|
|
  |
Tog inte i hand |
|
|
Freyas
|
09-02-2010, 10:54
|
Gäster

|
Usch! Det här är en kinkig fråga. Icke desto mindre känner jag för kvinnan som mannen vägrade ta i hand. Det blir ju för oss västerländska kvinnor som att backa århundraden i jämställdhetsfrågan. Jag skulle i alla fall känt mig kränkt om mannen tar i hand andra män men inte mig. Jag skulle känna det som om jag var mindre värd i de andras ögon... Och det här med religion då? Skall vi kämpa för religionen eller jämställdheten och allas lika värde. Det har århundraden igenom gjorts så mycket ont i religionens namn. Fortfarande plågas t.ex. djur till döds i religiös slakt för att vissa muslimer skall kunna äta halal. Alltså djuren hängs upp och ned medan de är fullt medvetna. Och så skars deras halsar av. Döden inträffar först i genomsnitt 5 minuter senare eftersom kniven inte når de bakre nervbanorna utan impulser når hjärnan. Denna slakt som kallas skänkning, är enligt svenska veterinärer djurplågeri.. och det i religionens namn! Nä vet ni vad... Jag tror vi måste sträva mot och kämpa för allas lika värde och även för djurens rättigheter! hellre än för religiösa påhitt... men det är bara min personliga åsikt.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 10:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag hörde på intervju på radion. Det var värre än så. Han pratade inte direkt med den kvinnliga chefen. Han såg henne inte i ögonen. När hon ställde frågor till honom svarade han förbi henne till personalen från Arbetsförmedlingen.
Jag har fått för mig att det var ett svetsföretag, jag kan dock ha fel… Jag har varit arbetsledare med bland annat ansvar för brandskydd. Ibland var det inte en lätt arbetsuppgift. En del arbetstagare åsidosatte allt vad regler heter av olika skäl. Skulle jag haft en arbetstagare som vägrat prata med mig så skulle jag nog ha varit tvungen att skicka honom bort från arbetsplatsen.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 11:02
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Aqvakul @ 09-02-2010, 10:53)  Jag tror inte man ska hänga upp sig på själva hälsningen. Det handlar mer om att vissa muslimska män uppenbart visar att de föraktar kvinnor och behandlar dem som mindre värda. Detta ställer till rejäla problem om man får en kvinnlig lärare eller chef. Nä, det är möjligt, men sen hänger mycket på hur man uppfattar saker och ting. Jag sökte arbete på ett fik som en egyptier hade med sin finska fru. Jag fick jobbet. En kompis till mig hade sökt samma jobb fick jag reda på i efterhand. Kompisen tyckte jag var galen som tackade ja, han hade ju totalt ignorerat henne och behandlat henne som luft vid intervjun. Så hade hon uppfattat honom, medan jag tyckte att han höll sig i bakgrunden och lät sin fru ta hand om intervjun. Han hälsade och sa hejdå bara. I detta fallet var det ju min kompis förutfattade meningar som fick henne att uppfatta honom som kvinnofientlig. I vilket fall var jag inte ignorerad eller illa behandlad av honom under de två åren jag jobbade där, förutom av frun som var en riktig finsk häxa. Jag är finne själv så jag har inget generellt finnhat. CITAT (Ralf @ 09-02-2010, 10:57)  Jag hörde på intervju på radion. Det var värre än så. Han pratade inte direkt med den kvinnliga chefen. Han såg henne inte i ögonen. När hon ställde frågor till honom svarade han förbi henne till personalen från Arbetsförmedlingen. Detta är ju så klart rent fördjävligt och fel!!
|
|
|
|
|
09-02-2010, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Anma @ 09-02-2010, 11:00)  Nä, det är möjligt, men sen hänger mycket på hur man uppfattar saker och ting. Jag sökte arbete på ett fik som en egyptier hade med sin finska fru. Jag fick jobbet. En kompis till mig hade sökt samma jobb fick jag reda på i efterhand. Kompisen tyckte jag var galen som tackade ja, han hade ju totalt ignorerat henne och behandlat henne som luft vid intervjun. Så hade hon uppfattat honom, medan jag tyckte att han höll sig i bakgrunden och lät sin fru ta hand om intervjun. Han hälsade och sa hejdå bara. I detta fallet var det ju min kompis förutfattade meningar som fick henne att uppfatta honom som kvinnofientlig. I vilket fall var jag inte ignorerad eller illa behandlad av honom under de två åren jag jobbade där, förutom av frun som var en riktig finsk häxa. Jag är finne själv så jag har inget generellt finnhat. Du har rätt i att det är vanskligt att döma efter ett kort möte. Men jag har tyvärr mött tillräckligt många muslimska män i min yrkesutövning, som konsekvent uppträder kränkande mot kvinnor. Som tur var utgör de trots allt en liten minoritet...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
09-02-2010, 11:06
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 09-02-2010, 11:02)  Detta är ju så klart rent fördjävligt och fel!! CITAT (Dagens Eko) Men på Arbetsförmedlingen har man en annan version av vad som hände. Enligt Arbetsförmedlingen hälsade mannen inte alls. Han var allmänt otrevlig, och det var skälet till att ersättningen drogs in. Något som Arbetsförmedlingen alltså inte lyckades bevisa för rätten.
Redigerat av Ralf: 09-02-2010, 11:07
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 11:12
|
Medlem

|
Hur menar du nu, Ralf? Att jag menar att det du skriver är felaktigt? Det var inte det jag menade, jag menar att om det gick till som af säger så är helt fel beteende av mannen. Jag förklarar nu bara så det inte blir missförstånd.
Däremot tycker jag fortfarande att det är ok att inte ta i hand om man förklarar varför.
Redigerat av Anma: 09-02-2010, 11:14
|
|
|
|
Freyas
|
09-02-2010, 11:23
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 09-02-2010, 11:12)  Däremot tycker jag fortfarande att det är ok att inte ta i hand om man förklarar varför. Om jag tänker mig själv i en sådan situation att jag har ett "legitimt" skäl att inte ta någon i hand, så är det ju för mig en självklarhet att förklara varför jag avstår och att be om ursäkt för mitt beteende. För mig skulle dock inte detta med att avstå från att skaka hand med någon handla om en religion som gör skillnad på män och kvinnor. Jag är ledsen, men jag förstår inte varför det måste göras en sådan skillnad mellan män och kvinnor. Det räcker väl med de fysiska skillnaderna? Däremot förstår jag väl människans behov av religion - eller snarare - hennes behov av att tro på något, för utan någon slags tro (det måste inte handla om religion) förfaller hoppet och hoppet i sin tur ligger som grund för människans önskningar.... och utan önskningar förfaller även den mänskliga viljan ... så tro är fundamentalt mänskligt. Jag förstår också det långa kulturarvet och de spår trosutövning genom sekler sätter på människor. Sådant går inte att ändra i en handvändning. Men vi har ju också seder i vårt västerländska land som vi vill värna om .. t.ex. just artighet mot våra medmänniskor oavsett kön, och en strävan mot lika värde. Det här är sannerligen ett ämne som krockar med våra föreställningar om individuell frihet, religionsfrihet och yttrandefrihet, eller hur.
|
|
|
|
Freyas
|
09-02-2010, 11:35
|
Gäster

|
Jag undrar ... om den religiösa övertygelsen "att inte ta en kvinna i hand" hade handlat om att inte ta en man i hand .... skulle domen blivit den samma? Eller: skulle den religiösa övertygelsen varit att inte ta en människa med en annan hudfärg i hand, skulle domen blivit den samma? Vad tror ni?
|
|
|
|
|
09-02-2010, 11:45
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 09-02-2010, 11:12)  Hur menar du nu, Ralf? Att jag menar att det du skriver är felaktigt? Det var inte det jag menade, jag menar att om det gick till som af säger så är helt fel beteende av mannen. Jag förklarar nu bara så det inte blir missförstånd. Däremot tycker jag fortfarande att det är ok att inte ta i hand om man förklarar varför. nej bara förtydligade vad AF ansåg. Sen är det ju så att dessa diskrimeringsmål är lite annorlunda. Det är meningen att den stämda parten måste visa att dom INTE har diskriminerat.
--------------------
|
|
|
|
|
09-02-2010, 11:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Vet inte riktigt hur jag skall formulera det här. Jag blir bedrövad. Vi har en tradition i Sverige med starka självständiga kvinnor. Nåde den gårdskarl som inte lydde husfrun! Kyrkan kom emellan och raserade en del (tex nyförlösta fick inte gå i kyrkan då de var orena) men det mesta har ordnat upp sig igen.
Har ni tänkt på hur en vanlig svensk vigsel ser ut? Paret går tillsammans fram till prästen. Ingen far som ger bort sin ägodel (dotter) till en annan man här inte! (Det nymodiga att ge bort sin dotter är en styggelse!)
Våra arvslagar gör ingen skillnad mellan könen och det känns naturligt. Eller? En doktorsavhandling häromveckan pläderade för att Sharia skulle gälla om arvslåtaren så önskade (läs mindre arv till döttrar).
Lägger man samman allt nytt (egentligen väldigt gammaldags) som kommer in på "önskelistorna" nu så ser framtiden mörk ut för våra döttrar.
Vill vi verkligen ha det så? Vill vi ha olika lagar beroende på vilken gud vi tillber? Vill vi ha ett skiktat samhälle? Vart tog innebörden av integration vägen?
Nej, in med ljuset - ut med mörkermännen!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
09-02-2010, 12:00
|
Medlem

|
Jag undrar vad som hänt om det varit en kvinna som vägrat ta en manlig chef i hand och se honom i ögonen.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Egentligen förstår jag inte varför det här har blivit en så stor grej över huvud taget. (När svininfluensan gick som mest var det flera myndigheter här i landet som var eniga att inte handhälsa p.g.a. smittorisk - och det gick hur bra som helst...) Det finns ju fler olika sätt att hälsa, i en del kulturer bugar man sig ju bara för varann. Att ta varann i hand till hälsning är inte det enda godtagbara sättet att hälsa tycker jag, ibland måste man vara lite flexibel. I ett nyhetsinslag igår sa mannen att han lagt sin högra hand på sitt bröst och bugat sig lätt och samtidigt talat om att hans religion förbjuder honom att ta en främmande kvinna i hand - som hälsning när den där kvinnan sträckte fram sin hand till hälsning. Att det ska vara så himla svårt att tolerera fattar jag inte, man skulle lika gärna kunna tolka händelsen som översittarfasoner från den där kvinnliga vd:ns sida. För övrigt delar jag Anma:s fundering i inlägget här ovan.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
09-02-2010, 14:29
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Om man gör en utvikning beträffande islam. Genomgående så är islam en kvinnoförtryckande religion men det finns stora variationer. Hos en del står kvinnorna lägre i rang än husdjuren, hos andra nästan jämbördes. Lite märkligt att man ändå hittar inspiration ur samma bok, den går tydligen att tolka lite hur som helst. Egentligen borde man studera koranen lite mer ur ett objektivt perspektiv för att lära sig mer om hur muslimer tänker, eller om eller hur mycket dom gör det, men det finns roligare saker att syssla med.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 14:36
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag kan tycka att det är värre med folk som inte ser en i ögonen när man hälsar, än att ta i hand eller ej.
Redigerat av herkules: 09-02-2010, 14:37
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
09-02-2010, 14:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Om jag var arbetsgivare så skulle jag inte för ett ögonblick kunna tänka mig att anställa någon som så tydligt visar sitt förakt för andra som inte har samma religion.
Jag är uppväxt i Bohuslän med värsta sortens schartauaner och svartpräster runt omkring mig. Nu är det tack och lov det förtrycket på tillbakagång och finns bara kvar i mindre omfattning och är där inte lika styrande i samhället. Inte fasen är det meningen att vi ska låta oss styras av islam istället. Jag tycker att islam har fått alltför stor genomslagskraft i samhället. Låt var och en tro vad de vill men inte ska övriga behöva anpassa sig till det.
För att minska en religions stora inflytande så kanske det vore bra om övriga religioner märktes mer. I det fallet så är det ju bättre med mångfald än enfald. Här finns ju hinduer och buddister och annat, inte påverkar de vårt förhållningssätt och samhälle på samma sätt som islam gör.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 14:53
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
Jag fattar inte vad ta i hand, relion och kvinnosyn har gemensamt. Och varför måste ta någon i hand när man hällsar. För dom enda jag träffat som kräver detta, är dom som nässtan pressar sönder handen för att man ska veta sin plats. Känns lite som en förtryckargrej. Kan ju då poängtera att samma personer ogillar att hällsa med en kram. Jobbigt för kvinnan dock.
Redigerat av Mentha-Arvensis: 09-02-2010, 15:00
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
09-02-2010, 14:58
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Ja fy vad hemskt det är om någon av något skäl väljer att inte följa sociala konventioner. Om någon inte vill ta i hand måste ju i det närmsta betraktas som en katastrof.
Nog sjutton väljer man väl själv om man vill skaka hand med någon eller inte och det kan vara av religiösa skäl, hygeniska eller vad som helst. Jag tycker att det är en ganska underlig grej att man skall gå och skaka varandras händer och byta bakterier i tid och otid, fyller inte ett "Hej!" exakt samma funktion utan att man skakar händer?
Redigerat av Nauti: 09-02-2010, 14:59
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 15:01
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (Mentha-Arvensis @ 09-02-2010, 14:53)  Jag fattar inte vad ta i hand, relion och kvinnosyn har gemensamt. Den här diskussionen handlar om en man som av religiösa skäl inte tog i hand när han besökte en eventuell arbetsgivare. Han svarade henne heller inte när hon talade med honom, utan gav svaret till en annan person. Finns det någon här som har varit på anställningsintervju utan att artigt hälsa i hand? Det är ju inte direkt rätt tillfälle för en kram.
|
|
|
|
|
09-02-2010, 15:08
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
CITAT (Solstorm @ 09-02-2010, 15:01)  Den här diskussionen handlar om en man som av religiösa skäl inte tog i hand när han besökte en eventuell arbetsgivare. Han svarade henne heller inte när hon talade med honom, utan gav svaret till en annan person.
Finns det någon här som har varit på anställningsintervju utan att artigt hälsa i hand? Det är ju inte direkt rätt tillfälle för en kram. Vad är då problemet? För han blev väll inte anställd. Och om han nu blev det, varför? Ingen vill väll ha en otrevlig arbetare. Hadde det handlat om en arbetsgivare hadde jag fattat det, Men nu var det ju en arbetssökande som troligtvis inte kommer få jobb.
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|