Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skolmat.
          Mariann
          Inlägg 18-12-2003, 10:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Man har inte direkt någon uppfattning att man som boende på hem rör sig fritt. man kommer ju *F*N* knappt upp ur sängen ohmy.gif Ingen lutfisk eller flera ägg, ingen bulle till kaffet osv. Tror ändå "kunderna" i fängelserna har det bättre än vad våra gamla har det på hemmen. unsure.gif

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          yla
          Inlägg 18-12-2003, 10:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

ja de e klart men jag vill inte in på hem heller rolleyes.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Mariann
          Inlägg 18-12-2003, 10:37
          Länk hit: #23

Medlem

Näe inte jag heller varken där eller på fängelse men.... man vet ju inte hur livet slutar ju sad.gif wub.gif

--------------------

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-12-2003, 10:39
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (oldwolfie @ 18-12-2003, 10:36)

Kan vi inte bestämma oss för att vi håller oss utanför
          alla murar "hem" och njuter av livet i det fria så länge vi kan tongue.gif biggrin.gif

Citera
          Ewa L
          Inlägg 18-12-2003, 10:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag vill också kunna ströva fritt, men av 2 onda ting väljer jag nog fängelset!! sad.gif

Tycker det är för dj-t hur äldre människor behandlas idag. Kanske inte på alla ställen, men på alltför många. Ingen som helst värdighet eller värme.

Alternativet för mig vore nog annars ättestupan, men om man inte orkar ta sig dit en gång?? Vill inte bli gammal och beroende!!

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 18-12-2003, 10:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Men om vi håller oss utanför, får ju alla andra ta skiten.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-12-2003, 10:50
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Adri-Anne @ 18-12-2003, 10:44)
          Men om vi håller oss utanför, får ju alla andra ta skiten.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar wink.gif
          I fängelserna får de gärna "ta skiten" de har det alldeles för bra där...min åsikt.
          Att gamla och vårdbehövande har det som det är nu ... inte överallt.... men på tillräckligt många håll.... det är SKAMLIGT och SKRÄMMANDE.

Jag vill inte heller bli gammal och vårdberoende!

Citera
          yla
          Inlägg 18-12-2003, 11:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (Felix matte @ 18-12-2003, 10:39)
          CITAT (oldwolfie @ 18-12-2003, 10:36)

Kan vi inte bestämma oss för att vi håller oss utanför
          alla murar "hem" och njuter av livet i det fria så länge vi kan tongue.gif biggrin.gif

japp så gör vi laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 18-12-2003, 11:23
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Jag tolkade "Hålla oss utanför" som att stänga av och inte låta sig beröras av det som sker.
          Förlåt om jag missförstod. biggrin.gif
          Visst glömde jag barnen på dagis. sleep.gif
          Hörde också till dom som var hemma med barnen.
          Saftade, syltade, bakade allt matbröd, hade trädgård som försåg oss med mycket av det vi behövde och skogen var full av bär och svamp.
          Sydde , stickade,vävde, högg ved, stoppade ,lappade, var sjuksköterska, lärare,kock, städerska, trädgårdsmästare ocv. Men ändå kallades man .LYXHUSTRU
          Och dröm om min förvåning när flickan en dag kom hem och talade om att allt det jag hade gjort av syning, stickning osv, var...
          Förspilld kvinnokraft
          Det hade hennes lärare sagt. Så det var det dom fick lära sig i skolan. Detta var på 60-70 talet.

Med den förspillda kvinnokraften fick jag råd att stanna hamma hos barnen, trots att vi i dessa år byggde hus, trots att vi hade bara en inkomst att leva på.
          Vi led ingen nöd.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-12-2003, 11:35
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Adri-Anne @ 18-12-2003, 11:23)
          Hörde också till dom som var hemma med barnen.
          Saftade, syltade, bakade allt matbröd, hade trädgård som försåg oss med mycket av det vi behövde och skogen var full av bär och svamp.
          Sydde , stickade,vävde, högg ved, stoppade ,lappade, var sjuksköterska, lärare,kock, städerska, trädgårdsmästare ocv. Men ändå kallades man .LYXHUSTRU
          Och dröm om min förvåning när flickan en dag kom hem och talade om att allt det jag hade gjort av syning, stickning osv, var...
          Förspilld kvinnokraft
          Det hade hennes lärare sagt. Så det var det dom fick lära sig i skolan. Detta var på 60-70 talet.

Med den förspillda kvinnokraften fick jag råd att stanna hamma hos barnen, trots att vi i dessa år byggde hus, trots att vi hade bara en inkomst att leva på.
          Vi led ingen nöd.

Lyxhustru... så fint har också jag titulerats wub.gif biggrin.gif
          Gedigen utbildning har vi, i livets skola lär man sig många yrken biggrin.gif
          Förspilld kvinnokraft ... ja den läraren förstod väl inte bättre. sad.gif

Kul med trådarna.... den här startade om skolmaten och vi har tagit en sväng förbi fängelse, äldreboenden och nu är vi hemma laugh.gif tongue.gif

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 18-12-2003, 11:44
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Klart att 40-talister tycker allt är bra! De har plundrat samhället, levt över samhällets tillgångar. Innan skatteomläggningen fick de dra av alla sina räntor, inflationen åt upp deras lån. De fick studielån med låg ränta, långa bekymmerslösa utbildningar, inflationen åt upp studielånen med. Nu säljer de sina hus och får miljoner. Nu vill dom sänka arvskatten och ta bort förmögenhetsskatten. Det var länge sedan man hörde "eget rum på hemmet", men det dröjer inte länge till. Snart skall alla bo på Grand hotel.

Vad gör man med våra ungdomar? Som knappt får plats på en utbildning, som får bo hemma i bostadsbristens tider. En 1:a (renoveringsobjekt) kostar från 500.000 och uppåt. De får inte ens lån. De kan inte skaffa sig någonstans att bo. De ställen som finns är redan reserverade för andra innan de byggs.

Vem representerar studenter och unga? Varför är barnombudsmannen en gammal politiker?

Sverige är det land som har flest monopol inom EU. Staten stödjer en planekonomi som får svenskt näringsliv att förtvina bort. De unga som skall arbeta ach försörja alla gamla får inte den chans de borde ha fått.

De enda som verkligen supportas i dagens samhälle är de kriminella, vi håller dess marknad vid liv med försäkringspremier.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-12-2003, 12:06
          Länk hit: #32

Medlem

Får man fråga vilken -talist MR Lindell är wink.gif
          Du låter så väldigt mycket anti sad.gif

Trots att jag absolut inte har något att göra med allt du räknar upp som 40-talisternas "illdåd" så tycker jag att livet är gôtt att leva
          Du kan inte klumpa ihop alla ungdomar. Utbudet och priset på bostäder skiljer enorm mellan storstad och mindre samt landsbygd.
          Dotter och måg köpte i somras en trea för 7.500 Kr biggrin.gif

Att komma in på utbildningar har väl vad jag förstått mer med betygen att göra än ens ålder wink.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 18-12-2003, 13:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Tillbaka till rubriken: Skolmat
          Tydligen en het potais !!
          biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif

[QUOTE]Posse Skickat den: 18-12-2003, 10:17

Medlem

Grupp: Medlemmar
          Antal inlägg: 735
          Medlemsnummer: 432
          Medlem sedan den
          27-11-2002

CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 08:36)
          Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ?

Jag är inte bergsäker på hur du menar men det låter som att du kanske menar att skolmaten inte skulle skattefinansieras, utan att det istället skulle vara upp till var och en att att betala sin mat i skolan...?

Eftersom grundskolan är obligatorisk tycker jag det är självklart att de som tvingas gå dit även ska få mat.

Och självklart ska det serveras både god och nyttig mat, och under trevliga och ordnade förhållanden. Det ska givetvis inte få vara några "huggsexor" i skolmatsalarna. "

Självklart måste skolmaten vara skattefinnansierad!! (Åtmisntåne i grundskolan) Vi måste alla hjälpa till solidariskt.
          Men om nu barnen INTE äter skolmaten (eller för mycket om det är pizza eller pannkaka) Vari består felet, och hur rättar vi till det. Att barnen MÅSTE äta sund kost och vid rätt tillfälle för att orka hänga med (blodsocker) hoppas jag att ALLA tycker/vet ??????
          Vi som föräldrar KAN inte och SKALL inte vara med hela tiden i skolan och inte i "matbespisningen" heller. GÖR GÄRNA BESÖK!!!
          Om vi föräldrar/vårdnadshavare själv fick bestämma, GIVETVIS TILLSAMMANS med våra barn, hur skall denna veckas lunchsituation se ut för mitt/vårt/mig barn.
          Jag vet inte vad en skolmåltid kostar idag, men höftar till med 15:-/Portion ... mad.gif Rätta mig gärna om jag ligger helt utanför spelplanen!
          Vill Kalle/Lisa äta blodpudding på måndag? Om han/hon inte vill det , kunde hon/han få en matkupong värd 15:- och gå ut "på stan" och äta. Inget för lågstadier kanske... men jag tror inte heller det är där det stora problemet ligger... rätt/fel??

Tänk dig själv: Din chef bestämmer vad du skall äta till lunch. Inte bara idag utan alla dagar!!!!! EN rätt!!!! mad.gif

Innan nu, "vän av ordning", hoppar på mig och säger: "Att på våran skola får man minsann välja" eller "Ja men vi på landsbygden då?? Här finns inga restauranger" vill jag bara säga att
          DET är PENGARNA som styr!! Om vi föräldrar kontrollerar pengarna, kan vi även bestämma mera över vad som skall serveras.

Dessutom vill jag INTE att skolmåltidspersonal skall ta åt sig av min kritik. JAG VET att de flesta av er gör så gott ni kan. men att det saknas ekonomiska resurser. (Jag har haft förmånen att jobba inom skolan som lärare , dels i mellanstadiet, högstadiet och på gymnasium. Och har besökt /och ätit på flera olika skolor. Inget "fel" på maten har jag sett, men visst, när jag går ut och äter har jag ALLTID valmöjlighet samt salladsbuffeer, och olika drycker....)

Mera påhopp!!!!!!
          laugh.gif tongue.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Virgo
          Inlägg 18-12-2003, 13:24
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          Om vi föräldrar kontrollerar pengarna, kan vi även bestämma mera över vad som skall serveras.
          hm... skulle vara intressant o få veta vilka föräldrar som skulle bestämma
          För det blir väl föräldern som "gapar" mest?

o ja känner inte heller igen mig där vi 40 talister anklagas för allt.
          Jag har aldrig lagt min röst på sossarna!

Oooops! nu blir det politik, vilket är otillåtet här.

CITAT
          Tänk dig själv: Din chef bestämmer vad du skall äta till lunch. Inte bara idag utan alla dagar!!!!! EN rätt!!!!  

Om det är han som betalar, så bestämmer han säkert att det blir affärslunch!?

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Mariann
          Inlägg 18-12-2003, 13:43
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 13:12)
          Jag vet inte vad en skolmåltid kostar idag, men höftar till med 15:-/Portion ... mad.gif Rätta mig gärna om jag ligger helt utanför spelplanen!
          rätt!!!! mad.gif

4.50 per portion hos oss sleep.gif sad.gif ohmy.gif

--------------------

Citera
          Mariann
          Inlägg 18-12-2003, 13:44
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Virgo @ 18-12-2003, 13:24)
          Jag har aldrig lagt min röst på sossarna!

Oooops! nu blir det politik, vilket är otillåtet här.

Ajabaja Virgo *vov* *vov* mad.gif tongue.gif

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 18-12-2003, 21:14
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

[QUOTE]Mariann Skickat den: 18-12-2003, 13:43

Medlem

Grupp: Medlemmar
          Antal inlägg: 579
          Medlemsnummer: 64
          Medlem sedan den
          02-11-2002

CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 13:12)

Jag vet inte vad en skolmåltid kostar idag, men höftar till med 15:-/Portion ... Rätta mig gärna om jag ligger helt utanför spelplanen!
          rätt!!!!

4.50 per portion hos oss

Tror du att det blir näringsriktig och god mat SAMT måltidsdryck för denna peng???

[QUOTE]CITAT
          Tänk dig själv: Din chef bestämmer vad du skall äta till lunch. Inte bara idag utan alla dagar!!!!! EN rätt!!!!

Om det är han som betalar, så bestämmer han säkert att det blir affärslunch!? [QUOTE]

hm... skulle vara intressant o få veta vilka föräldrar som skulle bestämma
          För det blir väl föräldern som "gapar" mest?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif du förstår nog vad jag menar... vi vuxna vill nog ha mer än en rätt att välja på... eller...
          och jag sa tillsammans med barnen....

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Sylvia
          Inlägg 18-12-2003, 22:47
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Mariann @ 18-12-2003, 09:21)
          Mitt förslag blir då till alla pensionärer o vi andra som inte har eller kommer att få råd att äta/bo mm. Begå brott så hamnar man i ett varmt och matfyllt fängelse, med mkt fritid o annan enkel sysselsättning. Kanske bättre omhändertagande än på hemmen? wink.gif  :wacko:  :unsure:

Varför inte ha pensionärerna i skolan under skoldagen?? Som skolfarfar/farmor/morfar/mormor?? De följer barnen till bamba och äter med dom, har tid att lyssna och lära dom lite hyfs?? Många pensionärer skulle säkert uppskatta att få vara med barn och barnen skulle säkert uppskatta att ha äldre personer bland dom?? Eller??

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 18-12-2003, 23:05
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem nr: 55

Enligt mina erfarenheter är det stor skillnad på skolmaten på grundskolan jäntemot gymnasiet. På högstadiet var de inte alls pigga på att man åt mycket, där var det begränsade ransoner. Men när man kom till gymnasiet var det rena himmelriket med alla resurser. Tar man maten där tex finns det alltid alternativ. Det finns alltid vegetarisk mat tillgänglig, när fläsk serveras finns alltid nötkött som alternativ. Det finns fyra alternativ på dricka och kökspersonalen uppmuntrar verkligen till att vi ska äta mycket. Om man har frågor om maten har de alltid svar, det glädjer mig. På högstadiet visste de nämligen inte alltid vad de serverade. På högstadiet fann man ofta misstag med maten som plastbitar och hårstrån i maten, en gång fanns det tom larver i salladen. Sånt har hittills aldrig förekommit på gymnasiet och då hör till saken att jag har gått på gymnasie i ett och ett halvt år (halvtid). Så är det i verkligheten, skulle kommunpolitikerna besöka grundskolan lika ofta som vi ser dom på besök här på gymnasiet kanske tom de skulle se bristerna i skolmaten på grundskolan.

MvH

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 18-12-2003, 23:18
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Sylvia @ 18-12-2003, 22:47)
          Varför inte ha pensionärerna i skolan under skoldagen?? Som  skolfarfar/farmor/morfar/mormor?? De följer barnen till bamba och äter med dom, har tid att lyssna och lära dom lite hyfs?? Många pensionärer skulle säkert uppskatta att få vara med barn och barnen skulle säkert uppskatta att ha äldre personer bland dom?? Eller??

Och så kunde pensionärerna spara in kostnaden för en måltid om dagen på sin snåla pension unsure.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 07:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon