Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Midvinter
          Överbölingen
          Inlägg 10-02-2010, 22:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Idag och i kväll har utetempen legat på ca 14° +/- 2. Snödjupet är ca 60cm. Solen har lyst på nedre lägdan och taket på vedboden. Det är 8 dagar kvar till dess att den lyser in i köket en kort stund.

Jag har bokstavligen klättrat efter väggarna. Anledningen är att vi har äntligen kommit till skott för att renovera matrummet” på Överböle”. Ortens hyperelektriker har knipsat den uråldriga eldragningen och vi kan härja villt.
          Ytterväggarna är tretexklädda men innerväggarna har på en liten bit pärlspont under ett pappspikat underlag och fyra lager tapet. Den andra väggen bara spårfaspanel så det går inte att ha en målad fondvägg. De är alldeles för spiktrasiga. Eftersom strömmen är borta så arbetar jag på gammalt vis bara i dagsljus. Dvs mellan kl 09.00 och15.30. Men det blir snabbt längre arbetspass ju längre våren fortlöper.

Frön har det anlänt från diverse håll. Även om vi inte fått allt önskat så kommer det att räcka till. Bortåt 75 sorter exklusive för livets nödtorft blir det bara i år. Äntligen har vi insett våra begränsningar. Eländet skall ju omskolas och planteras ut också och med våra ytor så krävs fem till 15 plantor i stöten. Dessutom är lustgården fylld med skolexemplar av ett 70-tal sorter som vi inte vet var de skall bo.

Än har jag inte sått något. Inte ens det som skall vila under snön. I morgon skall jag ringa till Granngården och be dem ta in en säck såjord och en säck planteringsjord av bästa sort för upptining till nästa vecka. Vägrar att tina bentjälad jord från butiken.

Kan ni förstå det här med att bo i skuggan av bergen? Närmare 4 månader om året bor vi i solskugga på vår egen tomt. Kvar är åtta månader av stegrat och så småningom minskat ljus.

I kväll har jag TV-slappat. Nyheter, Clintan, och diverse. Grunnat över vad som är viktigast att göra/anlägga/bygga i vår. Ni därnere kan ju börja i mars eller redan nu om snö- och tjälläget är gott men här gäller tidigast mitten av april. Men vi får ta en bit i taget om vi skall orka med.

När vi kommer hem från mässan med diverse dyrgripar så säger det fortfarande ”bjooong” när vi sätter spaden i jorden. Perkällaren får bli förvaringsplats en månad till.

Men soltabellerna inger dagligen hopp. Jägareförbundets ”Svens jakt” hars större vyer än TVs solens upp och nedgång.

Nu gäller det att ta tillvara den tid som råder. Vädret får vi acceptera.

Och kullinariskt så meddelas att jag inmundigade hemgjord älgkorv med pistagenötter (frön) med permos och en kall pilsner, som dagens middag.

Grankott på er

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon