Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hantverkarhjälp, Bygg, el, rör. Alltsammans
          BigDaddy
          Inlägg 16-02-2010, 22:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Jag har lite frågor/bekymmer jag behöver få svar & lösa. Jag raddar upp alla frågor med nummer & hoppas jag kan få hjälp med allt. smile.gif
          Skulle behöva lösa detta snabbt så jag får klart snart.

Rör
          1. Till att börja med så har jag plockat bort gammal fläkt, ska sätta dit en ny fläktkåpa med kålfilter & tänker inte använda vanliga ventilationsrören i huset. Bor i Lgh.
          Jag håller på att försöka få bort dem bara så de inte syns.
          Dragit av den större delen av röret men där den var fäst så sticker ff ut en liten del på 5-7 cm. Tanken är att få av den en bit in & sedan sätta för både rör & hål i väggen jag slagit nu för att komma åt.
          Jag undrar om jag dels kan nypa av den med en vass tång & sedan bända in den, täppa för den med en plastbit & sedan täppa för hålet i väggen? Det är min plan.
          Kommer inte åt att såga el skära.
          Vad jag funderar på är tidigare så sög ju det luft & det var 'öppet'. Om jag täpper igen röret så det inte kan suga in luft kan ngt dumt ske med ventilationssystemet?
          Min tanke, som inte kan ngt alls om detta, är att det suger från övriga lgh:er ändå.
          Alltså är det ok att göra så? El ska jag lämna röret helt öppet & bara täppa för väggen?

Just nu sker renoveringsarbete i huset & ventilationen är avstängd.....om det kan beröras på ngt sätt?

Slutligen så tänkte jag såklart memorera var öppningen är & meddela nästa ägare om de vill komma åt rören igen. Det sätter jag igen med en liten bit gipsplatta jag troligtvis borde få dit på ngt sätt. Öppningen är nu alltså väldigt liten då jag inte ville banka sönder hela väggen.

Detta är ett stort bekymmer jag behöver svar på. Flera frågor så hoppas ni kan bena ut detta för mig & meddela om jag tänker rätt.

2. Mer rör.
          Tänkte byta diskho & bänkskivor också.
          Har inhandlat allt. Mitt problem här som jag ev behöver hjälp med utifrån oavsett men vill ändå se om jag kan lösa detta.
          Den nya diskhon & kran kommer inte hamna exakt över tidigare rör utan där behövs 'göras' lite.
          Har fått med nya rör med diskhon.
          Förstår att vattnet måste stängas av. Hur fixar jag det själv?
          Hur fixar jag sedan med rörsystemen så det klaffar med det nya?

El
          3. Har ett lysrör vid diskbänken jag tänkt byta mot spottar. Hur man installerar spottarna & vilken typ av dem jag ska ha tar jag senare. Jag undrar mest hur jag fixar att ta bort lysröret utan att få en knallstöt.
          Det går en sladd från väggen innerst. En tjock en.
          Den leder till lysröret. Jag vill få bort allt till att börja med & sedan undrar jag om det är krångligt att använda samma elkabel till spottarna?
          Hade helst bara bankat bort lysröret & kopplat samma sladd till spottarnas sladd.
          Själva eluttaget sitter i lysröret & det är långt till nästa uttag. Det sitter nog under fläkten det närmsta.

Bygg
          4. Ovanför mina köksskåp är tomrum....tror jag. Stora sådana. Känns väldigt onödigt.
          Det sitter som en stor kvadrat. Min tanke här är att, om det går att ordna snabbt & smidigt, plocka bort yttersta brädan, ev inuti fräscha till & sätta upp ngn bräda, sätta en fin ytterplatta med handtag & gångjärn & därmed få flera nya skåp & förvaring i köket.
          Tänker jag rätt? smile.gif
          Går detta att greja tror ni med era råd & mina få kunskaper?
          Jag vill mycket & är envis. Har inte tummen riktigt mitt i handen men är inte så duktig på detta.
          Men är det inte jättejädrigt vore detta en rolig & trevlig sak att ordna med här.
          Vad tror ni om detta?
          Går det så enkelt som jag verkar tro & finns ngt mer att tänka på?

Jag vore mer än tacksam om ni kan hjälpa mig med allt detta. Vi funderar på att sälja väldigt snart då vi hittat ett hus vi verkligen tycker är trevligt.
          Men krävs att vi snabbt får ordning & sedan sålt.
          Just nu har jag ju rivit ner hela köket. Finns inget där alls.
          Kakelsättningen & montering av ny fläkt & hyllplan det ska jag greja. Det har jag gjort tidigare.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon