Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Just nu är jag jättearg!
          fjonke
          Inlägg 20-02-2010, 09:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 7 463

CITAT (Anma @ 20-02-2010, 02:05) *
          Jag var tokarg i morse, men så började min man härma bilens ljud när han körde och det var så sjukt knäppt så jag kunde inget än att asgarva, sen har jag varit glad hela dagen. smile.gif

Ja man blir tokig av för mycket snö i flera veckor. Förstår att din man härmar bil-ljud mitt i natten för vad ska man annars göra av sin nattliga tokighet,he he.

Här hos oss så plogas det upp vallar på alla gångvägens utfarter så jag med barnvagn kan numera bara gå ut till parkeringen. Lite irriterande faktiskt för det innebär en rejäl omväg för att komma till barnens skola och till affären. Funderar på att köpa en skyffel så jag kommer fram med rolls rollsen på gångvägarna.

--------------------
          Audiatur et altera pars

Citera
          Klura
          Inlägg 20-02-2010, 10:22
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Jag kör snöröjning nattetid sen fem veckor tillbaka. Bilarna går dygnet runt.
          Det vi gör är att köra bort all den snö som plogas och läggs i högar.
          Pga den stora mängden snö som kommit här i Stockholmstrakten så måste vi ibland prioritera vad som ska tas bort.
          Det måste vara trafiksäkert i första hand.
          Vissa nätter tar vi t ex bara de högar som är vid korsningar, rondeller och på övergångsställen.
          Kan säga det att folk inte bryr sig speciellt mycket om att flytta sina bilar de nätter det är städning.
          Inne i Stockholm är det städgata 1 natt/v och ibland får de en P-bot (klart man inte flyttar den då). De som står x-tra tokigt till bärgas bort, ca 60-70 bilar/natt. En natt skulle vi röja parkeringarna i allén på Valhallavägen och de var ju inte det lättaste när det stod bilar på 80% av platserna.
          Så här kan det också se ut ibland. Bilden tagen av kollegan i går någonstans söder om stan.
          Någon som känner igen sin röda 740?

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          pejori
          Inlägg 20-02-2010, 11:20
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Klura @ 20-02-2010, 10:22) *
          Pga den stora mängden snö som kommit här i Stockholmstrakten så måste vi ibland prioritera vad som ska tas bort.
          Vissa nätter tar vi t ex bara de högar som är vid korsningar, rondeller och på övergångsställen.
          Kan säga det att folk inte bryr sig speciellt mycket om att flytta sina bilar de nätter det är städning.
          Inne i Stockholm är det städgata 1 natt/v och ibland får de en P-bot (klart man inte flyttar den då). De som står x-tra tokigt till bärgas bort, ca 60-70 bilar/natt. En natt skulle vi röja parkeringarna i allén på Valhallavägen och de var ju inte det lättaste när det stod bilar på 80% av platserna.
          Så här kan det också se ut ibland. Bilden tagen av kollegan i går någonstans söder om stan.

Det är väl ungefär så det ser ut här också.
          Nu sliter dom verkligen häcken av sig, för att det ens ska gå att få fram rädningstjänsten.
          Händer något i mitt bostadsområde, får det bli bandvagn just nu.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Simplicity
          Inlägg 20-02-2010, 11:46
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

CITAT (Peztis @ 19-02-2010, 18:31) *
          Jag förstår det. Men vad man ska med en SUV till inne i en storstad förstår jag inte - det är väl för att kunna titta ned på alla biggrin.gif

Nu bor jag ju några mil norr om Stockholm och här är det också många SUV-modeller, troligen för att det är så mycket hästfolk häromkring.

Nån gång har jag hört att andelen SUVar är högst på Östemalm... vet inte om det stämmer.. kan vara en skröna, iofs...

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          skogstroll
          Inlägg 20-02-2010, 11:54
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

troligt... min sambo brukar säga att kärringar ska inte köra SUV. Härom veckan blev jag påmind om det när det satt nån korkad Östermalmstant nersjunken i en jättebil så knappt ögonbrynen stack upp ovanför ratten... samtidigt som hon snattrade om säkert nåt jätteviktigt i mobilen så hade hon planer på att köra över mig. vad arga de blir när man klappar till bilen whistling.gif åtminstone dumma människor ska nog undvika såna bilar...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Simplicity
          Inlägg 20-02-2010, 11:59
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

Hmm.. det här vågar jag nästan inte säga här.. men...
          I den intensiva trafiken till och från Sälenfjällen märks det ju vilka som inte kan hantera sina stora bilar i vanlig landsvägskörning... i olycksstatistiken menar jag...

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-02-2010, 13:01
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (Simplicity @ 20-02-2010, 11:59) *
          Hmm.. det här vågar jag nästan inte säga här.. men...
          I den intensiva trafiken till och från Sälenfjällen märks det ju vilka som inte kan hantera sina stora bilar i vanlig landsvägskörning... i olycksstatistiken menar jag...

Helt ok för min del! Å andra sidan så ser man direkt när man kör i Sthlm vilka som inte är bosatta i den regionen. biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Motti
          Inlägg 20-02-2010, 20:22
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Min granne som har sommarstuga här har en jätte SUV och körde fast utanför sin grind så vi grannar fick hjälpa henne att komma loss och det tog ett bra tag,all sin da !hon hade fyrhjulsdrifft men fixade inte bilen ändå giggle.gif Vi kör BMW kombi och har inte haft några problem igentligen mer än en morgon då det inte var plogat,då fick grannen här hjälpa till att puttta på lite.Man tror ju att Jeepar och Suvar ska fixa mycket snö med sin fyrhjulsdrifft !tydligen ingen garanti .

Citera
          Anma
          Inlägg 20-02-2010, 20:37
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 20-02-2010, 20:22) *
          Min granne som har sommarstuga här har en jätte SUV och körde fast utanför sin grind så vi grannar fick hjälpa henne att komma loss och det tog ett bra tag,all sin da !hon hade fyrhjulsdrifft men fixade inte bilen ändå giggle.gif Vi kör BMW kombi och har inte haft några problem igentligen mer än en morgon då det inte var plogat,då fick grannen här hjälpa till att puttta på lite.Man tror ju att Jeepar och Suvar ska fixa mycket snö med sin fyrhjulsdrifft !tydligen ingen garanti .

Ja, det finns ju gränser för vad fyrhjulsdrift kan göra.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2010, 20:40
          Länk hit: #50

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det är ganska stor skillnad på olika sorters fyrhjulsdrift. De budgetsystem som många SUV:ar har idag är på gränsen till värdelösa. Sedan gäller det ju att kunna köra i snö också, det är en speciell teknik som långt ifrån alla behärskar

Redigerat av Huggorm: 20-02-2010, 20:40

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-02-2010, 20:56
          Länk hit: #51

Medlem

Ja, frågan är om det hade med bilen att göra biggrin.gif
          De flesta känner väl till uttrycket "Skit bakom ratten..."

Imorgon blir det allt en massa snöskottning igen, inte minst den ökända vallen som mysteriskt har vuxit sig tillbaka sad.gif

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 20-02-2010, 20:59
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Är väl inte speciellt streetsmart vanligtvis men kom snabbt på ett bra knep om man kör fast i snön. Ligg inte o spinn nere i hålet o gör det större utan se till att få gungning i snöhålet o gasa på när hjulen är uppe mot kanten i hålet. Hoppas det var begripligt;)

Citera
          pejori
          Inlägg 25-02-2010, 15:50
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Klura @ 20-02-2010, 10:22) *

Vad du än gör, kliv inte ur bilen!!!! blink.gif slap.gif
          http://www.gt.se/nyheter/1.1895167/snoroja...ny-24-slogs-ner

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-02-2010, 16:00
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

och vad stadsbor inte verkar förstå är att de kanske måste skotta ibland om de ska ha bil på gatan... bor man i hus måste man skotta, vill man ha ut sin bil från gatan i stan måste man också skotta ibland och inte vänta två veckor tills den står i en snödriva. På mitt jobb fattar de absolut inte varför de ska ploga (förutom på utsatta datum)... tror inte snön bryr sig om vilka datum som finns....

nu har jag ju bott i stan själv och bor väl inte så jättelångt därifrån nu, fast nu har jag hus och skottar det plogen skickat upp på parkeringen, så jag inbillar mig att jag vet nåt i alla fall, men i stan verkar de tycka att de inte ska behöva skotta av nån konstig anledning, de kanske har nån slags prio....

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          pejori
          Inlägg 25-02-2010, 16:08
          Länk hit: #55

Medlem

En del borde kanske få "kuliga piller" tidigt. dunno.gif
          Här är det folk som skyller snön på...Meterologerna!!!!
          Tydligen är det dom som styr snöfallet. crazy.gif slap.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Peztis
          Inlägg 25-02-2010, 18:24
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (pejori @ 25-02-2010, 16:08) *
          En del borde kanske få "kuliga piller" tidigt. dunno.gif
          Här är det folk som skyller snön på...Meterologerna!!!!
          Tydligen är det dom som styr snöfallet. crazy.gif slap.gif

Åh, vad bra! Äntligen fick vi reda på vem vi ska skylla på!
          Är det någon som är bundis med en meteorolog så den kan sätta fart på våren? biggrin.gif

--------------------

Citera
          Klura
          Inlägg 25-02-2010, 20:34
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Tack o lov har vårat gäng inte råkat ut försåna grejor.
          Kanske har folket mer tålamod där vi kör och förstår att vi gör nytta.
          Förstår om folk inte gillar att vi väcker dom på nätterna för vi är ju inte direkt diskreta.
          Och är det mycket snö så blir vi kvar kanske 1-2 timmar på samma gata.
          I natt hamnade bil nr 3 (de här veckorna jag kört) uppe på en snövall.
          Det som är mest irriterande är att bilisterna inte respekterar våra avspärrningar utan promt ska ta sig igenom ett "snöröjartåg".
          Blev bärgare även denna gång för att plocka ner bilen från högen. giggle.gif

Redigerat av Klura: 25-02-2010, 20:35

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 25-02-2010, 21:03
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

SUV, akronym för Sports Utility Vehicle (även kallad Stadsjeep), är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett 5-dörrars kombikarosseri, 5 eller 7 sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor.

För att inte någon skall tro att det är en skrytbil så sökte jag fram ovanstående beskrivning. Det är givetvis så att "stadsjeep" är samma slags eufemism som "yuppienallen". Det är ett fordon med framkomlighet och det behövs här i norr. Men har man skog och dåliga skogsbilvägar i trakten så är SUV ett bra val oaktat man bor i storstaden. Vad vet vi om var SUVägaren har sin största aktivitet? Men jag håller med om att många SUVar är lite statusbilar på sina håll.

Hade jag som pensionär råd att ha en snålare bil för sommarkörning så skulle jag ha haft en sådan också men det har vi inte. Därför tar vi tåg eller flyg när vi vill åka långt. Semesterresor med mindre än fyra personer borde inte vara tillåtet om man skall hårddra miljökraven.

Tro nu inte att det är ett försvarstal för SUVar i norr utan det är bara geografiska fakta. Var Eva och jag 100% stadsbor så hade vi haft en helt annan bil.

Men om vi går tillbaka till grundilskan i tråden. Så är det bara några små detaljer som gäller.
          9 1 Koppla in motorvärmaren minst två timmarföre start.
          2 Starta bilen och tomgångskör så länge du vågar (om den startar).
          3 Parkerar du i snö så kör minst tvåmeter fram och tillbaka innan du lämnar bilen. Jag kalladet "startbana"
          4 Vrid inte på ratten innan bilen har fart eller rör sig
          5 Se till att du har en egen bogserlina
          6 Telefonnumret till närmaste granne som är hemma
          7 Skotta bort plogvallen vid vägkanten innan du kör ut
          8 Borsta bort all snö från rutorna åtminstonde. Är det mycket på taket så borsta där också.
          9 Hardet kommit myckst snö så skotta för hjulen

Dessutom ett råd pga eget misstag. Backa inte in i en snödriva vid vändning på väg. Jag gjorde det och tryckte till baka bakre ljuddämparen 15 cm.

Citera
          pejori
          Inlägg 26-02-2010, 00:10
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Klura @ 25-02-2010, 20:34) *
          Tack o lov har vårat gäng inte råkat ut försåna grejor.
          Kanske har folket mer tålamod där vi kör och förstår att vi gör nytta.
          Förstår om folk inte gillar att vi väcker dom på nätterna för vi är ju inte direkt diskreta.
          Och är det mycket snö så blir vi kvar kanske 1-2 timmar på samma gata.
          I natt hamnade bil nr 3 (de här veckorna jag kört) uppe på en snövall.
          Det som är mest irriterande är att bilisterna inte respekterar våra avspärrningar utan promt ska ta sig igenom ett "snöröjartåg".
          Blev bärgare även denna gång för att plocka ner bilen från högen. giggle.gif

Jag personligen kan nog tycka, att vilken normalt funtad person, kan förstå att alla gator inte kan plogas samtidigt ett visst klockslag.
          Grinig kan jag bli, när bilen är inplogad, men vad ska dom göra då?
          Gå med gasolbrännare och tina snön istället för att ploga? dunno.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Chamomille
          Inlägg 26-02-2010, 01:27
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Överbölingen @ 25-02-2010, 21:03) *
          SUV, akronym för Sports Utility Vehicle (även kallad Stadsjeep), är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett 5-dörrars kombikarosseri, 5 eller 7 sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor.

För att inte någon skall tro att det är en skrytbil så sökte jag fram ovanstående beskrivning. Det är givetvis så att "stadsjeep" är samma slags eufemism som "yuppienallen". Det är ett fordon med framkomlighet och det behövs här i norr. Men har man skog och dåliga skogsbilvägar i trakten så är SUV ett bra val oaktat man bor i storstaden. Vad vet vi om var SUVägaren har sin största aktivitet? Men jag håller med om att många SUVar är lite statusbilar på sina håll.

Hade jag som pensionär råd att ha en snålare bil för sommarkörning så skulle jag ha haft en sådan också men det har vi inte. Därför tar vi tåg eller flyg när vi vill åka långt. Semesterresor med mindre än fyra personer borde inte vara tillåtet om man skall hårddra miljökraven.

Tro nu inte att det är ett försvarstal för SUVar i norr utan det är bara geografiska fakta. Var Eva och jag 100% stadsbor så hade vi haft en helt annan bil.

Men om vi går tillbaka till grundilskan i tråden. Så är det bara några små detaljer som gäller.
          9 1 Koppla in motorvärmaren minst två timmarföre start.
          2 Starta bilen och tomgångskör så länge du vågar (om den startar).
          3 Parkerar du i snö så kör minst tvåmeter fram och tillbaka innan du lämnar bilen. Jag kalladet "startbana"
          4 Vrid inte på ratten innan bilen har fart eller rör sig
          5 Se till att du har en egen bogserlina
          6 Telefonnumret till närmaste granne som är hemma
          7 Skotta bort plogvallen vid vägkanten innan du kör ut
          8 Borsta bort all snö från rutorna åtminstonde. Är det mycket på taket så borsta där också.
          9 Hardet kommit myckst snö så skotta för hjulen

Dessutom ett råd pga eget misstag. Backa inte in i en snödriva vid vändning på väg. Jag gjorde det och tryckte till baka bakre ljuddämparen 15 cm.

giggle.gif a0a.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-12-2025, 23:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon