Läste i vårt lokala blad för några dar sen att det virkas OS-mössor i landet och jag kan förstå det för dom är ju ovanligt snygga för att vara sådana. Funderar på om jag ska göra en till mig själv men kanske i andra färger. Hittade iaf mönstret, men det går med vilket garn som helst som har samma virknålsstorlek, eller dubbelt av nåt som ska ha strl 4.
Så virkar du din egen OS-mössa Du behöver detta : Virknål. Stl.nr 8 Garn.eskimå.gul 24, blå12, vit01, svart 02, åtgång: 2 nystan blått,1 nystan av resterande färger. Garnalternativ: Naturull. 1 nystan av varje färg.
Lm=luftmaskor Fm=fasta m Sm=smygmaska X= upprepa mellan varvet ut
Lägg upp 4lm - ta ihop till en ring. Virka 8 fm runt ringen. 2: 2 fm i varje fm=16m. 3: x 1fm,2fm i nästa fm x=24fm. 4: x2fm,2fm i nästa m x=32fm. 5: x 3fm,2fm i nästa fm x =40fm. 6: x 4fm,2fm i nästa m x =48fm. 7: x5fm,2fm i nästa fm x =56fm.
"Plattan" skall mäta efter ökningsvarven cirka 22 cm till garnet eskimå, och cirka 20 cm till naturull. (om man virkar hårdare eller lösare - gör ytterligare ett ökningsvarv eller gör ett varv mindre). Sedan virkas 1fm i varje fm tills randningen är klar (eller önskad längd). Avsluta med 1v sm.
RANDNING: 5v gult,3v vitt,1v svart, 4v blått,4v gul,1v svart,1v vitt,5v blått -eller önskad längd.
--------------------
|