Det beror på vad man ska plantera, skulle jag säga (min sajt beskriver tåliga fruktträd). Och det är värre med långsam avrinning än snabb. MEN, schaktmassemarker är ett undantag. Även om det rinner undan på 1-2 timmar som oftast är ett gott tecken, kan det vara luriga vägar som vattnet tar som inte kommer trädet till godo - eller att vatten stannar i en ficka.
Det är inte bara vattenavrinningen som är problemet, utan att det finns hålrum i den som kan göra att rötterna inte finner ställen att hitta vätska på. Ett annat vanligt problem med nya schaktjordar är att de sätter sig och därmed stör träden. Det är verkligen vanskligt att försöka garantera något med en plantering i schaktmassejord, men jag brukar rekommendera att man tänker som kring en skelettjord (stenjord som används för träd i stadsmiljöer).
Dvs man tar av ett större ytskikt av marksvål på t ex 5 kvm (som kan bli trädets rotområde på ett par, tre år) och spolar ned grov sand och grus. Ös på med sten och vatten i flera dagar så att gamla lerrester som också kan bilda hålrum får chans att "smälta ned". Spola sedan ned humusrik jord/kogödsel och bygg upp marken där trädet ska stå 30 cm eller mer (på ytan som räcker för ca 2-3 års tillväxt, dvs 5 kvm). Ställ trädet på denna, vattna regelbundet de första 3-5 åren, dvs 50 liter i veckan så att marken och jorden återigen kan sätta sig.
Ändå är det alltid en chansning med scaktmarker. Dessa är svårare än alla andra platser att plantera träd på!
--------------------
|