Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Områden som är fria från civilationsljud, Är det ingen mer som förstår?
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2010, 16:09
          Länk hit: #41

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Christa @ 18-02-2010, 16:05) *
          Frågan är om det kommer att finnas kvar några tysta skogar i södra Sverige när vindkraftutbyggnaden är klar. Jag har bott i sta´n i 11 år men jag vande mig inte. Tvärtom så mådde jag bara sämre och sämre av det.

Jag kan vänja mig vid bussar, tåg och flyg så länge de inte kommer oftare än en gång i halvtimmen. Det allra värsta är sådant som låter hela tiden.

Ja håller med, ljud som låter hela tiden är värst. Jag stör mig något fruktansvärt på ventilationsanläggningen här i huset, den står och bullrar och ger i från sig lågfrekventa ljud som knappt hörs men som är fruktansvärt jobbig. Ibland slår aggregatet ifrån, och då märker man hur skönt och tyst det blir. Dessutom kan jag reta mig på kylskåp som står och surrar, och det blir vansinnigt tyst och skönt på kvällen när man slår av datorn.

Citera
          Christa
          Inlägg 18-02-2010, 16:16
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (ingrids @ 18-02-2010, 09:47) *
          Christa, det du talar om är uppmärksammat, fast främst utomlands. Det kallas noice pollution eller soud pollution och det finns mer än en verksam organisation mot detta. Att det inte uppmärksammats i Sverige tror jag har att göra med att vi fortfarande blir lite förvånade när det inte är tyst i "obygden".

Har du någon webbadress till någon sådan organisation?

Jag har hittat en i Sverige men de jobbar emot vindkraft hur den än utformas. Jag är för vindkraft men tycker det är viktigt att man inte urbaniserar de få kvarvarande tysta områdena.

Jag skrev till Energimyndigheten i morse och frågade om vertikalaxlade vindkraftverk. Fick nedanstående svar

Hej!

Du har skickat några frågor om vertikalaxlade vindkraftverk. Energimyndigheten stödjer Uppsala universitet och företaget Vertical Wind då det gäller utveckling av vertikalaxlade vindkraftverk. Vad jag förstått så är vindkraftverken i Verical Wind de just nu största vertikala vindkraftverken som håller på att utvecklas, de är på 200 kW. Historiskt sett så har olika företag försökt utveckla större vertikala vindkraftverk men inget av de koncepten finns idag kommersiellt tillgängliga. Förhoppningen är att dessa vindkraftverk ska kunna bli ännu större och att 200 kW storleken en ett steg på vägen.

http://www.verticalwind.se/SV/index.html

Citera
          Christa
          Inlägg 18-02-2010, 16:49
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 16:09) *
          Ja håller med, ljud som låter hela tiden är värst. Jag stör mig något fruktansvärt på ventilationsanläggningen här i huset, den står och bullrar och ger i från sig lågfrekventa ljud som knappt hörs men som är fruktansvärt jobbig. Ibland slår aggregatet ifrån, och då märker man hur skönt och tyst det blir. Dessutom kan jag reta mig på kylskåp som står och surrar, och det blir vansinnigt tyst och skönt på kvällen när man slår av datorn.

Skönt med någon som förstår. När det gäller datorn så finns det faktiskt en lösning. Man sätter datorn i en garderob eller i ett annat rum och så drar man sladdar till skärm och tangentbord.

Jag sitter i soffan i vardagsrummet och skriver nu och jag hör inte datorn hit in.

Citera
          Simplicity
          Inlägg 18-02-2010, 16:52
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

Hmm... är även denna tråd till för att lobba mot vindkraftverk???

Jag trodde att det rörde sig om civilisationsljud överhuvudtaget?

Finns ju inte en rimlig chans att det ska byggas så många vindsnurror att det inte blir tyst emellan dem???

Christa - Hur lever du nu? Vilka ljud är det som du störs av i ditt dagliga liv just nu som du skulle vilja slippa?

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          pejori
          Inlägg 18-02-2010, 16:52
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Christa @ 18-02-2010, 16:49) *
          Skönt med någon som förstår. När det gäller datorn så finns det faktiskt en lösning. Man sätter datorn i en garderob eller i ett annat rum och så drar man sladdar till skärm och tangentbord.

Jag sitter i soffan i vardagsrummet och skriver nu och jag hör inte datorn hit in.

Jag förstår också. tummenupp.gif
          Därför gör jag som *Stintan* gör.
          Går ut i skogen med hundarna där jag tillbringar många timmar i tystnaden.
          Nu när det snöar är det extra tyst av någon konstig anledning.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2010, 17:01
          Länk hit: #46

Moderator

CITAT (Christa @ 18-02-2010, 16:49) *

Det gäller att hålla koll på temperaturen bara, om man sätter den i garderoben. Men helt klart har du rätt, det är så man skall göra. Då slipper man se åbäket också.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2010, 17:02
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (pejori @ 18-02-2010, 16:52) *

Japp det är perfekt. Snön isolerar ju verkligen så att mycket ljud försvinner.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ingrids
          Inlägg 18-02-2010, 17:08
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Utan att veta något om hur seriösa någon av dessa organisationer är eller mer om vilka det är som står bakom dem än de skriver själva har jag vid en ganska slarvig sökning hittat:
          http://www.noiseoff.org/
          http://www.nonoise.org/
          http://www.quiet.org/

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Alba
          Inlägg 18-02-2010, 17:10
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (pejori @ 18-02-2010, 16:52) *

Har du tänkt på hur tyst det blir om det är dimma. Då avstannar alla ljud från naturen.
          Det är klart i stan märker man ju inte det - men jag menar i skogen.
          När vi är i stugan - på en ö - och det blir dimma tror jag att vi är de enda levande som fortfarande står upp - det blir nästan otäckt tyst.

Citera
          Christa
          Inlägg 18-02-2010, 17:13
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 16:52) *
          Hmm... är även denna tråd till för att lobba mot vindkraftverk???

Jag trodde att det rörde sig om civilisationsljud överhuvudtaget?

Finns ju inte en rimlig chans att det ska byggas så många vindsnurror att det inte blir tyst emellan dem???

Christa - Hur lever du nu? Vilka ljud är det som du störs av i ditt dagliga liv just nu som du skulle vilja slippa?

Vi har som sagt letat i fyra år efter ett boende där vi kan trivas. Vi bor i min sambos föräldrahem och jag bor i flyttkartonger. Här där det är vägbrus när det är västlig och sydvästlig vind orkar vi inte bo. I vinter har det varit ovanligt bra eftersom det varit ostlig och nordostlig vind i månader.

Första vintern jag bodde här var det sådant väsen så jag inte kunde sova.

På sommaren kollar vi alltid vindriktningen inför helgen och om det är vägbrusvinden så åker vi bort eller håller på inomhus.

Här är också massor av motorgräsklippare, högtryckstvättar, trimmers och annat som låter. Vi har också en nästan granne som har ett litet snickeri där han kör bandsåg och maskinhyvel och nästan varje gång vi dukar ut fika en fin sommarförmiddag så låter han dörren till snickeriet stå öppen och uuuiiiii uuuiiiii uuuiiiii. Han är 82 år och vi har inte hjärta att be honom hålla dörren stängd.

Citera
          pejori
          Inlägg 18-02-2010, 17:22
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Alba @ 18-02-2010, 17:10) *
          Har du tänkt på hur tyst det blir om det är dimma. Då avstannar alla ljud från naturen.
          Det är klart i stan märker man ju inte det - men jag menar i skogen.
          När vi är i stugan - på en ö - och det blir dimma tror jag att vi är de enda levande som fortfarande står upp - det blir nästan otäckt tyst.

Oja.
          Dimma är nästan kusligt tycker jag.
          Inte nog med att man inget ser.
          Det är tyst och dom ljud som hörs, förstärks nästan till olidliga ljud.
          en räv som skriker/skäller i dimma är riktigt läskigt att höra

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Alba
          Inlägg 18-02-2010, 17:23
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Ja och om man dessutom hör en mistlur från ett fartyg då tror man nästan man är med i en skräckfilm.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2010, 17:26
          Länk hit: #53

Moderator

Är det inte lommen som har ett riktigt blodisande tjut också?

Redigerat av Huggorm: 18-02-2010, 17:26

Citera
          pejori
          Inlägg 18-02-2010, 17:28
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Alba @ 18-02-2010, 17:23) *
          Ja och om man dessutom hör en mistlur från ett fartyg då tror man nästan man är med i en skräckfilm.

Ja fy!!!
          Jag får rysningar när jag tänker på det.
          Man hör ju inte om någon smyger bakom en heller, och inget ser man.
          Vet att hundarna skulle reagera, men när dom spänner sig i dimman får jag spader.
          Vad ser dom nu??? crying.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Simplicity
          Inlägg 18-02-2010, 17:28
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Christa @ 18-02-2010, 17:13) *
          Vi har som sagt letat i fyra år efter ett boende där vi kan trivas. Vi bor i min sambos föräldrahem och jag bor i flyttkartonger. Här där det är vägbrus när det är västlig och sydvästlig vind orkar vi inte bo. I vinter har det varit ovanligt bra eftersom det varit ostlig och nordostlig vind i månader.

Första vintern jag bodde här var det sådant väsen så jag inte kunde sova.

På sommaren kollar vi alltid vindriktningen inför helgen och om det är vägbrusvinden så åker vi bort eller håller på inomhus.

Här är också massor av motorgräsklippare, högtryckstvättar, trimmers och annat som låter. Vi har också en nästan granne som har ett litet snickeri där han kör bandsåg och maskinhyvel och nästan varje gång vi dukar ut fika en fin sommarförmiddag så låter han dörren till snickeriet stå öppen och uuuiiiii uuuiiiii uuuiiiii. Han är 82 år och vi har inte hjärta att be honom hålla dörren stängd.

Bor ni nära vägen eller är det en stor väg? Eller är det bara ogynnsamma topografiska förhållanden?

Hmm.... såna grannar är inte skoj!

Förr i tiden vågade ju ingen föra väsen på söndagar, i alla fall inte i det frikyrkliga hörn av världen där jag växte upp.

Numer är det ju en oskriven regel att man inte håller på med en massa maskiner efte nio i den här byn. Inte heller på helgmornarna eller på fredags- eller lördagskvällarna. Är det så att nån vågar sig på nåt otyg brukar den få lite vänskapliga pikar. Inte ovänligt men ändå tillräckligt för att markera att det inte gillas.

Min nyaste närmaste granne har hållit på att snickra på sitt hus under tre somrar... Jag har fått tre sommarlov förstörda pga bankande, sågande grävande osv... Ljudet har varit besvärligt och har varit på gränsen... Jag jobbar dessutom natt emellanåt så snickarna som började halv sju var inte välkomna...
          Men nu är han färdig! Och ett tidigare fallfärdigt och utdömt hus i byn har blivit permanent bebott! Hurra!

En av mina andra grannar har dragit igång sin trimmer på pingstaftons morgon två år i rad... Skickades en del sms med kraftuttryck mellan övriga grannar den morgonen...

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 18-02-2010, 17:29
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 17:26) *

Jo.
          Och fasaner kan låta riktigt hemska.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Simplicity
          Inlägg 18-02-2010, 17:30
          Länk hit: #57

Medlem

Lommens hooooande (eller hur man ska beskriva det) är ju verkligen ett vildmarksljud...
          Underbart att höra från sjön i den stilla juniskymningen...

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 18-02-2010, 17:33
          Länk hit: #58

Medlem

Jo det stämmer! Första gången jag hörde en storlom var när vi övernattade i ett fågeltorn i Jämtland 1981. Det var vid en sjö med ett berg på ena sidan. Det var runt midsommar och ganska ljust fast det var mitt i natten. Plötsligt hördes ett kraftigt rop som ekade och rullade över sjön. Det knottrade sig på ryggen. Otroligt häftigt. Jag har hört lom senare men det har aldrig låtit så kraftfullt och ödesmättat som då.

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-02-2010, 17:42
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja vad är egentligen tystnad? Någon sa att tystnaden kan vara öronbedövande. Den tystnaden vill nog ingen ha för länge. Vi förknippar ju ljud med olika saker. Bruset från trafiken gör ju stan. Ibland hör jag ljudet av en motorsåg eller att någon snickrar. Det stör inte tycker jag. Rätt ljud på rätt ställe kanske man kan säga. Men att allt som oftast få uppleva den där totala tystnade, den som man nästan kan ta på, det är en go upplevelse det också.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-02-2010, 17:48
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Men låter vindkraftverk SÅ jäkla mycket. Jag besökte visserligen Maglarpsverket när det var igång och nog lät det, men mer än ett par hundra meter hördes det inte. Sen är ljudet självreglerande, en stilla sommarkväll hörs det inget. En stormig dag dessto mer men då låter vinden i sig själv. Bor man ett par hundra meter sydväst om ett verk lär det inte höras i någon större utsträckning utslaget på året. Fast närmare vill nog inte jag bo. Är det inte vetskapen om verkets närvaro som stör mest?

Beträffande storlommen så har den ett ruggigt men vackert läte, smålommen däremot är bara ruggig. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 17:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon