Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ytterligare ett beslut från FÖRSÄKRINGSKASSAN, Så här slår det nya reglerna:
          ängsvädd
          Inlägg 12-02-2010, 10:55
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

1000 tack för informationen Meriona thanks.gif yahoo.gif rose.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-02-2010, 11:03
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Bengalow @ 11-02-2010, 22:23) *
          Vilket man bör jämföra med alla som skattefuskar med att flytta pengar till Liechtenstein, Andorra, Jersey eller/och Schweiz. Där finns en guldgruva av svarta pengar, som flyttats dit ur skattehänseende, helt enkelt brottsligt förfarande. Och inte fan är det sjuklingar och arbetslösa som har dom kontona precis!
          När tyskarna fick fatt i en lista på egna invånare, som hade konton där, så hittade man också en hel del svenskar . Fursten i L. blev rasande, och ville ha namnet på den som "sålt" uppgifterna. Europas "rikaste" land lever högt och gott på svindlare och brottspengar, och är t.o.m. stolta över det. Det är lågt! Eller vad tycker du gnon?

Det är lägre än lågt. Dom skall jagas med blåslampa.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-02-2010, 12:11
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (Anma @ 12-02-2010, 10:48) *
          Det som var nytt för mig var detta med förlängd sjukpenning i vissa fall.
          Fortsatt sjukpennings kriterier uppfylls inte med personens sjukdom, men förlängd sjukpenning i vissa fall kanske fungerar.

Håller tummarna för det! tummenupp.gif

Ängsvädd, ssschhhh! flirting.gif Du ser, Anma och ni andra är duktiga detektiver, så jag har inte gjort nåt inte. Men det är viktigt med den här frågan tycker jag, för det är många som hamnar i kläm, och alla har inte någon som hjälper dem att bevaka vad de kan ha rätt till. Är man långtidssjukskriven så är det av en anledning, och då finns sällan orken till sånt. kompiskram.gif Stå på er allihop, ni som misshandlas av systemet!

Citera
          Andersonskans Ka...
          Inlägg 12-02-2010, 12:45
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 27 051

CITAT (Anma @ 11-02-2010, 18:59) *
          Ja, funderar på det, men jag vet att personen som detta gäller verkligen inte orkar med att gå ut offentligt. Det vore rena döden, bokstavligt. Har svårt att tro att tidningar ta in anonymt sådant här.

Här kan du läsa.
          http://resurs.ning.com/
          Finna även jurister som kan hjälpa till.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-02-2010, 21:26
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Anma @ 12-02-2010, 10:48) *
          ....... * om du riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom.........................

Den punkten borde ju kunna användas där den utförsäkrade fortfarande är sjuk!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-02-2010, 21:36
          Länk hit: #46

Gäster

CITAT (Anki på Öland @ 12-02-2010, 21:26) *
          Den punkten borde ju kunna användas där den utförsäkrade fortfarande är sjuk!
          Anki

Nej tyvärr måste åtgärderna isåfall medföra att du blir avsevärt sämre, som en psykos tillexempel...

thumbdown.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-02-2010, 22:34
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 21:36) *
          Nej tyvärr måste åtgärderna isåfall medföra att du blir avsevärt sämre, som en psykos tillexempel...

thumbdown.gif

Det är väl i många lägen som du riskerar att bli allvarligt försämrad om du tvingas ut på arbetsmarknaden om du är sjuk! Har jag t.ex. ont i ryggen så riskerar jag också att bli avsevärt sämre om jag tvingas ut och jobba - om jag över huvud taget hittar någon som vill anställa mig. Lider jag av problem, som diskuterades tidigare, att gå ut och vistas bland folk riskerar jag definitivt att bli sämre om jag tvingas gå till af för att söka jobb osv.
          Fk:s personal måste ha möjlighet att använda den punkten på flertalet riktigt sjuka människor OM dom vill!
          ANki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-02-2010, 16:34
          Länk hit: #48

Gäster

Jag håller med dig Anki, såklart är det ganska naturligt att många kommer att bli sämre om de försöker jobba, jag kan gissa (Obs gissa) att syftet är att folk ändå ska försöka. Men inte vet man hur byråkrater tänker.

Både FK och AF påtalade på seminariet att de räknade med en viss "rundgång", dvs inte alla de som man ska försöka få ut i arbete via AF kommer man att lyckas med (pga att de är för sjuka helt enkelt) och därmed återgår de i FK:s regi. Man kan ju bara ana vilket spektra av hopp och förtvivlan som man som sjuk kan hinna känna under denna tid. sad.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2010, 09:09
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Skitsnack från Littorin
          "

Jag sa när jag hörde hans uttalande att det är skitsnack. Nu visar det sig att tyvärr hade jag rätt.

Inte nog med att till och med de som bedöms sjuka även hos FK utförsäkras (läs första inlägget i denna tråd), lägre ersättning får man också.

Inte många som försvarat regeringens linje i andra trådar vågat göra det i denna tråd. Varför kan man ju undra.

Citera
          herkules
          Inlägg 18-02-2010, 09:14
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Anma @ 18-02-2010, 09:09) *
          Inte många som försvarat regeringens linje i andra trådar vågat göra det i denna tråd. Varför kan man ju undra.

de flesta som röstade för alliansen var nog medvetna om att sjuka och fattiga skulle betala deras köp-och-ha-det-gott-cirkus.
          helt i linje med de blå, är och har alltid varit.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          pejori
          Inlägg 18-02-2010, 12:49
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (herkules @ 18-02-2010, 09:14) *
          de flesta som röstade för alliansen var nog medvetna om att sjuka och fattiga skulle betala deras köp-och-ha-det-gott-cirkus.
          helt i linje med de blå, är och har alltid varit.

Inte nog med det.
          Skattesänkningen för dom som har det sämst ställt, var inte helt lyckad.
          Hur finansierar dom den tro?
          Det vet jag.
          Dom sänkte existensminimum (förbehållsbeloppet) med motsvarande summa.
          Så dom som mest behövde sänkningen, fick betala den. ranting.gif ranting.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-02-2010, 23:34
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Anma!

Ett litet klargörande i samband med mitt inlägg i Gladtråden.

Jag har varit sjuk sedan augusti 2004. Fick under det första året sjukpenning. När ett år hade gått och jag fortfarande var oförmögen att arbeta beslutade FK att jag skulle få tidsbegränsad sjukersättning. Efter två år fick jag förlängd tidsbegränsad sjukersättning. När de två åren löpte ut blev jag utförsäkrad, eftersom ingen hade tagit itu med mitt ärende. En nitisk handläggare upptäckte min situation och hjälpte mig, så att jag nu har sjukersättning. FK har nu bedömt att min arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt, det vill säga för all överskådlig framtid. Sjukersättning kan bara komma ifråga för personer mellan 30-64 år.

Tidsbegränsad sjukersättning existerar inte efter 1 juli 2008. Vi som redan hade tidsbegränsad ersättning före 1 juli 2008 kan i bästa fall omfattas av övergångsregler ang tidsbegränsad sjukersättning. Dock längst till december 2012.

Sjukpenning

Sjukersättning

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2010, 23:39
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 23:34) *
          Anma!

Ett litet klargörande i samband med mitt inlägg i Gladtråden.

Jag har varit sjuk sedan augusti 2004. Fick under det första året sjukpenning. När ett år hade gått och jag fortfarande var oförmögen att arbeta beslutade FK att jag skulle få tidsbegränsad sjukersättning. Efter två år fick jag förlängd tidsbegränsad sjukersättning. När de två åren löpte ut blev jag utförsäkrad, eftersom ingen hade tagit itu med mitt ärende. En nitisk handläggare upptäckte min situation och hjälpte mig, så att jag nu har sjukersättning. FK har nu bedömt att min arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt, det vill säga för all överskådlig framtid. Sjukersättning kan bara komma ifråga för personer mellan 30-64 år.

Tidsbegränsad sjukersättning existerar inte efter 1 juli 2008. Vi som redan hade tidsbegränsad ersättning före 1 juli 2008 kan i bästa fall omfattas av övergångsregler ang tidsbegränsad sjukersättning. Dock längst till december 2012.
          Sjukpenning
          Sjukersättning

Tack red top, jo jag förstod att du fått stadigvarande sjukersättning. själv har jag tidsbegränsat fram till sommaren 2011, sen får vi se.

Jag tror att jag missförstod gnon49s inlägg i gladtråden, men tänker inte ta det där, blir ännu mer ot där då...

Men grattis till dig !

Redigerat av Anma: 18-02-2010, 23:41

Citera
          Red Top
          Inlägg 19-02-2010, 05:39
          Länk hit: #54

Medlem

En sak som jag inte förstår i beskedet till din vän

CITAT
          "Trots att försäkringskassan har bedömd att din arbetsförmåga är helt nedsatt på grund av sjukdom kan du inte längre få förlängd sjukpenning eftersom dina dagar med förlängd sjukpenning är slut."

är varför FK inte samtidigt erbjöd sjukersättning. Det finns ju mycket ny personal på FK, efter att alla "gamla" fick sparken. Det händer nog ofta att de skickar ut beslut på det här sättet utan att förstå att det är ologiskt. De borde ju förstås ha erbjudit sjukersättning i stället.

De kan ju inte förvänta sig att vi, som är sjuka, alltid ska ha reglerna klart för oss. Jag menar den här skrivningen:

"Hur går det till
          att få sjukersättning?

Du kan ansöka själv
          Du kan själv ansöka om att få sjukersättning.
          Du använder en särskild blankett som du
          kan få hos Försäkringskassan eller hämta på
          www.forsakringskassan.se. Du ska också bifoga
          ett läkarutlåtande."

Är det en regelnisse de anställt, så tänker sig kanske den handläggaren att vi genast ska förstå att vi måste ansöka om sjukersättning i stället.

Att många av oss istället bryter ihop fullständigt och inte orkar tänka överhuvudtaget, förstår de inte alls. no.gif

Jag hade en otrolig tur, som kom i kontakt med en handläggare, som förstod, och hjälpte mig tillrätta i "djungeln". Annars hade jag nog fortfarande legat kvar i sängen med täcket över huvudet. Bildligt talat.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din vän. smiley_small_hug.gif

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anma
          Inlägg 19-02-2010, 10:17
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Red Top @ 19-02-2010, 05:39) *
          En sak som jag inte förstår i beskedet till din vän

är varför FK inte samtidigt erbjöd sjukersättning. Det finns ju mycket ny personal på FK, efter att alla "gamla" fick sparken. Det händer nog ofta att de skickar ut beslut på det här sättet utan att förstå att det är ologiskt. De borde ju förstås ha erbjudit sjukersättning i stället.

De kan ju inte förvänta sig att vi, som är sjuka, alltid ska ha reglerna klart för oss. Jag menar den här skrivningen:

"Hur går det till
          att få sjukersättning?

Du kan ansöka själv
          Du kan själv ansöka om att få sjukersättning.
          Du använder en särskild blankett som du
          kan få hos Försäkringskassan eller hämta på
          www.forsakringskassan.se. Du ska också bifoga
          ett läkarutlåtande."

Är det en regelnisse de anställt, så tänker sig kanske den handläggaren att vi genast ska förstå att vi måste ansöka om sjukersättning i stället.

Att många av oss istället bryter ihop fullständigt och inte orkar tänka överhuvudtaget, förstår de inte alls. no.gif

Jag hade en otrolig tur, som kom i kontakt med en handläggare, som förstod, och hjälpte mig tillrätta i "djungeln". Annars hade jag nog fortfarande legat kvar i sängen med täcket över huvudet. Bildligt talat.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din vän. smiley_small_hug.gif

I vännens fall har ingen ansökan gjorts, men ska göras.

Jag ansökte om stadigvarande, men fick inte det med motiveringen att jag kan kanske bli frisk någon gång, fast på 7 år har det inte blivit nån skillnad. Därför fick jag nu det sista halmstråt med förlängd sjukersättning. Sen vet jag ju inte vad som händer. Kanske får jag samma besked, du är sjuk men tyvärr får du ingen hjälp.
          Min vän är ju i samma sits egentligen, sjukdomen kan man tillfriskna i från, om man lyckas hitta rätt botemedel.

Citera
          Anma
          Inlägg 19-02-2010, 13:03
          Länk hit: #56

Medlem

Allrajt, efter ytterligare möte med AF där denne fick ta del av beslutet som är citerad på första sidan sker nu följande. AFs handledare gick i taket och tar nu och kontaktar FK för att reda ut hur de kan behandla människor på detta viset. Så tydligen finns det vettiga personer som sätter ner foten och försöker att stoppa eländet.
          AFs direktiv är att hitta vad som helst för jobb i minst en timme i veckan för varje utförsäkrad, oavsett vad. Nu går denna handläggare inte med på detta för att personen är för sjuk för att göra det. Så nu får vi se vad som sker.
          Oavsett vad som händer känns det skönt att en myndighetsperson säger NEJ detta går vi inte med på!!! Istället för Jo, du vet, vi har ju våra direktiv vi måste följa oavsett vad... blablabla...

Citera
          pejori
          Inlägg 19-02-2010, 13:08
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anma @ 19-02-2010, 13:03) *
          Allrajt, efter ytterligare möte med AF där denne fick ta del av beslutet som är citerad på första sidan sker nu följande. AFs handledare gick i taket och tar nu och kontaktar FK för att reda ut hur de kan behandla människor på detta viset. Så tydligen finns det vettiga personer som sätter ner foten och försöker att stoppa eländet.
          AFs direktiv är att hitta vad som helst för jobb i minst en timme i veckan för varje utförsäkrad, oavsett vad. Nu går denna handläggare inte med på detta för att personen är för sjuk för att göra det. Så nu får vi se vad som sker.
          Oavsett vad som händer känns det skönt att en myndighetsperson säger NEJ detta går vi inte med på!!! Istället för Jo, du vet, vi har ju våra direktiv vi måste följa oavsett vad... blablabla...

bravo.gif bravo.gif Kan bara applådera att det fortfarande finns folk som använder hjärnan till det den är avsedd för. bravo.gif

Redigerat av pejori: 19-02-2010, 13:08

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          fjonke
          Inlägg 20-02-2010, 18:25
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 7 463

Äntligen en person som reagerar med sin egen hjärna m a o och inte bara ser till vad som står i AF arbetsbeskrivning.Önskar fler vågade stå på sig i sina yrkesroller för då skulle det troligen bli ändring på eländet till slut.

--------------------
          Audiatur et altera pars

Citera
          Red Top
          Inlägg 20-02-2010, 19:43
          Länk hit: #59

Medlem

Jättebra Anma. Hoppas verkligen att det löser sig för din vän. kompiskram.gif

Det är verkligen skönt att höra, att det fortfarande finns människor som reagerar mot vansinnigheterna.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Alba
          Inlägg 21-02-2010, 17:16
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Fantastisk - jag blir så glad för din skull.
          Glad även när jag ser att det finns personer som är engagerade och inte bara gör som de blir tillsagd. Det är detta jag efterlyst - eget tänkande.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 17:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon