Äntligen är våren här i Malmö och snön är snart ett minne blott. Jag börjar snegla ut på balkongen som är helt tom. Nyinflyttad till Dockan med stor balkong i söderläge som snart ska omvandlas till en skön oas att koppla av i. (hoppas jag)
Nu till frågan: jag är rätt händig och har bra koll på byggnadsmaterial, och undrar varför cellplast aldrig tas upp i samband med utekrukor. Det finns visst en som kallas Lindesbergskrukan, men den kostar skjortan. Har tänkt köpa stora fyrkantiga eller rektangulära plåt- eller plastkrukor (väger inget) och borrar några hål i botten för dräneringen. Invändigt på botten och sidor klär jag sedan med ca 30-40 mm cellplast. Lekakulor i botten och sedan en bra jord. Höjer sedan upp krukorna med små fötter i ytterhörnen.
Jag tänker sedan plantera battväxter, någon blommande buske och ev ett mindre träd i dessa, och sedan får de stå ute året om. För stabilitetens skull ska de ha stor bottenyta, ca 40-50x40-50 cm och höjd 50-60 cm.
Man läser så mycket om att man ska skydda sina krukor över vintern med väv och andra övertäckningar. Cellplast är väl det bästa materialet som håller vinterfrosten borta. Planterar man som beskrivet behöver man ju inte tänka på att skydda dem extra.
Tänker jag helt fel? Hör av er alla balkongfantaster, för snart så stiger värmen.
erwe
|