Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Alkoholist?
          Myosotis
          Inlägg 28-02-2010, 12:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Oj vad du är modig som vågar berätta om ditt problem!! blomma.gif bravo.gif Fantastiskt, och det visar samtidigt att det inte har gått så långt än. Lyssna på din man, han vet! Sök hjälp nu. Lycka till! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-02-2010, 15:22
          Länk hit: #22

Gäster

Jag tycker att du är härlig oavsett, jag är glad att du finns här hos oss! kompiskram.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 28-02-2010, 16:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 15:22) *
          Jag tycker att du är härlig oavsett, jag är glad att du finns här hos oss! kompiskram.gif

Jag också.... kompiskram.gif
          Ett nog så viktigt, men tyvärr skuldbelagt ämne att ta upp.
          Modigt av dig, att våga ta upp det. rose.gif
          Lycka till. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-02-2010, 16:19
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 15:22) *

Ja det glömde jag att säga, men så tycker jag också!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 28-02-2010, 16:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Tepa, det är bra gjort av dig att ta upp det här! Din man vet vad han talar om som nykter alkoholist. Iof så kanske han "överdriver" lite - som nykter alkoholist är man lite känslig - men ta till dig hans kritik och hans råd! Kan du inte stoppa vid ett par glas vin så är du illa ute. Tro mig jag vet!
          Alkoholist har jag varit i drygt 30 år, i dagarna är det 10 år sedan jag var onykter - testade om jag kunde hantera alkoholen... no.gif Men det gör ingenting, för jag mår mycket bättre utan!

För att överhuvud taget kunna sluta med ditt missbruk måste du erkänna för dig själv att du har problem! Det är först då som du själv kan göra något åt det. Du kan skatta dig lycklig som har en närstående som vet hur det är och som kan stötta dig! Lycka till! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 28-02-2010, 16:46
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Eva-Helene @ 28-02-2010, 16:35) *
          Tepa, det är bra gjort av dig att ta upp det här! Din man vet vad han talar om som nykter alkoholist. Iof så kanske han "överdriver" lite - som nykter alkoholist är man lite känslig - men ta till dig hans kritik och hans råd! Kan du inte stoppa vid ett par glas vin så är du illa ute. Tro mig jag vet!
          Alkoholist har jag varit i drygt 30 år, i dagarna är det 10 år sedan jag var onykter - testade om jag kunde hantera alkoholen... no.gif Men det gör ingenting, för jag mår mycket bättre utan!

För att överhuvud taget kunna sluta med ditt missbruk måste du erkänna för dig själv att du har problem! Det är först då som du själv kan göra något åt det. Du kan skatta dig lycklig som har en närstående som vet hur det är och som kan stötta dig! Lycka till! smiley_small_hug.gif

Tack till dej också för att du vågar berätta. blomma.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-02-2010, 17:32
          Länk hit: #27

Medlem

Kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste vara att sluta efter 30 år! Så stark du måste vara Eva-Helene! blomma.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          js_
          Inlägg 28-02-2010, 19:51
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 14 407

CITAT (pejori @ 28-02-2010, 03:39) *
          Alkoholist vet jag inte,(behövs mer fakta för det) men du har helt klart problem med alkoholen. smiley_small_hug.gif
          Hur är det när du är bortbjuden eller på resturang?
          Kan du tacka nej till alkohol?
          Får du minnesluckor när du dricker?

Dom frågorna kan jag svara på.

Hur är det när du är bortbjuden eller på resturang? -Dricker rätt mycket o fortsätter när hon kommer hem.
          Kan du tacka nej till alkohol? -Inte vad jag minns
          Får du minnesluckor när du dricker? Jo

Brukar inte ta mitt privat liv på nätet, men jag kan ju göra ett undantag nu när Tepa börja då.
          Jag börja dricka varje helg redan vid 12 års ålder och sen blev det bara mera o mera.
          När jag gick i åttonde klass så blev jag skickad till en ungdoms anstalt efter jag varit full i skolan ett flertal gånger, men sen va efter det som man lärde sig o dricka på "riktigt".
          Men tror det va 97 som jag satt på en bänk en morgon o tyckte synd om dom som gick på jobb o jag hade det bra som kunde sitta där o drick öl istället slap.gif
          Efter den sommaren va slut o jag varit full i ett o ett halft år så sökte jag hjälp, jag va på en klinik över ett år o sa upp bekantskapen med alla jag kände.
          Fick en lägenhet i ett radhus 99 tror jag det va o träffa Tepa, efter det va jag full några gånger, juni 2000 köpte vi hus o både jag o Tepa hamna in i en period(Jag va nog värst) får hon kom iallfall på jobb för det mesta.
          I juni eller om det va juli 2001 sa hon att hon va med barn och det va då jag bestämde mig för att bli helnykterist.
          Men jag va utan i 7år, sen fick jag så i nervena på Tepas drickande på semestern att jag drack mig full själv, samma sommar va jag till krogen en sväng och så va jag ut en sväng när jag fyllde 40 i januari i fjol och det slutade med att jag satt o drack vatten på krogen.
          Så nu har jag testat o jag verkar klara av o gå ut en kväll, men jag ser ingen mening med o dricka sig full o ligga bakis en eller 2 dagar med en massa moralare o undra vad man gjort.

Hmm, det vart ett långt inlägg det där, men nu har jag iallfall bevisat att jag känner till alkohol problem.

Mvh
          Jocke(Tepas Man)

Citera
          herkules
          Inlägg 28-02-2010, 20:12
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

hej jocke!

jag vill önska dig, tepa och era barn all lycka som finns i världen!

smiley_small_hug.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 28-02-2010, 20:27
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (js_ @ 28-02-2010, 19:51) *
          ...
          Brukar inte ta mitt privat liv på nätet, men jag kan ju göra ett undantag nu när Tepa börja då.
          ...

Hej, Jocke!

Det gör inget att Tepa tog upp det här, eller kanske skulle jag säga det var bra att hon gjorde det. Hit(till tråden) kom omtänksamma människor som önskade er det bästa.

Hoppas att resultatet av denna situation blir ett lyckligt liv för er båda och era barn i många år.

Lycka till!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-02-2010, 20:45
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Lycka till Tepa och Jocke! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          zissi
          Inlägg 28-02-2010, 20:46
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Vad modiga ni är Tepa och Jocke trostar.gif wub.gif

Önskar er lycka till med nödvändiga förändringar i era liv.

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          pejori
          Inlägg 28-02-2010, 21:05
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (js_ @ 28-02-2010, 19:51) *
          Dom frågorna kan jag svara på.

Hur är det när du är bortbjuden eller på resturang? -Dricker rätt mycket o fortsätter när hon kommer hem.
          Kan du tacka nej till alkohol? -Inte vad jag minns
          Får du minnesluckor när du dricker? Jo

Jag börja dricka varje helg redan vid 12 års ålder och sen blev det bara mera o mera.
          När jag gick i åttonde klass så blev jag skickad till en ungdoms anstalt efter jag varit full i skolan ett flertal gånger, men sen va efter det som man lärde sig o dricka på "riktigt".
          Men tror det va 97 som jag satt på en bänk en morgon o tyckte synd om dom som gick på jobb o jag hade det bra som kunde sitta där o drick öl istället slap.gif
          Efter den sommaren va slut o jag varit full i ett o ett halft år så sökte jag hjälp, jag va på en klinik över ett år o sa upp bekantskapen med alla jag kände.
          Fick en lägenhet i ett radhus 99 tror jag det va o träffa Tepa, efter det va jag full några gånger, juni 2000 köpte vi hus o både jag o Tepa hamna in i en period(Jag va nog värst) får hon kom iallfall på jobb för det mesta.
          I juni eller om det va juli 2001 sa hon att hon va med barn och det va då jag bestämde mig för att bli helnykterist.
          Men jag va utan i 7år, sen fick jag så i nervena på Tepas drickande på semestern att jag drack mig full själv, samma sommar va jag till krogen en sväng och så va jag ut en sväng när jag fyllde 40 i januari i fjol och det slutade med att jag satt o drack vatten på krogen.
          Så nu har jag testat o jag verkar klara av o gå ut en kväll, men jag ser ingen mening med o dricka sig full o ligga bakis en eller 2 dagar med en massa moralare o undra vad man gjort.

Hmm, det vart ett långt inlägg det där, men nu har jag iallfall bevisat att jag känner till alkohol problem.

Mvh
          Jocke(Tepas Man)

Med tanke på ditt svar, är jag nog benägen att hålla med dig.
          Det föreligger helt klart ett alkoholmissbruk.
          Hoppas ni söker och får hjälp att sluta dricka.
          Önskar er verkligen lycka till med ett nyktert liv. smiley_small_hug.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          netaave
          Inlägg 28-02-2010, 22:38
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Måste också få säga att det är strongt att skriva om det här. Och det gäller alla som gjort det.
          Jag växte upp i ett alkoholisthem, det var bara pappa som drack, mamma vågade inte ta ett glas vin en gång. Vi blev nog rätt trasiga alla vi syskon men framför allt mamma så klart, ändå dröjde det många år och mycket tjat från oss barn innan hon gav upp.
          Så trots att vi hade en nykter mamma satt det spår i oss barn, jag har aldrig druckit när mina barn har varit med, dom har aldrig sett mig påverkad och det har heller inte hänt att jag varit det speciellt ofta. Jag minns hur det kändes att se pappa full, det var väldigt otäckt när man bara är 6-7 år.
          Det dröjde till jag var nästan 30 innan jag drack alkohol över huvud taget, sprit dricker jag inte alls och när vi dricker vin till maten som jag kan njuta av idag är jag väldigt noga med att dricka lika mycket vatten. Ofta blir det också bara vinet till maten, tycker det räcker bra.

--------------------

Citera
          Freyas
          Inlägg 01-03-2010, 09:56
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (tepa @ 28-02-2010, 10:36) *
          Hej

Ett tag var det två gånger i mån, men numera (sen nyår) två gånger totalt. Dyngrak är kanske att ta i, men inte i körbart skick iaf.

Hälsn Tepa

Visst är det gott med en par glas till fina middagen.

NEJ, TEPA! Det är INTE gott med ett par glas till den fina middagen om man inte kan sluta i tid!

Det är många här på forumet som nu ropat "akta dig"...
          resultatet är att du lindar ditt beteende i bomull och menar att "det är inte så farligt".
          Men det ÄR farligt. Det är ett alkoholistbeteende!

Kramar i massor och kämpa på - välj ett sunt liv ... välj bort alkoholen ... du kommer att lyckas!

Redigerat av Freyas: 01-03-2010, 09:57

Citera
          Motti
          Inlägg 01-03-2010, 18:54
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Då måste över halva Sverige vara alkoholister !de flesta svenskar tar väl sig en blecka varje helg och en del tar sig ett eller två glas i veckan,jag kan inte se att man skulle vara alkis för man blir dragen två gånger i månaden,men varningsignalen brukar vara återställaren på morgonen eller att man dricker tills man deckar.Forskning visar att ett glas rött vin varje kväll är nyttigt särskillt för kvinnor,forskningen visar också att i medelhavsländerna har de inte på långa vägar så mycket hjärtproplem som här i norden.Kan förstå att dom som är nykterister inte acceptera mindre än 0,men att kalla en människa för alkis för hon blir full två gånger i månaden tycker jag är att måla fan på väggen och skräma upp folk i onödan,då måste halva Sverige plus vår bekantskapskrets vara alkisar wacko.gif Min Far är alkis så jag vet vart gränsen gåroch vilka symtomen är.

Citera
          CurlySue
          Inlägg 01-03-2010, 19:08
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

CITAT (Motti @ 28-02-2010, 00:37) *
          Alkolist det är man när man går upp på morgonen och måste ha sig en återställare !

Det stämmer inte!!! Det finns mängder med välfungerande alkoholister i vårt samhälle, som inte tar sig en återställare på morgonen.

Varför måste du dricka dig berusad så ofta? Tror nog inte du är alkoholist....än...
          Men på god väg.

Ta ett par vita månader och se hur det känns.

sen finns det ju de som döljer sitt missbruk för sig själv och andra med att köpa fina tjusiga viner... för då är man väl inte alkis? bara för att man delar en tjusig pava rödtjut för 200 kr flaskan.

Ett riskbeteende har man när man inte kan tänka sig en helg utan alkohol...då är man farligt ute ! Eller man dricker ½ flaska vin så fort vardagsmaten är lite tjusigare...

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2010, 19:16
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (CurlySue @ 01-03-2010, 19:08) *
          Det stämmer inte!!! /::::/

sen finns det ju de som döljer sitt missbruk för sig själv och andra med att köpa fina tjusiga viner... för då är man väl inte alkis? bara för att man delar en tjusig pava rödtjut för 200 kr flaskan.

Ett riskbeteende har man när man inte kan tänka sig en helg utan alkohol...då är man farligt ute ! Eller man dricker ½ flaska vin så fort vardagsmaten är lite tjusigare...

Håller med där.
          När bruket blir ett missbruk som hela familjen störs av är det illa.
          När man inte kan dricka utan att bli full, varje gång man dricker, och dessutom inte kan säga nej till alkohol, då är man illa ute!!!

En alkoholist behöver inte per automatik, vara en smutsig uteliggare på en parkbänk.

Dom flesta är som oss andra, dom finns men syns inte föränn dom nått botten och blivit av med både hem, jobb och familjen.

Redigerat av pejori: 01-03-2010, 19:18

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2010, 19:27
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Motti @ 01-03-2010, 18:54) *
          Då måste över halva Sverige vara alkoholister !de flesta svenskar tar väl sig en blecka varje helg och en del tar sig ett eller två glas i veckan,jag kan inte se att man skulle vara alkis för man blir dragen två gånger i månaden,/..../

Tänk, jag tror inte att halva svenska folket dricker sig fulla varje helg.
          Jag tror att Svenska folket kanske dricker flera gånger i månaden, men inte blir fulla.
          Dom får inte minnesluckor eller dricker tills allt är slut.

Man får skilja på bruk och missbruk.
          När ens närmaste anhöriga säger ifrån, är det dags att se över sina dryckesvanor.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          xlxl67
          Inlägg 01-03-2010, 19:42
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Modigt att prata öppet om det ivf oavsett hur det ligger till. Såg på en serie för några månader sedan om olika alkoholisters livshistoria. Det var en som sa en väldigt bra sak på slutet av serien. Han hade fått lära sig att hans drickande bara gav konsekvenser. Dåliga sådana. Efter det så hade han ett bra skäl att sluta. Det var säkert massa annat också men ger drickandet konsekvenser skall man kanske fundera lite. Pengar tar slut, sexuella relationer man ångrar, man blir pinsam, somnar etc etc etc....

Redigerat av xlxl67: 01-03-2010, 19:43

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 13:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon