Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Alkoholist?
          Motti
          Inlägg 01-03-2010, 20:30
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jo då jag känner till alkoholistportföljerna också !dom som dricker i smyg och ändå klarar av ett jobb.Men jag tycker ändå att det är inte upp till oss här och säga att hon är alkis för hon blir full två gånger i månaden.Ni andra då som tycker hon är det eller är på väg dricker ni något själva ?Visst det är väl inte bra att dricka sig redlös men två gånger i månaden tycker inte jag är alarmerande,men hon kanske ska vara medveten !men missbruk nä inte om det bara är två gånger i månaden,en alkoholist dricker anntingen varje dag och tar sig återställare på morgonen eller så är man periodare alltså dricker periodvis hårt och sen håller man sig nyckter i flera månader men alkis är man inte om man super till det två gånger i månaden.Vet inte vilka folk umgås med här men det är ganska vanligt att svensken dricker på helgerna och bli onyktra,finns dom som kan ta sig ett eller två glas vin eller en öl mitt i veckan utan att vara alkoliserad för det.Har man nolltolerans så är det helt klart att man ogillar allt som har med sprit att göra men för att man tycker det är okej att ta sig att par jäklar gör ju en inte automatiskt till Akolist så mycket vet jag om livet !Om hon själv tycker att det är ett problem ska hon inte be om hjälp här för här tycks många tycka att det är antingen svart eller vitt.

Redigerat av Motti: 01-03-2010, 20:32

Citera
          vitavargen
          Inlägg 01-03-2010, 20:44
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Jag är festdrickare(hemma hos mig eller hos andra). Det händer att jag inte dricker på flera månader.

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2010, 21:20
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 01-03-2010, 20:30) *
          Jo då jag känner till alkoholistportföljerna också !dom som dricker i smyg och ändå klarar av ett jobb.Men jag tycker ändå att det är inte upp till oss här och säga att hon är alkis för hon blir full två gånger i månaden.Ni andra då som tycker hon är det eller är på väg dricker ni något själva ?Visst det är väl inte bra att dricka sig redlös men två gånger i månaden tycker inte jag är alarmerande,men hon kanske ska vara medveten !men missbruk nä inte om det bara är två gånger i månaden,en alkoholist dricker anntingen varje dag och tar sig återställare på morgonen eller så är man periodare alltså dricker periodvis hårt och sen håller man sig nyckter i flera månader men alkis är man inte om man super till det två gånger i månaden.Vet inte vilka folk umgås med här men det är ganska vanligt att svensken dricker på helgerna och bli onyktra,finns dom som kan ta sig ett eller två glas vin eller en öl mitt i veckan utan att vara alkoliserad för det.Har man nolltolerans så är det helt klart att man ogillar allt som har med sprit att göra men för att man tycker det är okej att ta sig att par jäklar gör ju en inte automatiskt till Akolist så mycket vet jag om livet !Om hon själv tycker att det är ett problem ska hon inte be om hjälp här för här tycks många tycka att det är antingen svart eller vitt.

Jag vet inte vad du uppfattar som svart eller vitt. dunno.gif
          Antingen läser du inte svaren som dom står, eller så tolkar du in saker som inte står.
          För mej är det inte frågan om, nolltollerans, utan en sund inställning till drickande.
          Oavsett vad vi har för preferenser till alkohol, så kvarstår problemet att hennes man upplever ett problem.
          Då är det ett problem.

Är det ett problem gäller nolltolerans.
          Dricker man sig redlöst berusad varje gång man dricker och får minnesluckor har man alkoholproblem.

Onykter- ja.
          Dyngrak- nej
          Ett-två glas vin i veckan-ja
          en eller två flaskor i veckan-nej

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 01-03-2010, 21:39
          Länk hit: #44

Medlem

Jo då jag har försökt att läsa de flesta trådarna här !och fick den uppfattningen att hennes man inte drack något mer än någon enstaka gång då kan man lätt uppfatta sin partner oroande om hon blir berusad två gånger i månaden.Alla har olika förhållningsätt till alkohol men att sitta här och tycka att hon är alkoliserad eller är riktigt illa ute vet jag inte om jag vill vara med på.men om hon upplever själv att hon har ett problem så tror jag inte vi här kan hjälpa henne efter som det verkar so de flesta inte dricker något eller mini mallt här.Vi dricker varje helg eftersom vi gillar god mat och gott att dricka liksom våra vänner gör men det är aldrig någon som är redlöst berusad men det händer att en och en anna får för mycket någon gång och kanske inte kommer i håg allt som sas och gjordes men det innebär inte att man är alkolist för det !alkolist är man när man inte kan vara utan och smyger och smusslar med det och måste ha återställare på morgonen.

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2010, 21:47
          Länk hit: #45

Medlem

Klippt från alkoholprofilen.
          Sedan är det upp till var och en att anse det rätt eller fel.

Vad är beroende?

Inte ens en sådan enkel fråga har ett enda, tydligt svar. Det närmaste vi kan komma är ”de sju beroendekriterierna.” För att en läkare ska ställa diagnosen alkoholberoende ska man svara ja på tre, men vilka tre som helst, av dessa frågor:
          1. Har du under de senaste 12 månaderna gjort något försök att begränsa ditt drickande men misslyckats?
          2. Har du under de senaste 12 månaderna ägnat mycket tid åt att dricka alkohol, vara berusad eller återhämta dig från berusning?
          3. Har du under de senaste 12 månaderna avstått från att arbeta, ägna dig åt din familj, dina vänner eller viktiga fritidsintressen för att istället dricka alkohol?
          4. Har du under de senaste 12 månaderna fortsatt att dricka, trots vetskap om att det orsakar problem med andra människor eller att det orsakar psykiska besvär eller sjukdom?
          5. Har du under de senaste 12 månaderna märkt att du behöver dricka mycket mer för att bli påverkad än vad du behövde tidigare?
          6. Har du under de senaste 12 månaderna någon gång drabbats av fysiska eller psykiska besvär när du avbröt ditt drickande av alkohol (exempelvis skakningar, illamående eller ångest)?
          7. Har du under de senaste 12 månaderna ibland kommit att dricka mycket mer alkohol än du egentligen hade tänkt dig, eller under en längre tidsperiod än du tänkt dig?
          Om du själv eller någon du känner hamnar i riskzonen vill vi att du ska veta att det finns bra hjälp att få. Det finns några exempel på vart du kan vända dig här i Alkoholprofilen, under ”kontakt”.

P.S. Många läkare tycker nog att begreppet ”alkoholist” är gammalmodigt och skulle föredra att man talade om just ”alkoholberoende” istället. Vi har använt ordet alkoholist här och där ändå, för att det låter lite enklare och mindre formellt

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-03-2010, 21:51
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

En stilla undran. Vad kostar det att dricka var o varann helg. För ekonomin är väl oftast det första som dyker rakt ner i avgrunden. Sedan upptäcks orsaken. I min bekantskapskrets är vin någon gång i månaden och sprit några gånger om året det vanligaste. ofta då alkoholfritt vin.När man dricker sig dyngrak så missbrukar man sprit även om man inte är beroeende. Fast betroendet ligger på lut om man har otur. Ett lotteri. En del blir beroedne efter första supen, för andra tar det flera decenier och en del blir aldrig beroende trots flitigt drickande. Som sagt, ett lotteri med hälsan.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-03-2010, 21:52
          Länk hit: #47

Medlem

Det var ett bra innlägg Pejori ! där framgår det att det kan bli ett tvång ett måste.Har man dom problemen ska man söka hjälp hos proffs som kan hjälpa personen i fråga .

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2010, 21:54
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Motti @ 01-03-2010, 21:52) *
          Det var ett bra innlägg Pejori ! där framgår det att det kan bli ett tvång ett måste.Har man dom problemen ska man söka hjälp hos proffs som kan hjälpa personen i fråga .

Hela länken är bra motti. kompiskram.gif
          Där står mycket nyttigt. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-03-2010, 21:56
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Problemet är ju att TS uppenbarligen inte har någon spärr utan fortsätter dricka antagligen tills flaskan är tom eller mer. Ingen hade nog reagerat ens om det varit fråga om ett glas vin till middag varje dag om det stannade vid det. Det finns alltså ett alkoholproblem och det skulle väldigt lätt kunna eskallera och bli mycket allvarligt. Att ha ett alkoholproblem behöver inte nödvändigtvis betyda att man är alkoholist men risken är stor att man blir om man inte tar tag i sin situation.

Mitt råd till TS är att försöka avstå alkohol helt i några månader framöver åtminstone och försöka hitta någon att kunna prata om det med och få hjälp av.

Strongt av TS att skriva om sitt problem här tycker jag. Jag hoppas och tror att du fixar detta för din egen och dina barns skull om inte annat.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 01-03-2010, 22:01
          Länk hit: #50

Medlem

Kan tänka mig det ! synd bara att inte dom som behöver läsa det läser det confused.gif oftast har det ju gått för långt när det uppenbarar sig för folk att de är alkoholberoende och vill inte innse att så är fallet.det finns dom som gillar att dricka vin och annat gott utan att va alkoholister för det ,det finns dom som får för mycket ibland men ändå inte har alkoholproblem,det är när det går till yterligheter och skadar en själv och andra när man inte kan vara utan som man ligger risigt till.

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2010, 22:07
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Motti @ 01-03-2010, 22:01) *
          Kan tänka mig det ! synd bara att inte dom som behöver läsa det läser det confused.gif oftast har det ju gått för långt när det uppenbarar sig för folk att de är alkoholberoende och vill inte innse att så är fallet.det finns dom som gillar att dricka vin och annat gott utan att va alkoholister för det ,det finns dom som får för mycket ibland men ändå inte har alkoholproblem,det är när det går till yterligheter och skadar en själv och andra när man inte kan vara utan som man ligger risigt till.

Självförnekelse och bortförklaringar hör till.
          Visst kan det hända vem som helst som brukar alkohol, att det någon gång blir för mycket.
          Det tror jag alla som dricker, kan skriva under på.
          Problemet är när man börjar dricka för att bli full.
          Som du säger, en del klarar att stoppa vid ett-två glas/dag.
          Andra fortsätter för att få ruset.
          Det är där faran ligger, att dricka för att få ruset.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-03-2010, 18:32
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          De flesta har bekanta eller anhöriga som är alkoholister. Så alla har vi erfarenhet. Jag har haft en anhörig som var alkis. Hon fick beskedet att hon skulle få en levertransplantation om hon slutade supa. Det hjälpte inte, till slut dog hon av sitt alkoholmissbruk. Hade hon varit ensam utan barn så hade det bara skadat henne själv, föräldrar och syskon men nu skadade hon sina barn vilket jag tycker är helt oacceplabelt. Människor har rätt att ta livet av sig på vilket sätt de vill men man har inte rätt att skada sina barn.

Har man barn och har en liten misstanke om att alkoholen börjar bli ett problem så är det total avhållsamhet som gäller. Har man dessutom en älskad man som är nykter alkoholist så är bara det ett skäl att sluta dricka. Solidaritet!

Enligt en del så har jag kanske inte rätt att yttra mig då jag är absolutist eftersom jag tycker alkohol smakar förfärligt. Praktiskt taget alla mina vänner tar sig däremot gärna ett glas vin, vilket inte stör mig det minsta. ( som yngre brukade jag ta med mig en förpackning mjölk på festerna. Jag ser dessutom förmodligen tillräckligt full ut utan sprit. Jag blev haffad på Centralen med frågan : Hur står det till här då?) Jag tror att de flesta av oss nykterister helt accepterar att andra dricker.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 02-03-2010, 19:08
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Det var ett himla bra program om riskbeteende, som KAN leda til alkoholism på kropp och själ p p1. ( finns på podcast)

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 03-03-2010, 12:00
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (CurlySue @ 01-03-2010, 19:08) *
          Det stämmer inte!!! Det finns mängder med välfungerande alkoholister i vårt samhälle, som inte tar sig en återställare på morgonen.

Varför måste du dricka dig berusad så ofta? Tror nog inte du är alkoholist....än...
          Men på god väg.

Ta ett par vita månader och se hur det känns.
          sen finns det ju de som döljer sitt missbruk för sig själv och andra med att köpa fina tjusiga viner... för då är man väl inte alkis? bara för att man delar en tjusig pava rödtjut för 200 kr flaskan.

Ett riskbeteende har man när man inte kan tänka sig en helg utan alkohol...då är man farligt ute ! Eller man dricker ½ flaska vin så fort vardagsmaten är lite tjusigare...

Men inte är man alkoholist för man dricker ett, högst två glas vin till maten även mitt i veckan. Då skulle ju t.ex. varenda fransman eller spanjor vara alkoholist. Problem har man däremot (åtminstone socialt) om man dricker sig full , dvs. inte kan stoppa efter två glas vin eller en drink.
          Dricker man så mycket att man blir full är det inte längre frågan om njutning/bruk utan om missbruk.
          Gita

Redigerat av Gita: 03-03-2010, 12:01

Citera
          skogstroll
          Inlägg 03-03-2010, 13:18
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (js_ @ 28-02-2010, 19:51) *
          Men jag va utan i 7år, sen fick jag så i nervena på Tepas drickande på semestern att jag drack mig full själv, samma sommar va jag till krogen en sväng och så va jag ut en sväng när jag fyllde 40 i januari i fjol och det slutade med att jag satt o drack vatten på krogen.
          Så nu har jag testat o jag verkar klara av o gå ut en kväll, men jag ser ingen mening med o dricka sig full o ligga bakis en eller 2 dagar med en massa moralare o undra vad man gjort.

Hmm, det vart ett långt inlägg det där, men nu har jag iallfall bevisat att jag känner till alkohol problem.

Mvh
          Jocke(Tepas Man)

...och hur slutar man efter så lång tid? tvärslutar man eller trappar man ner?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-03-2010, 13:20
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 03-03-2010, 12:00) *
          Men inte är man alkoholist för man dricker ett, högst två glas vin till maten även mitt i veckan. Då skulle ju t.ex. varenda fransman eller spanjor vara alkoholist. Problem har man däremot (åtminstone socialt) om man dricker sig full , dvs. inte kan stoppa efter två glas vin eller en drink.
          Dricker man så mycket att man blir full är det inte längre frågan om njutning/bruk utan om missbruk.
          Gita

Nej, missbruk är det om man är beroende och att bruket medför negativa konsekvenser.. Tyvärr är det väldigt ojämlikt. Vissa har väldigt lätt för att ramla över gränsen, medan andra klarar av att att hantera ett ganska omfattande bruk...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          js_
          Inlägg 12-03-2010, 23:27
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 14 407

CITAT (skogstroll @ 03-03-2010, 14:18) *
          ...och hur slutar man efter så lång tid? tvärslutar man eller trappar man ner?

Jag tvärsluta o mådde dåligt i flera veckor, kunde inte ens gå första dagarna, knäna bara vek sig.
          Men idag är jag glad att jag slutade.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-03-2010, 23:49
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (js_ @ 12-03-2010, 23:27) *
          Jag tvärsluta o mådde dåligt i flera veckor, kunde inte ens gå första dagarna, knäna bara vek sig.
          Men idag är jag glad att jag slutade.

...och det skall du ha all heder av att ha klarat av! tummenupp.gif
          Modigt av dej att berätta om ditt liv här på forumet, och jag önskar både dej och Tepa lycka till i framtiden! kompiskram.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 12-03-2010, 23:56
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Biggan_ @ 12-03-2010, 23:49) *
          ...och det skall du ha all heder av att ha klarat av! tummenupp.gif
          Modigt av dej att berätta om ditt liv här på forumet, och jag önskar både dej och Tepa lycka till i framtiden! kompiskram.gif

Kan inte annat än att instämma!!! yes.gif
          Kramar och Lycka till, till ER BÅDA!!! blomma.gif blomma.gif
          smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 13-03-2010, 01:18
          Länk hit: #60

Medlem

Ursäkta !men inte fan är man alkis om man blir dragen två gånger i månaden !då är ju halva svenska folket aklkoholister varje helg.Inte vår sak att sitta här och dömma som är lekmän. Herre Gud ! säger jag.

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-01-2026, 08:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon