|
Jordskalvet i Chile..., ...Eländet tar aldrig slut... |
|
|
|
27-02-2010, 20:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej
Har vi knappt glömt det förra, i Haiti.
Nu har vi nästa. Jordbävnigen i Chile.
hälsn Tepa
|
|
|
|
|
27-02-2010, 20:08
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Den här var visst 500 gånger starkare än den i Haiti. Tur den hade sitt epicenter en bit ut till havs, annars hade det nog blivit ruskiga mycket värre
|
|
|
|
|
27-02-2010, 20:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Det var inte så kul. Seismografen lär ha en historia av 1880 år på sig. Den första byggdes i Kina år 130 e.k. Såg en bild på den för några år sen i en bok. Nu har jag inte tillgång till boken, men här står lite olika saker ang. jordbävningar: http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/elm...undgrMNorb.html
|
|
|
|
|
27-02-2010, 23:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
om man vill följa utvecklingen så har CCN News live-sändningar på nätet från Chile och Hawaii.
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2010, 23:23
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Fruktansvärt...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
27-02-2010, 23:37
|

Medlem

|
Hawaii verkar klara sig från en kraftig tsunami men varningen kvarstår minst en timme till. Den första vågen har passerat Hawaii men inte nått andra öar i Stilla havet än.
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2010, 08:08
|

Moderator

|
Liksom på Haiti rasade murarna till ett fängelse i Chile, och 300 fångar rymde. Får vi se samma laglöshet som på Haiti nu då?
|
|
|
|
|
28-02-2010, 08:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 08:08)  Liksom på Haiti rasade murarna till ett fängelse i Chile, och 300 fångar rymde. Får vi se samma laglöshet som på Haiti nu då? Chile är ett mycket mer civiliserat och utvecklat land än Haiti. De kommer att hantera detta bra.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
28-02-2010, 09:34
|

Medlem

|
Undrar varför Nasa sätter inte en promille av sina resurser på att utveckla system mot jordbävningar(förutse dem).
En annan förebyggande åtgärd är att bygga jordbävningssäkert, men detta är varje lands ansvar.
|
|
|
|
|
28-02-2010, 17:44
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 09:34)  Undrar varför Nasa sätter inte en promille av sina resurser på att utveckla system mot jordbävningar(förutse dem). Goddag yxskaft, varför skulle National Aeronautics and Space Administration gå under jorden? Det finns andra som är bättre på det fast än har man inte kommit speciellt långt och inte lär man komma speciellt längre.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-02-2010, 18:59
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 09:34)  Undrar varför Nasa sätter inte en promille av sina resurser på att utveckla system mot jordbävningar(förutse dem).
En annan förebyggande åtgärd är att bygga jordbävningssäkert, men detta är varje lands ansvar. US Geological Survey USGS är den ansvariga myndigheten. De har en jätteintressant sajt.
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2010, 19:08
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 28-02-2010, 18:59)  US Geological Survey USGS är den ansvariga myndigheten. De har en jätteintressant sajt. Syftet med mitt inlägg var att tänka annorlunda än "hjälpsändning". Den största ekonomin i världen sätter resurser på olika saker, med det har jag inte sagt att rymdprojekt är av mindre värde. Men enligt en enkel prioritering borde sättas resurser på sådana som kan vara förebyggande också, jordbävningar. Hjälp sändes efter varje sådan händelse. Det vore bättre att både minimera antal döda och skadade och sedan avstå hjälpsändning också.
|
|
|
|
|
28-02-2010, 19:19
|

Moderator

|
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 19:08)  Syftet med mitt inlägg var att tänka annorlunda än "hjälpsändning". Den största ekonomin i världen sätter resurser på olika saker, med det har jag inte sagt att rymdprojekt är av mindre värde. Men enligt en enkel prioritering borde sättas resurser på sådana som kan vara förebyggande också, jordbävningar. Hjälp sändes efter varje sådan händelse. Det vore bättre att både minimera antal döda och skadade och sedan avstå hjälpsändning också. Varför skall USA stå för detta, dom har ju stora ekonomiska problem just nu? Vore det inte bättre om dom som bor i jordbävningsdrabbade områden helt enkelt anpassade sina hus och hela sina liv efter jordbävningsrisken? Det borde ju vara i deras intresse. Nu har ju Chile lagt ganska mycket pengar och möda på detta redan, men uppenbarligen finns det mer att göra. Räcker inte pengarna så kan dom dra ner på anslagen till militären, där finns lätta pengar att spara.
|
|
|
|
|
28-02-2010, 19:24
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 19:08)  Syftet med mitt inlägg var att tänka annorlunda än "hjälpsändning". Den största ekonomin i världen sätter resurser på olika saker, med det har jag inte sagt att rymdprojekt är av mindre värde. Men enligt en enkel prioritering borde sättas resurser på sådana som kan vara förebyggande också, jordbävningar. Hjälp sändes efter varje sådan händelse. Det vore bättre att både minimera antal döda och skadade och sedan avstå hjälpsändning också. Jag håller med dig i sak men det finns stora problem med att förutse jordbävningar. Även med den bästa teknik kan jordbävningar överraska och komma utan förvarning. Sen är det inte alltid jordbävningar i sig som dödar flest utan det är samhällets brist på kontroll som skördar mest liv. Jämför effekterna av jordbävningen i det korrupta Haiti och den 500ggr kraftigare jordbävningen i Chile som skördat färre dödsoffer. Brist på byggnadsnormer, fusk, korruption och fattigdom gör att dåliga hus och konstruktioner ger fler dödsoffer. Det är svårt för utomstående att motverka.
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2010, 19:29
|

Moderator

|
CITAT (Markus_H @ 28-02-2010, 19:24)  Jag håller med dig i sak men det finns stora problem med att förutse jordbävningar. Även med den bästa teknik kan jordbävningar överraska och komma utan förvarning. Sen är det inte alltid jordbävningar i sig som dödar flest utan det är samhällets brist på kontroll som skördar mest liv. Jämför effekterna av jordbävningen i det korrupta Haiti och den 500ggr kraftigare jordbävningen i Chile som skördat färre dödsoffer. Brist på byggnadsnormer, fusk, korruption och fattigdom gör att dåliga hus och konstruktioner ger fler dödsoffer. Det är svårt för utomstående att motverka. Det borde inte vara svårt. Haiti försörjs av bistånd från västvärlden. Vi skulle kunna ställa krav om vi bara ville, följs inte dessa blir det inga pengar.
|
|
|
|
|
28-02-2010, 19:50
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 28-02-2010, 19:24)  Jag håller med dig i sak men det finns stora problem med att förutse jordbävningar. Även med den bästa teknik kan jordbävningar överraska och komma utan förvarning. Sen är det inte alltid jordbävningar i sig som dödar flest utan det är samhällets brist på kontroll som skördar mest liv. Jämför effekterna av jordbävningen i det korrupta Haiti och den 500ggr kraftigare jordbävningen i Chile som skördat färre dödsoffer. Brist på byggnadsnormer, fusk, korruption och fattigdom gör att dåliga hus och konstruktioner ger fler dödsoffer. Det är svårt för utomstående att motverka. Håller med! Det är självklart olika faktorer som är inblandade i att ställa till med eländet, t.ex i Haiti. Det som jag tog upp var ett försök till att hitta dugliga system som kan förutse en jordbävning och inte bara registrera den(när den hänt) som det görs idag.
|
|
|
|
|
28-02-2010, 20:14
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 08:08)  Liksom på Haiti rasade murarna till ett fängelse i Chile, och 300 fångar rymde. Får vi se samma laglöshet som på Haiti nu då? Nu visades ett klipp(nyheter), där vanliga människor höll på med "laglöshet". De gick in i affärer och tog ut mat med sig. Både i Haiti och i Chile vill jag se regeringarna relaxa mot människor som går in i affärer och tar ut saker och tig, här var det mat. De är chockade och mat kan som bekant vara lugnande. Att skjuta på dessa chockerade människor är väldigt dumt gjort. Sen är det fråga om skadestånd till de drabbade affärerna, vilket jag inte tror bli stora summor i Haiti. Kanske $100 per affär(Staten kunde betala ut sådant skadestånd).
|
|
|
|
|
28-02-2010, 20:39
|

Moderator

|
CITAT (vitavargen @ 28-02-2010, 20:14)  Nu visades ett klipp(nyheter), där vanliga människor höll på med "laglöshet". De gick in i affärer och tog ut mat med sig.
Både i Haiti och i Chile vill jag se regeringarna relaxa mot människor som går in i affärer och tar ut saker och tig, här var det mat. De är chockade och mat kan som bekant vara lugnande. Att skjuta på dessa chockerade människor är väldigt dumt gjort.
Sen är det fråga om skadestånd till de drabbade affärerna, vilket jag inte tror bli stora summor i Haiti. Kanske $100 per affär(Staten kunde betala ut sådant skadestånd). Det är en intressant tanke. $100 räcker förstås ingenstans, särskilt med tanke på all skadegörelse. Sedan är det ju inte de mest behövande som tar maten, det är dom våldsammaste och mest samvetslösa. Visserligen är det väll dessa som mest behöver lugnas ner, men nog ger det lite dålig eftersmak när förnödenheterna sedan säljs på svarta marknaden för tiodubbla värdet till de som verkligen behöver den? Man kan ju utveckla tanken lite. Myndigheterna kan köpa maten till priset som står på prislappen, och dela ut det till dom som verkligen behöver den i stället. Detta kräver naturligtvis snabbt agerande, eftersom vi nu ser butikerna länsas av "utsvultna" efter mindre än ett dygn. Men med en väl fungerande krisberedskap kanske det skulle funka. Edit: Sådana som passar på att råna butiker för möbler, hemelektronik, bilar och annat tycker jag inte man bör "relaxa" mot. Dessa personer som utnyttjar katastrofläget för egen vinning bör i stället avrättas på plats.
Redigerat av Huggorm: 28-02-2010, 20:41
|
|
|
|
|
28-02-2010, 20:45
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 20:39)  Det är en intressant tanke. $100 räcker förstås ingenstans, särskilt med tanke på all skadegörelse. Sedan är det ju inte de mest behövande som tar maten, det är dom våldsammaste och mest samvetslösa. Visserligen är det väll dessa som mest behöver lugnas ner, men nog ger det lite dålig eftersmak när förnödenheterna sedan säljs på svarta marknaden för tiodubbla värdet till de som verkligen behöver den? Man kan ju utveckla tanken lite. Myndigheterna kan köpa maten till priset som står på prislappen, och dela ut det till dom som verkligen behöver den i stället. Detta kräver naturligtvis snabbt agerande, eftersom vi nu ser butikerna länsas av "utsvultna" efter mindre än ett dygn. Men med en väl fungerande krisberedskap kanske det skulle funka.
Edit: Sådana som passar på att råna butiker för möbler, hemelektronik, bilar och annat tycker jag inte man bör "relaxa" mot. Dessa personer som utnyttjar katastrofläget för egen vinning bör i stället avrättas på plats. När de av säkerhetsskäl evakuerade kusten längs Hawaiis öar igår i väntan på tsunamin så började samvetslösa människor plundra tomma hem efter en timme! Polisen hade gripit inbrottstjuvar på bar gärning så det är inte bara svältande jordbävningsoffer som plundrar.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|