Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Matens pris, intressant program om köttkonsumtionen i P1
          Nauti
          Inlägg 07-03-2010, 13:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3490393

De tar i dag upp hur människor, djur och natur påverkas för att vi i västvärlden skall köpa billigt kött. Väldigt intressant program

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Fny
          Inlägg 07-03-2010, 13:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

påtal om det, hur resonerar ni när ni väljer kött i butiken? Vi är lite splittrade... pga begränsad ekonomi så blir det ofta att vi väljer det billigaste märket, och då kan det ju tyvärr bli lite hur som helst.. crying.gif Men när vi däremot känner att månadens budget håller så väljer vi helst närproducerat kött från ett ställe som vi vet är bra... Vår långsiktiga plan är att när vi båda har stabil inkomst så ska vi mer genomgående köpa närproducerat kött från gårdar som vi känner till själva, där vi vet att djuren har det bra... Men tyvärr är det inte möjligt än. Men vi jobbar på det!

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-03-2010, 13:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vi har börjat att regelbundet köpa närproducerat kött , vi kan besöka producenten om vi vill för att se hur djuren har det. Kvalitén skiljer sig markant från billigt kött men det blir inte dyrare p g a att vi äter kött mer sällan . Hellre bra kött ett par gånger i veckan än billigt som man inte vet något om.

Vi gör likadant med fisk , köper hos fiskhandlaren där vi t o m känner en av fiskarna som levererar .

Vi har kollat vårt matkonto under lång tid och det blir inte dyrare så här . Det hjälper till också att vi bakar brödet själva , både matbröd och fikabröd.

När vi inte äter kött , fisk eller fågel så äter vi mer ägg nu ( kommer från en producent någon mil härifrån ) för att få i oss bra protein. I stället för bacon , till äggröran , så köper vi rökt skinka när vi köper kött .

Vi har tid att göra så här tack vare att min man tagit avtalspension , jag kan inte göra så mycket så han gör det praktiska. Vi insåg att vi måste kolla vart pengarna tog vägen när vi fick lägre inkomst men som sagt så har det inte blivit dyrare .

Vi gick igenom hela vår ekonomi och har sett till att ha billigast möjliga försäkringar , telefonabonnemang o s v. Där sparade vi några tusenlappar om året .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          gnon49
          Inlägg 07-03-2010, 13:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ica har ju ett eget lågprismärke. Det köper jag för det mesta. Produkten är densamma som ica;s egna märke, bara billigare. Köttfärs som köttfärs, omslaget gör priset. Och det gäller en massa produkter. Vi vill gärna tro att dyrare betyder bättre, men så är det inte alltid. Kan man köpa direkt från gård är det ju en annat sak.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 07-03-2010, 15:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Nauti @ 07-03-2010, 13:11) *
          http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3490393

De tar i dag upp hur människor, djur och natur påverkas för att vi i västvärlden skall köpa billigt kött. Väldigt intressant program

Vilket bra program.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 07-03-2010, 15:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Fny @ 07-03-2010, 13:23) *
          påtal om det, hur resonerar ni när ni väljer kött i butiken? Vi är lite splittrade... pga begränsad ekonomi så blir det ofta att vi väljer det billigaste märket, och då kan det ju tyvärr bli lite hur som helst.. crying.gif Men när vi däremot känner att månadens budget håller så väljer vi helst närproducerat kött från ett ställe som vi vet är bra... Vår långsiktiga plan är att när vi båda har stabil inkomst så ska vi mer genomgående köpa närproducerat kött från gårdar som vi känner till själva, där vi vet att djuren har det bra... Men tyvärr är det inte möjligt än. Men vi jobbar på det!

Det är väl tyvärr här det oftast brister för överlag så är den "rätt producerade" maten dyrare om man gör en enkel jämförelse. Mer tyvärr är att många producenter uppenbarligen utnyttjar den nya ekomedvetna trenden och trissar upp priserna utan att den egentliga kostnaden ökat vilket i sin tur kan skada den branschen. Om vi ska äta rätt så måste också i längden priserna ner till samma nivå som den andra maten vilket inte är orimligt då tex ekoodlat inte behöver använda konstgödning o dylikt vilket gör den billigare att producera. Tyvärr så tror jag att om vi skulle "hämta hem" hela köttproduktionen till Sverige så skulle vi få sämre djurhållning....

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 07-03-2010, 15:41
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har tappat aptiten för däggdjurskött o fågel efter alla rapporter om hur djuren har det, hur dåligt det är för klimatet med mera med mera.

Nu köper jag bara fisk o skaldjur som kött. Jag väljer arter som ej är hotade.

På tal om det - vad heter märkningen för fisk som visar att fisken inte är utrotningshotad?

Vilka tillskott måste jag äta när jag skippat däggdjurskött o fågel?

Redigerat av ängsvädd: 07-03-2010, 15:42

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          theseraphim
          Inlägg 07-03-2010, 15:50
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 07-03-2010, 15:41) *
          Jag har tappat aptiten för däggdjurskött o fågel efter alla rapporter om hur djuren har det, hur dåligt det är för klimatet med mera med mera.

Nu köper jag bara fisk o skaldjur som kött. Jag väljer arter som ej är hotade.
          '
          Det finns väl knappt fisk som inte är hotade eller riskerar att bli hotad som det ser ut i dagsläget tror det samma i stort gäller skaldjur...sorry. När svenska naturskyddsföreningen listade arter de ville ha fiskestopp på i sverige tror jag det rörde sig om i stort sett alla arter utan abborre:-) tyvärr tror jag fiskeriverket bara satte stopp för ålfisket och viss begränsning på några andra sorter. Allt kommersiellt fiske i svenska hav borde upphöra och fiskeflottan köpas ut istället för stödjas av staten.

På tal om det - vad heter märkningen för fisk som visar att fisken inte är utrotningshotad?

Citera
          Carl
          Inlägg 07-03-2010, 16:10
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

När jag äter nötkött så blir det kött ifrån syd Amerika billigt under 120krKg och gott. Betalar aldrig det hutlösa priset för för svensk nötkött även om djuren har egen pool.
          När det gäller nötkött så köper jag svenskt har hittat fläsk med ben skit gott. Inner file som det ibland kallas utan fett och kan slängas i väggen smakar urk

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 07-03-2010, 16:15
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT
          När svenska naturskyddsföreningen listade arter de ville ha fiskestopp på i sverige tror jag det rörde sig om i stort sett alla arter utan abborre:-) tyvärr tror jag fiskeriverket bara satte stopp för ålfisket och viss begränsning på några andra sorter. Allt kommersiellt fiske i svenska hav borde upphöra och fiskeflottan köpas ut istället för stödjas av staten.

Aborre från insjö kan man äta men inte från Östersjön.

WWF har gjort en lista över vilka fiskar man kan äta med gott samvete, de som man ska vara försiktig med och de som man ska undvika, se högerspalten för att ladda ner guide.
          http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/fisk-till-m...isk-till-middag

Edit: Makrill, sej o sill bl a kan man äta om den är märkt med MSC, i vissa fall är även KRAV godkänt..

Redigerat av ängsvädd: 07-03-2010, 16:33

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 07-03-2010, 17:09
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Vad får maten kosta?
          Beror delvis på hur många man är i hushållet och hur mycket kött man
          vill servera. När barnen var små, köpte vi det billligast alternativen.

Nu när barnen flyttat hemifrån har det mindre betydelse vad maten kostar.
          Idag har jag bättre råd att välja, men handlar gärna närproducerat, vilket jag inte
          hade råd med tidigare som barnfamilj. (tror att närproducerat är bättre, men vad
          vet man)

Sedan ca 20 år undviker jag kött, men det är svårt att få den andra hälften med sig.

Idag har vi tyvärr gått åt ett sådant håll att maten idag oftast skall innehålla rent
          kött. Om man går tillbaks lite grann i tiden (ca 50 år), då var det inte lika mycket kött
          på menyn?

Borde vi kanske lära oss lite mera av gammal husmanskost?
          Vad åt de då?

--------------------
          zon 3-4

Citera
          Fny
          Inlägg 07-03-2010, 17:13
          Länk hit: #12

Medlem

här försöker vi äta mer gamla hederliga basvaror som kålrot, rödbetor, palsternacka osv... jäkligt gott och dessutom nyttigt och billigt. =)

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-03-2010, 17:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Maten i vårat hushåll håller sig på ungefär vad man får till mat när man får försörjningsstöd ( socialbidrag ) vilket är c:a 1650 kr / person och månad. Vi åt kött i dag , högrev tillagad som nötstek. Köper gärna helt kött med ben , billigare i inköp , och tillagar det som mamma och mormor gjorde.

Man behöver inte äta det dyraste benfria köttet. Vi kokar kött , gör grytor och så någon enstaka gång unnar vi oss rent kött.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          zissi
          Inlägg 07-03-2010, 20:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Jag köper mindre och mindre kött men desto mer frukt och grönt. Jag fullkomligt fastnar på frukt- och grönsaksavdelningen. Rödbetor, kålrot, vitkål, morötter, fänkål, broccoli, blomkål m.m. Jag funderade på i går när jag handlat vad allt grönt kostade så jag tog miniräknaren och kollade. Allt detta på bilden kostade 212:-. Jag köpte ekologiskt när det fanns möjlighet till det. Tror det blir billigare att äta mer grönt och mindre kött. Det finns en massa olika bönor som är otroligt goda också. Hittar nya för varje gång jag handlar nästan.

Bifogad bild

Jag svarar på ditt inlägg Nauti innan jag kollat på programmet du länkade till blush.gif . Jag ska sätta mig i lugn och ro i morgon och titta. Det låter intressant!

Redigerat av zissi: 07-03-2010, 20:49

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          katah
          Inlägg 08-03-2010, 08:05
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Vi köper kött direkt från bonden , kan ibland köpa rådjur från jägaren och ägg från " äggtanten".
          Ett halv år räcker våra egna grönsaker från tomten, den andra halvan har vi egna delvis och delvis eko-grönsaker från bonden/ butiken.
          Vi har jagat bort tillsatser nästintill totalt, äter ibland korv och där finns det allt något...
          Lika så har vi minimerat kolhydrater så vi tror fortfarande att vi snittar 1500 kr / person / månad.

Citera
          Nauti
          Inlägg 08-03-2010, 08:31
          Länk hit: #16

Medlem

Inga alls. Det är nog svårt att äta fel och det du tagit bort ur din kost innehåller ingenting som du inte kan få i dig på annan väg. Speciellt inte när du äter fisk, ägg och mejeriprodukter, då behöver du inte ens ägna det en tanke.

CITAT (zissi @ 07-03-2010, 20:33) *
          Tror det blir billigare att äta mer grönt och mindre kött.

Jag svarar på ditt inlägg Nauti innan jag kollat på programmet du länkade till blush.gif . Jag ska sätta mig i lugn och ro i morgon och titta. Det låter intressant!
          Det blir billigare om man gör det mesta själv. Köper man färdiga vegetariska produkter kan det bli dyrt :/

Det är ett radioprogram i P1 så det blir nog mer lyssnande än tittande smile.gif

Redigerat av Nauti: 08-03-2010, 08:32

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-03-2010, 16:58
          Länk hit: #17

Medlem

Hade jag haft möjlighet hade jag nog jagat mitt eget kött men jag fiskar upp en massa god fisk som inte är hotad, det är mumma det:-)

Citera
          Simplicity
          Inlägg 09-03-2010, 13:19
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

Här äts inte mycket kött överhuvudtaget. Kompenserar proteinet med bönor och linser... är faktiskt gottigott! Sen äter jag mejeriprodukter och ägg. Kött äter jag när det bjuds på det men aldrig hemma.

Övriga familjemedlemmar äter kött, men inte gris. Köper emellanåt färs och kött av en kompis som är bonde i grannbyn, det är finemang att kunna göra så! Dels blir det ju verkligen närproducerat och dels stödjer jag henne i hennes rörelse så att hon kan fortsätta.

Jag har lätt att få järnbrist så jag tar tillskott av detta. Har en kompis som är vegetarian och som aldrig har det bekymret. Kött är ju en stor källa till järn annars. Man kan ju tänka på att äta järnrika grönsaker iofs. Gröna grönsaker som spenat och broccoli innehåller mycket järn. Sen kan man ju använda järngryta då man kokar maten. Ska sätta en större odling med spenat och mangold till sommaren som jag ser fram emot att fylla frysen med!

Du kan annars höra med hälsokostbutiken om tillskott för vegetarianer. Om man tar bort mejeriprodukter kan man få brist på d-vitamin under vinterhalvåret.

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-03-2010, 13:59
          Länk hit: #19

Medlem

C-vitaminintag i samband med måltider kan öka järnupptaget med upp till 40%. Sedan är väl havregryn en väldigt bra järnkälla?

--------------------

Citera
          Fny
          Inlägg 09-03-2010, 14:25
          Länk hit: #20

Medlem

mm visst, och te hämmar upptagandet av järn, eller minns jag fel?

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 04:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon