| |
|
  |
Alkoholist? |
|
|
|
|
20-06-2010, 08:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Inte nog med att man försvarar sitt eget alkoholintag, man delar även med sig av sina vårdslösa synpunkter till andra utan att ha någon form av självbevarelsedrift.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 08:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det här borde folk läsa och ta till sig.
Symtom Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.
Andra symtom på att du är beroende, eller är på väg att bli beroende, är:
•Ökad tolerans – du tål allt mer alkohol. •Abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning. •Återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det. •Minnesluckor – du minns inte allt som hänt. •Merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer. •Kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt. •Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol. •Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 09:23)  Det här borde folk läsa och ta till sig.
Symtom Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.
•Ökad tolerans – du tål allt mer alkohol. •Abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning. •Återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det. •Minnesluckor – du minns inte allt som hänt. •Merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer. •Kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt. •Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol. •Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll. TEPA, Till Kvinnan som startade tråden.... Ingen ska dömas, särskild inte offentigt, kvinnan som berättade om sina beskymmer med alkoholen var inte ute efter flera pekpinnar av helt främmande människor, och det har inte gått "snällt" till mot henne. Jag tycker att hon är modig och det är ett steg mot förändring hos henne. Snälla du, du vet ju vad du måste göra åt det hela så ta inte illa upp när du får slängt i fejset denna symtom rapakalja från föregående person. Hoppas att det bli bra i längden för dig .... Fuchian
Redigerat av fuchian: 20-06-2010, 10:05
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:03)  TEPA, Till Kvinnan som startade tråden.... Ingen ska dömas, särskild inte offentigt, kvinnan som berättade om sina beskymmer med alkoholen var inte ute efter flera pekpinnar av helt främmande människor, och det har inte gått "snällt" till mot henne. Jag tycker att hon är modig och det är ett steg mot förändring hos henne. Snälla du, du vet ju vad du måste göra åt det hela så ta inte illa upp när du får slängt i fejset denna symtom rapakalja från föregående person. Hoppas att det bli bra i längden för dig .... Fuchian Ingen riktar någon kritik mot Tepa, tvärtom. Däremot så är nog en del av oss skeptiska gentemot Mottis lite aningslösa syn på alkohol.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 09:23)  Det här borde folk läsa och ta till sig.
•Ökad tolerans – du tål allt mer alkohol. •Abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning. •Återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det. •Minnesluckor – du minns inte allt som hänt. •Merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer. •Kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt. •Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol. •Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll. Helt rätt Stintan och rad två och tre är definitionen på en alkoholist som jag har hört det. Dvs. "Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder."
Redigerat av malcolm: 20-06-2010, 10:18
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 10:16
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 11:08)  Ingen riktar någon kritik mot Tepa, tvärtom. Däremot så är nog en del av oss skeptiska gentemot Mottis lite aningslösa syn på alkohol.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 10:27
|

Medlem

|
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:03)  TEPA, Till Kvinnan som startade tråden.... Ingen ska dömas, särskild inte offentigt, kvinnan som berättade om sina beskymmer med alkoholen var inte ute efter flera pekpinnar av helt främmande människor, och det har inte gått "snällt" till mot henne. Jag tycker att hon är modig och det är ett steg mot förändring hos henne. Snälla du, du vet ju vad du måste göra åt det hela så ta inte illa upp när du får slängt i fejset denna symtom rapakalja från föregående person. Hoppas att det bli bra i längden för dig .... Fuchian Den lista jag citerade kommer från "Vårdguiden" utgiven av Stockholms läns landsting http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...lkoholberoende/Listan används när människor söker hjälp för alkoholproblem och personerna får svara på om något eller några delar stämmer in. Det är ingen rappakalja som jag har hittat på! Jag lade in listan med anledning av Mottis uttalanden i tråden. Ingen har kritiserat Tepa utan tvärtom försökt stötta henne. Dessutom tycker jag du du ska sluta skicka oförskämda PM till mig. Vill du mig något så får du ta det i forumet. Varför du måste hoppa på mig för att jag lade in listan här i tråden vore intressant om du kan ge ett svar på.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 10:42
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 11:08)  Ingen riktar någon kritik mot Tepa, tvärtom. Däremot så är nog en del av oss skeptiska gentemot Mottis lite aningslösa syn på alkohol. AQVAKUL, Jag förstår andemeningen, men detta är lite för "hett" ämne att diskutera. Alla har sin syn på alkoholen och låt dom ha det. det jag reagerade var Stintans - alkohollista, precis om hon kunde hjälpa med den, men den känns som ett slag mot Tepa, kanske har jag fel, men jag har endast tänkt på Tepa, för detta vet hon ju om, så varför slänga ut det? Det begriper jag inte. Jag är nog likt Motti, aninglös och oerfaren som jag är i denna fråga, men har kommit undan genom att inte ge pekpinnar eller annat åt den som dricker, undantaget skulle vara min egen familj, men hoppas att inte komma dit .... Fuchian ..
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:42)  AQVAKUL, Jag förstår andemeningen, men detta är lite för "hett" ämne att diskutera. Alla har sin syn på alkoholen och låt dom ha det. det jag reagerade var Stintans - alkohollista, precis om hon kunde hjälpa med den, men den känns som ett slag mot Tepa, kanske har jag fel, men jag har endast tänkt på Tepa, för detta vet hon ju om, så varför slänga ut det? Det begriper jag inte. Jag är nog likt Motti, aninglös och oerfaren som jag är i denna fråga, men har kommit undan genom att inte ge pekpinnar eller annat åt den som dricker, undantaget skulle vara min egen familj, men hoppas att inte komma dit .... Fuchian .. finns det något ämne som är för hett? jag tycker att de flesta i den här tråden beter sig väldigt ömsint gentemot tepa. odla när det är som bäst!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 13:30
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 20-06-2010, 11:14)  Helt rätt Stintan och rad två och tre är definitionen på en alkoholist som jag har hört det. Dvs. "Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder." MALCOLM, njäee, nu begriper jag inte på med dessa sk. alkoholdiagnoser, att var man skulle läsa det, är väl att ta i. Har ni tänkt på dem som inte dricker? Då gäller inte Stintans stiliga lista. jag har nämn tidigare i detta att jag låter var sin ha sitt, med eller utan alkohol. Jag tar totalt avstånd från det, men jag skäller inte ut den som ligger med sin flaska på parkbänken. .. Fuchian
Redigerat av fuchian: 20-06-2010, 13:31
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 13:39
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 20-06-2010, 13:40)  finns det något ämne som är för hett? jag tycker att de flesta i den här tråden beter sig väldigt ömsint gentemot tepa. odla när det är som bäst! Det är väl upp till var och en att bedömma, men som nykterist, reagerar jag, men inget fel i det? Det är många som säkert i ord kan vara hur ömsinta som helst och hon behöver höra det att även hon duger som hon är...Men vem av er skulle ställa upp för henne dygnet runt att hjälpa henne att inte dricka? Det är ju "Svenssons-mentalitet", man klappar på ryggen och sen avdunstar snabbt när det gäller att ta i proplemet. Har sett för mycket av hykleri från andra människor, detta GÄLLER INTE er i forum, utan dom som är utanför ....Fuchian..
Redigerat av fuchian: 20-06-2010, 13:41
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 14:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har man riktiga problem med alkoholen så är inte en klapp på axeln till någon hjälp. Jag tror att dom flesta som blivit helnyktra helt enkelt ställt inför ett faktum av något slag. Partnern vill skiljas, jobbet är hotat, kronofogden knackar på mm. Kort sagt, en riktig råsop rätt i ansiktet. Gäller säkert inte alla men för dom flesta blir nog uppvaknandet en kalldusch när verkligheten tränger sig på. Nu avser jag inte Ts utan rent allmänt.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 14:51
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 20-06-2010, 15:33)  Har man riktiga problem med alkoholen så är inte en klapp på axeln till någon hjälp. Jag tror att dom flesta som blivit helnyktra helt enkelt ställt inför ett faktum av något slag. Partnern vill skiljas, jobbet är hotat, kronofogden knackar på mm. Kort sagt, en riktig råsop rätt i ansiktet. Gäller säkert inte alla men för dom flesta blir nog uppvaknandet en kalldusch när verkligheten tränger sig på. Nu avser jag inte Ts utan rent allmänt. GNON49, Det var just det jag menade. Många kan tycka si o så och ha sina "beroendelistor" framme. Vad hjälper det henne? visst, en klapp på axeln, menar jag att man har så himla lätt ge råd och annat, men det jag påängterar, vem har tillräckligt ryggrad att stå bredvid dygnet runt med en missbrukare? Det blir ju så till slut att de går så djupt ner sig att andra måste ta tag i det, men ingen svarar när jag frågar om ni kunde stanna och ta hand om en nergången person? Vad finns det goda hjärtat?????  Fuchian ...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 15:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 15:51)  GNON49, Det var just det jag menade. Många kan tycka si o så och ha sina "beroendelistor" framme. Vad hjälper det henne? visst, en klapp på axeln, menar jag att man har så himla lätt ge råd och annat, men det jag påängterar, vem har tillräckligt ryggrad att stå bredvid dygnet runt med en missbrukare? Det blir ju så till slut att de går så djupt ner sig att andra måste ta tag i det, men ingen svarar när jag frågar om ni kunde stanna och ta hand om en nergången person? Vad finns det goda hjärtat?????  Fuchian ... Hur många har du själv hjälpt?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 15:22
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 11:27)  Den lista jag citerade kommer från "Vårdguiden" utgiven av Stockholms läns landsting http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...lkoholberoende/Listan används när människor söker hjälp för alkoholproblem och personerna får svara på om något eller några delar stämmer in. Det är ingen rappakalja som jag har hittat på! Jag lade in listan med anledning av Mottis uttalanden i tråden. Ingen har kritiserat Tepa utan tvärtom försökt stötta henne. Dessutom tycker jag du du ska sluta skicka oförskämda PM till mig. Vill du mig något så får du ta det i forumet. Varför du måste hoppa på mig för att jag lade in listan här i tråden vore intressant om du kan ge ett svar på. STINTAN, Du får ha din lista ifred, kanske någon annan behöver den. för min egen del har jag ingen behållning att läsa något ur den. Den används ju som du påpekar till dem som behöver hjälp så då angår den inte mig i alla fall, men det kanske hjälper någon annan, vem vet.... Snälla du, jag har så ont i mina ben att jag orkar inte hoppa upp el på ens, och främst ang dig. Jag har bett om att du låter mig vara ifred, men det verkar visst vara hopplöst. .. Förresten vad är det nu igen som du har att hacka på mig? Det är mycket märkligt att man inte få vara i fred, det var detta som mitt PM handlade om, men jag har inget att skämmas för vad jad skrev, så varsågod.....  tänkte endast på privat bas få en jämnvikt, utan att blanda andra med. Det var enbart hänsyn till dig, inget annat, men det verkar du ju inte behöva .....  Fuchian
Redigerat av fuchian: 20-06-2010, 15:24
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 15:24
|

Medlem

|
Ta tag i sina alkoholproblem måste var och en gör själv, det kan ingen annan göra. Vad hjälper det att finnas där dygnets alla timmar om en person inte vill ta tag i problemen själv. Det finns dock proffshjälp att få för den som så önskar. Listan jag la in är ingen diagnoslista utan en lista på symptom. Har man symptom enligt en eller flera punkter på listan så är risken stor att man har alkoholproblem och bör då se över sitt drickande. Listan kan vara en tankeställare. Det är inte min lista det är Landstingets lista! Landstinget har hand om sjukvården.
Observera att jag inte avser någon särskild person. Varför får du för dig att allting gäller dig?
Redigerat av *Stintan*: 20-06-2010, 15:28
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 15:35
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 20-06-2010, 16:04)  Hur många har du själv hjälpt? Jag har inte exakta antal, för det började redan när jag var i tonåren. Min ena syster söp sönder sin lever och då när jag fick reda på, hämtade jag henne hos mig. Jag sov på madrassen bredvid hennes säng under den värsta tiden. det är ca 10 år sedan och hon är nyckter, och är under uppsikt av sin make. Min bror kunde jag inte hjälpa och nu har han det bra där han är. Min far är nästa ... det tog tid, men till slut kom han innom lås och bom och höll sig nykter de få åren han levde. min väninna också och genom mitt arbete hade jag flera jobbiga fall. men till slut lyckades jag. Vill du ha fler exempel? ..... Det finns nämligen fler än dessa ...  Fuchian
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 15:51)  GNON49, Det var just det jag menade. Många kan tycka si o så och ha sina "beroendelistor" framme. Vad hjälper det henne? visst, en klapp på axeln, menar jag att man har så himla lätt ge råd och annat, men det jag påängterar, vem har tillräckligt ryggrad att stå bredvid dygnet runt med en missbrukare? Det blir ju så till slut att de går så djupt ner sig att andra måste ta tag i det, men ingen svarar när jag frågar om ni kunde stanna och ta hand om en nergången person? Vad finns det goda hjärtat?????  Fuchian ... Nu var det väl inte så att Tepa (TS) bad om hjälp utan mer bad om en åsikt, huruvida hon drack för mycket alkohol eller inte. Det är väl ingen som snackar om klapp på axeln eller inte? Vad gäller listan över beroende tycker jag den beskriver väldigt bra vad som är ett riskabelt beteendemönster och inte.
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 15:39
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 16:24)  Ta tag i sina alkoholproblem måste var och en gör själv, det kan ingen annan göra. Vad hjälper det att finnas där dygnets alla timmar om en person inte vill ta tag i problemen själv. Det finns dock proffshjälp att få för den som så önskar. Listan jag la in är ingen diagnoslista utan en lista på symptom. Har man symptom enligt en eller flera punkter på listan så är risken stor att man har alkoholproblem och bör då se över sitt drickande. Listan kan vara en tankeställare. Det är inte min lista det är Landstingets lista! Landstinget har hand om sjukvården.
Observera att jag inte avser någon särskild person. Varför får du för dig att allting gäller dig? Jo men det fattade jag att det inte gäller mig utan som allmän info. ..  Fuchian
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2010, 15:44
|

Medlem

|
CITAT (Monaxe @ 20-06-2010, 16:36)  Nu var det väl inte så att Tepa (TS) bad om hjälp utan mer bad om en åsikt, huruvida hon drack för mycket alkohol eller inte. Det är väl ingen som snackar om klapp på axeln eller inte?
Vad gäller listan över beroende tycker jag den beskriver väldigt bra vad som är ett riskabelt beteendemönster och inte. Det är kanske inte för gemene man att upptäcka dessa symtom, om man inte har haft anhöriga och patienter där man lärt sig att se det lite tidigare. dessa missbrukare är ena mytomaner med sina lögner, men det hör inte hit. Tepa får ta själv ansvar och åsikter har hon ju fått så då är väl det bra med det och denna diskussion....  Fuchian
Redigerat av fuchian: 20-06-2010, 15:44
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|