar "mutor" till mig??? Känner att jag absolut skulle behöva mutas lite... tongue.gif

Citera
          Virgo
          Inlägg 15-12-2003, 11:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Du som privatperson får ge din favoritbrevbärare nästan vad som helst.
          Reglerna för gåvor gäller företags gåvor till anställda och utomstående.
          Om du ger bort huset till brevbäraren så drabbas han nog av gåvoskatt.
          Ger du honom/henne en t.ex tusenlapp i månaden för att hon ska lämna posten till dig först av alla andra, då är det muta.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-12-2003, 22:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag har nog hamnat i bakvända världen.
          När jag var anställd såg jag arbetskamrater och chefer få julgåvor av affärskontakter. Kändes många gånger ganska uselt. Speciellt när det var jag som till 100% utfört jobbet.

På min sista arbetsplats blev jag ganska illa behandlad. Cheferna för största kunden blev varje år bjudna på julbord tillsammans med ALL personal på företaget jag arbetade. Jag fick stanna hemma och svara i telefon. Tilläggas kan att de inte tvekade att låta telefonsvararen gå vid andra tillfällen. Det var inte heller min arbetsuppgift att svara i telefon. Eftersom jag var den där spindeln som höll firman flytande reagerade kunderna ganska häftigt och kom in och önskade mig God Jul efter Jul- lunchen. Det retade både chefen och chefens barn till ursinne.
          Kundens inköpschef hade med sig julgåva till mig och en liten lapp inuti där det står "God Jul önskas en som verkligen förtjänar det". Det värmde i all bedrövelsen.
          Jag blev friställd som julklapp för att chefens dotter skulle ha mitt jobb ( en dagisfröken skulle bli ekonomichef). Det tog två år så gick firman i konkurs. Kan inte annat än att säga att somliga straffar Gud med det samma.

Idag har jag egen firma. Egentligen är det jag som skall "muta mina kunder". Det är tvärt om. Jag har aldrig mött så mycket uppskattning i hela mitt arbetsliv. Jag skulle nog kunna gå under beteckningen mutkolv om det inte var så att det är mina kunder och inte mina leverantörer. Just nu härjar jag med alla kunder och försöker se till att både dom och jag skall kunna ha en riktigt trevlig helg med välförtjänt semester. Det blir många sena kvällar.
          Däremellan går jag på julbord och kommer hem med både blommor, julgåvor och någon liten julbonus ibland. Observera att det är bara privatägda företag jag jobbar med så företagarna bestämmer själva.

Det känns faktiskt lite extra efter den extremt dåliga arbetsplats jag jobbade på innan. Jag skulle själv aldrig behandla en anställd på det vis jag blev behandlad som anställd.

Det värmer i hjärtat när jag hör att man lottar ut julgåvorna. Heder åt sådana arbetkamrater.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 05:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon