Hej på er alla bustjejer!
Imorgon fylls en brevlåda nära mig med en massa fröpåsar, för att fraktas till er.
Busfröet är en söt perenn härdig till zon 3-4 men den kan också krukodlas för er som bor i högre zoner. Blommar redan första året. Vi sår inomhus under feb-mars, omskolas normalt 1 gång. Enligt egen erfarenhet från förra året är den mycket enkel att få att gro. Varning för SMÅ FRÖER!!
Bonusfröet känner ni kanske igen direkt, en kortlivad perenn som riktigt lyser, självsår sig om man låter den vara. Vill ha väldränerat kring ”tassarna”. Bonusfröerna sår vi också i feb-mars men de behöver ca 3 veckors köldknäpp för att vakna till liv (kan gå utan också om man har tur), ute eller i kylskåp väljer ni förstås själva. Se upp så de inte gror i kylan, ställ in dem i ca 15 grader (men de är inte så kinkiga) för fortsatt tillväxt. VARNING, fröerna sticks!
På fröpåsar och i bifogat brev har jag skrivit UnderYtan, mitt vanliga "nick" (istället för DykUnderYtan) men det var tydligen redan upptaget då jag blev medlem på odla. Upptäckte detta först när allt var packat och klart... förvirrad som jag är.
Är det någon som inte får bonusfröet så hojta till. Fick en påse över men virrpannan här kan ha räknat fel...
Lycka till med sådder och gissningar tjejer!
/Mia