Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur stavningsregler förändras...
          Peztis
          Inlägg 24-02-2010, 14:19
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag måste dock tillägga en sak: jag tycker att nivån på språket på detta forum är helt ok, i alla fall i jämförelse med andra forum!
          Det är inte sååå ofta som jag blir irriterad här eller slutar läsa ett inlägg. smile.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-02-2010, 14:22
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Markus_H @ 23-02-2010, 20:55) *
          Jag blir hysterisk på särskrivningar crazy.gif Undrar om det har med förändringar i låg och mellanstadiet att göra? Har utbildningen av svenskalärare försämrats på senare år?

yahoo.gif Får man vara språkpolis i den här tråden? Det heter låg- och mellanstadiet. Att utelämna strecket är egentligen detsamma som att särskriva tongue.gif Jfr "Jag ska köpa hund och kattmat."

Jag stör mig jättemycket på felstavningar, inte när någon halkat på tangenterna eller har dyslexi, men återkommande, idiotiska fel- och särskrivningar som gör texten svårfattad. Men jag brukar aldrig påpeka det. Det var ju någon som hade fått ett pm om att han/hon stavade fel, det blir lite fånigt. På ett forum gör det väl inte så mycket, men i tidningar förväntar jag mig rättstavad text. Ibland får man läsa om en mening flera gånger för att fatta, så ska det inte vara.

CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2010, 21:30) *
          vitrysk blåstjärna

laugh.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 24-02-2010, 14:33
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Myosotis @ 24-02-2010, 14:22) *
          yahoo.gif Får man vara språkpolis i den här tråden? Det heter låg- och mellanstadiet. Att utelämna strecket är egentligen detsamma som att särskriva tongue.gif Jfr "Jag ska köpa hund och kattmat."

ja men tänk om jag skulle gå och köpa en hund och sen en burk kattmat då? g.gif
          nej du har rätt, det kan bli så fel och missförstånd om man inte tänker sig för.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-02-2010, 14:39
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (skogstroll @ 24-02-2010, 14:33) *
          ja men tänk om jag skulle gå och köpa en hund och sen en burk kattmat då? g.gif
          nej du har rätt, det kan bli så fel och missförstånd om man inte tänker sig för.

Ja precis. Nu var det ett uppdiktat exempel och man fattar nog att det är hundmat och kattmat även utan streck. Häromdagen kom jag på ett jättebra exempel där man verkligen inte kan veta vad som menas, men tyvärr var det ju det där med teflonminnet. Jag kanske kommer på det igen. Eller en gång till.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 24-02-2010, 15:29
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag har aldrig varit någon fena på svenska och gör säkert stav fel sätter komma där det inte ska osv,men sen jag började med datorn har min svenka förbättrats särskillt stavningen jag ser ofta om något ord är felstavat och ändrar det.Men jag tycker mig se att unga människor skriver förfärligt illa tex oxå i stället för också och många ord skrivs som de utalas,vet inte om man kan förklara det med att det är dataslang.Har även märkt att många säger igenklingen i stället för igentligen även vuxna ,något som jag hakar upp mig väldigt på.Det finns många som inte är bra på att skriva svenska rent och prydligt jag är en bland dom och det finns kanske många orsaker till det ! alla kan ju inte va toppstudenter och stava perfeckt,jag ser gärna mellan fingrarna om andra inte stavar rätt för jag tycker alla har rätt att utrycka sig även vi som inte kan vår svenska perfekct.Sen ibland svarar man så snabbt på inlägg att man glömmer bort och kolla om man stavat fel och det är väl okej tycker jag det kan hända vem som helst särskillt i en chatt.
          Motti en som inte hade 5 i svenska

Citera
          Red Top
          Inlägg 24-02-2010, 16:21
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Motti @ 24-02-2010, 15:29) *
          ..................Men jag tycker mig se att unga människor skriver förfärligt illa tex oxå i stället för också ........................

Och jag tänker forsätta att skriva oxå, även i fortsättningen. (Har gjort det så länge brev-, mejl-, sms och övrig data/telekommunikation har funnits. Dock inte i allvarligare sammanhang. I formell text håller jag mig på mattan och böjer mig för de stavningsregler som finns. yes.gif

Ett varmt tack till dig Motti. Känns skönt att räknas till de yngre, trots mina 60+. giggle.gif kompiskram.gif

PS. Jag är vansinnigt fötjust i orden pluttifikationstabell och legimitation oxå. giggle.gif DS

Redigerat av Red Top: 24-02-2010, 16:22

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Simplicity
          Inlägg 24-02-2010, 16:23
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

Stavfel, slarvfel, talspråk och snabbskrivning är väl helt ok på såna forum som detta?

Däremot måste jag säga att mitt omdöme om någon som författat en offentlig text, myndighetstext e dyl sjunker i botten om svenskan är dålig.

Redigerat av Simplicity: 24-02-2010, 16:24

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          Red Top
          Inlägg 24-02-2010, 16:31
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Instämmer till fullo med föregående talare! yes.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          skogstroll
          Inlägg 24-02-2010, 16:32
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Red Top @ 24-02-2010, 16:21) *
          legimitation oxå. giggle.gif DS

jag älskar också legimitation hihi

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Motti
          Inlägg 24-02-2010, 16:34
          Länk hit: #50

Medlem

Okej Red Top !förstår din vinkling giggle.gif jag gillar "pluttifikationstabellen" också.Jo så här på datorn och i maile är det väl okej,men som sakt i man skulle ju reagera om det blev gängse eller att man fick ett brev från statsministern som det stog "oxå" i eller" pluttifikastionstabellen" giggle.gif Gäller att välja rätt tillfälle om man ska bli tagen på allvar sos.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-02-2010, 16:52
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (skogstroll @ 24-02-2010, 16:32) *
          jag älskar också legimitation hihi

Vad sägs om orangeribangård och helikopetter?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 24-02-2010, 16:53
          Länk hit: #52

Medlem

snabeldrake smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-02-2010, 17:47
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 24-02-2010, 15:29) *
          Jag har aldrig varit någon fena på svenska och gör säkert stav fel sätter komma där det inte ska osv,men sen jag började med datorn har min svenka förbättrats särskillt stavningen jag ser ofta om något ord är felstavat och ändrar det.Men jag tycker mig se att unga människor skriver förfärligt illa tex oxå i stället för också och många ord skrivs som de utalas,vet inte om man kan förklara det med att det är dataslang.Har även märkt att många säger igenklingen i stället för igentligen även vuxna ,något som jag hakar upp mig väldigt på.Det finns många som inte är bra på att skriva svenska rent och prydligt jag är en bland dom och det finns kanske många orsaker till det ! alla kan ju inte va toppstudenter och stava perfeckt,jag ser gärna mellan fingrarna om andra inte stavar rätt för jag tycker alla har rätt att utrycka sig även vi som inte kan vår svenska perfekct.Sen ibland svarar man så snabbt på inlägg att man glömmer bort och kolla om man stavat fel och det är väl okej tycker jag det kan hända vem som helst särskillt i en chatt.
          Motti en som inte hade 5 i svenska

Inte för att jag vill vara petig men det heter egentligen kram2.gif

CITAT (Simplicity @ 24-02-2010, 16:23) *
          Stavfel, slarvfel, talspråk och snabbskrivning är väl helt ok på såna forum som detta?

Däremot måste jag säga att mitt omdöme om någon som författat en offentlig text, myndighetstext e dyl sjunker i botten om svenskan är dålig.

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 24-02-2010, 19:04
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Peztis @ 24-02-2010, 13:05) *
          Många tycker att "vaddå ni fatta ju va ja meeena!" och att det är viktigast. Jo, på ett sätt... Men tyvärr funkar jag så att blir det för mycket talspråk och för mycket förkortningar så orkar jag inte läsa vidare, jag orkar inte sitta och tyda orden.

Det finns ju förkortningar (i o f s, t ex osv... med eller utan punkter är ok) men när det blir SMS-språk i ett forum så orkar inte jag längre. Det går inte så mycket fortare att bara skriva d i stället för de, i alla fall om man har ett tangentbord och det har väl de flesta som sitter med i forum av olika slag.

Jag minns också ett av mina få stavfel i högstadiet, skrev släckt i st f släkt för fröken sa inte vilket ord hon menade! rtfm.gif

Håller med om, att vissa förkortningar är onödiga.
          Visst går det fortare att skriva förkortningar, men varför ha så bråttom???
          Man behöver ju inte skriva på tid.
          T.ex och iofs är väl ok, men att skippa bokstäver är inget att uppmuntra.

CITAT (Simplicity @ 24-02-2010, 16:23) *

Helt rätt. tummenupp.gif
          På ett forum behöver man kanske inte vara så petig, men i övrigt är ett korrekt språk att föredra.
          Läser en del annonser på blocket och tycker "bedrövlig Svenska" gör annonsen mindre trovärdig tyvärr.
          Kan man inte ens stava till rasnamnet på djuret man ska sälja, drar jag öronen åt mig. tummenupp.gif

Redigerat av pejori: 24-02-2010, 19:06

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 24-02-2010, 22:30
          Länk hit: #55

Medlem

Ja inte är det igengkligen i alla fall Stintan !så mycket har jag koll på.

Citera
          Berith
          Inlägg 26-02-2010, 09:03
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Och inte heter det ordengklitt heller.

Såg ett TV-program för ett tag sen där "rösten" hela tiden sa papppprika istället för paaaaprika. Det var en sån där "bakgrundsröst" och han sa det många gånger.

Har ni sett den där reklamen där dotter pratar med mamma i telefon och mamma rekommenderar nån slags dryck och dotter säger "jag gjorrrddde just det". Nån borde väl talat om för henne att det heter gjooooorde...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Simplicity
          Inlägg 26-02-2010, 09:33
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

CITAT (Berith @ 26-02-2010, 09:03) *
          Och inte heter det ordengklitt heller.

Såg ett TV-program för ett tag sen där "rösten" hela tiden sa papppprika istället för paaaaprika. Det var en sån där "bakgrundsröst" och han sa det många gånger.

Har ni sett den där reklamen där dotter pratar med mamma i telefon och mamma rekommenderar nån slags dryck och dotter säger "jag gjorrrddde just det". Nån borde väl talat om för henne att det heter gjooooorde...

Lapprika papprika? Är det inte Lennart Hellsing?

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          caprifol
          Inlägg 26-02-2010, 09:58
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Anma @ 23-02-2010, 20:32) *
          Uppåt i landet säger man ju hon och han där det ska vara henne och honom. Jag tänker direkt på en norrlänning om man skriver så.
          Något som jag alltid skrivit fel på är stog. Det heter visst stod lärde jag mig för ett par månader sen. giggle.gif

Protest! Jag tror snarare det är en generationsfråga. Vi har inte sagt han och hon i stället för objektsformerna honom och henne i mina trakter i Norrbotten. Det gör de antagligen numera men åtminstone vet jag att det är mycket vanligt förekommande här nere i Svealand.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-02-2010, 11:31
          Länk hit: #59

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (caprifol @ 26-02-2010, 09:58) *
          Protest! Jag tror snarare det är en generationsfråga. Vi har inte sagt han och hon i stället för objektsformerna honom och henne i mina trakter i Norrbotten. Det gör de antagligen numera men åtminstone vet jag att det är mycket vanligt förekommande här nere i Svealand.

Det är vanligt även här på västkusten. Låter rätt dumt, och ser ännu dummare ut i skrift.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-02-2010, 12:00
          Länk hit: #60

Medlem

Det där med papprika/paaaprika är nog en dialektgrej?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 23:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon