| |
|
  |
Alkoholist? |
|
|
|
|
17-07-2010, 00:54
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej
Visst, så sant som det är sagt. Jag själv var ju med och startade alkoholist-tråden. Mina problem är hanterbara. Själv slutade jag röka ka-booom.. Måste få slut på nåt. Nu har jag haft tre hel nyktra helger på raken. Tyvärr blev det inte en fjärde. Ungarna sover... i morrn är allt som vanligt.. Jag är ändå redig, har slutat röka och min hjärna är lika skarp som förr...
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2010, 01:00
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (tepa @ 17-07-2010, 01:54)  Hej
Visst, så sant som det är sagt. Jag själv var ju med och startade alkoholist-tråden. Mina problem är hanterbara. Själv slutade jag röka ka-booom.. Måste få slut på nåt. Nu har jag haft tre hel nyktra helger på raken. Tyvärr blev det inte en fjärde. Ungarna sover... i morrn är allt som vanligt.. Jag är ändå redig, har slutat röka och min hjärna är lika skarp som förr...
Hälsn Tepa Tycker du har gjort något bra som varit helnykter tre helger i rad!!!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2010, 01:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Tack. Har väl ändå alltid försökt sträva till att alltid försöka hjälpa andra med råd och så, i bästa möjliga mån.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2010, 07:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Att vara alkoholist och att ha alkoholproblen kan vara två skilda saker (fast en alkoholist har ju alkoholproblem, det måste jag tillstå). Alkoholproblem föreligger oavsett hur sällan man dricker eller hur liten mängd men att det uppstår problem vid förtäringen exempelvis slagsmål eller oacceptabelt beteende (köra bil onykter). Du kanske kan göra ett test för att se om din mängd medöfr att du ligger i riskzonen. http://hem.passagen.se/hennkoch/problem.html
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2010, 08:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Motti @ 17-06-2010, 23:10)  Enligt läkarexpertisen är det nyttigt och bra att ta en nubbe varje dag eller ett till två glas rödvin !rödvin innerhåller ett ämne (kommer inte på vad det heter)som är nyttigt för hjärta och kärl,just nu forskas det i att försöka koncentrera detta ämne till tablettform för det förebygger hjärt och kärlsjukdomar.Jag tycker man ska njuta av livets goda med förstånd för man vet aldrig vad som händer en och då har man försakat en massa för man trodde man skulle leva till 90 om man bara åt och drack det som annses nyttigt.Har så många vänner och bekanta släktingar som dött i cancer eller har det och då innser man att livet är för kort för att ta på blodigt allvar,man vet aldrig när det är "min tur" så njut av livet mens tid är  :rolleyes:unnar er det där glas rödvinet så länge det inte blir flaskvis varje kväll . Ett till 2 glas vin per dag är för mycket för kvinnor enligt en rapport jag hörde. Minns inte mängderna som är ofarliga tyvärr, inte mängderna för män heller. Ämnet i rödvin finns även i frukt o grönsaker så man behöver inte dricka vin för att få det. CITAT (tepa @ 17-07-2010, 01:54)  Hej
Hälsn Tepa Bra gjort  Grattis
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2010, 21:25
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (tepa @ 17-07-2010, 01:54)  Nu har jag haft tre hel nyktra helger på raken. Tyvärr blev det inte en fjärde. Ungarna sover... i morrn är allt som vanligt.. Tre helnyktra helger, det är ju jättebra!  Då är det till att ta nya tag och ta tre till! Det har du ju bevisat att du klarar!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 16:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Tepa jag håller tummanra för dig.
Och tänk på det, du är bra....
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Tepa, Det är en stor sak att kunna klara av de små stegen en i taget, faller man, tar man upp sig igen och tänker efter vad som gick snett. Det är många på denna tråd som är kategoriska i sina åsikter om alkoholen, men man kanske har någon i närhet som mår inte så bra. Jag kan ta ett glas till nyår, eller ett glas öl i Londonbubbar, när vi är där, men där stannar det. Jag känner inte behov av det och oftast dricker vatten vid middagarna när andra delar vin mellan sig. Jag gillar inte smaken, så enkelt är det. Jag har inga åsikter att förmedla i denna fråga men har sett så många hamna till botten i flaskan att jag orkar inte se det. Min lillebror är alkis sedan tonåren och hans liv har hängt på snöret flera gånger, men jag har tagit avstånd sedan länge från honom. Det är endast fyllesnack som kommer och den fyllekajan är inte den goa lille pojken från vår barndom. han behöver inte mig heller, så det går jämt upp. Kanske är jag för hård, men man kan välja sitt själskap och det har jag gjort. Det hände när min dotter i tonåren hadde fått annat än sprit i sitt glas och pojkvännen ringger oss mitt i natten att de ska köra henne till fyllecellen, men något är fel. När vi kom till akuten, hörde jag min dotters gormande och yrande och där var polisen som försökte hålla fast henne. Hon kröp på alla fyra och spydde hit och dit. vilken hensk syn! Jag gick fram till tösen och skakade om henne och sade att nu skärper du, men ikke då. Jag gav henne en hurring så hon hamnade på andra sidan korridoren och då kom det ynkligt ... ma ma mma????? Just det, sa jag och sa till poliser att detta sköter jag, proverna ska tas vad hon har fått i sig för hon hade slutat att andas enl pojkvännen och de hade fått göra lung.hjärt-räddning på henne tills ambulansen tog vid. Hon fick stanna kvar tills hennes tillstånd var stabil och varje gång hon började gapa, fick hon en hurring till. Hon var inte van att jag tog till våld och det fick henne att tänka efter en del. Jag ville att hon skulle överleva och få sig en läxa ---- och det har fungerat. visserligen tar hon ett glas till maten, men hon super inte. Ja, det blev visst långt, men jag ville dela med mig som mor till mitt barn ... ...  fuchian ..
Redigerat av fuchian: 18-07-2010, 17:34
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 17:55
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jösses är du sann eller? Tror du verkligen att din dotter inte super för att du gav henne hurringar???? Fy fan uppriktigt sagt hur kan man ge sig på att slå sitt drogade barn? Dessutom på akuten. Aga och våld är förbjudet vet du inte det? Jag skulle faktiskt skämmas att berätta men inte ens det gör du.
Konstigt att mina barn inte super jag har ju aldrig slagit dom utan istället pratat med dom.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Stintan, När har man kunnat snacka med spriten? den ger inga svar, men jag skäms inte vad som hände och maken var med mig. min dotter har fått all den kärlek vi har gett till henne, men maken kunde inte drämma till henne och jag har jobbat på det stället och kände personalen, så det tyckte dom att om det fanns fler föräldrar som satte foten i marken så slapp de ta hand om dem. det går inte duddelilutta med en stypfull idiot, hjälper inte. du får ha dina åsikter, men denna gång kunde jag rädda min dotter och jag vet säkert att hon handskas med alkoholen vettigt, annars finns dom som skvallrar .....  fuchian ...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 20:00
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
...och om någon skvallrar...hur mycket stryk ska hon då ha?
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 20:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Att slå till ett banr som är onyckter???? Det var nog det värsta ja hat hört. Det är väl då dom behöver hjälp av föräldrarna eller hur?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 20:17
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Hej Fuchia! Du skriver min min lillebror är alkis och jag måste säga att dina ordval har många gånger förvånat mig!
Och så berättar du att du slagit till din stupfulla dotter,förvånade mig ännu mera...
Jag kan förstå att man måste skaka om ordentligt en människa som är nästan medvetslös,men att slå på det där viset....det kan jag inte förstå,att man skall behöva göra!
Man kan inte tala med spriten,det har du rätt i,men man kan vara och ta hand om sitt barn då det har blivit stupfulla så att de inte skada sig eller kvävs av spyor...
Allt detta har jag gått genom med den ena av mina söner,jag har vakat natten genom,hållit hans huvud så att han inte kvävdes av sina spyor....
Dagen efter var skammen stor,men samtidigt tackade han mig att jag inte skällde på honom,utan tog hand om honom.Vi hade allvarliga samtal när han var nykter efteråt,men först när han själv vill så slutade han att dricka. Han har slutat att dricka för flera år tillbaka!
När man slår en människa sätter det spår i det undermedvetna och kan påverka en människa livet genom!
På det här viset tänker jag om det hela!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 20:20
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (fuchian @ 18-07-2010, 20:54)  Stintan, När har man kunnat snacka med spriten? den ger inga svar, men jag skäms inte vad som hände och maken var med mig. min dotter har fått all den kärlek vi har gett till henne, men maken kunde inte drämma till henne och jag har jobbat på det stället och kände personalen, så det tyckte dom att om det fanns fler föräldrar som satte foten i marken så slapp de ta hand om dem. det går inte duddelilutta med en stypfull idiot, hjälper inte. du får ha dina åsikter, men denna gång kunde jag rädda min dotter och jag vet säkert att hon handskas med alkoholen vettigt, annars finns dom som skvallrar .....  fuchian ... Det enda som hände när du slog henne var att du mådde bättre själv. Du slog henne för att bli av med din frustration/vrede eller vad vi ska kalla det. Du tänkte aldrig på att du kunde ha väntat med att prata med henne tills hon var nykter ? Fast egentligen så sitter du nu någonstans och gapskrattar åt alla som går på att du , som fuchian , existerar i verkligenheten ! Jag är iaf ganska så övertygad om att det pågår ett spel hos någon som har minst två identiteter på Odla och som spelar ut identiteterna mot varandra .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 20:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (fuchian @ 18-07-2010, 20:54)  Stintan, När har man kunnat snacka med spriten? den ger inga svar, men jag skäms inte vad som hände och maken var med mig. min dotter har fått all den kärlek vi har gett till henne, men maken kunde inte drämma till henne och jag har jobbat på det stället och kände personalen, så det tyckte dom att om det fanns fler föräldrar som satte foten i marken så slapp de ta hand om dem. det går inte duddelilutta med en stypfull idiot, hjälper inte. du får ha dina åsikter, men denna gång kunde jag rädda min dotter och jag vet säkert att hon handskas med alkoholen vettigt, annars finns dom som skvallrar .....  fuchian ... Nej man pratar med sina barn hela tiden och långt innan något sånt händer. Mina ungar visste att dom alltid kunde ringa hem så jag kunde hämta dom vad som än hände, även om dom skulle vara fulla (vilket aldrig hänt). Man tar väl hand om sitt barn vad det än råkar ut för, nykter eller onykter. Inte fan slår man dom! Och vad är det för jäkla ställe som har personal som tycker att det är OK att en mamma ger sitt barn hurringar. Det är ju misshandel och det borde polisanmälts. Om polisen var där och såg detta så begick dom tjänstefel om dom inte gjorde något åt det.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
18-07-2010, 21:37
|
Gäster

|
CITAT (fuchian @ 18-07-2010, 18:33)  Tepa, Det är en stor sak att kunna klara av de små stegen en i taget, faller man, tar man upp sig igen och tänker efter vad som gick snett. Det är många på denna tråd som är kategoriska i sina åsikter om alkoholen, men man kanske har någon i närhet som mår inte så bra. Jag kan ta ett glas till nyår, eller ett glas öl i Londonbubbar, när vi är där, men där stannar det. Jag känner inte behov av det och oftast dricker vatten vid middagarna när andra delar vin mellan sig. Jag gillar inte smaken, så enkelt är det. Jag har inga åsikter att förmedla i denna fråga men har sett så många hamna till botten i flaskan att jag orkar inte se det. Min lillebror är alkis sedan tonåren och hans liv har hängt på snöret flera gånger, men jag har tagit avstånd sedan länge från honom. Det är endast fyllesnack som kommer och den fyllekajan är inte den goa lille pojken från vår barndom. han behöver inte mig heller, så det går jämt upp. Kanske är jag för hård, men man kan välja sitt själskap och det har jag gjort. Det hände när min dotter i tonåren hadde fått annat än sprit i sitt glas och pojkvännen ringger oss mitt i natten att de ska köra henne till fyllecellen, men något är fel. När vi kom till akuten, hörde jag min dotters gormande och yrande och där var polisen som försökte hålla fast henne. Hon kröp på alla fyra och spydde hit och dit. vilken hensk syn! Jag gick fram till tösen och skakade om henne och sade att nu skärper du, men ikke då. Jag gav henne en hurring så hon hamnade på andra sidan korridoren och då kom det ynkligt ... ma ma mma????? Just det, sa jag och sa till poliser att detta sköter jag, proverna ska tas vad hon har fått i sig för hon hade slutat att andas enl pojkvännen och de hade fått göra lung.hjärt-räddning på henne tills ambulansen tog vid. Hon fick stanna kvar tills hennes tillstånd var stabil och varje gång hon började gapa, fick hon en hurring till. Hon var inte van att jag tog till våld och det fick henne att tänka efter en del. Jag ville att hon skulle överleva och få sig en läxa ---- och det har fungerat. visserligen tar hon ett glas till maten, men hon super inte. Ja, det blev visst långt, men jag ville dela med mig som mor till mitt barn ... ...  fuchian .. Men alltså ... någon måtta får det väl ändå vara på fantasierna! Inte för att jag tänkt svara på sånt dravel ... men detta övergår ...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Att bemöta någon som är väldigt berusad med aggressiva handlingar är inte alls bra. Den som är berusad kan reagera ganska starkt med att själv uppträda aggressivt och det hela kan bli ganska påfrestande. Det absolut bästa är att försöka kunna samtala på ett lugnt sätt. Finns ingen anledning att tro att man kan "banka vett" i en berusad människa, däremot skapar man bara otrygghet och förvirring.
Själv är jag ganska restriktiv när det gäller alkohol och har sett baksidorna med alkoholens inverkan på människor både privat och via arbete.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-07-2010, 09:48
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (mamamaggan @ 18-07-2010, 21:20)  Det enda som hände när du slog henne var att du mådde bättre själv. Du slog henne för att bli av med din frustration/vrede eller vad vi ska kalla det. Du tänkte aldrig på att du kunde ha väntat med att prata med henne tills hon var nykter ? Fast egentligen så sitter du nu någonstans och gapskrattar åt alla som går på att du , som fuchian , existerar i verkligenheten ! Jag är iaf ganska så övertygad om att det pågår ett spel hos någon som har minst två identiteter på Odla och som spelar ut identiteterna mot varandra . Det vore jo riktigt hemskt om någon gör som du tror Sådant kan admin kolla är jag säker på!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|