Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vem betalar för barnen?, Jag eller pappan eller båda?
          Simplicity
          Inlägg 09-03-2010, 08:21
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

Tack, snälla, för alla svar...

Jag misstänkte att jag inte kunde vara ensam om såna här problem.

Jag är medveten om att jag inte har rätt till något underhåll eftersom vi har barnen lika mycket. Jag är också medveten om att vi ska dela kostnaderna och barnbidraget lika. Försäkringskassan rekommenderar dock att om den ena föräldern tjänar mer ska kostnaderna fördelas på ett sätt som verkar rättvist, skriver de...

Under våra samtal med kommunens familjerådgivning blev vi rekommenderade att betala lika för löpande kostnader, såsom kläder, bio, och sånt och att han skulle stå för de dyrare inköpen som cyklar, datorer, skidor...

Det tråkiga vid en separation är att de ogina sidorna plötsligt kan träda fram om de inte visat sig tidigare. Min fd man har alltid hållit hårt i slantarna men det har nu börjat gå till överdrifter. Alla kostnader ifrågasätts. Han har aldrig köpt barnkläder så han vet inte vad vinterstövlar, jeans, tröjor osv kostar. Han beskyller att jag använder barnbidraget till egen konsumtion och jag vet ju att barnens kostnader överstiger den summan. Kvitton är inget han vill titta på. Så länge han kan hålla för öronen och blunda så kan han leva kvar i den föreställningen.

Så länge läget är sånt vågar jag inte låta honom få halva barnbidraget. Jag misstänker nämligen att om han får det, kommer han även fortsättningsvis att låta mig betala för barnens kläder och prylar. Då går jag ännu mer back.

Det är inte vackert...

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-03-2010, 08:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag är väldigt tacksam att vi har lyckats hänga ihop, hustrun och jag, och därmed sluppit desssa problem... trostar.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2010, 10:38
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Simplicity @ 09-03-2010, 08:21) *
          Tack, snälla, för alla svar...

Jag misstänkte att jag inte kunde vara ensam om såna här problem.

Jag är medveten om att jag inte har rätt till något underhåll eftersom vi har barnen lika mycket. Jag är också medveten om att vi ska dela kostnaderna och barnbidraget lika. Försäkringskassan rekommenderar dock att om den ena föräldern tjänar mer ska kostnaderna fördelas på ett sätt som verkar rättvist, skriver de...

Under våra samtal med kommunens familjerådgivning blev vi rekommenderade att betala lika för löpande kostnader, såsom kläder, bio, och sånt och att han skulle stå för de dyrare inköpen som cyklar, datorer, skidor...

Det tråkiga vid en separation är att de ogina sidorna plötsligt kan träda fram om de inte visat sig tidigare. Min fd man har alltid hållit hårt i slantarna men det har nu börjat gå till överdrifter. Alla kostnader ifrågasätts. Han har aldrig köpt barnkläder så han vet inte vad vinterstövlar, jeans, tröjor osv kostar. Han beskyller att jag använder barnbidraget till egen konsumtion och jag vet ju att barnens kostnader överstiger den summan. Kvitton är inget han vill titta på. Så länge han kan hålla för öronen och blunda så kan han leva kvar i den föreställningen.

Så länge läget är sånt vågar jag inte låta honom få halva barnbidraget. Jag misstänker nämligen att om han får det, kommer han även fortsättningsvis att låta mig betala för barnens kläder och prylar. Då går jag ännu mer back.

Det är inte vackert...

En liten fråga bara.
          Kan ni två, prata med varandra utan att bråka?
          Kan ni det, så försök få honom att förstå, att detta drabbar barnen i första hand, inte dej.

(Annars vet jag familjer med samma ekonominska situation, där en har betydligt bättre lön, och fått betala underhåll, trots delad vårdnad.)

(just för dom dyra inköpen)
          Hänvisa honom till familjerådgivningens rekomendationer , och säg att du kommer dra upp det, och begära underhåll.
          Önskar dig lycka till.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          theseraphim
          Inlägg 09-03-2010, 11:10
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

[quote name='pejori' date='09-03-2010, 10:38' post='1188145']
          En liten fråga bara.
          Kan ni det, så försök få honom att förstå, att detta drabbar barnen i första hand, inte dej.

(Annars vet jag familjer med samma ekonominska situation, där en har betydligt bättre lön, och fått betala underhåll, trots delad vårdnad.)

Hänvisa honom till familjerådgivningens rekomendationer , och säg att du kommer dra upp det, och begära underhåll.
          som sagt är det tyvärr bara rekomendationer och alltså inget tvång så därför kan man inte tvinga han till att betala mer än vad han gör, Sverige har inte samma system som tex U.S.A.

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2010, 11:15
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (pejori @ 09-03-2010, 10:38) *
          En liten fråga bara.

som sagt är det tyvärr bara rekomendationer och alltså inget tvång så därför kan man inte tvinga han till att betala mer än vad han gör, Sverige har inte samma system som tex U.S.A.

Nu pratade jag om Svenska förhållanden.
          Kan inte se att det står något annat.
          Just rekomendationer från familjerätten, är och kan användas som underlag vid utredning om underhåll.
          Därför skrev jag, att man kan få underhåll, även om man har delad vårdnad, då båda föräldrarna bör ha samma ekonomiska standard efter en skilsmässa.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Bee
          Inlägg 09-03-2010, 23:02
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det måste ha ändrats väldigt mycket på det här området på senaste åren. Både jag och min dotter är skilda från våra barns fäder. Jag sen 30 år och hon sen 10.
          Jag levde under samma förhållanden som Simplicity, dvs jag gick på alla minor man kan gå på förutom att ge honom barnbidrag. Han har alltid tjänat mer än dubbelt mot mig.
          Inkomstförhållandet var samma för min dotter och hennes ex. När frågan om underhåll kom upp fick dom veta att ett barn i en viss ålder kostar en viss summa. Denna kostnad skall bäras av båda föräldrarna efter förmåga och enligt en viss formel som Försäkringskassan räknade ut. Detta innebar att pappan fick betala underhåll till mamman för att barnet skulle kunna leva på samma nivå hos båda föräldrarna.
          Har man gått bort från detta?

Simplicity: Lämna INTE ifrån dig barnbidraget. Och sätt namnlappar i barnens kläder!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2010, 23:58
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Bee @ 09-03-2010, 23:02) *
          Det måste ha ändrats väldigt mycket på det här området på senaste åren. Både jag och min dotter är skilda från våra barns fäder. Jag sen 30 år och hon sen 10.
          Jag levde under samma förhållanden som Simplicity, dvs jag gick på alla minor man kan gå på förutom att ge honom barnbidrag. Han har alltid tjänat mer än dubbelt mot mig.
          Inkomstförhållandet var samma för min dotter och hennes ex. När frågan om underhåll kom upp fick dom veta att ett barn i en viss ålder kostar en viss summa. Denna kostnad skall bäras av båda föräldrarna efter förmåga och enligt en viss formel som Försäkringskassan räknade ut. Detta innebar att pappan fick betala underhåll till mamman för att barnet skulle kunna leva på samma nivå hos båda föräldrarna.
          Har man gått bort från detta?

Simplicity: Lämna INTE ifrån dig barnbidraget. Och sätt namnlappar i barnens kläder!

Dom reglerna är kvar.

Men man måste ansöka själv om underhåll.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-09-2025, 12:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon