Ytan har jag inte riktigt koll på faktiskt. Den bör ju vara så att en mobbad höna kan gå undan en bit. Man kan faktiskt öka ytan genom att skapa plats i höjdled, de utnyttjar gärna hyllor att sitta på en liten bit över golvet.
Tänk på ventilationen också, om det blir för tätt kan det bli fuktig, ohälsosam luft eller t.o.m. mögel.
CITAT (RonjaRövardotter @ 16-02-2010, 21:34)

Ska sandbadet vara utomhus? Är det inte bättre att ha en balja med sand inne då de förmodligen kommer att vara instängda stora delar av året då det blir väldans kallt här?
Har aldrig ens funderat på att man skulle kunna ha sandbadet inomhus. Alla vill ju bada samtidigt så det kommer att ta upp stor yta. Om jorden är riktigt torr ute så blir det ju ingen tjäle där, mina sandbadar på vintern. När det är soligt föredrar de att sandbada i solen.
Kom på en aspekt till, stora fönster. När de är instängda mycket på vintern måste de få ljus. Bäst är ändå om de kan gå ut även på vintern. Kanske inte i -25 eller snöstorm, men har de bara mat tål de kyla mycket bra. Vad ska du skaffa för ras? Hedemorahöns tål tydligen väldigt kallt klimat. Jag är själv lite sugen på såna, de är så fina.