Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare behöver hjälp med rabatt, Nyanläggning av rabatt för en nybörjare
          nybörjarentusias...
          Inlägg 18-02-2010, 20:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 22 872

För första året ska jag äntligen få möjlighet att anlägga en trädgård. Förra året tog jag hjälp av er för att komma igång med odling av grönsaker och kryddor i pallkragar. Har egentligen ingen erfarenhet av odling och uppdrivning av växter men förra årets succe i trädgårdslandet så är jag nu redo för nya utmaningar, nämligen att driva fram mina egna blommor samt anlägga en rabatt. Min svärmor är superduktig på trädgård och har erbjudit sig att hjälpa mig med inköp av växter osv och det hade ju varit smidigt. Tyvärr bor hon en bra bit ifrån oss och ju mer jag tänker efter så blir jag lite tjurig och känner att; jag vill själv. Därför har jag nu satt mig ner och bläddrat i en frökatalog och kombinerat det jag gillar från den med de blommor som jag sedan tidigare gillar. Jag skulle dock vilja ha lite hjälp av er med tips, råd och så.

Detta är hur jag tänker och vad jag behöver hjälp med:
          Den kommer att bli cirka 3 meter lång och min första fundering är hur bred man ska göra den? Den kommer att avgränsa en grusgång mot gräsmatta så man kommer åt rabatten från båda håll. Andra funderingen är hur många sorter ungefär man ska ha i en sån pass liten rabatt? Jag har tänkt att rabatten ska gå i färgerna röd, vit och gammelrosa. Detta då jag gillar dessa färger och vi äger ett gammalt hus från 1890-talet som är faluröttmålat osv. Vad tänker ni kring dessa färger?

Sen till växterna; Jag har följande favoriter som jag skulle vilja använda mig av och bygga upp rabatten med låga växter framtill, lite högre i mitten och högre baktill. Jag bifogar bilder på de blommor jag tänkt använda mig av. Jag tänker mig funkia i framkant eftersom jag tycker de är fina och verkar lättskötta. Till dem skulle jag vill ha en låg form av mörkröd Dahlia. Mittenskiktet hade jag tänk mig Astilbe i rött, Rosenskära i vit-rosa samt grönlilja i vitt. Högsta lagret tänker jag mig en vit riddarsporre och en högre form av Rosenskära även den rosa. Har ni några spontana tankar kring detta. Jag bor i zon 5. Är dessa blommor rimliga att tänka att man kan driva upp själv eller bör man köpa några av dem? Tänker att jag kanske skulle haft mer gröna växter typ som funkian men vet inte riktigt vad jag ska ha som passar till de andra blommorna, förslag? Hur ska jag sedan kombinera dem? Jag är mycket av en symmetrisk människa som vill att allt ska följa ett mönster men vet inte om det blir snyggast? Är det bättre att sätta dem assymetriskt och hur kan jag då göra för att det ska bli snyggt?

Sen är det ju några av sorterna som är ettåriga och det tycker jag är lite bra. Då har man en bas med fleråriga blommor och sen kan man byta ut varje år de ettåriga. Det jag undrar över är om man kan sätta ner typ tulpanlökar i jorden på hösten så att de tittar fram där de ettåriga ska vara redan på våren. Sen när de blommat ut så har man odlat fram ettåriga växter som man sätter ut? Funkar det att göra så? Vissa blommor blommar ju också bara till i augusti och vad gör man då när man vill ha rabatten fortsatt fin? Går det att sätta ner något där någon flerårig växt har blommat ut? Eller gör man på något annat sätt? Eller kanske räcker det ändå fast några sorter blommar ut?

Slutligen är det ju det där med övervintringen. Hur gör jag för att ordna så att de fleråriga växterna klarar sig så bra som möjligt och blir fina även kommande år?

Ja det blev en hel del frågor men jag hoppas verkligen att det finns någon vänlig själ där ute som vill hjälpa mig med detta. Tackar alla på förhand
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Astilbe__red_sentinel.jpg ( 95.43k ) Antal nedladdningar: 7
          Bifogad fil  Dahlia_l_g_enkel.jpg ( 102.83k ) Antal nedladdningar: 7
          Bifogad fil  Funkia_hosta.jpg ( 97.42k ) Antal nedladdningar: 7
          Bifogad fil  Gr_nlilja.jpg ( 48.01k ) Antal nedladdningar: 7
          Bifogad fil  Rommersk_riddarsporre_vit.jpg ( 55.6k ) Antal nedladdningar: 7
          Bifogad fil  Rosensk_ra_candy_stripe.jpg ( 47.42k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  Rosensk_ra_picotee.jpg ( 13.46k ) Antal nedladdningar: 7

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon