Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dricker ni te, påsar eller löste?
          ingrid fuxwall
          Inlägg 04-02-2010, 23:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Dricker minst lika mycket te som kaffe och bara "bryggt te" och bara vissa sorter

Citera
          netaave
          Inlägg 05-02-2010, 00:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vi kör mycket med pyramidpåsarna också, om man tittar på det ser man också att det är en helt annan kvalité, bladen är mkt större och inte finns det nån bark där inte.
          Svart gold, och vitt te med Mango är gott, men Blå frukter är som jag skrev från början favvo just nu. Upplever inte alls det vita som smaklöst.

Annars får man ju lära sig mkt av era svar här smile.gif
          Jag dricker te till frukosten, men avslutar sen med en kopp kaffe. Jobbar jag får kaffet vänta tills jag kommer dit. Sen dricker vi te på kvällarna kan nästa inte somna utan.
          Har också en tekanna med press och en tesil i form av en sked om jag dricker ensam.

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 05-02-2010, 01:01
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Tack, och kul att en "kaffe" drickare kan tipsa om te biggrin.gif När jag jobba i butiken (som var min) drack jag en hel del te, tackvare tillgången... nu sista åren har det inte blivit så mycket, bara ibland.

Det som många inte känner till är att svart te innehåller lika mycket koffein som kaffe, men i te heter det "te-ein" (nu vet jag inte hur det stavas smile.gif ) grönt te innehåller mindre mängd te-ein/koffin, och rooibos te innehåller INGET Te-ein/koffin, därför anses det vara ett te att dricka innan sänggång...

Lite mera "telära" från min leverantör som jag minns smile.gif
          Nu var det några år sedan jag gick mina kurser... som sagt, så kommer svart och grönt te från samma buske, det är "torknings processen" som avgör om det ska bli svart eller grönt... När man framställer svart te försvinner en del av det nyttiga, dels "dör" mycket av Anti-okzidanterna (????????? och hur stavas det då????) och en del mineraler försvinner. Anti-okzidanterna, vitaminerna och mineralerna stannar "mera" kvar i det gröna teet... därför säger man att det gröna teet är mycket nyttigare.

Att man har honung i teet är inte bara för att man vill ha söttman... honungen förstärker Anti-okzidanterna, vitaminerna och mineralerna tummenupp.gif

Rött Rooibus te innehåller mycket Anti-oxidanter smile.gif

Nu blev jag sugen på en koppa te smile.gif Men mina påsar är BRAAAAAA gamalt!
          Ska skaffa mig en ny påse...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-02-2010, 12:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Lite märkligt att det så ofta påpekas att just rooibos inte är från tebusken. Kamomillte är inte heller från tebusken. Det är bara vitt, grönt och svart te som kommer från Camellia sinensis, alla andra tesorter kommer från andra växter.

Jag undrar om ni blir pigga av te? Jag har aldrig märkt att jag blir piggare av att dricka kaffe eller te. Jag kan däremot inte somna om jag dricker svart te på kvällen (kaffe går bra).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-02-2010, 12:37
          Länk hit: #25

Gäster

Jag tycker tvärt om, dricker jag kaffe efter kl 5 på eftermiddagen så somnar jag dåligt, men te går bra. Pigg blir jag inte av te, men kan bli av kaffe. Alltså när paltkoman sätter in vid 2- tiden så hjälper kaffe, men inte te.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-02-2010, 12:40
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Trodde att det var inbillning men läste sen att teinet tydligen verkar långsammare än koffeinet, på så sätt skulle det vara logiskt om effekten av te håller i sig längre.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-02-2010, 12:48
          Länk hit: #27

Gäster

Jag dricker en kopp te just nu, när kan jag förvänta mig att bli pigg tro? Om jag inte hinner bli pigg före klockan 3 då det är kafferast, så vet jag ju inte vilketdera det var som gjorde mig pigg? Det här blir mer och mer invecklat! help.gif giggle.gif

Citera
          LasseB
          Inlägg 05-02-2010, 17:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

När det gäller te är jag riktigt konservativ.
          I gymnasieåldern hade jag en flickvän vars mor var från England så i det huset dracks bara lösvikt vilket jag har fortsatt med sedan dess, hejåhå det är 4o år sedan.
          Dessutom vill jag inte da blommer och apelsiner i mitt te så det blir bara några enstaka sorter.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 05-02-2010, 22:13
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Mitt favoritte är Lady Grey och det ska vara Twinings. Jag dricker minst 2liter te om dagen (aldrig kaffe) och till 95% är det Lady grey.
          På jobb kör jag alltid med påse men hemma med löste i kanna. Jag gillar det ganska starkt och det drar 8-10min i kannan och när jag har tepåse i muggen tar jag inte upp den förrän koppen är tom.
          Alltid med en sackett och mjölk i.
          När jag kommer till jobb börjar jag alltid med att göra en riktigt stor mugg te och sen blir det en till vid förmiddagsfikan. Ett par muggar te till lunch och likadant till kvällsfikan. Oj, det blir nog mer än två liter...
          På helgerna har vi nästan en kanna te på gång hela dagarna.

Grönt te tycker jag smakar hö och inte är det gott med rött heller. Vit har min dotter bjudit på, men det var smaklöst. Jag kan dricka en kopp citruste eller andra sorter när jag blir bjuden, men min fasa är Yellow label. Uurk thumbdown.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 05-02-2010, 22:20
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag är ingen tedrickare men lärde mig i england att dricka detta.
          massor av socker och mjölk i annars funkar det inte!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Motti
          Inlägg 06-02-2010, 00:54
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

I England dricks det mycket te och citron !

Citera
          Platinum
          Inlägg 06-02-2010, 09:11
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Hemma dricks svart, grönt eller rött te och lösviktsteerna bryggs i "kaffebryggare". Om vi väljer smaksatt eller neutralt varierar från dag för dag, det finns alltid minst fem olika varianter av te hemma för variationens skull.

Kaffe gör vi endast i ordning hemma på helgerna eftersom man får full dagsranson på jobbet vardagsvis.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Berith
          Inlägg 06-02-2010, 10:04
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Dricker inte kaffe, och te händer kanske en kopp vartannat år eller så... blink.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 06-02-2010, 15:49
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Berith @ 06-02-2010, 10:04) *
          Dricker inte kaffe, och te händer kanske en kopp vartannat år eller så... blink.gif

Jag ser framför mig hur du sitter med ett glas saft på kaffekalasen biggrin.gif

Citera
          4:an
          Inlägg 06-02-2010, 15:53
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Dricker mest kaffe men skall jag dricka te så är det grönt te i lösvikt, inget socker och ingen mjölk!

Citera
          zaaritha
          Inlägg 06-02-2010, 19:51
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag kör med löst the i påse!
          Kobbs Earl Green m smak av citrus o bergamott!
          Tröttnar inte på den!

Citera
          Berith
          Inlägg 07-02-2010, 08:57
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Eva i Skåne @ 06-02-2010, 15:49) *
          Jag ser framför mig hur du sitter med ett glas saft på kaffekalasen biggrin.gif

Jag blir aldrig bjuden på kaffekalas! -cry-.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-02-2010, 09:04
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Dricker nästan aldrig te, men väldigt mycket kaffe...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-02-2010, 15:44
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Vi dricker te på eftermiddag eller kvällen. Jag dricker då helst fruktte eller örtte.

Min sambo dricker även ibland på morgonen te men jag vill då bara ha kaffe.

Men att hitta örtte elller fruktte är inte det enklaste. Jag vill inte ha smaksatt svart te utan ren örtte/fruktte. Var i olika tebutiker men det fanns bara smaksatt svart te.

Köpter nu alltid när vi kommer till tyskland men det måste väl också finnas här, men var?????

Grönt te försökte jag med eftersom det skall vara så nyttig. Men jag får så ont i magen av det att jag slängde 2 påsar te.

Elisabeth

Citera
          Biggan_
          Inlägg 07-02-2010, 17:41
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-02-2010, 15:44) *
          Vi dricker te på eftermiddag eller kvällen. Jag dricker då helst fruktte eller örtte.

Min sambo dricker även ibland på morgonen te men jag vill då bara ha kaffe.

Men att hitta örtte elller fruktte är inte det enklaste. Jag vill inte ha smaksatt svart te utan ren örtte/fruktte. Var i olika tebutiker men det fanns bara smaksatt svart te.

Köpter nu alltid när vi kommer till tyskland men det måste väl också finnas här, men var?????

Grönt te försökte jag med eftersom det skall vara så nyttig. Men jag får så ont i magen av det att jag slängde 2 påsar te.

Elisabeth

HÄR finns örtteer att köpa på nätet, och du kan köpa mot faktura för att slippa lämna ut ditt kontonummer!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 06:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon